vrijdag, 21 september 2018

TEST: Suzuki Jimny: Pretentieloos en oersympathiek

TEST: Suzuki Jimny: Pretentieloos en oersympathiek © Suzuki
Met zijn kleine terreinwagen veroverde Suzuki sinds 1970 de harten van talloze liefhebbers. Twintig jaar na de lancering van het vorige model stelde het merk zopas de langverwachte vierde Jimny-generatie voor. Die werd grondig gemoderniseerd maar bleef trouw aan de basisfilosofie die bijna vijftig jaar geleden bedacht werd.

 

Suzuki All New Jimny 12

"Een klein autootje met vierwielaandrijving dat geen enkele moeite heeft met slechte wegen en in staat is om daar te komen waar andere auto’s onmogelijk geraken.” Dat was de filosofie van Suzuki toen het in 1970 de LJ10 op de markt bracht als stamvader van de Jimny-familie. De kenmerken die van de LJ10 een echte terreinwagen maakten zijn - op de toenmalige bladveren die in 1984 door schroefveren werden vervangen na - allemaal overgenomen door alle volgende generaties, en zijn ook vandaag nog terug te vinden op de vierde generatie. Het gaat dan om het ladderchassis, de driearmige starre asophanging en de parttime vierwielaandrijving met transfertbak met lage gearing.

Suzuki All New Jimny 13


De nieuwe Jimny-generatie is nog altijd een echte terreinwagen en Suzuki heeft kunnen weerstaan aan de drang om er een SUV van te maken. Met een Jimny zit je dus in de eerste plaats gebeiteld als je de openbare weg verlaat. In die omstandigheden kan hij, dankzij zijn transfertbak en performante vierwielaandrijving en zijn op- en afrijhoeken van respectievelijk 37 en 49 graden moeiteloos de zwaarste hindernissen aan. Het hele koetswerk is trouwens op dat terreinwerk afgesteld, met rechte A-stijlen en een vlakke voorruit, en naar beneden toe uitgesneden zijruiten vooraan voor een beter zicht, maar ook met erg korte overhangen voor- en achteraan en wielkastverbreders en zijdelingse beschermingselementen die de koets beschermen tegen steenslag.

Naast functioneel is het design ook sympathiek, met de voor de Jimny zo typische hoekige stijl en de karakteristieke vlakke motorkap en natuurlijk ook het radiatorrooster met verticale openingen en ronde koplampen dat al sinds de tweede generatie het model kenmerkt.

De oude 1.3-liter benzinemotor werd vervangen door een 1.5-liter met 102 pk en 130 Nm koppel. Die is krachtiger en ook zuiniger (we noteerden een testverbruik van 7 l/100 km). De goed schakelende manuele versnellingsbak telt vijf versnellingen, de niet bepaald hypermoderne automaat slechts vier. Zijn topsnelheid van 145 km/h (140 km/h met automaat) en 0-100-tijd zijn van absoluut ondergeschikt belang, want de autosnelweg is allesbehalve zijn biotoop. Op gewestwegen kan hij nog mee, maar hij is vooral in de stad op zijn best wanneer hij niet op het onverhard, zijn echt geliefkoosde ondergrond, wordt ingezet. Er al te sportief tegenaan gaan leidt tot een overmatig overhellende koets en gierende banden, waarmee de kleine Suzuki duidelijk aangeeft dat hij liever heeft dat je hem gebruikt waarvoor hij gemaakt is.

Suzuki All New Jimny 38


Het comfort is beter dan bij de vorige generatie, met onder meer een verbeterde geluiddemping, maar dit blijft natuurlijk een harde werker die geen boodschap heeft aan echte luxe of comfortsnufjes, en zelfs geen diepteverstelling heeft voor het stuur, al is hij wel uitgerust met snufjes als het Dual Sensor Brake Support (DSBS) dat, wanneer een aanrijding met een voorligger of voetganger dreigt, een audiovisuele waarschuwing geeft en de remkracht verhoogt of zelf remt in functie van de omstandigheden. Andere veiligheidsfuncties zijn lane departure warning en de weaving alert function die de bestuurder helpen alert te blijven, en high beam assist dat ontspannen rijden in het donker mogelijk maakt door automatisch van groot- naar dimlicht te schakelen. Verder beschikt de nieuwe Jimny als allereerste Suzuki over verkeersbordherkenning. Voor het infotainment kan hij zoals in de Swift en de Vitara uitgerust worden met een aanraakscherm. 


Suzuki All New Jimny 20

Achterin moet je kiezen tussen passagiers zonder bagage, of bagage zonder passagiers. De achterbank is ruim genoeg voor twee, maar wanneer ze rechtop staat is de koffer wel heel erg klein, waardoor je, wanneer je bagage wil meenemen wel je passagiers moet opofferen. Verder bieden de voorstoelen weinig zijdelingse steun, en telden we weinig of geen bruikbare bergvakken, maar dat zijn allemaal nadelen die enerzijds inherent zijn aan zijn compactheid en anders makkelijk vergeven worden, want dit is toch zo’n sympathiek ding.

Met een prijsvork van € 17.999,- voor de GA-basisversie tot € 21.999,- voor de GLX met automaat kan je het zo bont maken als je zelf wil, maar krijg je hoe je het ook draait of keert voldoende plezier en uitrusting voor je centen. De nieuwe Jimny wordt in oktober op het autosalon van Parijs voor het eerst aan het grote publiek getoond en zal vanaf december in de Belgische showrooms staan. 

De vierde Jimny-generatie is zo mogelijk nog sympathieker dan zijn voorgangers, want hij combineert zijn vrolijke lijn en nog altijd opmerkelijke terreincapaciteiten nu ook met meer comfort. Zonder enige pretentie blijft dit een fijne, kleine deugniet die door niemand scheef bekeken kan worden.

 

73
Aandrijving14/20
Comfort 14/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 13/20
Prijs 17/20
 

Sympathieke lijn 
Terreinprestaties
Prijs en uitrusting

Erg kleine koffer
Zijdelingse steun voorstoelen

 

Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy