woensdag, 13 november 2019

TEST: Audi A6 Avant 50 TDI allroad quattro: Tussen break en SUV

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Audi A6 Avant 50 TDI allroad quattro: Tussen break en SUV © Audi AG

De eerste A6 allroad dateert al van 1999, dus niet minder dan 20 jaar geleden. Wat gaat de tijd snel. De vierde generatie allroad quattro vormt opnieuw een ideaal compromis tussen een grote break en een SUV, voor wie niet kan kiezen dus…

A196848 large

Met de standaard quattro-vierwielaandrijving, de adaptieve luchtvering en de grotere bodemvrijheid wil Audi de allroad ook buiten de openbare weg echt bruikbaar maken. En met een sleepvermogen tot 2,5 ton moet het ook mogelijk zijn om je paardentrailer in de wei te manoeuvreren. Hij heeft met de Mercedes E-Klasse All Terrain en de Volvo V90 Cross Country twee rechtstreekse concurrenten, maar bij BMW zoek je tevergeefs naar een terreinbreak.

A196840 large

Het koetswerk van de A6 allroad quattro is tot 45 millimeter hoger dan dat van de gewone Avant. Met de rijhoogte op ‘standaard’ bedraagt de bodemspeling al 139 mm, wat vanzelfsprekend handig is op het onverhard. De standaard adaptieve luchtvering met gestuurde demping heeft ook een specifieke offroadafstelling waarbij de bodemspeling tot 45 millimeter groter is. Daarnaast biedt de A6 allroad nog een hele reeks andere functies voor offroadgebruik zoals het hill descent control dat de snelheid bij het afdalen van een helling tussen een door de bestuurder ingestelde 2 en 30 km/h houdt en de vier wielen selectief afremt. Verder gaat het om de hellingshoekdetectie die een waarschuwing geeft wanneer de auto dreigt om te kantelen. 

A196841 large

Maar meer nog dan omwille van die praktische bruikbaarheid buiten de gebaande paden kopen liefhebbers de Audi allroad omwille van zijn comfort, looks en imago. Als je een terreinwagen nodig hebt koop je namelijk best een echte terreinwagen waar een krasje meer of minder niet stoort. Want ondanks zijn terreincapaciteiten is het duidelijk dat de biotoop van de A6 ook als allroad de openbare weg is. 

De offroadlook van de A6 allroad is doorgedreven. Zo bepalen specifieke koetswerkelementen de robuuste uitstraling van de auto, en krijgen de voorspoiler en de carterbescherming een afwerking in aluminium-look. Verder maken specifieke dakrails, strips rond de zijruiten, bodembescherming, een specifieke diffuser, de wielkastverbreders in contrasterend scandiumgrijs (of in koetswerkkleur of in het zwart als optie) en een band tussen de achterlichten duidelijk dat dit geen gewone A6 is.

Alle A6 allroad quattro-modellen krijgen een zescilinder onder de motorkap. Het gaat naast de 55 TFSI met 340 pk op benzine over drie diesels met elk een cilinderinhoud van drie liter. De 45 TDI levert 231 pk en 500 Nm, de 55 TDI levert niet minder dan 349 pk en 700 Nm (met dezelfde motor als de S6), en de door ons geteste 50 TDI is met zijn 286 pk en 620 Nm ook bijzonder krachtig te noemen.

A196850 large

Met een optrektijd naar de 100 in 5,9 seconden en een top van 250 km/h is dit een zeer sportieve diesel, waarmee je nooit om prestaties verlegen zit en overal erg vlot onderweg bent. De drie TDI’s worden trouwens standaard voorzien van Audi’s mild hybrid-technologie die door middel van de 48 Volt-boordarchitectuur voor een daling van het verbruik van tot 0,4 l/100 km zorgt. Een riemaangedreven starter/alternator vormt het hart van dat systeem. Hij regenereert tijdens het remmen tot 8 kW aan stroom en slaat die op in een batterij met een capaciteit van 10 Ah, waardoor hij kan ‘freewheelen’ met uitgeschakelde motor en dan de batterij gebruikt om alle stroomafnemers te voeden. Op onze testwagen noteerden we een gemiddeld verbruik van 7,5 l/100 km, en dat is alleszins redelijk te noemen voor een auto van 1.965 kg met een dergelijk prestatiepotentieel.

De enige mogelijke versnellingsbak op de TDI’s is Audi’s achttraps Tiptronic-automaat. Die heeft nog altijd de onhebbelijke gewoonte te aarzelen bij het vertrek of wanneer je bij lage snelheden snel van je plaats wil komen, en heeft een verre van optimale sturing. 

De standaard quattro-vierwielaandrijving zorgt dan weer voor een in alle omstandigheden feilloze tractie en grip, waardoor op dat vlak echt niets te wensen overblijft. Ze bevat een koppelregeling per wiel die bij een dynamische rijstijl het onbelaste wiel langs de binnenkant van de bocht lichtjes afremt vlak voor het dreigt door te slippen. Zo wordt het koppel omgeleid naar het wiel met het meeste tractie. Als optie is achteraan ook een sperdifferentieel dat de aandrijfkracht in elke mogelijke verhouding over de achterwielen kan verdelen verkrijgbaar.

Het comfort is dat van elke A6 met adaptieve luchtvering en gecontroleerde demping: uitstekend. Optioneel kan de allroad voorzien worden van dynamische vierwielbesturing, waarbij de achterwielen tot 60 km/h tot vijf graden in de tegenovergestelde richting van de voorwielen draaien, voor een kleinere draaicirkel, en de achterwielen bij hogere snelheden tot twee graden in de richting van de voorwielen meedraaien, voor meer stabiliteit. 

Alle rijparameters zijn door de bestuurder in te stellen door middel van het Audi Drive Select-systeem dat de keuze biedt tussen een dynamische, automatische, comfort-, efficiëntie-, allroad- en lift-modus voor elke mogelijke rijsituatie en -stijl. 

BinnekantA6

Op praktisch vlak is dit een ideale, veilige gezinswagen, met een koffer van minimaal 565 liter (uitbreidbaar tot 1.680 liter) en een in 40:20:40-verhouding neerklapbare achterbank, een ruim interieur, een elektrische achterklep, parkeersensoren en camera’s rondom, allerlei rijhulpsystemen en een hele pleiade aan veiligheidsvoorzieningen. Het infotainmentsysteem met de dubbele schermen wordt integraal overgenomen uit de andere A6-modellen en overtuigt door zijn gebruiksvriendelijkheid en volledigheid. De afwerking is -natuurlijk- feilloos.

De A6 allroad quattro is verkrijgbaar vanaf vanaf € 65.840 als 45 TDI, en kost € 68.980 als 50 TDI. Voor de 55 TDI is er een vanafprijs van € 74.500 en de 55 TFSI-benzineversie zit daar met € 71.700 wat onder. Dat is telkens € 3.500 meer dan de gewone Avant-uitvoering.

De A6 allroad quattro is het ideale compromis tussen break en SUV. Hij biedt waardige terreincapaciteiten maar vooral een onovertroffen comfort en efficiëntie op de openbare weg. Met zijn krachtige en relatief zuinige diesel is dit een ideale reiswagen, maar door zijn wat elitaire prijskaartje blijft dit een auto die niet voor iedereen is weggelegd.

 

83
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 18/20
Prijs 15/20
 

Ideaal compromis tussen SUV en Break
Krachtige en zuinige 3.0-liter
Comfort en stilte aan boord

Bemoeizuchtige stuurhulp
Sturing automaat

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy