vrijdag, 08 februari 2019

TEST: BMW 620d Gran Turismo: Tussen 5 en 7

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: BMW 620d Gran Turismo: Tussen 5 en 7 © BMW
Misleidend zijn ze wel, de letters “GT” in de modelbenaming van deze 6-Reeks. Dit is namelijk allesbehalve een GT, maar wat is het wel? Dat zochten we voor u uit aan het stuur van de 620d, met de tweeliter diesel instapmotor.



P90260715 highRes bmw 6 series gran tu
BMW had al een 6-Reeks in de vorm van een coupé een cabriolet en een gestrekte berline, en had ook al een “GT”, in de vorm van de 5-Reeks Gran Turismo. Bij de vervanging van die laatste besloot het merk de reeksnaam van 5 naar 6 te wijzigen, om duidelijk te maken dat de 6 Gran Turismo de tussenstap tussen de 5- en 7-Reeks vormt. Tegelijk kregen de topklasse coupé en cabriolet een “upgrade” door er de 8-Reeks van te maken en meer dan ooit de sportieve kant op te gaan. Deze 6 GT heeft dan ook niets gemeen met die 8-Reeks, die duidelijk op sportiviteit mikt, maar neemt een bijzondere plaats in het gamma in, terwijl zijn lijn mooier is dan die van zijn voorganger, onder meer doordat hij zo’n twee centimeter lager en bijna negen centimeter langer werd en daardoor gestrekter en eleganter oogt.


P90260739 highRes bmw 6 series gran tu
GT staat voor “Gran Turismo”, een benaming die over het algemeen gebruikt wordt voor slanke, snelle, sportieve reiswagens die en hoge mate van sportiviteit combineren met een flinke dosis comfort en prestige. De 6 GT is echter geen echte GT, op dat comfortaspect na dan, want hij is niet sportief ingesteld en heeft allesbehalve een gestrekte lijn. Prestige heeft hij wel, nu hij bijna negen centimeter langer werd dan zijn voorganger (5,091 m) en meer dan ooit als alternatief voor de 7-Reeks gepositioneerd wordt. Eigenlijk is dit een kruising tussen een BMW 5 Touring en een 7-Reeks limousine, met de praktische aspecten van de eerste en het opmerkelijke comfort van die laatste. De lange wielbasis zorgt daarbij voor een zee van ruimte voor de inzittenden achterin, de grote achterklep geeft toegang tot een erg ruime koffer van 610 liter (110 liter meer dan de 5 GT), en voorin zit je in een nieuwe 5- of 7-Reeks, inclusief alle snufjes en gadgets die die modellen zo vooruitstrevend maken.

Met de 620d GT werd recent een basisversie toegevoegd aan het GT-gamma, dat voor het overige uit de 630i, 640i, 630d en 640d bestaat. Op die 630i en deze 620d na zijn dat allemaal zescilinders. Hij levert 190 pk, maar er is ook een 163 pk-versie voor wie in Wallonië of Brussel, of via de leasingmaatschappij de hogere BIV voor de versie met vol vermogen wil vermijden. Heeft die 20d-motor met 190 pk en 400 Nm in combinatie met de achttrapsautomaat “what it takes” om deze grote auto vlot voort te bewegen? Op het eerste zicht zou je denken dat BMW er toch beter aan gedaan had om de krachtigere versie van de tweeliter met 231 pk en 500 Nm, zoals die in de vorige BMW X5 25d lag, te gebruiken, maar dat verandert als je ermee gereden hebt. In tegenstelling tot onze initiële vrees volstaan de 190 pk en 400 Nm van de tweeliter hier namelijk voor vlotte prestaties en aangename hernemingen. Supersnel is hij daarmee niet, maar je komt overal meer dan vlot mee en kan hem nooit op een gebrek aan vermogen betrappen, en het mooiste is nog het feit dat deze erg grote en zware auto bij dat alles niet meer dan 6,3 l/100 km diesel drinkt. Dat is wat je een mussendorst zou kunnen noemen. De topsnelheid bedraagt 220 km/h en tot 100 km/h optrekken hoeft niet langer dan 7,9 seconden te duren. Het enige dat liefhebbers hem zullen verwijten is dat hij natuurlijk niet zo nobel klinkt als een zescilinder.

P90260698 highRes bmw 6 series gran tu
Dé grootste troef van deze 620d GT is echter zijn opmerkelijke rijcomfort. Met de adaptieve pneumatische ophanging op de twee assen (€ 1.990,-) van onze testwagen en de heerlijke comfortstoelen voelden we ons de koning te rijk, en valt op hoe goed dit geavanceerde onderstel de oneffenheden verwerkt, terwijl de wegligging voorspelbaar en geruststellend is. Met het vermogen van de tweeliter en de wakende stabiliteitscontrole is er weinig kans tot onverwacht uitbreken van de achterzijde, en de vooras volgt het opgelegde spoor gedwee. Dit is verre van de meest sportieve BMW, maar op de comfortschaal scoort hij dan weer erg hoog. Ook de geluiddemping is uitstekend, zelfs met de frameloze zijruiten van de GT.

Onze testwagen was bovendien uitgerust met Integral Active Steering (€ 1.480,-), dat door een beperkte sturing van de achterwielen voor extra wendbaarheid zorgt en hem met minder stuuromwentelingen van richting laat veranderen. Een zeer korte gewenningsperiode, en je bent verkocht aan dit systeem dat op een op comfort gerichte auto ook een grote meerwaarde betekent. 

P90260740 highRes bmw 6 series gran tu
De standaarduitvoering van de 620d GT moet € 59.900,- kosten. Wij zouden daar altijd de upgrade van het standaard Dakotaleder naar Nappaleder aan toevoegen (€ 820,-), en ook de al vermelde adaptieve pneumatische ophanging en Integral Active Steering, naast het Comfort Pack met onder andere de comforttoegang, comfortzetels en stoelverwarming vooraan, wat er zeker geen koopje van maakt, al is dat geen verrassing in deze categorie. Dat voor het activeren van Apple CarPlay driejaarlijks bijbetaald moet worden is dan weer misplaatst van BMW.

Als “instapversie” van de 6 GT is deze 620d een geschikte gezel. Hij presteert ruim voldoende voor wie niet extreem veeleisend is, en aangezien sportiviteit niet zijn ding is en hij wel uitblinkt door zijn opmerkelijke comfortniveau en ruime interieur, is dit een waardige aanvulling voor het 6-Reeks GT-gamma, dat echter een verkeerde naam meekreeg. Van Gran Turismo is hier namelijk geen sprake, van topcomfort des te meer.

 

85
Aandrijving16/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 18/20
Prijs 16/20
 

Uiterst comfortabel
Opmerkelijk zuinig
Binnenruimte

Verkeerd gekozen GT-benaming


 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy