woensdag, 12 augustus 2020

TEST: BMW 545e xDrive: GT met een geweten

Geschreven door  Dieter Quartier
TEST: BMW 545e xDrive: GT met een geweten © BMW Group
Voor wie vindt dat een viercilinder toch wat pit en raffinement mist maar niet blind is voor fiscale en ecologische optimalisatie is er voortaan de BMW 545e. Zijn grootste strijdwapen is uiteraard zijn zes-in-lijn op benzine, die heerlijke acceleraties weet te koppelen aan het statuut van “echte” plug-inhybride.   

 BMW 545e xDrive 016

Eerder dit jaar kondigde BMW de gefacelifte versie van zijn evergreen in het E-segment aan, de 5-Reeks. Die herken je aan de iets vergrote en lager ingeplante nieren, nieuwe lichtsignaturen voor de koplampen, hertekende achterlichtunits met driedimensionele lens en trapeziumvormige uitlaatpijpen. Niks wereldschokkends, zoals we gewoon zijn van BMW. 

BMW 545e xDrive 067

Onderhuids is er veel meer aan de hand. Het dashboard onderging een digitale revolutie door de introductie van BMW’s Operating System 7, het brein achter de standaard BMW Live Cockpit Plus met aanraakscherm van 12,3 duim. Dat krachtige OS maakt ook een eenvoudige stembediening mogelijk, zorgt voor updates over the air en laat je je auto openen met je smartphone. 

BMW 545e xDrive 075

De rol van dit OS7 kan niet onderschat worden in het kader van de intelligente cloud-based navigatie ten gunste van de plug-inhybride aandrijving. De dienst wordt wat dat laatste betreft niet meer enkel door de 530e uitgemaakt, maar ook door de geëlektrificeerde zes-in-lijn uit de BMW X5 xDrive45e en 745e. Dat betekent dus 285 volbloeden en 450 Nm aan thermisch vermogen en koppel, aangevuld door 109 elektrische paarden en 265 instant-Newtonmeters voor en systeemvermogen van 394 pk en in totaal 600 Nm.

BMW 545e xDrive 034

Autonieuws kon in alle exclusiviteit met een ei-zo-na productieklaar prototype van deze nieuwe PHEV rijden en dit zijn onze impressies.

BMW 545e xDrive 048

V8-power met gunstfiscaliteit 

Had je vroeger een V8 nodig om een zware berline als de BMW 5 in minder dan 5 seconden naar 100 km/h te katapulteren, dan volstaat tegenwoordig een elektrisch ondersteunde zescilinder. Mede dankzij de geoptimaliseerde achttrapsautomaat van ZF-makelij – die nog steeds zijn gelijke niet kent qua proactiviteit, schakelsnelheid en zachtheid – werkt de 545e de benchmarkoefening af in 4,7 seconden. Mocht je eraan twijfelen: de topsnelheid bedraagt inderdaad 250 km/h.

BMW 545e xDrive 059

Deze nieuwe stekker-5 biedt in de praktijk een constante optreksensatie die amper onderbroken wordt door het schakelen van de versnellingsbak, met op de achtergrond een gedreven zeskoppig huisorkest dat naargelang van de stand van het gaspedaal een Andante van Mozart speelt tot en met een Adagio Furioso van Vivaldi – so to speak. Een bijzonder verslavende soundtrack, die je haast doet vergeten dat het eigenlijk ook de bedoeling is om elektrisch te rijden.

Dankzij zijn batterij van 12 kWh (bruto) duikt deze 5 onder de CO2-drempel van 50 g/km zodat hij zich tot de club der “echte” plug-inhybrides mag rekenen en dus maximaal fiscaal aftrekbaar is. Dat geldt tenminste voor de versies met geen al te grote banden of opties die een invloed hebben op de stroomlijn of het gewicht. Definitieve cijfers zijn er nog niet, maar het is niet ondenkbaar dat full-option modellen met M-Sportpakket net boven de 50 g/km zouden stranden. Best even checken bij de bestelling dus – je zou het fiscale verschil niet willen betalen. 

Intelligente recuperatie

Om zijn groene geloofsbrieven te staven rijdt de 545 in de praktijk zo vaak mogelijk elektrisch, tenzij je hem in Sport-modus zet. In Hybrid en Electric Mode recupereert hij proactief remenergie wanneer je de navigatie activeert. Het systeem houdt rekening met de topografie – bochten, hellingen, rotondes, kruispunten enzovoort – alsook de toegelaten maximale snelheid. Stel dat je over 300 meter rechts moet inslaan. Je haalt je voet van het gaspedaal en de auto recupereert de remenergie maximaal, tot je de ideale snelheid hebt bereikt om de bocht te nemen. Hetzelfde geldt voor rotondes. Rij je van een helling en nader je een bebouwde kom, dan blijft hij de maximaal toegelaten snelheid aanhouden (met een marge van 10 km/h) door afwisselend te recupereren en te coasten – uit te bollen dus. Erg knap. Toch hadden we een Brake-stand op de selectiehendel van de automaat willen zien, zoals bij Volvo, of misschien zelfs schakellepels aan het stuur waarmee je de remkracht kunt instellen, zoals bij de Mitsubishi Outlander. Het draagt immers bij tot een participatievere rijstijl.   

Kies je voor het rijassistentiepakket, dan houdt de 5 rekening met je voorligger als je de adaptieve cruisecontrol activeert, wat op zijn beurt bijdraagt tot een efficiënt energiebeheer. De 545e bewaart dan een constante afstand door continu te wisselen tussen coasten, recupererend remmen en accelereren – in het allergrootste comfort. De batterij is overigens net even groot als die van de 530e, namelijk 12 kWh (bruto). Ook de elektromotor zelf is niet krachtiger, maar wie niet constant het onderste uit de prestatiekan wilt, kan tot 140 km/h accelereren zonder de zescilinder tot leven te wekken. BMW claimt een elektrisch rijbereik van 54 tot 57 km volgens de WLTP-cyclus, afhankelijk van de gekozen uitrusting. 

Trukendoos

Dat brengt ons bij de optionele adaptieve ophanging. Die is voortreffelijk te noemen en behoudt zelfs in de Sportstand steeds voldoende absorptievermogen, al moeten we dat dubbelchecken op onze Belgische wegen, die de auto aan veel gruwelijkere beproevingen onderwerpen dan het haast perfecte Beierse wegennet. Ons prototype was bovendien voorzien van de optionele vierwielsturing (Integral Active Steering) en een actieve rolstang. Daarmee til je de stabiliteit en bochtenneutraliteit natuurlijk naar ongeziene hoogten.

BMW 545e xDrive 031

We konden ook kort de uitgebreide rijhulpsystemen testen op de snelweg. Net als bij Tesla krijg je nu een soort van avatar te zien op het bestuurdersdisplay. Erg indrukwekkend is de Active Navigation-functie, die je op voorhand vertelt dat je van rijstrook moet veranderen – voor zover je dat nog niet zelf had gedaan. Sterker nog, met de hendel van de richtingaanwijzer kun je de Lane Change Assistant activeren om veilig en comfortabel voor te sorteren. Het is nog geen level 3-autonoom rijden, maar het toont aan dat de zelfrijdende auto steeds dichterbij komt.

En dit is nog maar een greep uit de tientallen nieuwe trucjes die BMW de vernieuwde 5 heeft geleerd. We zouden er nog pagina’s mee kunnen vullen, maar raden de geïnteresseerde koper vooral aan om een uitgebreide testrit te maken. Dat kan vanaf november. 

De BMW 545e xDrive is uniek: hij paart de heerlijke Beierse zes-in-lijn op benzine aan een krachtige elektromotor en een oplaadbare batterij van 12 kWh. Zo kun je met volle teugen genieten van zinnenprikkelende acceleraties en raffinement en toch een ecologische inspanning leveren – die dik beloond wordt door Vadertje Staat. Het prijssupplement ten opzichte van de 530 e xDrive is niet mals, maar de sensoriële meerwaarde is navenant. Wie echter een Touring wil, is eraan voor de moeite: de 545e xDrive komt er enkel als vierdeurs. Never say never? 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

85
Aandrijving18/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 16/20
Prijs 15/20
 

Eco en sport in één
Heerlijke zescilinder
Intelligent energiebeheer

Niet als Touring beschikbaar
Geen instelbare remwerking

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.221,14 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: nog niet berekend 

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

BMW545e xDrive
Motor:6-in-lijn op benzine + elektromotor
Overbrenging:8-trapsautomaat, vierwielaandrijving
Gecombineerd Vermogen:394 pk (285 + 109)
Maximumkoppel: 600 Nm (450 + 265)
0-100 km/h:4,7 sec
Topsnelheid:250 km/h
Gemiddeld testverbruik:niet gemeten
Gemiddelde CO2-uitstoot:49 - 54 g/km (NEDC)
Gemiddelde CO2-uitstoot: +/- 50 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 73.500
VAA:€ 210 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:96-100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy