donderdag, 10 januari 2019

TEST: Audi A6 Avant 50 TDI quattro: Almaar meer

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Audi A6 Avant 50 TDI quattro: Almaar meer © Audi AG
Als ideale bedrijfswagen was de vorige A6 Avant alvast een succesnummer... De lat lag dus hoog voor de nieuwe generatie, des te meer omdat de nieuwe BMW 5 Touring en Mercedes E-Klasse Break bijzonder sterk voor de dag komen. Staat de A6 Avant met de drieliter diesel-topmotorisatie van 286 pk zijn mannetje naast deze premiumconcurrenten? Autonieuws doet de test.



A1810707 large
Hoewel de oude qua lijn allesbehalve verouderd aandeed, ziet de nieuwe A6 Avant er resoluut modern uit, met voornamelijk achteraan een ander ontwerp, gekenmerkt door een schuinere achterruit, maar ook opzij een aangepaste look door het langgerekte profiel en de welvingen boven de wielkasten. Die moeten de quattro-aandrijving visueel benadrukken en doen denken aan de indrukwekkende flanken van de RS6, waarvan ook een nieuwe versie op de planning staat. De voorzijde is kenmerkend voor alle nieuwe grote Audi’s, met het brede, lage Singleframe-radiatorrooster en de slanke ledkoplampen. Die leds zijn trouwens standaard, en Audi biedt qua verlichting de keuze uit drie varianten, met de indrukwekkende en op alle vlakken adaptieve HD Matrix-ledkoplampen van onze testwagen (een optie van niet minder dan € 2.335,30,-) als summum.

A1810685 large
Als alternatief voor BMW’s 530d Touring (265 pk) of Mercedes’ E 350d Break (286 pk) is deze A6 Avant 50 TDI de ideale firmawagen voor de directeur die van imago, comfort en ruimte houdt. De “50” in de typebenaming verwijst dus niet naar de cilinderinhoud, wat we meerdere keren te horen kregen tijdens onze testperiode, maar naar het vermogensniveau. In dit geval gaat het om een drieliter V6 turbodiesel met 286 pk en een royale 620 Nm, die alleen met de quattro-vierwielaandrijving verkrijgbaar is. Diezelfde motor is er ook als “45” TDI met 231 pk met 500 Nm (voor € 3.100,- minder, maar ook met vierwielaandrijving). Daaronder vinden we de “40” TDI, voorzien van een tweeliter viercilinder met 204 of 211 pk, in afwachting van qua belasting op inverkeerstelling interessantere versies van die tweeliter met 136 of 163 pk. Benzinerijders kunnen momenteel enkel kiezen voor de 45 TFSI met een tweeliter viercilinder van 245 pk.

A1810679 large
Alle A6-krachtbronnen beschikken tegenwoordig over een mild-hybridsysteem voor een lager verbruik en een hogere efficiëntie. Door een startmotor-generator met riem en het 48 Volt-boordnetwerk kan tot 12 kW aan energie tijdens het remmen gerecupereerd en in de aparte lithium-ion batterij opgeslagen worden. Tussen 55 en 160 km/h kan hij “freewheelen” met uitgeschakelde motor, en het start-stopsysteem komt soepel en onmerkbaar tussen. In combinatie met dat milde hybridesysteem toont de drieliter zich echt wel zuinig, met een testgemiddelde van niet meer dan 7,6 l/100 km, in winterse omstandigheden.

Die winterse omstandigheden speelden hem trouwens allesbehalve parten, want de 50 TDI wordt altijd op de vier wielen aangedreven door Audi’s gekende quattro-systeem, aangevuld met een sportdifferentieel op de achteras, dat vanzelfsprekend voor een feilloze tractie en grip garant staat, ook met de 21 duim grote wielen van onze testwagen, geschoeid met zomerbanden. Door de optionele dynamische vierwielsturing (€ 2.399,-) die bij snelheden tot 60 km/h zorgt dat de achterwielen tot vijf graden meedraaien in tegengestelde richting is de draaicirkel van de A6 Avant met 11,1 meter ook zowat een meter korter dan zonder die optie, en wordt hij bij hogere snelheden een stuk dynamischer. 

De echte roeping van deze A6 blijft ondanks alles echter die van een comfortabele kilometervreter. Daar draagt de optionele adaptieve pneumatische ophanging met gestuurde schokdempers (€ 2.420,-) trouwens meer dan zijn steentje toe bij, want zelfs met de schitterende maar kwetsbare grote aluvelgen van onze testwagen bleef hij daardoor uiterst comfortabel, op elk soort ondergrond. Stil is hij ook, en dan zeker wanneer je opteert voor de akoestische zijruiten met dubbel glas (€ 605,-). Daarmee kan je nog beter genieten van de klank van de Bang & Olufsen hifi die ook in de “normale” uitvoering van € 1.040,- al erg goed klinkt.

A1810687 large
Het is geen verrassing dat de zijdezachte en romige 50 TDI met die vermogens- en koppelwaarden voor uitstekende prestaties garant staat. Optrekken tot 100 km/h duurt slechts 5,7 seconden en een echte top van 250 km/h wordt vlot gehaald. Eenmaal op gang merk je de achttraps Tiptronic-automaat ook amper op, maar dat is helemaal anders bij het vertrek of wanneer je bij lage snelheden snel van je plaats wil komen. In tegenstelling tot de S tronic-bak van de tweeliter TDI aarzelt de Tiptronic namelijk enorm wanneer je het gaspedaal beroert, waarna hij plots in versnelling schiet en de auto er met een schok vandoor gaat. Vaarwel soepele rijstijl… Een onaangename karakteristiek die we ook al opmerkten op de A7 en de Q8, en een echt nadeel is op een voor het overige zo volmaakte auto.

A1810697 large
De A6 Avant is groot, met een lengte van 4,94 meter en een breedte van 1,89 meter, en biedt binnenin een zee van ruimte, terwijl de koffer, ook met de schuinere achterruit, nog altijd minimaal 565 liter kan bevatten, en met neergeklapte achterbank zelfs tot 1.680 liter inhoud biedt. Binnenin vinden we in combinatie met het MMI navigation plus-infotainmentsysteem de schitterende Audi virtual cockpit terug, met de Google-kaarten in hoge resolutie op het 12,3 duim grote scherm, maar ook een handige head-updisplay (optie) en de twee grote aanraakschermen op de middenconsole. Het bovenste display van 10,1 duim geeft de infotainment- en navigatieinformatie weer, het onderste scherm (8,6 duim) dient voor de klimaatregeling en de comfortfuncties en fungeert ook als schrijftablet voor het invoeren van adresgegevens, met de vinger geschreven als was het op een blad papier. Alles werkt na een korte gewenningsperiode voortreffelijk, en de virtuele toetsen op de schermen geven een korte “haptische” feedback wanneer ze worden aangeraakt. Enige nadeel blijft natuurlijk dat zo’n scherm snel vuil wordt door vette vingers.

Qua veiligheidsuitrusting en rijhulpsystemen is alles mogelijk, al zal je je portefeuille dan wel serieus mogen legen, want Audi durft doorrekenen voor alle optionele uitrusting, terwijl ook de cataloguprijs van € 66.450,01,- al stevig is. 

Eigenlijk is het jammer dat Audi zijn Tiptronic-achttrapsautomaat niet beter afgesteld krijgt, want op die aarzelende overbrenging na kunnen we de A6 Avant 50 TDI met zijn drieliter zescilinder niks verwijten. Hij is ruim, schitterend afgewerkt, met alle moois uit te rusten, zuinig én krachtig, en biedt een uitstekend comfortniveau. Een (bijna) ideale reisgezel die de lat telkens weer wat hoger legt.

 

83
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 18/20
Prijs 15/20
 

Comfort en stilte aan boord
Krachtige en zuinige diesel

Inertie automaat bij vertrek
Prijs van de opties

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy