vrijdag, 25 oktober 2019

TEST: Mercedes-Benz CLA 250 4MATIC: A + C + (CLS x 0,9) = CLA Coupé

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Mercedes-Benz CLA 250 4MATIC: A + C + (CLS x 0,9) = CLA Coupé © Patrick Theunissen
Zoals de C-Klasse en de E-Klasse erg veel op elkaar gelijken en voor een leek moeilijk uit elkaar te houden zijn, is de nieuwe CLA Coupé eigenlijk een CLS op schaal 9/10. We kunnen dat moeilijk erg vinden, want net als de grote CLS is de CLA daarmee een prachtig gelijnde auto die unaniem lof oogst voor zijn design. Autonieuws voelde de (op de AMG-versies na) krachtigste versie, de 250 4MATIC, aan de tand, en reed ook even met de 180-basisuitvoering.

CLA EIFEL09

Mercedes noemt de CLA net als grote broer CLS een vierdeurscoupé. Dat blijft wat met de haren getrokken aangezien een coupé eigenlijk per definitie een tweedeurs is, maar door de frameloze zijruiten en de sterk aflopende daklijn begrijpen we wel waarom Mercedes voor de Coupé-benaming koos. De CLA staat op het “compact size” platform van de A-Klasse maar is met zijn 4.688 mm best een grote auto.

Hoewel hij qua looks erg aansluit bij die CLS, is hij eigenlijk een alternatief voor de C-Klasse. Die laatste is trouwens wat korter dan deze CLA, en de A-Klasse sedan, waarmee de CLA zijn platform en techniek deelt, is zelfs vijftien centimeter korter. 

CLA EIFEL04

Ten opzichte van die A-Klasse wil de CLA het wat minder rationele, maar stijlvollere alternatief zijn. Wij vroegen ons voor onze test af wat de CLA zou kunnen toevoegen aan de nochtans op exact dezelfde technologie gebaseerde A-Klasse, maar waren aangenaam verrast vast te stellen dat deze “coupé” toch duidelijk een andere auto is.

De prachtige lijn van de CLA Coupé vraagt wel enkele offers op het vlak van de praktische bruikbaarheid. Zo is de kofferdrempel aanzienlijk hoger dan op de A-Klasse sedan of de C-Klasse, en is de kofferopening daardoor een heel stuk minder hoog. Qua inhoud is die koffer met 460 liter anders wel meer dan ruim genoeg, en meet hij trouwens 40 liter meer dan de A-Klasse Sedan en 90 liter meer dan de A-Klasse Berline. Een wat groter minpunt is de ondanks de laag ingeplante achterbank toch wel beperkte hoofdruimte achterin, waar grotere personen al snel met hun kruin tegen het sterk aflopende dak zitten, wat op langere trajecten niet bijster handig is.

CLA EIFEL21

Voor het overige is zijn interieur qua afmetingen wel identiek aan dat van de A-Klasse sedan en voldoet de ruimte voor de knieën en in de breedte ook achterin. Voorin zit je in mooie en goed steunende sportstoelen die door de geïntegreerde hoofdsteunen wel niet ideaal zijn voor de grootsten onder ons, die zullen vinden dat die hoofdsteunen te veel naar voor gekanteld zijn.
CLA EIFEL03

Voor onze fotosessie reden we kort met de 180, waarvan de in samenwerking met Renault gebouwde 1,3-liter viercilinder van 136 pk en 200 Nm wat licht uitvalt, om daarna over te schakelen op de 250 4MATIC met zijn tweeliter viercilinder van 224 pk en 350 Nm en vierwielaandrijving. Die motor is van Mercedes zelf en valt allesbehalve te licht uit in de CLA. Het is een heerlijke vinnige krachtbron die bij een rustige rijstijl voorkomend en discreet is, maar bij het vloeren van het gaspedaal verandert in een bruisende krachtcentrale die met plezier toeren maakt en de auto in niet meer dan 6,3 seconden doet accelereren tot 100 km/h en het pas bij een opmerkelijk snelle 250 km/h voor bekeken houdt. Bij sportief rijden wordt het motorgeluid in het interieur versterkt door de luidsprekers, en klinkt hij lekker, terwijl hij bij een normale en rustige rijstijl voorbeeldig discreet is. Knap werk. Tijdens onze testweek dronk de 250 4MATIC 8,5 l/100 km. Dat is niet uitzonderlijk, maar we hebben hem dan ook af en toe de sporen gegeven, omdat dat zo leuk was.

Naast de 180 en 250 op benzine zijn er nog een 200 (1,3-liter, 163 pk) en een 220 (2.0, 190 pk), naast de 1,5-liter diesel die in de 180d 116 pk en 260 Nm levert.

In tegenstelling tot de A-Klasse beschikt de CLA standaard over een onafhankelijke wielophanging. Hij is bovendien verkrijgbaar met een instelbare demping, maar die was niet voorzien op onze testwagen. Het comfort is verzorgd en hij reageert altijd beschaafd op oneffenheden en drempels. Qua wegligging op het droge is de vierwielaangedreven 250 niet uit het lood te slaan, met tonnen grip en een mooie volgzaamheid, een voorbeeldig rijdende sportieveling dus. Op natte ondergrond is het plaatje minder rooskleurig en schuift hij in de bocht al snel op de vier wielen naar de buitenkant ervan. Dat onderstuur vang je gelukkig makkelijk op door gas te lossen, en ook het ESP waakt, maar het contrast tussen zijn wegligging op het droge en in de regen viel ons toch op.

De gerobotiseerde 7-DCT-automaat met dubbele koppeling aarzelt ook hier, net als in de A-Klasse, bij het vertrek, wat een onaangenaam kenmerk is dat we vooral bij de CLA 180 opmerkten, maar minder bij de 250. Eenmaal onderweg schakelt hij wel vlot en oordeelkundig. Alleen de 180 en 200 op benzine zijn er ook met een handgeschakelde zesbak.

CLA EIFEL16

De afwerking van het interieur is uitstekend en de gebruikte materialen zijn mooi en van goede kwaliteit, op de in goedkoop aanvoelend blinkend zwart plastic uitgevoerde gedeelten van de middenconsole na, die al snel vol krassen en vingerafdrukken staan en daardoor nogal contrasteren met de rest van het interieur. 

CLA EIFEL13

De bediening van alle voorzieningen gebeurt bij Mercedes’ nieuwe MBUX-infotainmentsysteem via het grote touchscreen, de centrale touchpad op de middenconsole, de toetsen en aanraakvlakken op het stuur en natuurlijk ook door de virtuele assistent met de woorden “Hey Mercedes” tot leven te wekken om haar je commando’s door te geven.

Hoewel Mercedes (niet onterecht) trots is op dat systeem ergerden we ons ook hier, net als bij de A-Klasse, mateloos aan het voortdurend verkeerd interpreteren van gesprekken in de auto als een commando om tussen te komen, waardoor conversaties aan boord regelmatig onderbroken werden met de “Wat kan ik voor u doen?”-vraag van de auto. Een andere, gelukkig veel kleinere ergernis, is de radicale keuze van Mercedes voor USB-C-aansluitingen, waardoor je nergens nog een klassieke USB-poort vindt en dus verplicht wordt je smartphones of andere toestellen middels een tussenstukje aan te sluiten op de auto.

Een andere ergernis betreft de overreagerende “lane keep assist”-functie, die het bij de minste overschrijding van een zijdelingse wegmarkering nodig vindt om de bestuurder daar niet alleen visueel en auditief voor te waarschuwen, maar dat combineert met een rem- en stuuringreep die niet alleen ronduit hinderlijk is, maar ook gevaarlijk. 

De CLA 180 Coupé is er vanaf € 30.612, de 250 4MATIC moet minstens € 40.656 kosten. Voor € 2.178 minder is de 250 ook met enkel voorwielaandrijving verkrijgbaar, maar die versie zouden we u niet aanraden, omdat 224 pk alleen op de voorwielen ons niet echt ideaal lijkt in dit geval. Onze erg volledig uitgeruste testwagen (250 4MATIC) had een prijskaartje van € 58.025, maar liet dan ook niets meer te wensen over.

Neem het platform van de compacte A-Klasse, de afmetingen van de C-Klasse en de lijn van de grote CLS en voeg ze samen met een snuifje peper en zout: ziehier de CLA Coupé, een schoonheid die onder zijn erg mooie lijn ook heel wat kwaliteiten verenigt en zo een mooi (voor- of vierwielaangedreven) alternatief vormt voor de wat klassiekere C-Klasse, een wat prestigieuzer alternatief voor een A-Klasse of een goedkoper alternatief voor de CLS. En zo vult Mercedes opnieuw een niche.

 

80
Aandrijving17/20
Comfort16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 15/20
 

Geslaagde lijn
Krachtige en soepele tweeliter
Ronduit aangename auto

Hoofdruimte achterin
Overijverige rijhulp

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy