maandag, 24 december 2018

TEST: Kia Stinger GT 3.3T AWD: Kia durft…

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Kia Stinger GT 3.3T AWD: Kia durft… © KIA MOTORS
Zeg Kia en je denkt aan degelijke, maar weinig spectaculaire auto’s. Met de Stinger liggen de zaken wel even anders. Kia’s sportiefste is op alle vlakken een buitenbeentje in het gamma van de Koreaanse constructeur en heeft prestigieuze auto’s als de BMW 4 Gran Coupé en Audi A5 Sportback als concurrenten.

484284


Kia durft, dat is wel het minste dat we kunnen zeggen als we het over deze Stinger hebben. Een model ontwikkelen waarvan je er gegarandeerd veel minder zal verkopen dan van een SUV, het alleen aanbieden met de krachtigste motoren en bovendien enkel als achterwielaandrijver of met vierwielaandrijving…  allemaal elementen waar een constructeur als Kia over het algemeen niet bepaald happig op is. Maar toch deden ze het.

484282
De Stinger is het vlaggenschip van het Kia-gamma. Hij ziet er alvast aan de buitenkant opmerkelijk gestrekt en atletisch uit, en kreeg een lijn die zowat unaniem in de smaak valt. De overhang vooraan is kort, de wielbasis (2.905 mm) lang. Hij heeft ook de lage lijn van een sportieve coupé, ondanks zijn vier zijdeuren, en biedt voldoende binnenruimte voor vijf personen, terwijl hij in totaal 4,83 meter lang is. De koffer kan 406 liter bevatten. 

Naast een tweeliter viercilinder op benzine van 255 pk (353 Nm) en een 2.2 diesel met 200 pk en 440 Nm is er de 3,3 liter grote V6 biturbo van onze testwagen, die met zijn 370 pk en 510 Nm van deze GT de snelst accelererende productie-Kia ooit maakt, met een sprintje van 0 naar 100 in 4,9 seconden. De topsnelheid van niet minder dan 270 km/u wordt ook makkelijk gehaald en de hernemingen zijn, geholpen door de snelle achttrapsautomaat opmerkelijk. Die automaat kan manueel bediend worden met schakellepels achter het stuur maar heeft jammer genoeg geen volledig manuele modus (en schakelt dus vanzelf terug naar de automatische modus) noch een specifieke sportstand.

De overige instellingen (motor, aandrijving, ophanging) van de auto zijn wel te kiezen met een kleine draaiknop op de middenconsole, waarbij de auto in Comfort-modus qua verdeling van het motorvermogen over de vier aangedreven wielen een 60:40-verhouding tussen de achter- en de voorwielen respecteert, maar in Sport- of Sport+-stand tot 100% van het vermogen naar de achterwielen kan sturen.

484280
De Kia-ingenieurs zijn niet over één nacht ijs te gaan toen ze besloten om een concurrent voor de BMW 4-Reeks en Audi A5 Sportback te ontwerpen. Het Hyundai-concern, waar Kia toe behoort, trok namelijk Albert Biermann aan, de ingenieur die daarvoor bij BMW Motorsport verantwoordelijk was voor de sportieve modellen van het Beierse merk. Zijn invloed, die trouwens ook van de Hyundai i30 N zo’n potente rijmachine maakte, is ook hier duidelijk voelbaar. De Stinger aarzelt niet om de bocht in te duiken en je voelt aan alles dat hij perfect overweg kan met de vele pk’s en newtonmeters, terwijl hij door de vierwielaandrijving nooit een probleem heeft om dat vermogen aan de straatstenen kwijt te kunnen.

484281
Het is mede daardoor erg verleidelijk om bij elke gelegenheid het gaspedaal te vloeren, en te genieten van de heerlijke motor- en uitlaatklank, maar dat brengt wel een hoog gemiddeld verbruik met zich mee… je kan nu eenmaal niet alles hebben. Tijdens onze test lustte hij gemiddeld zo’n 12,5 l/100 km, en als je zijn potentieel voortdurend aanspreekt kan daar nog wel wat bijkomen.

484312
Met zijn gespierde uiterlijk met luchtuitlaten achter de voorwielen, (nep)-luchtopeningen in de motorkap en opzij aan de achterbumper, zijn vier dikke uitlaten, de mooie negentienduimvelgen met daarin Brembo-remmen met rode remklauwen en zijn aerodynamische addenda laat de Stinger GT aan de buitenzijde geen twijfel bestaan over zijn sportieve roeping. Binnenin is het allemaal wat minder bijzonder. Het interieur is wel mooi afgewerkt, met goed gekozen materialen (al voelt het plastic voor de centrale afdekplaat van de airbag in het stuurwiel wel erg goedkoop aan), en de voorstoelen bieden een goede steun voor lenden en rug, maar hebben een wat vlakke zitting.

De GT is extreem volledig uitgerust. Op de metaalglanslak (€ 700,-) en het glazen schuifdak (€ 800,-) na, krijgt de koper voor zijn € 54.600,- werkelijk alles standaard (van een nappalederen interieur over de geventileerde en verwarmde stoelen, een elektrisch bediend en verwarmbaar sportstuurwiel, het navigatiesysteem met acht duim groot scherm, het Harman/Kardon-hifisysteem, de 360°-camera, het head-up display en de automatische ledkoplampen met bochtverlichting tot het draadloos opladen van compatibele smartphones). Bij de Audi S5 Sportback (354 pk, € 64.450,-) en BMW 440i xDrive Gran Coupé (326 pk, € 58.300,-) ben je in standaarduitvoering al beduidend meer centen kwijt. Maar die behouden ongetwijfeld beter hun waarde, wat het verschil over de hele gebruiksperiode natuurlijk beperkt.

Zijn enige echte handicap, naast het hoge verbruik dan, is zijn merknaam, die niet hetzelfde prestige biedt als de ringen of de propeller van de concurrenten uit Beieren. Op het vlak van het rijplezier heeft de Stinger die Duitse concurrenten echter niets te benijden, en de prijs die het merk voor het hele pakket vraagt is allesbehalve overdreven. In tegenstelling tot veel andere modellen van het merk is dit dan ook een Kia die bijblijft, een buitenbeentje dat het verschil maakt en toont waartoe het merk in staat is. Meer van dat!

 

84
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Zeer goede prestaties
Evenwichtig weggedrag
Volledige uitrusting

Verbruik


 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy