zaterdag, 26 september 2020

TEST: Renault Mégane Grandtour E-Tech Plug-in Hybrid: Uw nieuwe firmawagen?

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Renault Mégane Grandtour E-Tech Plug-in Hybrid: Uw nieuwe firmawagen? © autonieuws.be
De facelift van Renaults middenklasser ging gepaard met de komst van een plug-in hybride uitvoering die op de markt van de bedrijfswagens heel wat potentieel heeft als alternatief voor de tegenwoordig moeilijk verkoopbare dieselversies. Fiscaal heeft hij alvast heel wat troeven, maar is het ook een aangename auto? 



renault00008De facelift die de Mégane recent onderging maakte de zo al elegante auto nog eleganter, en het zijn vooral de nieuwe led-lichtblokken voor- en achteraan die tonen dat dit een vernieuwd model is. Binnenin vinden we een nieuw digitaal dashboard en nieuwe knoppen voor de airco, maar ook een nieuwe versie van Renaults Easy Link-infotainmentsysteem die vlot functioneert en ook ergonomisch goed in elkaar zit, al vonden we ook na een week niet hoe we die hinderlijke “verkeersmeldingen” die een vrouwenstem telkens weer uitsprak konden uitzetten. De plug-in hybride, die voorlopig enkel als Grandtour-breakuitvoering leverbaar is, neemt alle voordelen van de klassieke Méganes over, maar voegt daar zijn specifiek aandrijfgeheel aan toe. Hij ziet er trouwens exact hetzelfde uit en onderscheidt zich uiterlijk enkel door zijn extra tankklep rechts achteraan en de E-Tech Plug-in Hybrid-logo’s op de B-stijlen en de kofferklep.
renault00006Atkinson-benzinemotor en twee elektromotoren

Meer dan zijn licht gewijzigde uiterlijk is het technologische pakket dus de reden voor onze test. Als eerste plug-in hybride Renault Mégane deelt deze E-Tech zijn aandrijfgeheel integraal met de Captur-crossover. Beide modellen doen dus een beroep op een 1,6 liter grote atmosferische benzinemotor met vier cilinders en twee elektromotoren. Die viercilinder is wel een bijzonder exemplaar. Het gaat namelijk om een krachtbron die volgens de Atkinson-cyclus werkt. Daarbij is het niet de bedoeling dat de motor zo veel mogelijk vermogen levert (91 pk is inderdaad niet veel voor een zestienhonderd), maar wel een zo hoog mogelijk rendement en een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Concreet bestaat het verschil tussen een klassieke verbrandingsmotor die volgens het Otto-principe werkt en deze Atkinson-motor (die ook bij Toyota’s hybrides wordt gebruikt) erin dat de arbeidsslag langer is en de compressieslag zo kort mogelijk wordt gehouden. Tijdens de compressieslag moet het benzinemengsel namelijk samengedrukt worden, wat energie vergt, terwijl de arbeidsslag geen energie kost omdat hij door de explosie van het mengsel wordt gevoed. Atkinsonmotoren draaien meestal op het toerental waarop het rendement optimaal is, waardoor ze vaak vrij hoog in de toeren lijken te klimmen en daar ook langer blijven hangen dan een klassieke krachtbron. De energiewinst van het Atkinsonprincipe met een zo lang mogelijke arbeidsslag heeft als nadeel dat het specifiek vermogen lager uitvalt, maar dat wordt in dit geval natuurlijk gecompenseerd door het bijkomende vermogen van de elektromotoren. 
renault00016Na dit kort stukje Chinees geven we nog even de cijfers mee. De turboloze viercilinder levert een piekvermogen van 91 pk en een maximumkoppel van 144 Nm, en wordt bijgestaan door twee elektromotoren. De eerste ervan is tussen de motor en versnellingsbak geplaatst en drijft de wielen rechtstreeks aan, de tweede, kleinere, fungeert als starter-generator-synchronisator. Ze leveren respectievelijk 66 en 34 pk en 205 en 50 Nm aan koppel. Samengevoegd en herberekend geeft dit een totaalvermogen van 160 pk en 205 Nm. De benzinetank is 8 liter kleiner dan die van de klassieke Mégane en heeft een inhoud van 39 liter, terwijl de onder de achterbank geplaatste batterij van 9,8 kWh netto geen kofferruimte vreet. Die koffer is met zijn 447 liter inhoud dan ook nog steeds praktisch en ruim genoeg voor gezinsgebruik.
renault00002De 9,8 kWh aan batterijcapaciteit maken volgens Renault een rijbereik van 50 km (WLTP) mogelijk. In de praktijk kwamen wij na elke laadbeurt uit op een door de boordcomputer aangekondigd rijbereik van tussen de 39 en 45 kilometer. Die waarden zijn -als er niet te veel snelweg in het traject zit- zeker haalbaar en maken het dus mogelijk om het grootste deel van de dagelijkse ritten volledig elektrisch af te leggen. Het opladen van de batterij, via een tweede tankklep aan de rechterzijde (die van de benzinetank zit links) kan met een maximumvermogen van 3,7 kW worden in drie uur. 

Verbruik à la carte

Zoals bij elke plug-in hybride is het in tegenstelling tot bij benzine- of dieselmodellen onmogelijk om een testverbruik te berekenen dat voor iedereen kan gelden. Alles hangt namelijk af van het laadgedrag van de gebruiker en de afgelegde trajecten. Wij deden ons best om zo vaak als enigszins mogelijk de batterij terug op te laden (wat niet altijd kon tijdens onze testperiode), en kwamen na een week uit op een verbruiksgemiddelde van precies 3,0 l/100 km benzine en 14,7 kWh/100 km aan elektriciteit. Dat cijfer kan nog lager, wanneer je zelden of nooit meer rijdt dan 45 kilometer enkele rit en tussenin kan opladen, maar kan ook veel hoger wanneer je de batterij niet laadt. Hoe dan ook is dit een zuinige gezel die het energiebudget binnen de zogenaamde Total Cost of Ownership altijd binnen de perken houdt mits een beetje laadfatsoen.

Eerder rustig dan onstuimig

De aangekondigde 160 pk mogen dan wel best sportief klinken in een auto uit dit segment, maar je moet er toch ook altijd rekening mee houden dat de elektrificatie in dit geval voor een meergewicht van zo’n 200 kilogram zorgt (1.678 kg rijklaar leeggewicht) en dat een Atkinson-motor niet echt samengaat met een sportieve rijstijl, omdat hij de neiging heeft om snel in de toeren te klimmen en daar ook even te blijven hangen. Concreet haal je met deze E-Tech Plug-in 178 km/h als absolute top (135 km/h elektrische topsnelheid) en sprint je naar de honderd in 9,8 seconden. Normale waarden die je in positieve noch negatieve zin onderscheiden van de rechtstreekse concurrenten. 

Deze Mégane vertrekt systematisch op elektrokracht en laat bij volgas, wanneer ook de verbrandingsmotor wordt aangesproken, al snel voelen dat hij eerder op rustig rijden dan op snel accelereren is gericht. De motor laat zich dan fel horen en ook de speciale Multi-modi intelligente gerobotiseerde versnellingsbak (zonder synchronisatieringen maar met klauwkoppelingen voor zo weinig mogelijk wrijving) laat dan blijken dat snelle toerentalveranderingen zijn ding niet zijn. Hij laat in die omstandigheden soms even op zich wachten. Wie echter rustig rijdt zal daar geen last van hebben, en zal de zachtheid en soepelheid van de mechaniek onder de motorkap best waarderen. Wanneer hij elektrisch rijdt is de Megane bovendien voorbeeldig stil.
renault00020Hoewel de vering wat stug en op diepere oneffenheden zelfs wat springerig is (zeker met de grotere velgen van de R.S. Line), is het rijcomfort meer dan in orde. We hadden het al over de stilte aan boord, maar ook de voorstoelen zitten goed (al zat ondergetekende telkens weer met zijn rechterknie tegen de middenconsole gedrukt) en het stuurwiel ligt goed in de hand, terwijl de ergonomie voortreffelijk is. In het begin lijkt het rempedaal echt overgevoelig en rem je onwillekeurig te hard bij het indrukken ervan, maar daar wen je snel aan.  De wegligging is stabiel en het weggedrag volkomen voorspelbaar en veilig onderstuurd.

My Sense makes sense

De Mégane E-Tech Plug-in hybrid biedt via de Multi Sense-knop drie rijmodi aan. Het gaat daarbij om de Pure-modus, waarmee hij louter elektrisch rijdt tot de batterij leeg is, en om de modus Sport, waarbij hij de kracht van de benzine- en elektromotoren combineert voor zo sportief mogelijke prestaties en ook andere parameters (stuur…) aanpast. De derde en meest gebruikte modus heet “My Sense”, en zorgt er voor dat de auto automatisch de geschikte aandrijfmodus selecteert in functie van het traject, het rijgedrag en de batterijlading. Het is daarnaast mogelijk om de resterende batterijlading te bewaren voor wanneer je op het eind van je traject nog een aantal elektrische kilometers moet afleggen, door die specifieke modus in te schakelen via het centrale scherm. 

Fiscaal voordelig, niet spotgoedkoop

Voor particulieren is de aankoop van deze E-Tech Plug-in financieel niet zo interessant, aangezien hij met zijn basisprijs van € 34.275 (Zen) toch tussen de € 6.950 en € 9.600 meer kost dan de vergelijkbare benzineversies en ze die meerprijs niet snel kunnen terugverdienen door het verschil in BIV en verkeersbelasting en dus enkel het lagere verbruik moet instaan voor het compenseren van de extra euro’s. Voor firmawagens en auto’s van zelfstandigen is het plaatje echter veel rooskleuriger. Zij profiteren namelijk volop van de (huidige) Vlaamse vrijstelling van BIV en verkeersbelasting die geldt voor plug-in hybrides met maximaal 50 g aan CO2-uitstoot (deze Megane stoot officieel amper 29 g/km uit) en kunnen die daarenboven combineren met de volledige fiscale aftrekbaarheid, de laagst mogelijke CO2-solidariteitsbijdrage en het lage verbruik. De kers op de taart is het erg lage Voordeel Alle Aard van amper € 113,33 bruto per maand voor wie als werknemer of zelfstandig zaakvoerder deze Megane bestuurt. Het is dus zeer waarschijnlijk dat deze E-Tech vooral succes zal kennen als bedrijfswagen, en voor de niet-veelrijders dan specifiek als alternatief voor de Blue dCi 115 pk-versie die ook nog in het gamma zit.
renault00027Ondanks het feit dat zijn plug-in hybride aandrijflijn niet extreem verfijnd is, is deze Megane E-Tech Plug-in een goede keuze voor wie hem als firmawagen overweegt en fiscaal en verbruikstechnisch een goede zaak wil doen, niet wil inboeten aan rijcomfort en binnenruimte en wil kunnen genieten van een aangenaam stil interieur (in elektrische modus). Het minimale Voordeel van Alle Aard is daarbij de kers op de taart.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

78
Aandrijving16/20
Comfort 16/20
Rijgedrag15/20
Veiligheid 16/20
Prijs 15/20
 

Fiscaal erg voordelig
Mooi elektrisch rijbereik
Gevrijwaarde ruimte

Wat aarzeling bij volgas
Prijsmatig minder geschikt voor particulieren

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 590,31 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 590,04

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

Renault MéganeE-Tech Plug-in Hybrid
Motor: Benzine-elektrisch, 1.598 cm3
Overbrenging: Multi-modi gerobotiseerde versnellingsbak
Maximumvermogen: 116 kW / 160 pk
Maximumkoppel: 205 Nm
0-100 km/h: 9,8 s
Gemiddeld testverbruik:3,0 l/100 km + 14,7 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:29 g/km (NEDC)
Gemiddelde CO2-uitstoot:29- 34 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 34.275
VAA:€ 113,33 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy