maandag, 10 augustus 2020

TEST: Mercedes-Benz E 300 e: Evolutieleer

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Mercedes-Benz E 300 e: Evolutieleer © Daimler AG
In maart stelde Mercedes de gefacelifte E-Klasse voor. Wij kregen enkele weken geleden de kans om kort kennis te maken met de E 300 e berline, de E-Klasse plug-in hybride met benzinemotor, nadat we vroeger al reden met de E 300 de break met de combinatie van diesel en plug-in-elektrokracht.


20C0327 030

Onze test van de E 300 de Break was dan wel met het pre-faceliftmodel, toch is het goed dat we beide modellen vergelijken, aangezien de facelift van de E-Klasse geen invloed had op de aandrijflijn van beide versies, en ook niets veranderde aan zijn manier van rijden. De facelift bleef voor de hybride versies dan ook beperkt tot het design, de assistentiesystemen en het interieur.

Midlife zonder crisis

Het belang van de E-Klasse voor Mercedes is enorm. Het is de meest succesvolle modelfamilie uit de geschiedenis van het merk, met meer dan veertien miljoen verkochte exemplaren sinds 1946. De tiende generatie van de E-Klasse kwam in 2016 op de markt en krijgt nu, na 1,2 miljoen verkochte exemplaren, een “midlife”-update.

20C0327 001

Die update is in de eerste plaats esthetisch van aard. Het design werd dynamischer, met aan de voorzijde de nieuwe Mercedes-designtaal met een nieuwe voorbumper en een breder lijkend nieuw radiatorrooster in A-vorm, geflankeerd door nieuw ontworpen ledkoplampen die lijken op die van andere recente Mercedessen zoals de CLS, de nieuwe A-Klasse en de CLA. 

20C0327 006

Meer dan de gewijzigde voorzijde valt de nieuwe achterkant op. Die krijgt volledig nieuwe, horizontale en bredere achterlichten die maken dat de E-Klasse er langs achter nu uitziet als de grote broer van de A-Klasse sedan. Dat is een compliment, want zonder zijn prestige te verliezen wordt de familieverwantschap verder in de verf gezet, en lijkt hij jonger en moderner. Gelukkig ziet de pre-faceliftversie er door de update niet meteen verouderd uit, wat kan helpen om de restwaarde van die uitvoeringen op het gekende Mercedesniveau te houden.

De Avantgarde Line is nu de nieuwe basisspecificatie voor het exterieur, wat duidelijk aangeeft dat Mercedes meer en meer de sportieve toer opgaat voor wat betreft de look van zijn modellen. De tijd dat de “Classic” of “Elegance”-uitvoeringen het merendeel van de verkochte E-Klasses uitmaakten ligt duidelijk achter ons, nu niet minder dan zeventig procent van alle verkochte E-Klasses over het optionele sportieve AMG Line-pakket beschikken.

20C0327 010

In het interieur verandert er op het eerste zicht erg weinig. Alleen kenners zullen zien dat de twee schermen die samen het dashboard vormen nu onder één grote glasplaat zitten. Ze meten standaard elk 10,25 duim maar kunnen optioneel als widescreen cockpit van twee keer 12,3 duim gekozen worden. Een aanrader volgens ons, omdat het zicht erop uitstekend is, de resolutie niets te wensen overlaat en de aanraakgevoeligheid van het rechterscherm ook foutloos is. Het MBUX-systeem is natuurlijk standaard en omvat in combinatie met het navigatiesysteem ook Mercedes’ Augmented Reality-functie die bij kruispunten of wanneer van richting veranderd moet worden op het centrale scherm live beelden toont van de weg voor de auto, met digitaal ingevoegde richtingaanwijzers die duidelijk tonen waar het uitgestippelde traject je precies heenleidt. Die functie is aangenaam maar niet onmisbaar, en wordt hoe dan ook niet gebruikt als je via Apple CarPlay of Android Auto navigeert met bijvoorbeeld Waze. 

20C0327 011

Het meest opvallende nieuwe element in het interieur is het vernieuwde stuurwiel dat naast een nieuw design ook nieuwe bedieningsknoppen kreeg en voor het eerst “capacitief” is, waarmee wordt bedoeld dat het stuurwiel “voelt” wanneer het vastgehouden wordt, en je wanneer de rijhulpsystemen ingeschakeld zijn en je dus zonder actieve tussenkomst van de bestuurder rijdt niet langer elke vijftien seconden een stuurbeweging (kopppel) moet maken om de auto te laten weten dat je het stuur nog steeds vasthoudt.

Kampioen van de plug-ins 

De E-Klasse plug-in bestaat als diesel of benzine, als berline en als break, met vier- of achterwielaandrijving en bovendien ook als All Terrain-uitvoering. In totaal zijn er dus zeven verschillende EQ Boost-plug-inhybridevarianten. Het bijzondere is dat Mercedes de enige constructeur is die naast benzine-plug-ins ook diesels “met stekker” aanbiedt. Dat die diesel-plug-in ons beviel schreven we al in de tests van de E 300 de, de GLE 350 de en de C 300 de, maar we reden tot op heden niet met de benzine-plug-in. Tot nu dus…
20C0327 035

De plug-in hybride benzine combineert een 1.991 cc grote viercilinder benzinemotor van 211 pk met een elektromotor van 122 pk en levert zo een systeemvermogen van 320 pk en 700 Nm. De batterij is 13,5 kWh groot en zorgt volgens de fabrikant voor een zuiver elektrisch rijbereik van 49 tot 53 kilometer. De officiële CO2-uitstoot ligt op 41 g/km. Daarmee is hij volledig gelijk(w)aardig aan de E 300 de die dezelfde elektrokracht en batterij combineert met een 1.950 cc grote viercilinder diesel van 194 pk en zo 306 pk gecombineerd vermogen levert en 700 Nm aan koppel bij een normuitstoot van 36 g CO2/km. Beide modellen zijn daardoor fiscaal bijzonder interessant, door de vrijstelling van BIV en verkeersbelasting en de optimale fiscale aftrekbaarheid voor zelfstandigen en vennootschappen.

20C0327 025

Ook qua prestaties ontlopen de benzine- en dieselversies van de plug-in elkaar amper, met een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 5,7 seconden voor de benzine en 5,9 seconden voor de diesel, en een voor beide modellen identieke topsnelheid van 250 km/h. Ze verschillen dan ook amper qua gewicht, met voor de achterwielaangedreven berline E 300 e 1.985 kg leeggewicht en voor de E 300 de 1.960 kg.

In de praktijk merk je dan ook weinig of geen verschil tussen beide modellen. De stilte bij stabiele snelheden is opmerkelijk en de benzineversie is natuurlijk beduidend stiller wanneer de verbrandingsmotor tussenkomt. Bij het vertrek met volle batterij gaf onze E 300 e een elektrisch rijbereik aan van 44 kilometer, en na onze testrit over en gevarieerd parcours met redelijk wat snelwegkilometers die aan vrij hoge snelheden kwamen we uit op 5,2 l/100 km gemiddeld. Dat is een waarde die nog beduidend lager kan als er rustiger wordt gereden en de batterij systematisch wordt opgeladen.

Een blijvend minpuntje van de E-Klasse Plug-in blijft, net als bij de dieselversie, de plaats die de aandrijfbatterij inneemt in de koffer. Zowel bij de berline als bij de breakversie wordt de kofferruimte beperkt door een grote “balk” achter leuning van de achterbank die een deel van de kofferinhoud opvreet en die in de berline tot 370 liter beperkt. 

20C0327 008

De E 300 e berline heeft een basisprijs van € 63.404, wat € 1.815 minder is dan de € 65.219 die Mercedes voor de E 300 de diesel-plug-in vraagt. De uitrusting van beide modellen is identiek. 

De Mercedes E 300 e is even interessant als de E 300 de als we kijken naar het gebruiksgemak, het elektrische rijbereik, de prestaties en het plaatsaanbod. De facelift verandert daar niets aan. Het verschil tussen beide modellen ligt in de meerprijs voor de dieselversie die je alleen terugverdient als je er vaak lange afstanden mee rijdt. Beide modellen zijn dus evenwaardig, maar kies voor de diesel als je een echte veelrijder bent, anders is de benzine plug-in een even interessante maar iets goedkopere optie.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

82
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Fiscaal erg interessant 
Verzorgde plug-in-techniek
Rijcomfort, verbruik en prestatie

Batterij-integratie in koffer
Plaatsing laadpoort in bumper

 Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 899,70 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 904,31

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

Mercedes-BenzE 300 e Berline
Motor:benzine, 4 cilinders, 1.991 cm3
Elektromotor:90 kW
Overbrenging:Automaat, 9 versnellingen
Gecombineerd Vermogen:235 kW / 320 pk
Maximumkoppel: 700 Nm
0-100 km/h:5,7 sec
Topsnelheid:250 km/h
Gemiddeld testverbruik:5,2 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:41 g/km (NEDC)
Gemiddelde CO2-uitstoot:39-48 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 63.404
VAA:€ 175,81 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy