dinsdag, 19 juni 2018

TEST: BMW i3s Advanced Range Extender: Stoer(der)e bliksem

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: BMW i3s Advanced Range Extender: Stoer(der)e bliksem © BMW
Sinds 2013 verkocht BMW zo’n 30.000 stuks van de originele i3, waarmee we van een relatief succes kunnen spreken, al blijft dat aantal onbeduidend vergeleken bij de honderdduizenden modellen met een klassieke verbrandingsmotor die het merk verzet. Maar alle begin is moeilijk, en BMW heeft de ervaring met de “gewone” i3 gebruikt om – blijkbaar op vraag van de klanten van de oorspronkelijke i3- ook een krachtigere en wat sportievere “s”-versie aan te bieden: de i3s met 184 pk.


B03De gewone i3, die over een 33 kW-batterij en een elektromotor met 170 pk en 250 Nm beschikt, stond al garant voor knappe acceleratie- en hernemingscijfers. Met de 184 pk en 270 Nm sterke i3s wil BMW echter nog beter doen, met dezelfde batterij maar een aangepaste elektromotor. De 20 extra Newtonmeters en 14 bijkomende paardjes zorgen voor een nog fellere acceleratie, met voor de volledig elektrische i3s een sprintje van 0-100 km/h in 6,9 seconden. Dat is 0,4 tellen sneller dan de klassieke i3. De topsnelheid van 160 km/h ligt 10 km/h boven die van de normale i3. 

Bij de versie met range extender duurt het optrekken tot 100 km/h dan weer 7,7 seconden, waarmee hij 0,2 seconden sneller is dan de gewone i3 Rex. Het uit de gewone i3 gekende plezier van de onmiddellijk voelbare, felle acceleraties en hernemingen is hier nog wat sterker. Zeker op de autosnelweg voel je dat hij weinig moeite heeft om erg vlot mee te rijden met het (snellere) verkeer. Als eerste i3 krijgt de i3s trouwens een “Sport”-stand mee, naast de Comfort- of de EcoPro-instelling. Die garandeert nog fellere reacties en een sportiever aanvoelen, en het verschil tussen de modi is duidelijk merkbaar…

Een typisch kenmerk van de i3 is dat je hem eigenlijk met één pedaal kan rijden. De Nissan Leaf pakt tegenwoordig uit met zijn e-pedal, maar BMW had dat al langer. De remmen zullen dan ook weinig slijten bij een rustig gebruik, want door “gas” lossen remt de auto vanzelf af terwijl hij de batterijen oplaadt. Erg aangenaam na een korte gewenningsperiode.

B09Niet alleen de technische prestaties werden opgepept, ook uiterlijk ziet de i3s er potenter uit. De bumpers zijn anders en de koets is wat imposanter, met spatbordverbreders en ook bredere rubbers om de grote twintigduimvelgen. Vergis je echter niet: ook op de i3s zijn de banden met respectievelijk 175 en 195 mm breedte vooraan en achteraan al bij al smal, om zo weinig mogelijk weerstand te genereren. De twee centimeter extra breedte aan elke kant, en dus het vier centimeter bredere spoor, zouden daarbij voor meer grip moeten zorgen. Ook het onderstel is anders, met sterkere dempers en antirolstangen en wat kortere veren. Daarmee is hij zeker op slechte wegen duidelijk harder opgehangen dan de gewone i3, maar de wegligging werd er volgens ons niet zoveel strakker door. Wanneer je er sportief tegenaan gaat voel je de dunne banden strijden om hun grip te behouden. De i3s schuift dan al snel over zijn vier wielen naar buiten, wat echter geleidelijk en voorspelbaar gebeurt, zodat je nooit voor onaangename verrassingen komt te staan. 

Het lage zwaartepunt zorgt ervoor dat de koets niet te veel gaat overhellen, en met een leeggewicht van 1.385 kg (i3s Advanced Range Extender) is dit voor een elektrische auto zeker geen zwaargewicht.

B16Binnenin veranderde weinig tot niets. De i3s neemt natuurlijk alle kwaliteiten over van de gewone i3, zoals de goede ruimte-indruk voorin, een originele maar oordeelkundig uitgewerkte ergonomie (met goede punten voor de bediening van de “versnellingsbak” op een satelliet rechts van het stuur), degelijke stoelen en een goede rijhouding. Achterin blijft de plaats voor volwassenen relatief beperkt, al zullen die over korte afstanden niet te veel klachten hebben. Het instappen achterin blijft echter moeilijk door de originele naar achteren openklappende achterste zijdeuren die enkel geopend kunnen worden wanneer de voorste exemplaren dat ook zijn. Bovendien moet de bestuurder of de passagier voorin niet alleen zijn deur openen maar ook zijn veiligheidsgordel losmaken wanneer iemand achterin wil instappen, wat redelijk onhandig is. De afwerking is van een goed niveau, en zelfs de gerecycleerde materialen voor het dashboard en de deuren voelen kwalitatief aan.

Fundamenteel bij een elektrische auto is natuurlijk het rijbereik. Met de in vergelijking met de eerste i3-modellen grotere batterij is een autonomie van 200 echte kilometers realistisch. Opteer je voor de range extender (een benzinemotortje dat bij een lege batterij als generator de elektromotor aandrijft) komen daar 140 km bij. Aangezien die laatste echter niet minder dan € 4.600,- kost zouden wij hem links laten liggen, want hij zorgt er ook voor dat de CO2-uitstoot dan niet langer gelijk is aan 0, wat hem net wat minder interessant maakt op fiscaal vlak. 

Het opladen van een lege batterij neemt aan een stopcontact thuis een kleine 12 uur in beslag. Met een 7 kWh sterke wallbox kan dat veel sneller (3,5 uur), en wanneer hij aan een snellader van 50 kWh gehangen wordt door middel van de optionele snellaadkabel kan hij zelfs in 40 minuten opgeladen worden. 

Net als met de normale i3 met Range Extender verbruikten we zo’n 18 kWh/100 km, wat neerkomt op om en bij de € 4,5,- per 100 km (berekend aan € 0,25,- per kWh).

De concurrentie biedt minder vermogen en meestal ook geen groter rijbereik, op de (onverkrijgbare) Opel Ampera-e na. BMW heeft dus een vrij origineel aanbod uitgewerkt, maar verkoopt zijn elektromodel ook duur. De catalogusprijs van de basis-i3s ligt met € 42.850,- alvast € 3.650,- boven die van de gewone i3, en dan rekenen we de range extender nog niet mee. Op onze testwagen waren naast die range extender nog heel wat leuke opties gemonteerd (Harman Kardon-soundsysteem, handenvrije instap,…), waardoor het prijskaartje de € 60.000,- overtrof.

Net als met de gewone i3 hebben we genoten van het elektrisch rijden met de vinnige i3s. De bonus van de extra pk’s is zeker welkom, al denken we dat de opleg ten opzichte van de klassieke versie niet echt noodzakelijk is, aangezien die ook al het nodige rijplezier biedt en het rijbereik van de “s” niet hoger is. Finaal blijft de i3s dus een leuk aanbod, maar biedt hij net niet genoeg meerwaarde om echt de extra € 3.650,- waard te zijn. Wij zouden dat geld liever aan extra uitrusting besteden.

 

80
Aandrijving18/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 13/20
 

Realistisch rijbereik
Nog vlottere prestaties

Openen achterdeuren


 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy