vrijdag, 23 oktober 2020

TEST: Mercedes A 250 e: Kleinste telg van een grote familie

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Mercedes A 250 e: Kleinste telg van een grote familie © Daimler AG
Mercedes had -meer nog dan anderen- al snel door dat plug-in hybrides een ideale manier zijn om je gemiddelde uitstoot naar beneden te krijgen. Met deze A 250 e, de kleinste plug-in uit het gamma van het merk uit Stuttgart, bieden ze een auto aan die zich niet alleen fiscaal opwerpt als ideale firmawagen maar ook als auto op zich meer dan de moeite waard is.



Mercedes biedt op de grotere modellen uit het gamma als enige naast plug-ins met een benzinemotor ook nog diesel-plug-inhybrides aan (op de C, E en GLE). Voor wat betreft de PHEV-uitvoeringen van de compacte modellen die op het platform van de A-Klasse staan beperkt het merk zich echter tot een benzine-plug-in, die opmerkelijk performant is door zijn grote batterijpack en krachtige aandrijfgeheel. 
19C0639 008In het kader van rationalisering en standaardisatie besloot Mercedes om alle modellen die op hetzelfde platform rusten dezelfde plug-in hybride aandrijving te geven. Zo zijn zowel de A-Klasse Hatchback en Limousine als de B-Klasse, de GLA, de CLA Coupé en CLA Shooting Brake verkrijgbaar met de “250 e”-aandrijving. Zes verschillende versies met dezelfde technologie maar elk hun eigen design, koetswerk en aankleding. Zo is er voor elk wat wils, maar kan je overal rekenen op een uiterst interessante fiscaliteit en een performant en zuinig aandrijfgeheel.

15,6 kWh batterijpakket

Dat aandrijfgeheel bestaat op al die modellen uit de combinatie van een viercilinder en een elektromotor. De benzinekrachtbron is een samen met Renault ontwikkelde 1,33 liter grote viercilinder met cilinderuitschakeling die een vermogen van 160 pk combineert met 250 Nm aan koppel. Voor de elektrische punch wordt gerekend op een elektromotor die daar nog eens 102 pk en 300 Nm aan toevoegt. Samengeteld en herberekend levert dat een knap systeemvermogen op van 218 pk en 450 Nm: meer dan voldoende voor een auto in deze klasse.

Het batterijpack is met 15,6 kWh bovengemiddeld groot. Dat zorgt bij deze semi-elektrische A-Klasse voor een opvallend officieel elektrisch rijbereik van 70 tot 75 kilometer. Nu raak je in werkelijkheid -en dat is allesbehalve een verrassing- nooit zó ver, maar het echte elektrische potentieel van 60 kilometer tijdens onze testperiode is toch opmerkelijk en een stuk meer dan de 45 kilometer die de gemiddelde Europeaan per dag aflegt. 
19C0729 048

Beperkte verschillen

Uiterlijk zie je slechts aan enkele details dat de A 250 e een plug-in hybride is. Het gaat dan om de extra tankklep rechts achteraan, waarachter de laadpoort voor de Mennekes-stekker schuilgaat, om de A 250 e-badge op de kofferklep en om de discrete EQ-Power badges op de zijkant. 
19C0729 043Ook binnenin is het verschil met klassiek aangedreven A-Klasses beperkt tot de EQ-Power aanduiding op het digitale dashboard en de extra functies van de boordcomputer. Hij neemt alle uitrusting en kenmerken van de A-Klasses op benzine of diesel over, dus ook de soms erg bemoeizieke rijhulpsystemen en het knappe digitale dashboard.

19C0675 005Gelukkige had de inplanting van de grote batterij bijna geen gevolgen voor de kofferruimte, die hier in tegenstelling tot bij bijvoorbeeld de E-Klasse niet gehinderd wordt door een grote ‘balk’ in de vloer en met 310 ten opzichte van 370 liter amper kleiner is dan die van de niet-geëlektrificeerde versies. Dat komt doordat de aandrijfaccu laag onder de achterbank werd geplaatst. Die technische keuze zorgde er ook voor dat de uitlaat niet langer tot achteraan onder de kofferruimte doorloopt maar reeds in het midden onder de auto uitkomt. De uitlaatopeningen achteraan zijn dus (ook hier) gewoon een designelement. De onder de middentunnel in de versnellingsbak verwerkte einddemper van de uitlaat zorgt hoogstens voor wat meer lawaai wanneer de benzinemotor in de toeren wordt gejaagd, maar brengt voor het overige geen nadelen met zich mee.

19C0729 032

Comfortabel rijden en opladen

Ook voor wat betreft de ruimte voor de inzittenden heeft de elektrificatie geen gevolgen. Dat betekent dat de A-Klasse ook als A 250 e nog steeds voldoende plaats biedt en ook achterin het nodige comfort verzekert, zelfs voor wie wat langer dan gemiddeld is. Ook de ophanging is voldoende comfortabel, zelfs met het AMG-pakket van onze testwagen en de zware batterij (150 kg) boven de achteras. De toevoeging van een elektromotor en batterijen zorgde er wel voor dat de inhoud van de benzinetank met tien liter afnam tot 35 liter. 

Het batterijpack en de elektromotor zorgen samen voor een gewichtstoename van 150 kg en maken de A 250 e bijna 1.700 kg zwaar. Om vlot met dat gewicht overweg te kunnen werd de ophanging (met een multilink-achteras op deze versie) aangepast. De plug-in uitvoering is trouwens niet verkrijgbaar met de verlaagde ophanging of met adaptieve schokdempers, maar we misten geen van beiden, omdat de A ook zonder die voorzieningen aangenaam, stabiel en veilig rijdt. 
19C0729 054

Het opladen van het batterijpack kan aan een 7,4 kW-wallbox in een uur en drie kwartier, en wie die optie van € 605 op de bestelbon aanvinkt kan hem ook aan een gelijkstroomlader opladen aan een snelheid van 24 kW. Mercedes is en blijft de enige die op zijn plug-ins ook een snellaadoptie aanbiedt. Thuis opladen zonder wallbox (wat niet echt aan te raden is) duurt in het slechtste geval zo’n tien uur. Standaard voorziet Mercedes trouwens een kabel om thuis op te laden én eentje om bij publieke laders de batterij te vullen.

Een achttrapsautomaat met dubbele koppeling (zoals bij de AMG-modellen maar dan zonder alle snelle programma’s en sportieve snufjes) zorgt voor het overbrengen van het vermogen. Hoewel hij soms even lijkt te aarzelen is dit een goede gezel voor de twee motoren. De lepels aan het stuur dienen hier in elektrische modus niet voor het selecteren van het gewenste verzet, maar wel om de regeneratiekracht van de elektromotor te regelen. 

Met standen van D+ (zeilen) tot D- - (sterk remmen op de motor) kan je als bestuurder zelf kiezen hoeveel energie wordt gerecupereerd bij het vertragen en in welke mate je nog zelf de remmen wil bedienen. Het rempedaal vraagt trouwens wat gewenning, want de overgang tussen de elektrische regeneratie en het aangrijpen van de klauwen op de remschijven gebeurt soms wat bruusk, wat we ook bij sommige andere (semi-)elektrische auto’s al konden opmerken. Ook het tussenkomen van de benzinemotor is soms echt voelbaar, waardoor het hem op die twee gebieden dus wat aan verfijning ontbreekt.

De A 250 e wordt altijd op de voorwielen aangedreven (hier dus geen “gesimuleerde” vierwielaandrijving door het elektrisch aandrijven van de achterwielen). De wegligging is geruststellend, en je voelt wel dat hij zwaarder is dan andere A-Klasses. De voorwielen gaan bij gebrek aan grip progressief ondersturen, waarbij het volstaat om het gas even te lossen om ze weer in het gareel te dwingen. Niet sportief, wel veilig en voorspelbaar.

19C0729 037

Prestaties en verbruik

Niet sportief, schreven we, maar wel snel. De 218 pk en 450 Nm zorgen namelijk voor pittige prestaties, met een acceleratietijd van 0 naar 100 km/h in een puike 6,6 seconden en een flinke topsnelheid van niet minder dan 235 km/h. Bij het rijden in de Sport-stand of bij volgas voel je echt dat de elektrische pk’s een extra boost geven. Ook het hernemen verloopt uiterst vlot en ook zuiver elektrisch (waarbij 102 pk beschikbaar is) kan je er op de snelweg mee rijden. 

Zoals bij alle plug-ins is ook hier het verbruik “à la carte”. Het viel ons hoe dan ook op dat hij door het grote elektrische rijbereik altijd kan uitpakken met een laag benzineverbruik. Tijdens onze testweek, scrupuleus waar mogelijk de accu opladend, kwamen we uit op een gemiddeld benzineverbruik van 2,7 l/100 km en een elektrisch verbruiksgemiddelde van 10,9 kWh/100 km. Tijdens een apart gemeten 350 kilometer lang traject van Scherpenheuvel over Hasselt en La Roche terug naar Scherpenheuvel, waarbij tussentijds opladen onmogelijk was, bleef zijn dorst toch ook beperkt tot 4,4 l/100 km benzine.

19C0729 013

Kostenplaatje

Door het aanbieden van hetzelfde aandrijfgeheel in zes verschillende auto’s, van de A-Klasse, over de prachtige CLA tot de GLA en GLB-SUV’s, biedt Mercedes met de “250 e”-variant voor elk wat wils en een fiscaal uiterst voordelig alternatief voor de klassieke benzine- en zelfs dieselversies. Met zijn CO2-uitstoot van minder dan 51 g is hij (tot de regering daar weer verandering in brengt) volledig fiscaal aftrekbaar en geniet de gebruiker van een zeer lage belasting op het Voordeel van Alle Aard. Een ideale firmawagen dus, maar waarschijnlijk veel minder populair bij Vlaamse particulieren die met alleen een veel lagere BIV en verkeersbelasting (vanaf 2021, bij een inschrijving tot eind dit jaar is er nog een volledige vrijstelling) niet dezelfde fiscale incentive genieten om de hoge basisprijs van € 40.535 (voor de vijfdeurs, zo’n derde meer dan een A 200 benzine) te compenseren. De Limousine-uitvoering is met € 41.382 precies € 847 duurder dan de Hatchback maar heeft voor het overige precies dezelfde kenmerken.

Fijn toch, dat je met hetzelfde aandrijfgeheel kan kiezen uit zes modellen binnen het gamma van compacte Mercedessen. Als je voor de A-Klasse in 250 e-uitvoering gaat combineer je zijn gekende minpunten en kwaliteiten met een niet alleen fiscaal maar ook in de praktijk aangename aandrijving die -op een licht gebrek aan verfijning na- op een knappe manier prestaties, een groot elektrisch rijbereik en een laag verbruik combineert.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

81
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Pittige prestaties, laag verbruik
Binnenruimte en koffer quasi onaangetast
Fiscaal erg interessant

Bemoeizieke rijhulpsystemen
Soms wat gebrek aan verfijning

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 618,43 excl. Btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 603,49 

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

Mercedes-Benz A 250 e (5d hatchback)
Motor:4 cilinders, 1.332 cm3
Overbrenging: Automaat, 8 versnellingen
Maximumvermogen:160 kW / 218 pk
Maximumkoppel: 450 Nm
0-100 km/h: 6,6 s
Topsnelheid:235 km/h
Gemiddeld testverbruik:2,7 l/100 km & 10,9 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:22 - 30 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 40.535
VAA:€ 113,40 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy