woensdag, 15 juli 2020

TEST: Polestar 2: serieuze Model 3-concurrent

Geschreven door  Dieter Quartier
TEST: Polestar 2: serieuze Model 3-concurrent © Polestar
Eindelijk is hij er: de gedoodverfde Zweeds-Chinese Tesla-killer die orde op zaken wil stellen in het premium D-segment. Dankzij zijn Volvo-achtergrond kan hij rekenen op (veel) meer sérieux dan zijn Amerikaanse tegenhanger, wat niet wegneemt dat hij ook bakken zintuiglijk en digitaal plezier aanreikt.


PER 0444

Less is more. Dat is het merkmotto van Polestar en komt tot uiting op alle gebieden, te beginnen met het design. Dat is op zijn minst origineel te noemen, al zullen sommigen er duidelijke Volvo-trekken in herkennen, zoals de “hamer van Thor” in de lichtblokken vooraan. De hoekige lijnen en massieve volumes maken de Polestar 2 in elk geval een ernstigere jongen dan zijn Californische tegenhanger. Wat ons betreft is het een an acquired taste: je moet er even aan wennen, in je opnemen voordat je het werkelijk kunt appreciëren. Misschien is het ook omdat hij nogal hoog op zijn poten staat. Hij houdt een beetje het midden tussen een klassieke sedan en een sportieve coupé-cross-over. 

PER 0863

Zijn design suggereert kracht en zelfvertrouwen. Die twee elementen typeren ook zijn technische arsenaal: hij maakt gebruik van twee elektromotoren die samen 408 pk en 660 Nm op de vier wielen zetten. Daarmee spurt hij in 4,7 seconden naar honderd per uur. Voor zover de topsnelheid nog belang heeft: die bedraagt 210 km/h – terwijl Volvo voortaan al zijn modellen op 180 km/h begrenst. Daarnaast heeft de Polestar 2 nog een andere troef van formaat in huis: een geavanceerd infotainmentsysteem met Google-software. 

StefanIsaksson 200610 2440 v001

Android Automotive OS

Zwaai de stevig aanvoelende bestuurdersdeur open en je oog valt meteen op de grote verticale tablet centraal in het dashboard, dat voor de rest sober en strak oogt maar het oog toch iets meer verstrooit – in positieve zin – dan bij de minimalistische Model 3. De deur ontgrendelt overigens met je smartphone en je hebt ook geen sleutel nodig om te starten.

NIK 9767

Er is zelfs geen start-stopknop: gewoon het zeshoekige pookje in D trekken en je bent weg. Wat die fysieke sleutel betreft (die wij tijdens onze korte test meekregen omdat onze smartphone niet gekoppeld was aan de auto): die oogt wel heel cheap, beste Polestar. Het deed ons denken aan de Ford Mondeo-sleutel van wijlen de Jaguar X-Type. Het zit hem in de details en die mag je als opstartend merk niet over het hoofd zien. 

StefanIsaksson 200610 2736 v001

Het brein van het infotainmentsysteem komt van Google: deze Polestar is een van de eerste auto’s die gebruikmaakt van het zogenaamde Android Automotive OS. Voor alle duidelijkheid: dit heeft niets te maken met Android Auto, de smartphone-spiegelfunctie voor Android-telefoons. Googles besturingssysteem voor voertuigen blijkt bijzonder krachtig, snel en vooral gebruiksvriendelijk. De tablet is onderverdeeld in vier tegels voor evenveel rubrieken, gaande van telefoon en media over voertuiggegevens tot navigatie. Die verloopt uiteraard via Google Maps en is ronduit het beste systeem dat we tot nog toe getest hebben. De kaarten zijn glashelder, dynamisch en rijk aan informatie, zoomen pijlsnel in en uit met behulp van twee vingers en bieden je een helder overzicht van de route. 

Dankzij het data-abonnement (gratis voor 3 jaar) krijg je steeds de meest accurate verkeersinfo en andere content, zoals het weerbericht, locatie en beschikbaarheid van laadstations, openingsuren van koffiebarretjes enzovoort. Belangrijk voor een elektrische auto is dat je weet of je op je bestemming geraakt met de resterende batterijlading. De Polestar 2 berekent hoeveel procent je nog zult overhebben op je bestemming en suggereert laadpunten onderweg mocht je er niet geraken. 

Je hoeft overigens geen Android-smartphone te hebben om het systeem te gebruiken. Het volstaat om een Google-account aan te maken en daarmee in te loggen in de auto om toegang te krijgen tot je apps. Apple-gebruikers hoeven dus niet terug te deinzen voor deze Polestar 2, ook al is de functionaliteit van hun smartphone aan boord iets beperkter dan bij een Android-telefoon. Een ware verademing en serieuze veiligheidstroef is Google Assistant. Je activeert deze virtuele assistent door “Hey Google” of “Ok Google” te zeggen, waarna je in gewone mensentaal een commando kunt geven. Je hoeft je zinnen dus niet robotachtig te structureren à la “Navigatie – bestemming invoeren – Antwerpen – Tweelingenstraat 74”. Je kunt ook vragen stellen aan Google, gaande van “hoe ver is de Eiffeltoren van hier?” en “wat is het beste sushirestaurant in Düsseldorf?” tot “Heb ik deze namiddag afspraken?” en “Waarom zijn bananen krom?”. Echt. 

Dankzij deze stemasssistent hou je je aandacht op de weg. Google leest zelfs je sms’jes en Messenger-berichten voor als je dat lief vraagt. Je kunt ook probleemloos berichten dicteren en verzenden. We hebben deze text-to-speech-functie diverse keren uitgeprobeerd en hij werkte foutloos. Alleen konden we Google niet altijd wakker maken met het bekende stemcommando. Software glitch of connectieprobleem?

IMG5939 Dino Soldin

Strakke bochtenpikker

Het infotainmentsysteem krijgt al bij al een dikke pluim. Ook de interieurafwerking is knap in zijn soberheid – op de goedkoop aanvoelende en klinkende zijbekleding van de middenconsole na – en er viel geen rammeltje of piepje te bespeuren, zelfs niet op wieltrein- en koetswerkmartelende ondergrond. De Polestar 2 laat zich door niets van de wijs brengen en wekt bijzonder veel vertrouwen op, zeker in snel genomen bochten. Onze testauto was voorzien van het Performance-pack, dat € 6.000 kost en verstelbare ‘dual flow valve’-schokdempers van Öhlins, krachtigere Brembo-remmen, specifieke 20-duimvelgen, goudkleurige remzadels, ventielen en veiligheidsgordels en een hoogglanzend zwart daksegment omvat.

NIK 6876

Qua hardheid vonden wij de schokdemping kantje-boordje. Ze is te vergelijken met de M-Sport-ophanging van de BMW 3-Reeks. Koetswerkbewegingen worden prima in toom gehouden, maar op slechte wegen voel je de oneffenheden dubbel en dik. Wie het allemaal een tikkeltje te droog vindt, kan zijn Polestar echter laten aanpassen. De Öhlins-dempers zijn immers handmatig verstelbaar. De Polestar-ingenieur die we via video-conference spraken, demonstreerde dat een handige Harry ze zelf kan bijregelen, maar het verdient toch aanbeveling om het in een werkplaats te laten doen. Jammer is natuurlijk dat het systeem niet gewoon regelbaar is met een schakelaar, zoals bij de adaptieve schokdemping van sommige concurrenten.

Wat je wel gemakkelijk kunt regelen – via het touchpad, want er zijn geen fysieke toetsen op het dashboard – is de mate van remenergierecuperatie. Er zijn drie standen, gaande van haast geen afremming (ideaal voor op de snelweg) tot maximale vertraging (goed voor in de stad of bij sportieve ritten). In dat laatste geval heb je het rempedaal amper nodig – gewoon het gaspedaal lossen volstaat om de auto helemaal tot stilstand te brengen. Voeg daarbij een haarscherpe besturing – wat een verschil met de voorgenoemde Californische concurrent – en je krijgt een heuse driver’s car. Wat de acceleraties betreft: hier valt weinig over te zeggen, behalve dat ze indrukwekkend zijn, zoals bij elke krachtige elektrische auto’s. 

 IMG6886 Dino Soldin

Daily drive

Aan rijplezier dus geen gebrek, maar is de Polestar 2 ook geschikt als daily driver? Op papier alleszins wel: hij belooft een rijbereik van 470 km volgens de WLTP-cyclus dankzij een forse batterij van 78 kWh. Onze testauto verbruikte gemiddeld 23 kWh/100 km, wat ons aan de hoge kant leek. Koppel dat aan een batterij met een netto-inhoud van 72,5 kWh (bruto 78 kWh) en je begrijpt dat het eerder een flinke 300 km zal zijn als je regelmatig de elektrische paarden de sporen geeft en de snelweg niet vermijdt. Een economy run hebben we niet kunnen uitvoeren. We hopen de Polestar 2 in het najaar aan een langere test te kunnen onderwerpen, waarbij we het interieur ook kunnen voorklimatiseren om de batterij maximaal te benutten. We zijn ook benieuwd naar zijn laadprestaties. De standaard boordlader kan 11 kW verwerken – reken dus op een zevental uur om hem van bijna leeg tot helemaal vol te laden. De Polestar 2 kan aan een DC-snellader 150 kW binnentrekken, wat neerkomt op een klein half uurtje voor een laadbeurt van 10 naar 80%. 

NIK 9331

Hij lijkt ons in elk geval perfect geschikt als daily drive, zeker omdat hij best praktisch is. De standaard veelvuldig elektrisch bediende voorstoelen zitten prinsheerlijk (dank u, Volvo), de geluiddemping is voorbeeldig en de binnenruimte voldoende groot voor vier volwassenen. Zelfs achterin is het niet claustrofobisch voor mensen van 1,90 meter, zoals ondergetekende. Je bagage kun je kwijt in de frunk (het compartiment van 35 liter in de snuit) of gewoon in de kofferbak, die 405 liter slikt en vlot toegankelijk is dankzij de elektrisch bediende, ruim openzwaaiende kofferklep. De hele onderkant van de achterbumper is trouwens voorzien van sensoren, zodat je je voet niet precies in het midden van de bumper naar voren moet zwieren om de automatische bediening te activeren.   

All-intarief

Tot slot nog iets over de prijs. Die bedraagt minstens € 58.900 inclusief btw en omvat eigenlijk alles wat je anno 2020 mag verwachten van dit type auto – en meer. Ledkoplampen, een panoramisch glazen dak (vast), het Android-infotainmentsysteem inclusief Google Assistant, Google Maps en Google Play Store, Harman Kardon Premium Sound, draadloos laden van mobiele telefoons, Pilot Assist (semi-autonoom rijden op de snelweg), adaptieve cruisecontrol, 360°-parkeerhulpcamera's, elektrisch bediende zetels met geheugenfunctie, lichtmetalen 19"-velgen met 5 V-spaken, handsfree elektrisch bediende kofferklep, elektrisch verwarmde voorzetels en achterbank: je betaalt er geen euro extra voor. 

PER 1037 V3

De optie- en personalisatiemogelijkheden zijn dan weer erg beperkt – dat is de prijs van de rationalisatie. Voor het interieur kun je kiezen uit twee vegan textielbekledingen en een lederoptie (geventileerd nappaleder in combinatie met modern houtinleg in het dashboard, € 4.500). Voor het exterieur betreft de enige optie – naast de 5 metaalkleuren (€ 1.000) – een set 20-duimvelgen ter vervanging van de standaard 19’ers (€ 1.000). Blijft nog het voorgenoemde Performance pack [€ 6.000), dat wat ons betreft veel geld kost voor hetgeen het inhoudt. 

Last but not least: je krijgt van Polestar ook gedurende drie jaar een data-abonnement mee om alle geconnecteerde services te voeden, alsook drie jaar of 50.000 km gratis onderhoud – mét ophaal- en terugbrengdienst. Als dat niet gemakkelijk is. Of is het omdat Polestar wil vermijden dat je als klant moet binnenwandelen bij de Volvo-dealer, die deze Polestar niet mag verkopen – je kunt de auto enkel online bestellen – maar wel moet onderhouden? We hopen (en geloven) dat de dienst na verkoop alleszins minder dramatisch zal zijn dan bij Tesla, dat op dat vlak de bal helemaal mis heeft geslagen. 

De Polestar 2 is zo’n auto die enige vertwijfeling zaait bij de eerste aanblik, maar je daarna helemaal overtuigt. Je moet hem in het echt zien en hem sensorisch en digitaal ervaren om hem naar waarde te kunnen schatten. Hij getuigt alleszins van meer ernst dan zijn Californische tegenhanger en heeft minstens evenveel troeven in huis om het op de zakelijke markt te maken.    

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

83
Aandrijving17/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Rijplezier op alle vlakken
Fantastisch infotainmentsysteem
Praktische, erg degelijke auto

Beperkte personalisatiemogelijkheden
Enkel online verkoop
Enkele goedkope details

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 998,17  excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 968,55 

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Directlease.be en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

ModelPolestar 2 78kWh
Motor:Elektrisch, 2 motoren
Overbrenging:Automaat, vierwielaandrijving
Vermogen:300 kW / 408 pk
Max. koppel:660 Nm
0-100 km/h:4,7 sec
Topsnelheid:210 km/h
Gemiddeld testverbruik:23 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. BTW:€ 58.900
VAA:€ 168,29 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy