vrijdag, 01 november 2019

TEST: Suzuki Vitara 1.0 Boosterjet Automaat: Zonder complexen

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Suzuki Vitara 1.0 Boosterjet Automaat:  Zonder complexen © Patrick Theunissen
Toen ik jong was, eind jaren tachtig, begin jaren negentig, was de Vitara een stoere compacte 4X4 die het terreinwerk niet schuwde. Dertig jaar later deelt de huidige Vitara nog maar weinig met die voorganger, als kleine SUV die weinig te zoeken heeft buiten de geasfalteerde paden. Is hij nog altijd leuk, nu dat avontuurlijke er niet meer bij is? 



Vitara06

De Vitara van de vierde generatie werd in 2015 geïntroduceerd, en kreeg in 2018 een vernieuwde look en extra veiligheidsfuncties aangemeten. Aan de buitenkant kreeg hij verticale chroomaccenten op zijn radiatorrooster, terwijl de nu volledig rode achterlichten uit leds bestaan en nieuwe kleuren beschikbaar zijn voor de carrosserie. Een al bij al erg bescheiden uiterlijke facelift dus, maar dat hoefde ook niet, want de Vitara zag er al jong en leuk uit, volledig in lijn met de rest van het gamma van de sympathieke Japanse constructeur.

Vitara09

Binnenin heeft de Vitara een klassiek dashboard met tussen de grote tellers een lcd-kleurenscherm van 4,2 duim dat heel wat nuttige (veiligheids-)informatie geeft. Het plaatsaanbod in deze 4,18 meter lange SUV is toereikend voor een gezin van vier, terwijl de voorstoelen voldoende steun bieden en ook comfortabel zijn.

Hoewel de assemblage stevig is, zijn de gebruikte plastics in het interieur nog altijd hard, in het bijzonder op de deuren. Toch deed het merk zijn best om een kwalitatieve indruk na te laten, door het gebruik van een zachtere kunststof voor de bovenzijde van het instrumentenpaneel, zilveraccenten op het dashboard en –op het topmodel- ook een centrale armsteun met opbergvak.

Vitara01

Geen pk-brakers in de Vitara, wel bescheiden en redelijke benzinemotoren. Van een diesel is sinds kort geen sprake meer bij Suzuki, dus ook de Vitara doet het zonder zelfontbrander. Ook de atmosferische 1.6 verdween en werd vervangen door nieuwe turbomotoren. Een daarvan is de “K10C”-motor, een één liter grote “Boosterjet” driecilinder met rechtstreekse inspuiting die mikt op een lager verbruik en dito uitstoot. Hij puurt 111 pk en 170 Nm maximumkoppel uit zijn 998 cm3 cilinderinhoud. Verder is er nog een 1,4 liter grote viercilinder met 140 pk en 220 Nm verkrijgbaar.

Qua overbrenging is er de keuze uit een handgeschakelde vijfbak of een zestrapsautomaat op de éénliter, of een manuele zesbak en opnieuw die automaat op de 1.4.

Wij reden hem met die driecilinder in combinatie met de automaat en vonden dat een pittig blokje dat een leuke driecilinderbrom combineert met veel goede wil bij het accelereren en hernemen. De trillingen van de van nature in onbalans verkerende driecilinder worden ook mooi gedempt. Daarnaast is de automaat voldoende alert zonder echt hoogtechnologisch te zijn, al ontbreekt het hem aan een manuele schakelmodus op de pook, waardoor je bij een wat sportievere rijstijl enkel manueel kan schakelen met de peddels aan het stuur, die echter al gauw “zoek” zijn in een bocht, omdat ze met het stuur meedraaien.

Vitara03

Met een leeggewicht van zo’n 1,2 ton zorgt de combinatie van de éénliter en de automaat voor aanvaardbare prestaties (top van 180 km/h, optrekken tot 100 km/h in 12,5 seconden) waardoor je nergens bang moet zijn niet mee te kunnen met het overige verkeer. Met een gemiddeld verbruik van 7,6 l/100 km raakten we met de tank van 47 liter dus een goeie 600 km ver. Met de nodige aandacht voor de hellingshoek van de rechtervoet op het gaspedaal kan daar bovendien nog wel een half litertje afgepitst worden.

Op de versie met automaat is ook Adaptive Cruise Control met Stop & Go beschikbaar, een systeem dat de afstand tot de voorligger constant houdt en zelfs tot stilstand afremt. Zeer makkelijk in druk fileverkeer, maar hij houdt wel erg veel afstand tot zijn voorligger. Daarnaast worden onder meer ook de Blind Spot Monitor-dodehoekcontrole en Rear Cross Traffic Alert (RTCA) als extra veiligheidssnufjes aangeboden.

Vitara08

De aandrijving gebeurt bij de Vitara op de voorwielen of op alle vier de wielen. Die vierwielaandrijving, door Suzuki “AllGrip” genoemd, maakt hem ook geschikt voor ruige wegen, al is dit geen terreinwagen. De op de twee motorversies en zowel met de handbak als met de automaat verkrijgbare vierwielaandrijving zorgt voor een meerprijs van zo’n € 2.000 ten opzichte van de voorwielaangedreven uitvoeringen en is in vier rijmodi instelbaar (Auto, Sport, Snow en Lock), waarbij de gekozen rijmodus centraal op het instrumentenbord wordt weergegeven op het digitale scherm. Aangezien onze testwagen voorwielaandrijving had, kunnen we niet zeggen of het AllGrip-systeem een echte meerwaarde is. 

Rijden doet hij zoals je van een gezinswagen(tje) mag verwachten. Voorspelbaar, zonder verrassingen en met de nadruk op comfort. Bij een sportieve rijstijl laat hij door onderstuur voelen dat het nu wel snel genoeg gaat, maar nooit heb je de indruk in een trage of ondergemotoriseerde auto te rijden.

Het audiosysteem maakt vanaf de Grand Luxe +-versie gebruik van een zeven duim groot aanraakscherm dat eenvoudig gekoppeld kan worden aan een mobiele telefoon. Via Apple Carplay, Mirror Link of Android Auto kan je zo over een navigatiesysteem beschikken zonder daar apart voor te moeten bijbetalen, want navigatie is alleen geïntegreerd in het systeem vanaf de Grand Luxe Xtra-uitvoering. Het scherm geeft op die uitvoering ook de beelden van de achteruitrijcamera weer.

Vitara04

De tweewielaangedreven Vitara staat in de catalogus vanaf € 19.799 (1.0 Grand Luxe), maar daar doe je makkelijk enkele duizenden euro’s vanaf als je Suzuki’s promoties volgt. Het topmodel, de 1.4 4x4 Grand Luxe Xtra Sport met automaat, heeft een cataloguswaarde van € 27.450. Suzuki biedt op alle Vitara’s vijf jaar garantie en pechbijstand, met een maximum van 150.000 kilometer.

Het avontuurlijke terreinwagen-aspect verdween volledig naar de achtergrond, maar werd vervangen door een complexloos en “no nonsense” geheel dat –desgewenst met een tweekleurig koetswerk- met voor- of vierwielaandrijving en met manuele versnellingsbak of met automaat garant staat voor zorgeloos rijden zonder veel poeha. Redelijkheid troef dus, maar daar bestaat zeker een grote doelgroep voor.

 

77
Aandrijving16/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 15/20
Prij16/20
 

Gewillige driecilnder
Voldoende ruimte binnenin
Voorspelbaar rijgedrag

Deuren voelen licht aan 
Geen manuele schakelmodus automaat

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy