zondag, 08 juli 2018

TEST: BMW M5: Oppermachtig

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: BMW M5: Oppermachtig © BMW
Al meer dan dertig jaar is “M5” een synoniem voor ontzagwekkende prestaties en een onverwoestbaar imago. De onlangs voorgestelde zesde generatie is daarbij anders dan al zijn voorgangers. Hij is namelijk niet alleen sneller dan ooit, maar vooral niet langer alleen op de achterwielen aangedreven. Die omwenteling heeft hem alleen maar nog beter gemaakt…


P90273022 highResLaten we met de cijfers beginnen. Met niet minder dan 600 pk en 750 Nm uit een V8 van 4,4 liter, een (mogelijke) top van 305 km/h en een sprintje van 0 naar 100 km/h in 3,4 seconden en van 0 naar 200 km/h in 11,1 seconden zitten we hier op supersportwagenterrein. Met zo’n prestaties plaatst de M5 zich resoluut helemaal bovenaan de piramide, en kijkt hij enigszins arrogant neer op alle pseudosportievelingen die al trots zijn op hun 200 of 300 pk’s. Zijn rechtstreekse concurrenten heten Audi RS6 Avant en Mercedes-AMG E 63S 4MATIC+ en doen allebei eveneens een beroep op vierwielaandrijving.

BMW laat de supersportieve roeping van de M5 duidelijk blijken door het gespierde koetswerk. De powerdomes op de motorkap, de brede wielkasten, de diffuser achteraan, de brutale spoilers en grote wielen (standaard 19”, optioneel 20”), en natuurlijk de vier dikke uitlaten… niemand twijfelt over het potentieel van deze BMW, en iedereen heeft je gezien, zeker wanneer hij zoals onze testwagen in het prachtige Marina Bay blauw (€ 7.800,-) is uitgevoerd. Ook binnenin merk je dat dit geen gewone 5-Reeks is door de specifiek voor de M5 ontworpen M-sportstoelen. 

P90272993 highResHet is verbazingwekkend hoe constructeurs zoals BMW erin slagen om pk-pakhuizen van 600 pk en meer te integreren in een gezinswagen, en dat vermogen ook aan de grond weten te brengen zonder de auto onbestuurbaar te maken. Want hoe vreemd het ook klinkt, de M5 is ondanks zijn gigantische vermogen en prestatiepotentieel een allemansvriend. Daarmee bedoelen we dat hij perfect bruikbaar is in het dagelijks verkeer, zonder daarbij nerveus aan te voelen of voortdurend aan te dringen om sneller te gaan, tenzij je daar zelf voor kiest. Hij reageert altijd geleidelijk en verrast nooit in negatieve zin. Aan de bron van dat gemakkelijke karakter ligt de M xDrive-vierwielaandrijving. De motor ontplooit zijn indrukwekkende krachten lineair en is minder brutaal dan die van zijn concurrent bij Mercedes-AMG, hoewel hij qua prestaties en efficiëntie niet moet onderdoen. Kwestie van karakter, zeg maar, waarbij de M5 net iets beschaafder voor de dag komt, en wat minder hooligantrekjes vertoont.

P90272990 highResToen bij de voorstelling van de nieuwe M5 aangekondigd werd dat hij vierwielaandrijving heeft hielden sommigen hun hart vast. Zou die vierwielaandrijving het plezier van het rijden met een achterwielaangedreven sportberline niet vergallen? Omdat BMW rijplezier hoog in het vaandel voert koos het – net zoals Mercedes trouwens met zijn 4MATIC+ - voor een vierwielaandrijving die naar wens tot 100% van het motorvermogen naar de achterwielen kan sturen. Bij de M5 moet je daarvoor de DSC-knop even indrukken, waarna je kan opteren voor 4WD (de normale modus), 4WD Sport (waar hij een wat meer achterwielaangedreven karakter heeft maar toch nog een deel van het vermogen naar voren stuurt), of de –op eigen risico te selecteren- 2WD-modus, waarbij met de stabiliteitscontrole uitgeschakeld alle vermogen en koppel integraal en ongetemd naar de achterwielen gestuurd wordt. In dat geval is de M5 een driftkampioen, draai je zonder de minste moeite donuts en rook je je banden in geen tijd volledig op, als je je rechtervoet niet onder controle houdt. 

Zo’n vierwielaandrijving zorgt voor extra gewicht, wat BMW wist te compenseren door het gebruik van composietmaterialen (bijvoorbeeld met het dak in met koolstofvezel versterkt kunststof) en een extra lichte uitlaat. In totaal tikt de weegschaal nog 1.885 kg leeggewicht aan, maar daar heeft de achtcilinder niet de minste moeite mee.

Het rijgedrag lijdt er trouwens ook niet onder, want pas wanneer je echt de limieten opzoekt, wat met zo’n vermogen op de openbare weg bijna onmogelijk is, treedt wat onderstuur op.

P90273018 highResVoor het overige rijdt de M5 wanneer je voor de Sport of Sport Plus-stand kiest als op rails, en zorgen de vierwielaandrijving en het actieve achterdifferentieel voor een verbluffende tractie en stabiliteit in de bochten. Eigenlijk is het onmogelijk om zijn potentieel op de openbare weg te benutten. Je hebt je pedaal nog niet half gevloerd, of je moet alweer vol in de remmen omdat de volgende bocht er al aankomt. Nergens kan je het onderste uit de kan halen, omdat hij gewoon té krachtig en té overweldigend is om loos te gaan. Op circuit zou dat natuurlijk anders zijn, en daar zou je ook echt kunnen ervaren hoe goed de M Carbon keramische remmen (optie van € 9.200,-) zijn. De instelbare M Adaptive-ophanging is in comfortstand dan wel beduidend harder dan op andere 5-Reeksen, maar het comfort blijft steeds aanvaardbaar, tenzij je er in een van de sportmodi tegenaan gaat. 

Het elektromechanisch bekrachtigde stuur voelt in alle omstandigheden consistent aan en geeft goede feedback, en ligt bovendien perfect in de hand, met een net voldoende dikke velg en de gekende toetsen voor volume, telefoon, cruise control en snelheidsbegrenzer. Wanneer je in plaats van voor Comfort voor Sport of Sport Plus kiest, wordt het stuur duidelijk zwaarder, maar blijft het even nauwkeurig. Bovendien voel je er geen koppelreacties van de (nu wel aangedreven) voortrein in, wat ons nog meer verzoent met BMW’s keuze voor vierwielaandrijving.

De klank van de V8 en de (sport)uitlaat wordt in het interieur mee versterkt door de luidsprekers van het standaard Harman Kardon-hifisysteem. Het resultaat is een erg lekker klinkende sportwagen die ook zonder té veel lawaai aan de buitenkant weet te beklijven.

P90273006 highResDe M5 is op ontelbare manieren instelbaar, van de ophanging over het stuur, de gasrespons, de instellingen van de automaat en de stabiliteitscontrole enzoverder. Links en rechts telt het stuur twee rode knoppen, met M1 en M2 erop. Dit zijn shortcuts om je voorkeursinstellingen te selecteren voor stuur, ophanging, versnellingsbak en motor, zodat je niet met de knoppen op de centrale console of de iDrive-controller aan de slag moet. Het geheel werkt perfect en is een fijne aanvulling op de op zich al uitstekende bedieningselementen van BMW, die hier zoals in elke 5-Reeks bestaan uit de iDrive-controller en de toetsen op de middenconsole, het aanraakscherm en ook de BMW Gesture Control gebarenherkenning, een optie van € 255,-.

P90273007 highResOmdat de DCT-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling het vermogen en koppel van de V8 niet kan verwerken en evenmin compatibel is met de xDrive-vierwielaandrijving is de M5 voorzien van de gekende ZF-automaat met acht verhoudingen, die hier wel een speciale pook en natuurlijk een geheel specifieke afstelling kreeg. Hij schakelt snel, oordeelkundig en naar wens brutaal of zacht, maar het blijft jammer dat BMW altijd kiest voor schakellepels die meedraaien met het stuur in plaats van vaste exemplaren, waardoor je, wanneer je in een bocht manueel wil schakelen, hopeloos op zoek moet naar de juiste peddel, of verplicht bent om het stuur te lossen en door de manipulatie van de versnellingspook een ander verzet te kiezen. Dat laatste gebeurt gelukkig wel op de goede manier, dus duwen om terug te schakelen en trekken om op te schakelen, zoals in de racerij. 

De standaarduitvoering van de M5 blijft met € 119.900,- net onder de grens van € 120.000,-, maar als je er nog wat opties bij wil raak je makkelijk aan anderhalve ton. De meest opmerkelijke ervan is wel de M Carbon motorafdekking die niet minder dan € 1.250,- moet kosten…

Ook de verkeersbelasting en BIV van een dergelijke bolide zijn niet van de poes, laat staan het verbruik, dat tijdens onze test rond de 15 l/100 km schommelde. Per uitgegeven euro krijg je hier echter wel meer sensaties dan bij zowat alle andere auto’s op de markt, en wie ergens van houdt, telt niet…

Zelden of nooit reden we met een auto die zo onvoorstelbaar krachtig en snel is, maar tegelijk ook zo makkelijk te besturen, zelfs voor wie geen racetalent is. Het blijft echter altijd opletten, want in geen tijd haal je met deze bolide zo’n hoge snelheden dat je wel erg vaak gebruik zal moeten maken van de uitstekende carbon-keramische remmen. Een schitterend staaltje van BMW’s kunnen dat door de vierwielaandrijving alleen maar beter is geworden. 

 

86
Aandrijving19/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Knalprestaties
Vier- én achterwielaandrijving in één

Onhandig pookje automaat


 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy