vrijdag, 08 november 2019

TEST: Skoda Kamiq: een speelse crossover

Geschreven door  Jan Muylaert
TEST: Skoda Kamiq: een speelse crossover © SKODA
Voor wie door de bomen het bos nog ziet is er de gloednieuwe Skoda Kamiq, een compacte crossover en het derde SUV-model van de Tsjechische constructeur. Met een beetje verbeelding herken je een Skoda Scala met een verhoogd koetswerk. Van de merkdealers wordt vindingrijkheid verwacht om het jongste model te positioneren in een overbevolkt segment. Maar er is nog ruimte want de SUV-rage zit nog lang niet op het hoogtepunt. Zo groeide het populaire modelconcept het voorbije jaar nogmaals met 13 procent. 

KAMIQ 1 048 1920x1280

Familiebanden zijn nuttig en dat geldt zeker in het Volkswagenconcern waartoe ook Skoda behoort. Naar analogie van gelijkaardige modellen binnen de VW-groep heeft de Kamiq dus ook neefjes bij de zustermerken Volkswagen en Seat. Compacte SUV’s die respectievelijk met de namen T-Roc en Arona door het leven gaan. In het SUV-gamma van Skoda positioneert de 4,2 meter lange Kamiq zich als de instapper met de Karoq en de Kodiaq hogerop in het aanbod. De Kamiq is te koop vanaf 19.665 euro voor de 1.0 TSI met 95 pk.

11 Mirador skoda kamiq suv 1920x1280

Zoals de meeste SUV’s is ook deze nieuwkomer een modale op de voorwielen aangedreven auto. Een vierwieltractie wordt niet aangeboden. Met de Kamiq blijf je dus maar best op het asfalt. Om de dynamische ambities van het model aan te prijzen, schuwen de marketingjongens geen stoere bewoordingen zoals ‘een auto voor de urban jungle’, ja rijden in het stadsverkeer is soms een uitdaging. Kandidaat-kopers zullen echter voor het comfort kiezen zoals een hogere zitpositie aan het stuur en het gemak van vlot- in en uitstappen.

KAMIQ 1 043 1920x1280

De Kamiq mag dan compact wezen, hij oogt zeker niet klein. Met een koetswerklengte van 4,24 meter is hij net zo groot als het zustermodel T-Roc maar de Skoda heeft wel een langere wielbasis. De passagiers achteraan kunnen zeker niet klagen over de beenruimte en dan rest er toch nog een behoorlijk koffervolume van minstens 400 liter.

KAMIQ 1 084 1920x1280

Iedere nieuwe Skoda kan ook op de jongste snufjes rekenen. Voor de Kamiq zijn dat onder andere dynamische richtingaanwijzers voor- en achteraan. Ledlampjes gaan na elkaar oplichten op voorwaarde dat de bestuurder zijn pinkers ook effectief gebruikt. Deze technologie maakt echter geen deel uit van de basisuitrusting.  Wel standaard zijn de ledkoplampen en ledverlichting achteraan.

KAMIQ 1 014 1920x1280

Het motorenaanbod voorziet een 1.0 TSI driecilinder op benzine met 95 en 115 pk. De minst krachtige versie heeft een handgeschakelde vijfversnellingsbak, voor de 115 pk is er keuze uit een manuele zesbak en een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. Die laatste kost 25.245 euro en is pas vanaf het tweede uitrustingsniveau Ambition verkrijgbaar. Voor nagenoeg hetzelfde bedrag heb je de 1.5 TSI maar dan met een handgeschakelde zesversnellingsbak.

De 1.5 TSI is een viercilinder benzinemotor met 150 pk en een manuele zesbak of een 7-trapsautomaat. Skoda biedt ook een 1.0 G-TEC motor aan die met aardgas wordt gevoed. Deze krachtbron wordt enkel met een handgeschakelde zesbak gecombineerd. Dieselen kan ook nog met de 1.6 TDI die 115 pk krachtig is. Hij wordt met een handbediende zesbak (23.605 euro) en een 7-trapsautomaat (28.060 euro) aangeboden. Ook de diesel met automaat wordt pas vanaf de uitrusting Ambition aangeboden, waar de handgeschakelde versie in de instapuitvoering Active wordt aangeboden.

De Kamiq met de 115 pk krachtige 1.0 benzinemotor trekt zich in het stadsverkeer goed uit de slag. De automaat zorgt voor naadloze overgangen. Mag het sneller dan is de fut er gauw uit. Vergeet inhaalmanoeuvres op een hellend parcours want de driecilindermotor komt vlug in ademnood. Met de dieselmotor kan je op vlottere hernemingen rekenen. Deze krachtbron toont zich elastischer dan de benzinemotor. Helaas worden de steden no go-zones voor oliebranders en is een benzineversie een noodgedwongen keuze.

06 Rear skoda kamiq suv 1920x1281

In zijn standaarduitvoering heeft de Kamiq weinig sportieve aspiraties. Het koetswerk voelt weliswaar stijf aan door het veelvuldig gebruik van staalsoorten met een hoge trekkracht maar het geheel is meer afgestemd op wendbaarheid in het stadsverkeer. Voor een vleugje extra dynamiek biedt de constructeur het Sport Chassis Control aan. De ophanging is dan stugger en met twee trappen verstelbaar. Tevens staat de Kamiq 1 centimeter dichter bij de grond. Maar ook met het standaardchassis beschikt de nieuwkomer over de grootste bodemvrijheid van zijn segment.

De auto kan ook geïndividualiseerd met een Dynamic Package dat onder andere alu-look pedalen bevat. Een aantal rijhulpmiddelen zijn standaard zoals een rijvakassistent en een automatische noodrem met voetgangersdetectie. Tegen meerprijs kan de Kamiq worden uitgerust met een snelheidsregelaar met afstandshouder, dodehoekcontrole en een waarschuwingssignaal bij naderend verkeer achteraan.

KAMIQ 1 103 1920x1280

De Kamiq is het tweede model van Skoda dat recht heeft op het nieuwe interieurconcept. Een strak design typeert de crossover. Mits het neertellen van een fors bedrag kan het dashboard tot een virtuele cockpit worden omgetoverd met een van de breedste schermen in zijn segment. Voor de meer modale klant zijn er nog steeds de klassieke wijzerplaten. Comfortsnufjes zoals een verwarmde voorruit en een verwarmd stuurwiel behoren tot de optielijst. Nog budget over? Dan kan je de passagiers verwennen met een kleurige lichtshow. Skoda biedt keuze uit drie tinten voor de sfeerverlichting. 

KAMIQ 1 104 1920x1280

Met de Kamiq ben je altijd online dankzij de geïntegreerde eSIM-kaart. Voor deze service moet wel worden bijbetaald.  Apple CarPlay en Android Auto zijn eveneens beschikbaar. De proactieve dienstverlening en eCall, het automatisch meldsysteem dat na een ongeval een alarmcentrale oproept, zijn standaard. eCall is een wettelijk verplicht alarmsysteem. De simkaart geeft tevens toegang tot de mobiele onlinediensten van Skoda Connect. Dan kan je onder andere de auto op afstand openen en sluiten. De constructeur maakte werk van de commando’s via spraakherkenning. Het systeem geraakt niet meer verstrikt in niet begrepen opdrachten. Voortaan worden vloeiend uitgesproken bevelen vlot uitgevoerd.

De Kamiq zou geen Skoda zijn zonder de aanwezigheid van enkele nuttige accessoires die het leven aangenamer maken. Het regenscherm dat in het portier van de bestuurder verscholen zit, is een van de Simply Clever-items waar het merk prat op gaat. Uitklappende deurbeschermers behoeden de Kamiq voor vervelende krassen. Een ijskrabber, trechtertje of een ledzaklamp: het zijn items die de automobilist op een dag erg op prijs zal stellen. 

 

78
Aandrijving15/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 14/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Zitcomfort achteraan
Motor op aardgas
Uitgebreid infotainment beschikbaar

Matige prestaties 1.0 benzinemotor 
Geen automaat met aardgasmotor
Moeilijk te onderscheiden van soortgenoten

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy