vrijdag, 12 juli 2019

TEST: Kia ProCeed 1.4 T-GDi 7 DCT GT Line: Zeg geen break tegen deze break

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Kia ProCeed 1.4 T-GDi 7 DCT GT Line: Zeg geen break tegen deze break © KIA MOTORS
Met de spectaculaire Stinger toonde Kia al dat het van de gebaande paden durft afwijken. De nieuwe ProCeed, die niets meer gemeen heeft met de vorige auto met die naam, doet die reputatie verder eer aan. Dit is een “shooting brake” die zijn looks wil combineren met praktische bruikbaarheid. Vormt hij daarbij een valabel alternatief voor de klassieke breakvesie?




11kia proceed gt line 99

Terwijl de vorige generatie van de ProCeed nog een driedeursversie van de C’eed Hatchback was, is de nieuwe een designstatement. Het gaat hier om een typische “shooting brake”, die een coupéprofiel combineert met een break-koetswerk. Terwijl er in totaal amper van die shooting brakes op de markt zijn, heeft Mercedes met de CLA Shooting Brake wel een concurrent voor de ProCeed in hetzelfde C-segment. Wie dus wel te vinden is voor zo’n coupéachtige break heeft weinig keuze. Wij vroegen ons af of de sterk aflopende daklijn offers vergt, en of de bij gelijke motor en uitrusting € 1.000,- goedkopere breakversie van de nieuwe Ceed dan niet de betere keuze is…

05kia proceed gt line 30

De stijl van de ProCeed is in ieder geval zijn voornaamste troef. Hij ziet er met zijn gestrekte koetswerk van 4,60 meter lang, zijn lage dak en zijn langere snuit dan de breakversie sportief en modern uit. Hij deelt zijn platform, onderstel, ophanging en motoren met de andere Ceed-modellen, maar heeft, doordat hij enkel als GT of GT Line wordt aangeboden, wel een specifieke ophangingsafstelling en een lager onderstel en stuggere veren. Die stugheid en het ontbreken van een adaptieve ophanging zorgen ervoor dat je de vele oneffenheden in onze wegen vrij goed voelt. Het ophangingscomfort is dan ook niet de grootste troef van de ProCeed. Het weggedrag is daarentegen wel bovengemiddeld. Hij stuurt goed en volgt mooi het opgelegde traject, terwijl hij niet te snel gaat schuiven over de vooras en altijd stabiel blijft. 

De motor van onze testwagen was de 140 pk en 242 Nm sterke 1.4 T-GDi, een viercilinder in lijn op benzine die de voorwielen aandrijft. Hij is verkrijgbaar met een manuele zesversnellingsbak of de door ons geteste, degelijke en zachte maar niet supersnelle gerobotiseerde zevenbak (meerprijs van € 1.300,-). Zijn prestaties, met een top van 205 km/h en een optrektijd tot 100 km/h in 9,2 seconden, zijn redelijk zonder meer, maar stroken niet helemaal met het sportieve imago van de GT Line-uitvoering. Als je de “Sport”-stand van motor en versnellingsbak selecteert wordt hij wel wat nerveuzer, maar sneller blijkt het dan toch niet te gaan. Ook het testverbruik van 6,9 l/100 km, bij een al bij al rustige rijstijl, is niet uitzonderlijk.

Voor wat meer power en beter bij het imago passende prestaties is er ook de 1.6 T-GDi, die met 204 pk en 265 Nm een stuk pittiger belooft te zijn. Voor wie minder ook volstaat kan de kleine 1.0 T-GDi van 120 pk soelaas bieden. Dieselliefhebbers kunnen dan weer opteren voor de 1.6 CRDi van 136 pk (280 Nm). Ook de diesel en de 1.6 zijn verkrijgbaar met de gerobotiseerde zevenversnellingsbak, voor wie daar de voorkeur aan geeft. 

18kia proceed gt line 47

Voorin is er meer dan voldoende ruimte, en ook achterin voelt het niet claustrofobisch aan, al is de hoofdruimte er door de aflopende daklijn wat minder genereus. De praktische bruikbaarheid van de ProCeed is net wat beperkter dan die van de break, door zijn kofferinhoud van 594 ten opzichte van 625 liter, maar voldoet ruimschoots en is zelfs wat groter dan die van de klassieke breakconcurrenten uit het segment. De aflopende daklijn hindert echter wel het zicht naar achteren. Door het handige verplaatsbare kofferverdeelsysteem op rails is de koffer wel makkelijk te gebruiken, en onder de vloer bevindt zich nog een ruim opbergvak.

De interieuraankleding is klassiek en rechtstreeks afgeleid van die van de andere Ceeds, de afwerking is degelijk en de bekleding van de deuren voelt kwalitatief aan, al zijn de stiksels op het dashboard nep en niet meer dan plastic versieringen die slechts doen denken aan een draad die door leder gestikt is. 

De ProCeed pakt verder uit met heel wat technologie, waaronder een actieve snelheidsregelaar en stuurhulp. Het probleem is echter dat de auto voortdurend met geluiden en visuele signalen vraagt om de handen aan het stuur te houden terwijl ze er wel degelijk op liggen, wat ronduit ergerlijk is.

De ProCeed kost bij vergelijkbare uitrusting zoals gezegd de ronde som van € 1.000,- meer dan zijn klassieke break-broer. Dat prijsverschil is beperkt, maar met een vanafprijs van € 31.190,- voor de 1.4 T-GDI 140 GT Line (€ 28.890- voor de 1.0 T-GDi) kunnen we hem niet goedkoop noemen. De standaarduitrusting is echter erg volledig, met automatische airco, een achteruitrijcamera, navigatie, aluvelgen enzoverder. Tel daarbij de zeven jaar garantie die Kia nog steeds als enige aanbiedt en je kan zeggen dat de prijszetting toch competitief is.

Wij vonden de ProCeed een aangename auto, maar in combinatie met de 1.4 ontbeert hij de sportiviteit die zijn toch wel opmerkelijke looks beloven. Dit is een burgerlijke, brave en serieuze gezinswagen die weinig of geen toegevingen doet op praktisch vlak. Of je de ProCeed echter verkiest boven de zeer vergelijkbare maar wat praktischere klassieke breakuitvoering met dezelfde uitrusting en motor hangt af van de prijs die je wil betalen voor de sexy looks van deze shooting brake. Voor € 1.000,- is de meerprijs voor zijn galakleed volgens ons echter best redelijk te noemen.

 

80
Aandrijving15/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Mooie lijn
Goed weggedrag
Functionaliteit niet verwaarloosd

Zicht naar achteren
Bemoeizieke stuurassistent

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy