woensdag, 09 oktober 2019

TEST: Nissan Juke (2019): Nog steeds origineel, maar minder controversieel

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Nissan Juke (2019): Nog steeds origineel, maar minder controversieel © Nissan
Met de Juke introduceerde het merk in 2010 de eerste crossover-SUV in het B-segment. Hij liet zich opmerken door een originele, maar ook controversiële styling die evenveel lovers als haters had. Nu is het tijd voor de tweede Juke-generatie. Die behoudt zijn originaliteit, maar is een pak minder controversieel.



Oct. 7 2pm CET New Nissan JUKE Dynamic 07

De eerste Juke was door zijn gedurfde styling geen allemansvriend. Toch weerhield zijn opmerkelijke lijn er hem niet van een kassucces te worden, want op negen jaar tijd werden er niet minder dan één miljoen van verkocht, waaronder 18.000 in de Belux.

Oct. 7 2pm CET New Nissan JUKE Dynamic 14

Het B-crossover-segment, dat zowat eigenhandig gecreëerd werd door de Juke, is intussen drukbevolkt, en zou tegen 2023 nog eens 30% gaan groeien in vergelijking met de huidige verkoopaantallen. De Juke wordt vandaag geconfronteerd met rechtstreekse concurrenten als de Renault Captur (waarmee hij zijn platform en motoren deelt), de Volkswagen T-Roc, Toyota CH-R en nog een hele reeks andere modellen die om de gunst van de (jonge) koper bedelen. Door zijn stilaan gezegende leeftijd was het dan ook absoluut nodig om een nieuwe generatie op de wereld los te laten. 

Oct. 7 2pm CET New Nissan JUKE Dynamic 28

Volgens studies die door Nissan worden aangehaald is het design voor 52% van de klanten in het B-SUV-segment de belangrijkste reden voor de aankoop, terwijl dat in andere segmenten van de markt slechts voor een derde van de kopers een doorslaggevend argument is. Het stond dus buiten kijf dat Nissan van de nieuwe Juke geen muurbloempje wou maken, en opnieuw een designstatement op wielen wilde aanbieden. Om echter minder mensen voor de borst te stoten werd wat van zijn extremisme afgevlakt, en kreeg hij een minder extreme lijn die –in ieder geval bij ondergetekende- maakt dat de Juke niet meer gecatalogeerd staat bij de “lelijke” auto’s, maar bij de “best wel OK”-exemplaren.

Oct. 7 2pm CET New Nissan JUKE Dynamic 23

Opmerkelijk is dat de Juke standaard op grote wielen staat van minimaal 17 duim en zelfs 19 duim op de N-Design en Tekna-topversies, terwijl het “zwevende” dak en de brede heupen hem een gespierde en best sierlijke lijn geven. Vooraan trekken ronde koplampen de aandacht. Die staan nu lager ingeplant en prijken niet langer als kikkerogen bovenop de zijflanken. Alvast daardoor is hij minder controversieel. Vooraan heeft de Juke de typische V-Motion-grille die de recente Nissans kenmerkt.

Oct. 7 2pm CET New Nissan JUKE Highlight 12

De Juke evolueerde niet alleen aan de buitenkant. Binnenin wordt nu gebruik gemaakt van veel beter aanvoelende en uitziende materialen, terwijl hij ook een pak ruimer werd, met nu wel voldoende plaats voor de inzittenden achterin en –bovenal- eindelijk een ruime koffer. Een van de grootste gebreken van de eerste Juke-generatie was namelijk zijn minuscule koffer. Met 354 liter voldeed die niet voor gezinsgebruik, maar op de nieuweling is de koffer met 422 liter (20% meer dan voorheen) best ruim te noemen.

Er werd ook veel aandacht besteed aan personaliseringsmogelijkheden, en de in ons land verkrijgbare uitvoeringen zijn te bestellen in niet minder dan veertien verschillende kleurencombinaties, samengesteld uit elf koetswerkkleuren en drie verschillende dakkleuren. Ook binnenin kan gekozen worden voor (geslaagde) contrasterende kleuren om voor een extra persoonlijke touch te zorgen.

Oct. 7 2pm CET New Nissan JUKE Dynamic 27

Het motorenaanbod is voorlopig beperkt tot één krachtbron op benzine, een één liter grote driecilinder met turbo die met 117 pk en 200 Nm geen bakens verzet maar zou moeten volstaan voor aanvaardbare prestaties. Het vermogen wordt van de motor naar de voorwielen gestuurd door middel van een handgeschakelde zesbak of een 7 DCT-automaat met dubbele koppeling van Getrag. Van een diesel is geen sprake meer, want daar zou volgens de productverantwoordelijken geen vraag meer naar zijn. 

Technologisch is de Juke helemaal bij de tijd. Een van de specifieke kenmerken op dat vlak is de samenwerking met Bose, die op de Juke in Tekna of N-Design-uitvoering als optie geleid heeft tot het “Bose Personal Pus” hifi-systeem, dat niet alleen in de hoofdsteun van de bestuurdersstoel, maar nu ook in de hoofdsteun van de passagierszetel twee luidsprekers telt, één aan elke kant, om voor een persoonlijke, geoptimaliseerde 360°-geluidservaring te zorgen. Wij testten het systeem en vonden het best goed, al ontbrak wat diepte in het geluidsbeeld om van een echte hifi-ervaring te spreken. 

Oct. 7 2pm CET New Nissan JUKE Dynamic 20

Voor de testrit beloofde Nissan ons een meer beklijvende rijervaring, doordat het CMFB-platform (dat van de Captur) dertien procent stijver is dan dat van zijn voorganger, wat moet leiden tot een betere handelbaarheid, meer veiligheid en een beter zicht rondom door de dunnere a- en b-stijlen. Met 4,21 meter is hij tegelijk 7,5 cm langer dan zijn voorganger, terwijl hij ook een goede twintig kilo minder weegt. Hij werd ook 2,9 cm breder (1,80 m) en kreeg een niet minder dan 10,5 cm langere wielbasis (2,63 m), wat de beenruimte achterin (+5,8 cm) duidelijk ten goede kwam. Achterin heb je trouwens geen claustrofobisch gevoel, hoewel de achterruiten naar boven toe oplopen. Een groot verschil met zijn concurrent van bij Toyota, de C-HR, waar de achterste inzittenden niet bepaald verwend worden en amper naar buiten kunnen kijken.

Oct. 7 2pm CET New Nissan JUKE Dynamic 25

Onderweg bleek hij inderdaad aangenaam te sturen, en uit te pakken met een veilige en geruststellende wegligging, met onderstuur wanneer het wat te snel gaat of nat ligt, en een stuur dat voldoende feedback geeft. Het ophangingscomfort was –op de biljartvlakke Catalaanse wegen- uitstekend, en het geluid van de driecilinder bleek opmerkelijk goed gedempt. 

Er zijn drie “drive modes” beschikbaar, van Eco, over Normal tot Sport, waarbij het stuur en de reactie op het gas telkens snediger worden. Een erg groot verschil is er niet tussen de Comfort- en de Sport-modus, maar het gaspedaal is in de laatste stand wel erg nerveus. 

Oct. 7 2pm CET New Nissan JUKE Dynamic 13

De driecilinder van 117 pk zorgt voor een optrektijd tot 100 km/h van 10,4 seconden en maakt een topsnelheid van 180 km/h mogelijk. Hij voelt niet sloom aan, maar is nogal koppelarm bij het hernemen, waardoor je vaak met de –gelukkig wel nauwkeurig schakelende- versnellingspook moet werken om de motor in het juiste toerentalgebied te krijgen. Een rustige rijstijl ligt hem dus best. Wie niet graag veel schakelt om vlot vooruit te komen kan dus best voor de automaat kiezen. Die kan ook met peddels aan het stuur bediend worden en doet zijn werk naar behoren. Officieel zou de Juke met handbak 5,9 l/100 km verbruiken, maar tijdens onze test lustte hij toch 7,9 l/100 km.

Nissan wil met de Juke ook vijf sterren scoren bij de Euro NCAP-tests en rustte zijn crossover uit met alle moderne rijhulpmiddelen. De meest opmerkelijke nieuwe technologie is wel de ProPilot-rijhulp die we al kennen van bijvoorbeeld de Leaf, en die een actieve cruisecontrol combineert met een stuurhulp en file-assistent. Het systeem functioneert vrij foutloos, maar reageert soms wat bruusk. 

Oct. 7 2pm CET New Nissan JUKE Interior 02

Aan een ander technologisch kenmerk werd ook hard gewerkt: de connectiviteit. De Juke is helemaal mee met zijn tijd, met een hele reeks connectiviteitsfuncties die standaard of als optie voorzien zijn. Zo zijn Apple Carplay of Android Auto altijd standaard wanneer het infotainmentsysteem tot de uitrusting behoort, en heeft elke Juke recht op drie jaar gratis kaartupdates en Live Traffic-information via Google in combinatie met het Nissan-navigatiesysteem. Verder laat de Juke ook het op afstand openen en sluiten van de deuren via een smartphone toe, en kan hij de eigenaar waarschuwen wanneer de auto –wanneer hij wordt uitgeleend- te snel rijdt, of onderweg is wanneer dat niet voorzien was.

Oct. 7 2pm CET New Nissan JUKE Dynamic 11

De nieuwe Juke wordt aangeboden vanaf € 20.990 in Visia-basisuitvoering, en is ook verkrijgbaar als Acenta, N-Connecta, Tekna of N-Design. De N-Design is naast de Tekna het top-uitrustingsniveau dat zich kenmerkt door een reeks personaliseringsmogelijkheden. Metaalglanslak kost € 700 extra, voor een tweekleurig koetswerk moet daar nog € 350 bijgeteld worden. De automaat kost € 2000 meer dan de handgeschakelde versie en zou 40% van de verkoopmix gaan uitmaken. 

De eerste Juke-modellen van de tweede generatie worden eind november aan de vroege bestellers geleverd, en Nissan hoopt er tegen maart volgend jaar 800 van verkocht te hebben.

Oct. 7 2pm CET New Nissan JUKE Static 02

Nissan heeft voor een volwassen opvolger van de Juke gezorgd. Die is nog altijd origineel maar minder controversieel, en wist de nadelen van zijn voorganger uit te wissen zonder aan karakter in te boeten. Hoewel nog steeds geen spek voor ieders bek zou hij een succesvol vervolg moeten kunnen breien aan Nissans crossover-verhaal. Wat ons betreft zou hij enkel een net wat krachtigere motor verdienen, met vooral wat meer koppel. Voor het overige: mooie aflossing van de wacht…

 

78
Aandrijving15/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 15/20
 

Origineel maar minder controversieel
Veel ruimer dan voorheen
Connectiviteit 

Gebrek aan koppel
Slechts één motor 

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy