woensdag, 27 november 2019

TEST: Mercedes-Benz GLB: Triatleet op vier wielen

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Mercedes-Benz GLB: Triatleet op vier wielen © Daimler

De GLB is al het achtste model dat op het compacte platform van Mercedes-Benz wordt gebouwd. Het is een SUV die een plaatsje krijgt tussen de kleinere GLA, die volgend jaar een opvolger krijgt, en de hoger gepositioneerde GLC. 




19C0858 017

Designtechnisch sluit de in het Mexicaanse Aguascalientes gebouwde GLB niet helemaal aan bij de andere Mercedessen, omdat hij er vooral hoog en hoekig uitziet. Ergens doet hij daarbij denken aan het design van wijlen de GLK, die met zijn hoekige lijnen ook al atypisch was. Die visuele hoogte werd ook bewust gezocht, want de ontwerpers wilden hem zo korter doen lijken.

19C0860 121

Het credo bij het ontwerp was “form follows function”, en de interieurruimte (voor zeven) kreeg hier voorrang op het uiterlijk. Hoewel misschien wat vreemd uitziend op foto’s, is de GLB in het echt best een aantrekkelijke verschijning, of toch als je hem in de juiste kleur en met de juiste wielen bestelt, want de speciale Edition 1-uitvoering die gedurende het eerste jaar verkrijgbaar is, ziet er met zijn oranje lijntjes rond de donkere velgen en de oranje accenten in het interieur niet zo smaakvol uit als de andere versies.

19C0858 038

Wanneer volgend jaar de EQB voorgesteld wordt, een volledig elektrische versie van deze GLB, zal het merk met de EQC en de EQB twee volledig elektrische auto’s in het aanbod hebben, een aantal dat nog verder zal groeien. Momenteel doet de GLB het echter nog zonder elektromotor, en is hij ook niet als hybride te bestellen.

19C0858 039

Het motorengamma van de GLB bestaat alleen uit viercilinders. Het begint aan dieselzijde met de GLB 180 d met een tweeliter diesel met 116 pk en 280 Nm, gevolgd door de 200 d (1.950 cc, 150 pk, 320 Nm) en de 220 d 4MATIC (1.950 cc, 190 pk, 400 Nm). Aan benzinezijde zijn er twee “normale” versies: de GLB 200 met de 1.3 van 163 pk en 250 Nm en de GLB 250 4MATIC met 1.991 cc, 224 pk en 350 Nm, naast de aanzienlijk krachtigere AMG 35 4MATIC-uitvoering die met zijn tweeliter viercilinder met 306 pk en 400 Nm uit een heel ander vaatje tapt en zoals we konden vaststellen ook een heel ander karakter heeft dan zijn broers. De 250 op benzine en de 220 d worden altijd aan Mercedes’ 4MATIC-vierwielaandrijving gekoppeld, terwijl de 200 d naar keuze met voor- of vierwielaandrijving verkrijgbaar is en de 180 d en 200 benzine enkel met voorwielaandrijving te bestellen zijn. De AMG-uitvoering is natuurlijk altijd voorzien van de 4MATIC-vierwielaandrijving.

19C0858 061

Mercedes noemt de GLB zelf een “triatleet op vier wielen die ruimte, betrouwbaarheid en flexibiliteit combineert”. Over die ruimte kunnen we alvast zeggen dat de GLB op dat vlak allesbehalve teleurstelt. Hij heeft een wielbasis van 2.829 mm (tien centimeter meer dan de nieuwe B-Klasse) voor een totale lengte van 4.634 mm.

19C0858 070

Voorin is er meer dan voldoende plaats en ook op de tweede rij is er hoegenaamd geen plaatsgebrek, ook niet voor wie groot is. De hoofdruimte is er royaal, maar ook de beenruimte is opmerkelijk, als je de over 184 mm verschuifbare achterbank op zijn verste stand naar achteren verschuift.

19C0858 076

Opmerkelijk is dat de GLB daarnaast de eerste – en momenteel ook enige- Mercedes op het compacte platform is die tot zeven plaatsen kan bieden. Optioneel zijn voor € 907,5 namelijk twee extra zitplaatsen in de koffer verkrijgbaar. We konden vaststellen dat die door de verschuifbare achterbank vrij makkelijk bereikbaar zijn en ook voldoende ruimte bieden voor wie niet groter is dan 1m68, al is er op die derde rij geen overvloed aan ruimte in de hoogte. De koffer is met minimaal 570 l inhoud meer dan voldoende groot voor gezinsgebruik, en met de achterbank neergeklapt komt tot 1.805 liter ruimte vrij.

19C0858 020

Alle GLB’s krijgen standaard een automaat met dubbele koppeling mee. Op de GLB 200 gaat het om een exemplaar met zeven versnellingen, de andere versies krijgen acht verzetten mee. Een handgeschakelde bak is niet langer verkrijgbaar. Dat is een tendens die we meer en meer vaststellen, en ons dus ook niet verrast, en het lijkt erop dat binnen dit en een tiental jaar geen enkele auto nog met een handgeschakelde bak verkrijgbaar zal zijn. 

19C0858 022

In ieder geval is de 8G-DCT automaat met dubbele koppeling in de door ons geteste 220 d en 250 geen straf. Hij doet zijn werk hier goed, zonder aarzelingen of onverklaarbare schakelmanoeuvres, al bleef hij bij de 250 soms wel wat te lang in een te lage versnelling hangen. Bij de AMG heet de automaat AMG Speedshift DCT 8G en is hij in de sportiefste stand aangepast voor erg sportief rijden.

19C0858 025

We reden achtereenvolgens met de 220 d, de 250 4MATIC en de AMG 35 4MATIC. De drie auto’s vertonen door hun aandrijving een heel ander karakter. Zo viel het koppelrijke karakter van de diesel ons meteen op, en vonden we hem ook stil, zodat je eigenlijk amper nog beseft met een diesel onderweg te zijn. De 250 is op papier krachtiger met zijn 224 pk, maar viel ons wat tegen. In tegenstelling tot de CLA, waar de combinatie van de “250”-motor met de vierwielaandrijving ons bijzonder homogeen leek, geeft hij hier niet echt de indruk erg krachtig te zijn, en klonk hij ook helemaal niet zo mooi als we ons herinnerden van de CLA. Bij een gespierde rijstijl gaat hij wat ondersturen, maar dat is nooit problematisch omdat hij bij het lossen van het gaspedaal meteen terugkeert naar de opgelegde rijlijn.

De AMG-uitvoering is totaal anders qua karakter. De klank is ten eerste veel indringender. De sportuitlaat (met twee echte uitlaatpijpen) klinkt erg goed, met plofjes en knalletjes in de sportstand, maar ook de prestaties zijn opmerkelijk, al is hij met hetzelfde vermogen als de A 35 AMG natuurlijk niet zo snel door zijn grotere frontale oppervlak en hogere gewicht. Bij het rijden voel je trouwens amper dat dit een hoger dan gemiddelde auto is, want hij gaat in de bochten niet overhellen.

19C0858 042

De 4MATIC-vierwielaandrijving (standaard op de AMG 35, de 220 d en de 250, optie op de 200 d) verdeelt het vermogen dynamisch over de vier wielen, en kan bij terreingebruik tot 50% van het koppel naar de voor- of achteras sturen. In normale omstandigheden (in de standen ECO of Comfort) wordt 80% van het koppel naar de vooras en 20% naar achteren gestuurd, in ‘Sport’ wordt dat 70%-30% en in de Offroad-modus doet de 4x4-koppeling dienst als sperdifferentieeltussen de assen met een basisverdeling van 50:50.

Via het Offroad-techniekpakket voorziet Mercedes ook een extra offroad-rijprogramma op de 4MATIC-versies. Dat is inschakelbaar via de Dynamic Select-knop en past het vermogen en de ABS-regeling aan aan het terrein, zorgt voor extra verlichting voor de auto, bevat een afdaalhulp en geeft ook alle gegevens van het offroadrijden weer in het dashboard. 

Wij kregen de kans om tijdens een korte demonstratierit op een speciaal geprepareerd terrein na te gaan wat de offroadcapaciteiten van de GLB zijn, en konden vaststellen dat niemand bij normaal gebruik ooit een probleem zal hebben om met de GLB uit de voeten te kunnen op (droog) onverhard terrein. 

19C0858 040

Over het verbruik kunnen we na de korte kennismaking op Spaanse wegen weinig zeggen, maar dat hopen we binnenkort te kunnen ontdekken wanneer we hem op onze Belgische wegen kunnen testen. 

19C0858 043

Het GLB-gamma heeft een instapprijs van € 38.115 inclusief btw voor de GLB 180 d, en loopt op tot € 46.464 voor de 220 d 4MATIC. Dat zijn toch wel gepeperde tarieven voor een auto in de compacte klasse, maar zal de GLB er niet van weerhouden om commercieel succesvol te zijn, aangezien dezelfde vaststelling geldt voor zijn directe concurrenten, die bovendien niet over zeven zitplaatsen kunnen beschikken. Qua uitrusting is zo goed als alles mogelijk wat ook op de hogere modellen uit het gamma verkrijgbaar is, al kosten die opties vaak een flinke duit. De prijs van de AMG-afgeleide GLB 35 4MATIC wordt pas halfweg december bekendgemaakt.

19C0858 045

Op basis van onze eerste korte kennismaking leek de GLB 220 d 4MATIC ons een pak homogener dan de GLB 250 4MATIC, en zouden we dan ook voor deze versie kiezen. Mogelijk biedt ook de 200 d al voldoende rijplezier, maar dat konden we door tijdsgebrek nog niet uittesten. De 180 d lijkt ons waarschijnlijk over te weinig vermogen en koppel te zullen beschikken om de juiste keuze te zijn. Wie er het budget voor heeft zal natuurlijk het meeste rijplezier puren uit de AMG 35 4MATIC-uitvoering.

Met de GLB heeft Mercedes weer een niche gevonden en gevuld. Als stap tussen de GLA en de GLC biedt hij heel wat meer dan die eerste en amper minder dan die tweede, waar hij mogelijk wel wat klanten van zal gaan afsnoepen. Qua prijs is dit echter geen SUV voor ieders budget, maar hij beschikt dan ook (standaard of optioneel) over alle technologie die Daimler op de schappen heeft liggen.

 

81
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Opmerkelijk ruim
Comfort
Koppelrijke en aangename 220 d

250 4MATIC minder aangenaam
Bemoeizuchtige stuurhulp

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy