vrijdag, 10 mei 2019

TEST: Mitsubishi Eclipse Cross 2.2 Di-D 4WD Instyle AT: Diesel-Unicum

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Mitsubishi Eclipse Cross 2.2 Di-D 4WD Instyle AT: Diesel-Unicum © Patrick Theunissen
Mitsubishi’s reclamecampagne die stelt dat de SUV’s van het Japanse merk de ideale oplossing zijn om in alle comfort en moeiteloos de in een schandalig slechte staat verkerende Belgische wegen te trotseren, is een schot in de roos. Is de Eclipse Cross in dieseluitvoering dat ook?



Cross0023
Mitsubishi is een echte SUV-specialist en biedt vandaag in het personenwagengamma enkel de kleine Space Star als “gewone” auto aan, naast de ASX-crossover, de grote en als Plug-In Hybride uiterst succesvolle en fiscaal interessante Outlander en de eind 2017 voorgestelde Eclipse Cross, een 4,41 meter lange SUV die in de klasse van de (acht centimeter langere) VW Tiguan speelt en tot voor kort enkel met een 163 pk sterke benzinemotor verkrijgbaar was. We testten die versie al voor u, en konden nu de nieuwe diesel aan de tand voelen.

Cross0027
De Eclipse Cross 2.2 Di-D is met zijn dieselmotor een unicum, want het is de enige personenwagen van Mitsubishi (de L200 pick-up is een bedrijfsvoertuig) die verkrijgbaar is met een zelfontbrander. Dat is bovendien geen klein motortje, want met 2.268 cc is deze viercilinder serieus uit de kluiten gewassen. Hij wordt alleen aangeboden op de Instyle, het hoogste uitrustingsniveau, en bovendien enkel in combinatie met een nieuwe achttrapsautomaat en Mitsubishi’s S-AWC vierwielaandrijving.

Cross0021

De 2.2 Di-D is een moderne krachtbron die gebaseerd is op het bestaand Mitsubishi-blok dat vroeger in de Outlander lag maar aanzienlijk werd herwerkt. Samen met een sterk verbeterde respons van het injectiesysteem, zouden een lichtere krukas, zuigers, en drijfstangen volgens Mitsubishi garant moeten staan voor soepelere en vlotte acceleraties over het volledige toerentalbereik. Wij vonden de motor aangenaam en vrij discreet, en met 148 pk en een opmerkelijk maximumkoppel van 388 Nm bij 2.000 toeren ook erg soepel, maar de grootste verrassing kwam toch van de uitstekende nieuwe automaat met acht verhoudingen en een sportmodus.

Cross0024

Die automaat is echt een verademing vergeleken met de CVT van de benzineversie, die ons heel wat minder beviel. Het voornaamste probleem met de diesel is de combinatie van zijn grote cilinderinhoud (12 fiscale PK) en zijn CO2-uitstoot, die met 183 g/km (NEDC) de oorzaak zijn van een stevig bedrag aan BIV en verkeersbelasting. Het  normverbruik is met 6,9 l/100 km (NEDC) ook wat hoger dan gemiddeld in het segment. Positief is dan weer dat ons testverbruik met exact 7 l/100 km daar amper van afweek.

"De acceleratie van 0 tot 100 km/h in 11,7 seconden en zijn topsnelheid van 193 km/h zorgen dat hij probleemloos meekan met het andere verkeer, en door de hoogtechnologische vierwielaandrijving kan de Eclipse Cross moeiteloos met elke ondergrond overweg en vormen slechte weersomstandigheden nooit een probleem."

Cross0014

Het front van de Eclipse Cross heeft Mitsubishi’s typische Dynamic-Shield radiatorrooster dat ook op de Outlander prijkt, maar het is vooral achteraan dat hij zich onderscheidt. Niet alleen van zijn merkgenoten trouwens, maar ook van alle andere SUV’s uit zijn segment. De gordellijn loopt er naar boven toe op en mondt uit in een schuine achterzijde met een door een spoiler in twee gesplitste achterruit. Origineel, en hoe meer je er naar kijkt, hoe knapper het geheel lijkt.

Cross0029

De achterklep geeft toegang tot een koffer die met een minimuminhoud van 378 liter niet meer dan gemiddeld is van omvang, maar ook onder de vloer extra laadruimte biedt, terwijl de verschuifbare achterbank en verstelbare rugleuning de kofferinhoud indien gewenst tot 485 liter kan uitbreiden. 

Cross0037

De koffer is dan misschien maar gemiddeld qua inhoud, de ruimte in het interieur is een echte troef. Op de tot 20 centimeter verschuifbare achterbank is voldoende plaats voor de benen, en ook in de hoogte is er ruimte zat, ondanks de aflopende daklijn.

Cross0033

Het handige infotainmentsysteem Smartphone Display Audio (SDA), dat Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt en zo ook navigatie biedt, is standaard,  maar klanten die het gekende navigatiesysteem MMCS verkiezen kunnen dat nog steeds aanvinken in de optielijst voor € 1.500,-. Voor het overige is die optielijst erg kort, en staan er behalve de metaalkleuren en de wettelijke kit enkel nog winterwielen op.

Cross0004

Dat is niet erg, want de Instyle-topuitvoering, de enige verkrijgbare in combinatie met de diesel, is uiterst volledig uitgerust. Standaard pakt ze namelijk uit met onder meer mooie achttienduimvelgen, een elektrisch bediend panoramisch schuifdak, een 360°-camera, parkeersensoren, stoelverwarming voor- en achteraan, stuurwielverwarming, een lederen interieur, een handenvrij sleutelsysteem, een head-up display, een automatische airco met twee zones, ledkoplampen en een hele reeks veiligheidssytemen waaronder rijstrookwaarschuwing, het Forward Collision Mitigation system tegen aanrijdingen met voorliggers, adaptieve cruise control, dodehoekcontrole enzoverder, met daarbovenop natuurlijk de erg goede automaat en de vierwielaandrijving. 

Cross0006

Zo uitgerust moet de Eclipse Cross diesel € 39.140,- kosten, waarbij enkel de metaalglanslak (€ 550,- of € 750,-) nog een aan te raden optie is. Dat is toch zo’n € 5.000,- minder dan een VW Tiguan Highline met de tweeliter TDI van 150 pk en de DSG-automaat, die dan nog volledig standaard is en het voor die prijs dus nog zonder alle snufjes en luxe van de Eclipse Cross moet stellen. 

Cross0005
Je moet het Mitsubishi nageven. De Eclipse Cross als enige model ook met een diesel aanbieden, en dan meteen opteren voor een 2.2-liter, vierwielaandrijving en een automaat als enige keuze is gewaagd. De motor doet zijn werk naar behoren, en is aangenaam in de omgang, hoewel niet extreem zuinig. De leukste verrassing was wat ons betreft de erg aangename automaat. Met de uitrusting van deze Instyle-versie blijft er qua luxe- en comfortitems bovendien niets te wensen over.

 

 

81
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Uiterst volledige uitrusting
Plaatsaanbod voor- en achteraan 
Zéér goede automaat

Koffer niet van de grootste


 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy