zondag, 30 december 2018

TEST: BMW X4 xDrive 20d M Sport X

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: BMW X4 xDrive 20d M Sport X © BMW
Recent reden we al met de nieuwe BMW X3 xDrive 20d, met 190 pk en 400 Nm. Onlangs deden we dat over met de X4, zijn sportievere lifestyle-tegenhanger, met dezelfde motor en een veel dikkere kont. Is de “coupé”-versie van de X3 zijn aanzienlijke meerprijs waard?

P90311057 highRes the new bmw x4 m40d
BMW positioneert de X4 boven de X3, als lifestyle- en wat sportievere afgeleide voor wie bereid is om een (klein) beetje praktische bruikbaarheid op te offeren aan de look en een wat meer uitgesproken sportiviteit. In tegenstelling tot de X3 is deze X4 er alleen met vierwielaandrijving en is er ook geen handgeschakelde versnellingsbak verkrijgbaar. Niet dat we ons dat beklagen, want BMW’s achttrapsautomaat is er één van uitzonderlijke kwaliteit. De coupélijn van de X4 vergt minder offers dan bij zijn voorganger, want de hoofdruimte achterin is groter, door een minder aflopende daklijn. Ook qua koffer is het verschil met de X3 eerder klein, met amper 25 liter minder inhoud (525 in plaats van 550 liter). 

P90311058 highRes the new bmw x4 m40d
Waar de lijn van de X3 meer “passe-partout” is en bijna unaniem geloofd wordt, is dat bij de X4 toch meer een zwart-witverhaal. Tijdens onze testperiode kregen we van meerdere mensen te horen dat de achterzijde toch niet echt de meest geslaagde BMW-kont ooit was, terwijl anderen hem dan weer “hun droomauto” noemden. Maar smaken verschillen, en daarover discussiëren leidt dan ook nergens toe. Persoonlijk vinden we de X3 toch mooier dan deze wat opgeblazen versie.

Ten opzichte van de vorige X4-generatie, waarvan niet minder dan 200.000 exemplaren werden gebouwd, groeide de nieuwe in alle richtingen, behalve in de hoogte (3 mm lager). Hij is 81 mm langer, 37 mm breder en heeft ook een 54 mm langere wielbasis. Die zorgt voor wat meer interieurruimte, en de inzittenden hebben op dat dan ook vlak niet te klagen. Met een totale lengte van 4,75 meter speel je mee met de groten, wat natuurlijk ook betekent dat een parkeerplaatsje vinden moeilijker is dan met een X1 of X2. 

Dat de X4 sportiever is dan de X3 merk je aan het feit dat de M Sport-ophanging hier standaard is, aan het (standaard) sportstuur met Variable Sport Steering, maar ook aan het Performance Control-systeem dat voor een variabele koppelverdeling over de achterwielen zorgt. Met de xDrive-vierwielaandrijving en de variabele koppelverdeling zijn tractie en grip optimaal. De ophanging is harder dan in de X3, maar blijft bovenal comfortabel, terwijl de koetswerkbewegingen mooi onder controle blijven bij een sportievere rijstijl. Op bochtige wegen is het goed in de hand liggende en net voldoende dikke variabele sportstuur een troef. Het geeft de bestuurdersinput mooi door aan de voorwielen, en wanneer de grenzen bereikt worden voel je dat vanzelf. Dat hij met zijn leeggewicht van 1.815 kg niet als een kleine roadster rijdt en zijn ophanging en banden vaak serieus op de proef gesteld worden was te verwachten.

P90311107 highRes the new bmw x4 m40d
Qua afwerkingskwaliteit, geluiddemping, interieurontwerp en gebruikte materialen is dit een uitstekend voorbeeld van wat BMW vermag. Je hebt vanuit je hoge rijpositie een perfect overzicht op de weg, en bij het manoeuvreren helpen de verschillende camera’s rondom je om het koetswerk niet te beschadigen. Een absoluut aan te raden optie trouwens, want het zicht rondom bij het parkeren is niet optimaal door de hoge achterzijde, en de standaard parkeersensoren zijn toch minder handig dan camerabeelden.

BMW biedt zijn X4 met twee tweeliters op benzine (20i van 184 pk en 30i met 252 pk), één drieliter (M40i, 360 pk) en een waaier aan diesels aan. De krachtigste zelfontbrander is de M40d drieliter met 326 pk en 680 Nm, met daaronder de 30d die 265 pk en 620 Nm uit zijn zesclinder haalt. De 25d is daarnaast de wat krachtigere versie van de tweeliter viercilinder (231 pk, 500 Nm) die boven onze 20d met 190 pk postvat.

In de X4 doet de 20d hetzelfde als in de X3: degelijk presteren en hernemen (met dank aan zijn 400 Nm en de automaat). Hij trekt exact even snel op (8,0 seconden van 0-100 km/h), haalt eenzelfde top van 213 km/h en verbruikte met 7,1 l/100 km net wat minder dan de X3 die we testten. 

Waar we bij de X3 al moesten vaststellen dat diens prijskaartje gepeperd was, moeten we daar bij de X4 nog een stuk bijtellen. Een X3 20d xDrive moet minstens € 49.300,- kosten, bij deze X4 met dezelfde motor is dat al € 52.250,- in basisuitvoering, en dan moet je nog beginnen grasduinen in de 40 pagina’s lange prijs- en optielijst waar alvast de sportstoelen (inbegrepen op xLine, M Sport en M Sport X) een onmisbare optie zijn. Wat ons betreft is de meerprijs van de X4 enkel te verantwoorden voor wie echt verliefd is op zijn look, aangezien hij voor het overige weinig van de X3 verschilt en die laatste ook met de sportophanging en het variabele sportstuur van de X4 verkrijgbaar is.

X1, X2, X3, X4, X5, X6, X7… Het rijtje BMW-SUV’s is erg lang. Absoluut gezien is ook de X4 opnieuw een uitstekende auto. Hij is ruim, perfect afgewerkt, (optioneel te) voorzien van alle mogelijke technologische snufjes en rijdt ook nog eens erg goed. Maar die kont... You love it or you hate it. Zelf zijn we er geen fan van, maar zoals de Fransen zeggen: “des goûts et des couleurs, on ne discute pas”…   

 

80
Aandrijving16/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 14/20
 

Weggedrag en rijplezier
Technologisch arsenaal 

Hoge kofferdrempel
Prijs met opties

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy