dinsdag, 25 december 2018

TEST: Mercedes-Benz B-Klasse: Verjongingskuur maakt gezinsauto dynamisch

Geschreven door  Jan Muylaert
TEST: Mercedes-Benz B-Klasse: Verjongingskuur maakt gezinsauto dynamisch © Daimler

Derde keer, beste keer heeft men wellicht in het hoofdkwartier van Mercedes-Benz geoordeeld toen de nieuwe B-Klasse werd voorgereden. De compacte crossover kan eindelijk het muffe imago van zijn voorgangers afwerpen. De B-Klasse oogt niet alleen sportiever, hij rijdt ook dynamischer. Gooi daar nog een resem rijhulpmiddelen bovenop en je hebt een up-to-date gezinsauto met een stijlvolle afwerking.


Waarom sloeg de eerste en tweede generatie van de B-Klasse niet echt aan bij een ruim publiek? Was hij te hoog geprijsd? Teerde Mercedes te lang op het potentieel van zijn bestaande klanten die berlines gewend warend en geen saaie monovolumes? 

Een débâcle was de B-Klasse niet. Met ruim anderhalf miljoen verkochte exemplaren sinds 2005 kon het model zich een plaats toe-eigenen in het destijds succesvolle segment. Maar er daagden kapers op zoals de BMW 2-Reeks Active Tourer, een model dat de B-Klasse in de schaduw zette. Tijd voor een nieuw model dus.

Zoeken naar een eigen identiteit

Het werd een ingrijpende verandering. Zo staat de B-Klasse op een nieuw chassis dat ook voor het instapmodel A-Klasse wordt benut. De evolutie van het chassis is niet los te koppelen van de zoektocht naar een eigen identiteit. Nog in de glorietijd van de compacte monovolumes werd voor de eerste generatie B-Klasse een chassis met sandwichpanelen gebruikt, naar analogie van de toenmalige A-Klasse. 

De tweede generatie stond dan weer op een onderstel dat de installatie van elektrische batterijen onder de vloer toeliet. Vandaar de hoge zitpositie in de vorige B-Klasse. Maar ook in de derde generatie zitten de bestuurder en reizigers liefst 9 centimeter hoger dan in de A-Klasse. De hoge zitpositie en daardoor vlotte instap van vorige modellen werden door de kopers als een van de belangrijke troeven beschouwd. Wakkere marketingmensen die meestal een jong doelpubliek voor ogen hebben, moesten vaststellen dat de B-Klasse ook bij oudere automobilisten goed scoorde.

18C0619 128

Voortaan moet de nieuwkomer ook een jonger publiek kunnen verleiden. Dat doen de designers met een trendy koetswerk dat bovendien windvriendelijker is. Met zijn vlakkere snuit en verfijnde aerodynamische lijnen kon de luchtweerstand aanzienlijk worden gereduceerd wat een brandstofbesparing van 0,15 liter per 100 km opleverde, gemeten volgens de jongste strenge WLTP-cyclus. Het is een minieme verbruikswinst maar het CO2-dictaat verplicht de autobouwers tot dit soort ingrepen.

18C0619 004

De derde generatie B-Klasse herken je vooral aan de dunnere dakstijlen en het sobere horizontale lijnenspel van de zijflanken. De boomerang-knik in de portieren van het vorig model maakte plaats voor een strak design. Voor het wauw-effect moet je in de auto stappen. Mercedes introduceert het panoramisch digitaal instrumentenpaneel als optie in zijn B-Klasse. Nagenoeg alle denkbare functies kunnen via dit multimediasysteem worden opgeroepen. De afwerking van het dashboard getuigt van topkwaliteit met een lichte neiging tot overdaad. Voor wie het liever eenvoudig houdt, is er nog een klassiek analoog instrumentarium. De bediening van de temperatuur- en klimaatregeling is standaard uitgevoerd met vertrouwde toetsen.

Automaat standaard

De constructeur uit Stuttgart geeft zijn nieuwkomer ook technisch een stevige boost. Bij de lancering van de B-Klasse zullen uitsluitend automatische versnellingsbakken worden aangeboden. De 7-trapsautomaat met dubbele koppeling is voorbehouden voor de minder krachtige motoren zoals de B180 (vanaf € 32.543) en B200 (€ 33.753) die beide met de 1.4 benzinemotor met respectievelijk 136 en 163 pk worden voortgestuwd. Deze uitvoeringen hebben achteraan een ophanging met torsieas. De krachtige 2.0 diesels B200d (€ 34.485) en B220d (€ 40.656) hebben respectievelijk 150 en 190 pk. Zij worden gekoppeld aan een 8-trapsautomaat met dubbele koppeling en hebben recht op een onafhankelijke ophanging voor- en achteraan. Waar de 7-trapsautomaat een aangekocht product is van transmissiefabrikant Getrag, is de 8-trapsautomaat een door Mercedes ontwikkelde mechaniek. “Door het hoge koppel van de dieselmotoren zagen we ons genoodzaakt een eigen automaat met een extra versnelling te bouwen die een koppel tot 520 Newtonmeter aankan. De hoogste trap zorgt voor een vlottere overbrenging van het vermogen en het lagere toerental reduceert het motorgeluid”, zeggen de ontwerpers. 

Komt er ook een B-Klasse met een handgeschakelde versnellingsbak? De topingenieurs laten er het raden naar. Wellicht zal een en ander afhangen van de eventuele vraag naar een lager geprijsde uitvoering maar de tendens naar automatische versnellingsbakken is niet meer te stoppen in het segment van gezinswagens.

18C0949 003

Semi-autonoom rijden 

Het semi-autonoom rijden doet zijn intrede bij de B-Klasse. Hij heeft recht op alle rijhulpsystemen die ook in het topmodel S-Klasse worden aangeboden. De automatische noodstop met voetgangersherkenning, snelheidsbegrenzer en rijvakbewaking met bijsturing maken deel uit van de basisuitrusting. Andere rijhulpmiddelen zoals blinde hoekbewaking, adaptieve cruise control die volledig autonoom filerijden mogelijk maakt, en volautomatisch parkeren zijn opties die apart of met packs worden verkocht. Nagenoeg alle rijfuncties kunnen met drukknoppen op het stuurwiel worden bevolen.

Innoverend is de routebegeleiding waarbij het reële straatbeeld wordt weergegeven op het grote digitale dashboard. Een blauwe pijl toont de te volgen weg. Vooral op een drukke rotonde is deze navigatiemethode bijzonder efficiënt. Minder overtuigend is de spraaksturing van het multimediasysteem. Om de haverklap laat de stem van het systeem zich ongevraagd horen. 

18C0619 155

De auto kan worden uitgerust met full led-koplampen met matrixverlichtingstechnologie. Op duistere wegen toont dit verlichtingssysteem zijn troeven. Tegenliggers worden niet verblind omdat de lichtbundel ze ontwijkt en tegelijkertijd de donkere partijen van het beeldveld opzoekt.

18C0619 021

De op de voorwielen aangedreven B-Klasse rijdt dynamischer dan zijn voorganger. Met zijn lange wielbasis en korte overhangen gedraagt de crossover zich bijna als een berline. Het hogere koetswerk maakt nauwelijks verschil. In snelle bochten gaat hij niet overhellen. De ophanging houdt de koetswerkbewegingen efficiënt in bedwang zonder dat het veercomfort eronder gaat lijden. 

18C0619 027

Met de benzinemotor van 163 pk onder de kap toont de B-Klasse zich een prettige cruiser. Je kan de motor amper horen, behalve wanneer er fors wordt geaccelereerd. Dan verliest de viercilinder zijn discrete karakter. Met de diesel in het vooronder is er een hoger koppel beschikbaar en moet de krachtbron minder inspanningen te leveren. De oliebrander past in feite beter bij deze wagen maar diesels zijn vandaag in ongenade gevallen bij de overheid en wellicht zal de B-Klasse vooral met benzinekrachtbronnen aan de bak komen. Andere meer milieuvriendelijke aandrijvingen zitten in de pipeline maar de constructeur licht nog geen tipje van de sluier. Na het commercieel fiasco met de elektrische B-Klasse, die een beperkt rijbereik had, wacht Mercedes af hoe de markt evolueert. 

18C0619 002
Schot in de roos 

Als gezinswagen beantwoordt de nieuwe B-Klasse aan de wensen van de beoogde doelgroep. Hij oogt niet als een monovolumewagen maar binnenin is er toch plaats zat. De onderkant van het dashboard werd afgeschaafd voor meer been- en knieruimte, net als de uitgeholde deurpanelen die enkele centimeters extra bieden ter hoogte van de elleboog. Achteraan beschikken de reizigers over meer hoofdruimte. Voor meer zitcomfort kan de beenruimte worden aangepast met een verschuifbare achterbank over een afstand van 14 centimeter, weliswaar tegen meerprijs. Afhankelijk van de nood kan voor meer laadruimte worden gekozen. 

18C0948 017

Weet dat de B-Klasse hoe dan ook over een derde meer laadvolume beschikt dan de A-Klasse. De in de hoogte verstelbare koffervloer en de in drie delen neerklapbare rugleuningen maken deel uit van de standaarduitrusting. Als er wat budget rest, heeft de constructeur nog stoelen met massagefunctie op de accessoireslijst. Deze energizing seats verwennen de bestuurder met een wellness-behandeling, inclusief de favoriete muziek en gewenste temperatuur. Een aanrader voor rugpatiënten die lange ritten maken.

De B-Klasse neemt het voortouw in zijn segment. Hij scoort met een verbluffend interieur, een hoge graad van comfort en een verbeterde rijdynamiek. Technologisch innoverend met klassieke verbrandingsmotoren maar nieuwe aandrijvingen mogen niet op zich laten wachten. 

 

82
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 18/20
Prijs 14/20
 

Rijcomfort
Werking automaat
Afwerkingskwaliteit

Spraaksturing multimediasysteem
Veel rijhulpmiddelen zijn optioneel

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy