vrijdag, 06 februari 2015

TEST: Audi SQ5 TDI: bescheiden zijn hoeft niet

Een Audi met vier uitlaatpijpen en een typeaanduiding TDI vraagt om een woordje uitleg. De Audi Q5 is geen nieuwkomer, de eerste generatie dateert van 2008. Met een vermogen van 313 pk is de Audi SQ5 3.0 TDI Quattro het topmodel in de reeks van de Q5 en tegelijk het eerste S-model met een dieselmotor in de geschiedenis van Audi.

Stoer voorkomen

Je moet al een kenner zijn om het verschil te zien tussen een normale Q5 en een SQ5. Maar de liefhebber heeft het meteen door, dit is wat elke SUV rijder wel wil hebben. Qua uiterlijk springen de diffuser in de achterbumper met links en rechts dubbele uitlaten, de zilverkleurige spiegelkappen, het glans-pack voor de zijruiten, een heldhaftige voorbumper met grote luchtinlaten en de 20” of 21” wielen meteen in het oog. 

Sportief salon

Binnenin valt op dat dit geen normale Q5 is. De perfect zittende sportstoelen met alcantara/lederen bekleding en S-reliëflogo bieden veel comfort en zijdelingse steun. De grijze wijzerplaten zijn voorzien van een S-logo in 3D-look, de wijzers zijn wit. De pedalen en de schakelpeddels glanzen in aluminiumlook en het stuurwiel is afgevlakt aan de onderzijde. Ruimte heb je echter in overvloed: met passagiers op de achterbank bedraagt de kofferruimte 540 liter, met de achterste zetels neergeklapt ontstaat een laadruimte van  1.560 liter.

Via de optionele MMI navigatie plus met 3D-kaartweergave heb je toegang tot diverse audiobronnen. In combinatie met de optionele telefoonvoorbereiding online (Bluetooth) is achterin zelfs een eigen WiFi-hotspot beschikbaar. Tijdens het rijden kunnen passagiers via deze dataverbinding met hun eigen mobiele apparaten op het internet.

Houd je vast

De 3.0 TDI-motor met dubbele turbo ontwikkelt indrukwekkende 313 pk en levert tussen 1.450 en 2.800 t/min. een koppel van 650 Nm. De tiptronic telt acht verzetten en levert prima werk. De sprint naar de 100 km/u haspelt de TDi in slechts 5,1 seconden af terwijl elke herneming je wenkbrauwen doen fronsen. De topsnelheid is begrensd tot 250 km/u. We noteerden een gemiddeld testverbruik van 9 l/100 km, terwijl Audi een normverbruik vermeldt van 6,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 179 g/km. 

Het onderstel ligt 3 cm lager bij de grond wat het sportieve karakter van de Audi SQ5 moet benadrukken, ten koste van het veercomfort. Maar daar kies je zelf voor. Een A6 Allroad met luchtvering is aangenamer in het dagelijkse gebruik.  

Een “S” versie zonder motorgebrom? Om dit probleem op te lossen is de SQ5 TDI voorzien van een sound actuator. Dat is een luidsprekersysteem in het uitlaatstelsel dat een zwaar gebrom laat klinken. Dit geluid maakt hij enkel in de 'dynamic' modus, heerlijk zo motorgeluid dat herinnert aan een zware achtcilinder. 

De Audi SQ5 3.0 TDI kost € 63.000, zonder opties. Niet meteen een koopje,  maar je krijgt wel een SUV mét S emblemen en vier uitlaten.

Conclusie: de Audi SQ5 is een SUV met een stoer uiterlijk waar je mee gezien wil worden. Hij heeft alle kwaliteiten van een sportwagen en toch zit je lekker hoog. Sportief rijgedrag wordt afgerekend aan de pomp.

 

85
Aandrijving19/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

"S" met dieselmotor
Afwerking
Sportieve looks

Hard afgeveerd



Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy