vrijdag, 12 oktober 2018

TEST: Abarth 124 GT: Meer voor minder

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Abarth 124 GT: Meer voor minder © FCA
De Fiat 124 Spider is een wat comfortabelere en minder speelse variant op Mazda’s MX-5. De Abarth 124 is dan weer een speelsere en minder op comfort gerichte variant van de Fiat 124 Spider. De Abarth 124 GT, met een carbon hardtop, is daar dan weer het exclusieve broertje van. Volgt u nog? Wij vroegen ons af of zo’n versie eigenlijk zin heeft, gezien zijn forse meerprijs?

 

Abarth 124 GT 3

 

De naam Abarth heeft zo zijn aanhangers. Als Italiaans betaalbaar sportwagenmerk spreekt de schorpioen nog steeds tot de verbeelding van nostalgici, en Fiat deed een goede marketingzet toen het de naam uit de vergetelheid terughaalde voor modellen als de van de Fiat 500 afgeleide 595 en 695 en deze Abarth 124, die zowat alles deelt met zijn Fiat-tweelingbroer maar qua karakter verschilt.

Een 124 Abarth is eigenlijk een Fiat 124 Spider waarvan het 1.4-turboblok 30 pk meer levert, die met enkele sportieve addenda en stevigere Bremboremmen uitpakt, en zeker met de optionele Record Monza-vierdubbele sportuitlaat een pak meer kabaal maakt. Volgens Fiat zelf heeft de Abarth een heel ander DNA dan de Fiat, en qua karakter klopt dat wel. 

Die Record Monza-uitlaat, op de Abarth 124 een optie van € 1.200,-, laat zowel bij stationair toerental als bij constante snelheden, en natuurlijk wanneer je het turboblok in de toeren jaagt, serieus van zich horen. Dat is volgens sommigen heerlijk, voor anderen is het een bron van ergernis. Wij zijn alvast fan van de ferme uitlaatklank. 

Van de Abarth 124 Spider bestaat sinds deze zomer ook een GT-versie, met aparte koetswerkkleuren, gun metalkleurige zijspiegelkapjes en op aanvraag een matzwarte motorkap. Hij onderscheidt zich verder door standaard te beschikken over de Record Monza-uitlaat maar bovenal door zijn op maat gemaakte, exclusieve hardtop van koolstofvezel (een unicum in deze klasse), die binnenin bekleed is en over een grote achterruit met ontdooiing beschikt. Die hardtop moet er een ‘all season’-sportwagen van maken. In de zomer kan die met zijn manueel te openen stoffen kap in geen tijd van een al bij al comfortabele coupé in een open roadster omgetoverd worden, en in de winter (of wanneer je niet zo van open rijden houdt) biedt de hardtop extra rijcomfort in de vorm van een betere geluiddemping en grotere structuurstijfheid. Dat is toch de bedoeling…

Nu moeten we toch wel toegeven dat het doel van de GT-versie ons wat ontgaat. Als je weet dat de stoffen cabriokap van de 124 Spider uiterst makkelijk te bedienen is en eigenlijk best goed geïsoleerd is voor zo’n kleine roadster, vraag je je af wat het echte nut is van zo’n koolstofvezel hardtop, los van de look ervan. De GT kost namelijk een flinke duit extra (€ 6.950,- meer dan de gewone Abarth 124 Spider en € 3.450,- meer dan de Turismo-versie), en de hardtop zorgt voor een meergewicht van 16 kg, dat Abarth dan weer heeft gecompenseerd door het monteren van exclusieve 17-duim OZ Ultra Light-lichtmetalen velgen, die elk zowat drie kilo minder wegen dan de normale exemplaren en zo 12 kilogram van dat meergewicht compenseren, om uit te komen op een totaalgewicht van 1.060 kg.

Als je weet dat die hardtop naar ons gevoel niet voor een toegenomen torsiestijfheid zorgt (een verkoopargument van Fiat), en de auto ook niet bepaald stiller maakt (met nogal wat windgeruis waar de zijruiten aansluiten op de hardtop), en als je bovendien vaststelt dat het demonteren van de hardtop alleen kan door middel van het losdraaien van twee grote vijzen, het losmaken van de kabel voor de achterruitverwarming en het dan (met twee personen omwille van de wat onhandige afmetingen) verwijderen ervan, waarna je nog een plaats nodig hebt om het dak te stockeren, vraag je je echt af of je die extra euro’s niet beter aan ander leuks had besteed, omdat je toch altijd gebruik kan blijven maken van de handige cabrioletkap die onder de hardtop blijft zitten.

Abarth 124 GT 6

Daarmee zeggen we niet dat de Abarth 124 GT geen leuke auto is, integendeel, want hij blijft natuurlijk garant staan voor hopen beleving, net als zijn donor, de Mazda MX-5, met bovendien het plezier van een koppelrijke turbomotor. Die viercilinder, door Fiat in Italië gebouwd en door Mazda in haar fabriek in de 124 gelepeld, levert 170 pk en 250 Nm. Tot voor kort moest Mazda’s tweeliter daarvoor onderdoen, maar nu die tot 184 pk opgewaardeerd is ligt de bal terug in het kamp van Fiat. Niet dat nog meer vermogen nodig is, want het blokje levert genoeg sensaties voor wie graag sportief rijdt, en zit vast aan een handgeschakelde zesbak die wel correct gespreid is maar soms wat stroef schakelt. Het is ook zaak om hem in de toeren te houden om geen last te hebben van het turbogat onderin de toeren.

Accelereren tot 100 km/h kan in 6,8 seconden en een topsnelheid van 232 km/h behoort tot de mogelijkheden voor wie gehoorbescherming draagt. Bovendien stuurt hij met zijn mechanisch sperdifferentieel, zijn perfecte 50/50-gewichtsverdeling en de inplanting van de motor achter de vooras en aandrijving op de achterwielen lekker scherp en evenwichtig en vertoont hij een wat overstuurd karakter op de limiet, wat uiterst amusant is als je kaas gegeten hebt van car control. Dat het ESP niet volledig uitschakelbaar is, is wel jammer. 


Abarth 124 GT 8

Het plaatsaanbod is aan de beperkte kant, en er zijn geen bergvakken, op een minuscuul vakje onder je rechterarm en een wat groter vak tussen de achterstoelen na, maar dat vergeef je hem, want zijn roeping is fun, fun, fun en praktische bruikbaarheid stond gewoon niet in het lastenboek. In dat kader zou je de koffer van 140 liter zelfs best ruim kunnen noemen. De twee sportstoelen zijn nogal smal, en de lendensteun kon beter, maar dat kan een persoonlijke indruk zijn, want anderen kloegen daar niet over. De rijhouding is niet voor iedereen optimaal, doordat het stuur niet in de diepte verstelbaar is, en wie erg groot is zal zich snel ietwat claustrofobisch voelen, wat even goed het geval is in de MX-5.

De exclusiviteit van zijn uit koolstofvezel gemaakte hardtop laat zich duur betalen, terwijl de “normale” Abarth 124 al duizenden euro’s meer kostte dan de 124 Spider of de Japanse concurrent. Kiezen voor deze GT en zijn catalogusprijs van € 41.450,- (met de handgeschakelde zesbak, of € 43.450,- met de automaat) doe je dan ook alleen als je een onvoorwaardelijke Abarth-aanhanger bent, de hardtop noodzakelijk vindt en geld over hebt. 

Wij zouden de bijkomende euro’s voor de GT uitsparen en een gewone 124 Abarth uitrusten met de lichtgewichtvelgen van OZ en de Record Monza-uitlaat, om op die manier van al zijn kwaliteiten te kunnen genieten en nog heel wat geld over te houden voor de brandstofrekening die, als je er zoals wij tijdens onze test stevig tegenaan gaat, met een gemiddeld verbruik van 8,5 l/100 km eurosuper vrij hoog dreigt uit te vallen. Bij een rustige rijstijl is een gemiddelde van 7 liter ook mogelijk, maar waarom dan kiezen voor de Abarth? In dat geval is de 124 Spider van Fiat ons inziens de betere keuze. 

 

74
Aandrijving17/20
Comfort 14/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 14/20
Prijs 12/20
 

Exclusiviteit
Rijplezier

Buitensporige meerprijs voor GT
Wat stroeve versnellingsbak

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy