dinsdag, 01 januari 2019

TEST: Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ Coupé

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ Coupé © Daimler
Met een productgamma als dat van Mercedes riskeer je al eens de tel kwijt te raken. De AMG-familie werd recent uitgebreid met een reeks “53”-versies van de CLS, E-Klasse Cabriolet en E-Klasse Coupé. Wij reden met de coupé en konden vaststellen dat de “53” zijn “AMG”-typeplaatje wel degelijk verdient, maar toch anders is dan zijn broers met “63”-typebenaming.


17C891 13
Naast het de “43”-versies in het C-Klasse-gamma, motoren die boven het klassieke Mercedes-gamma worden gepositioneerd maar niet de full blown AMG-power meekrijgen, en de “35-” en “45”-modellen in het gamma van de A-Klasse, lanceerde AMG ook op CLS en de E-Klasse Coupé en Cabriolet een nieuw motortype. Deze 53 gebruikt niet de vierliter V8 van de AMG 63-versies, maar een nieuwe zescilinder in lijn van drie liter met een uitlaatgasturbo én een elektrische compressor. Met zijn 435 pk en zijn maximumkoppel van 520 Nm doet hij niet al te veel onder voor de basisversie van de V8 met 476 pk, maar zijn karakter is wel helemaal anders, onder meer door zijn “EQ Boost startdynamo”, een elektromotor tussen motor en transmissie die –als een soort hybride-aandrijving- tijdelijk voor 22 pk en 250 Nm aan extra vermogen en koppel kan zorgen, met dank aan de 48 Volt-architectuur van het elektrisch boordnetwerk en de extra batterijcapaciteit. Bij het uitbollen biedt de “53” ook een “zeil”-modus die de aandrijving dan ontkoppelt en zo brandstof bespaart, en is hij uitgerust met een uiterst verfijnd start/stopsysteem.

Het effect is vooral merkbaar bij het vertrekken, want daar ondersteunt de startdynamo de elektrische compressor voor een onmiddellijke koppeltoename, waarna de uitlaatgasturbo het overneemt. Het resultaat is een E-Klasse die opmerkelijk snel uit de startblokken schiet, en daarbij geen tractieproblemen ondervindt dankzij de 4MATIC+-vierwielaandrijving en de AMG Speedshift negentrapsversnellingsbak.

De E-Klasse Coupé, die er zijn AMG-kleedje verrukkelijk uitziet, slaagt er met die technologie in om van 0 naar 100 km/h op te trekken in 4,4 seconden, en haalt een top van niet minder dan 290 km/h als hij uitgerust is met het AMG Driver’s Package (zonder houdt hij het bij 250 km/h voor bekeken). Tijdens onze testperiode, waar we door druk verkeer vooral rustig gereden hebben kwamen we uit op een verbruiksgemiddelde van exact 10 l/100 km. 

17C891 15
Aan de buitenkant herken je de “53” natuurlijk door zijn typeplaatje, maar ook door de grille met twee lamellen zoals op de V8-modellen, de voorbumper in A-wing design, de AMG-dorpelverbreders, de achterskirt met diffusor-inzetstuk en de vier ronde, dubbele uitlaatsierstukken in hoogglanzend chroom, die bij de V8-versies trapeziumvormig zijn.

17C891 19
Hoewel dit een AMG is, zijn prestaties absoluut gezien die van een echte sportieveling zijn, en hij ook indrukwekkend snel is wanneer je hem in Sport- of Sport Plus-stand de sporen geeft, is dit in de eerste plaats een beschaafde Gran Turismo.

Daarmee heeft hij dan ook een heel ander karakter dan de achtcilinder-AMG’s, die zich onderscheiden door hun rauwe en brute inborst, en dat ook echt graag laten horen. Wie daarnaar op zoek is in de “53” zal enigszins teleurgesteld zijn. Hij klinkt – maar daarvoor moet je wel in de toeren klimmen – wel degelijk erg lekker, maar minder indrukwekkend dan de achtcilinders, en de prestaties vertalen zich hier minder in sensaties. Begrijp me echter niet verkeerd. De “53” verdient zijn AMG-badge volkomen, maar is meer gemaakt voor vlotte, snelle ritten in alle comfort dan voor het scheuren en verpulveren van rondetijden. Hij maakt niet minder, maar wel een andere indruk.

17C891 18

Het voordeel van de E-Klasse coupé, die eigenlijk zo goed als geen concurrenten heeft (op de Audi A5 na), is dat hij zijn coupélijn combineert met een grote mate van praktische bruikbaarheid. Achterin is er namelijk voldoende ruimte voor twee volwassenen, en voorin merk je niet dat je in een coupé rijdt, behalve wanneer je de deuren opent, want die zijn door hun breedte nogal onhandig wanneer je naast een muur of een andere auto geparkeerd staat. De koffer is dan weer voldoende ruim, maar heeft een in de hoogte nogal smalle opening.

17C891 03
Het interieur is dat van elke nieuwe E-Klasse of CLS, met het brede, horizontaal georiënteerde dashboard met de Widescreen Cockpit met de grote schermen, de mooie ronde verluchtingsmonden en de sfeervolle ambianceverlichting (waarvoor je uit tientallen kleurtinten kan kiezen), en qua luxe- en comfortitems is alles mogelijk, met een bijzondere vermelding voor de multicontourzetels met aangename massagefunctie voor de bestuurder en de passagier voorin (€ 1.150,-). Een pluim ook voor de (standaard) achteruitrijcamera die in het Mercedes-logo op de achterklep verwerkt zit en enkel tevoorschijn komt wanneer de achteruitversnelling wordt ingeschakeld, waardoor de lens schoon blijft en het beeld altijd optimaal is. Daar kunnen veel andere constructeurs nog iets van leren. 

De ergonomie van de moderne Mercedessen, met het touchpad en de draaiknop op de middenconsole vraagt telkens weer wat gewenning, en de reacties van het systeem zijn soms wat traag, maar storend wordt dat nooit. Intussen zijn we wel gewend geraakt aan de aanraaktoetsen op het stuurwiel, die het mogelijk maken om zonder veel omwegen de op het dashboard weergegeven informatie aan te passen aan de wensen van de bestuurder.

17C891 08
De AMG Speedshift TCT 9G-sportautomaat met tussengasfunctie, de motor, de volledig variabele AMG Performance 4MATIC-vierwielaandrijving, de stuurinrichting en de ophanging kunnen met een druk op de AMG DYNAMIC SELECT-knop aangepast worden aan de wensen van de bestuurder, van dociel en comfortabel tot brutaal en sportief. Dat is onder meer te danken aan de AMG Ride Control+-ophanging die op basis van de Air Body Control-luchtvering met pneumatische niveauregeling samen met de continu verstelbare dempers door een opmerkelijke rijdynamiek zorgt. 

Mercedes-AMG vraagt minimaal € 90.084,- voor de E 53 4MATIC+ Coupé. Dat is erg gepeperd, en dan heb je nog geen recht op het Rijassistentiepakket Plus met de Distronic Plus-afstands- en stuurassistent (€ 1.754,-) of de DAB-digitale radio (€ 399,-), maar gelukkig wel op de Air Body Control semi-actieve luchtvering, het Parkeerpakket met de actieve parkeerassistent, het prachtige AMG Performance-stuur in Nappa leder, de verwarmde zetels vooraan en de Widescreen Cockpit.

Deze E-Klasse Coupé “53” is meer een GT dan een “echte” AMG, in die zin dat hij de brutaliteit van AMG’s achtcilinders achterwege laat en zijn sportiviteit en flitsende prestaties hier op een meer beschaafde manier toont. Meer voor gentlemen dan voor schreeuwers, deze “53”.

 

84
Aandrijving18/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Technologisch meesterstuk
Prestaties en comfort
Looks

Onhandige brede zijdeuren
Laadopening koffer

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy