zondag, 11 oktober 2020

TEST: Suzuki Swift 1.4 Sport Hybrid 48V: Pittig baasje

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Suzuki Swift 1.4 Sport Hybrid 48V: Pittig baasje © Suzuki
Als een van de laatst overblijvende kleine GTI’s in het B-segment is de Swift Sport een origineel aanbod. Hij kreeg onlangs een mild-hybride aandrijflijn om zijn verbruik en uitstoot te drukken. Is hij daarmee ook zijn ziel kwijt? Het antwoord leest u hier…



DSC06656k

OK, er staat dan wel “Hybrid” op de Swift Sport, maar de hybridisering van de 1,4 liter grote viercilinder is er een van de milde soort, in die zin dat het niet om een klassieke hybride gaat zoals bij de Toyota Yaris, waardoor volledig elektrisch rijden er hier niet inzit. De hybridisering van de Swift bestaat uit een starter-alternator die vertragingsenergie recupereert en de benzinemotor daarmee van extra punch voorziet wanneer het gaspedaal wordt gevloerd. De gerecupereerde energie wordt opgeslagen in een lithium-ionbatterij onder de passagiersstoel. Het systeem werkt op 48 Volt, zoals veel duurdere auto’s met gelijkaardige technologie, en zorgt voor een daling van het normverbruik van 5,6 naar 4,7 l/100 km en een CO2-normuitstoot van 106 g/km (NEDC), wat hem fiscaal voordelig maakt. Tegelijk daalde het vermogen in vergelijking met zijn niet-hybride voorganger wel met 11 pk, waardoor de sportiefste Swift nu nog 129 pk levert in plaats van 140 pk.

Dat zou echt slecht nieuws kunnen zijn, maar de extra boost van de starter-alternator bedraagt 13,6 pk waardoor hij alvast niet minder krachtig is, en meer nog dan het vermogen zijn het de 235 Nm van de viercilinder die al bij 2.000 toeren vrijkomen die van de Swift Sport ook als hybride een pittig karretje maken dat nooit om een dot kracht verlegen zit. Hij haalt 210 km/h en trekt op van 0 naar 100 km/h in 9,1 seconden. Die sprinttijd klinkt niet bijzonder snel, maar het leuke aan de Swift is dat hij door zijn lage gewicht van amper 1.020 kg en de combinatie van de turbo en de hybride boost altijd vinnig en snel aanvoelt en zeer goede hernemingen laat optekenen, ongeacht de snelheid en zelfs de versnelling waarin je de vlot schakelende zesbak hebt staan. Dit is zo’n auto die aan het gas hangt en waar je ook bij lage snelheden al echt stuurplezier mee beleeft, zonder constant het risico te lopen op zware boetes. De Swift nodigt altijd uit tot het betere sturen, en duikt gretig de bocht in, terwijl de achterkant levendig is en je hem moeiteloos de te volgen route oplegt achter het leuke sportstuurtje. Ook zonder sperdifferentieel hebben de voorwielen weinig of geen moeite met het aan het wegdek kwijt kunnen van het vermogen en het koppel.

DSC06989k

Dit is echt zo’n autootje dat een glimlach op je gezicht tovert, en je daarmee ook zijn nadelen doet vergeten. Perfect is hij namelijk niet. Zo is de achteras soms nogal springerig, voelen de harde plastics in het interieur goedkoop aan en is het infotainment bijzonder beperkt, met een verouderd navigatiesysteem en traag reagerende software, en is de resolutie van de achteruitrijcamera laag en klinkt het soundsysteem niet erg zuiver bij hogere volumes. Positief zijn dan weer de hoofdruimte, die door het hoge plafond voortreffelijk is, de voor zijn klasse voldoende ruime koffer en ruimte achterin en -specifiek voor deze Swift Sport- de uitstekende en mooie sportstoelen voorin. 

Op goede wegen is het comfort van goed allooi, maar de sportieve ophanging wordt op slechte ondergrond al gauw te hard waardoor je beseft dat dit een Swift “Sport” is, en geen burgerlijke versie van Suzuki’s sympathieke kleine.

DSC06567k

Wat we niet begrijpen van Suzuki is dat ze wel een actieve snelheidsregelaar en lane departure warning voorzien, eraan dachten om Apple Carplay standaard te maken en een zeer uitgebreide boordcomputer te monteren, maar nalieten om een regensensor aan te bieden. Het is toch niet van deze tijd om een topmodel binnen je gamma aan te bieden mét automatische ledkoplampen inclusief automatisch grootlicht, dodehoekbewaking, elektrisch regelbare en inklapbare verwarmde buitenspiegels, (extreem hete) stoelverwarming enzoverder, maar geen automatische ruitenwissers?

Tijdens onze testweek verstookten we gemiddeld 5,9 l/100 km loodvrije benzine, wat een zeer correcte waarde is als we kijken naar het rijplezier dat het kwieke baasje ons wist te bieden. Met de brandstoftank van 37 liter betekent dat dat je zo’n 600 km ver raakt met een volle tank E10-brandstof, al is het brandstofmetertje nogal pessimistisch en zakt het snel tot onder de helft. 

DSC06644k

We kunnen niet voorbij aan de prijs van deze pittige kleine GTI. Die is namelijk serieus gepeperd. € 25.999 is veel geld voor een kleine auto als de Swift, ook als je rekening houdt met de (op de regensensor na) erg volledige uitrusting. Gelukkig zal de Suzukiverdeler daar wel een flink pak af kunnen doen met de traditioneel sterke commerciële voorwaarden van het merk die maken dat dit volledig uitgeruste pretpakketje nu voor € 20.999 verkrijgbaar is. Zonder onderhandelen heb je zo al meteen een kleine twintig procent korting gekregen.

Het leuke aan de Swift Sport Hybrid is het feit dat dit pittige baasje altijd sneller aanvoelt dan je echt rijdt, waardoor je geen onverantwoorde snelheden moet halen om er echt rijplezier mee te beleven. Hij ziet er leuk uit, is goed uitgerust en -dit is een Suzuki- ook uiterst betrouwbaar. Gelukkig geeft Suzuki daarnaast flinke kortingen om de hoge catalogusprijs wat minder gepeperd te maken.

78
Aandrijving16/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 16/20
Prijs 14/20
 

Veel authentiek rijplezier
Zuiniger dan voorheen
Volledige uitrusting

Geen regensensor
Harde plastics
Verouderd infotainment

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 467,93 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 596,96

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

Suzuki Swift 1.4 Sport Hybrid 48V
Motor:Viercilinder, 1.373 cc
Overbrenging: Handgeschakelde zesbak
Maximumvermogen:95 kW / 129 pk
Maximumkoppel: 235 Nm
0-100 km/h: 9,1 s
Topsnelheid:210 km/h
Gemiddeld testverbruik:5,9 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:106 g/km (NEDC)
Gemiddelde CO2-uitstoot:127 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 25.999
VAA:€ 113,33 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:69,65%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy