zondag, 08 november 2020

TEST: Opel Corsa-e: winnende compromisformule

Geschreven door  Dieter Quartier
TEST: Opel Corsa-e: winnende compromisformule © Opel
Wie elektrisch wil rijden maar niet van futuristische designs houdt, heeft aan de Opel Corsa-e een goede kandidaat. Hij oogt knap, kan zich meten met zijn concurrenten en draagt een interessant prijskaartje. Alle ingrediënten lijken verenigd om er een winnaar van te maken. 



Opel maakt nu al enkele jaren deel uit van de PSA-groep. Dat heeft voor het grootste stuk positieve gevolgen. Zo kunnen de ontwikkelings- en fabricagekosten gespreid worden over veel meer exemplaren, zodat het merk uit Rüsselsheim kan uitpakken met aantrekkelijke auto’s voor een aantrekkelijke prijs. Dat geldt ook voor de Corsa-e, die zijn platform deelt met de Peugeot e-208 en andere PSA-producten.

07 Opel Corsa e 511092

Voor sommigen heeft de elektrische Corsa alvast één grote verdienste: dat hij eruitziet als een normale Corsa – en die oogt best knap. PSA maakt daarmee een industriële keuze die haaks staat op die van Volkswagen en Jaguar, bijvoorbeeld. Net als de voorgenoemde Peugeot e-208 staat de Corsa-e op hetzelfde platform als zijn benzine- en dieselbroertjes, zodat hij ook gewoon op dezelfde montagelijn kan worden gebouwd. 

Knap maar krap

Dat is clever in die zin dat PSA de productie kan aanpassen aan de vraag. Blijkt vooral de Corsa benzine in trek, dan worden er daar meer van gebouwd. Loopt de markt warm voor de Corsa-e, dan lopen er meer elektroversies van de band. 

Keerzijde van de medaille is dat de binnenruimte niet kon worden gemaximaliseerd, in tegenstelling tot bij de VW ID3. Die werd immers from the ground up ontwikkeld als 100% elektrische auto. In de Corsa-e is er heel wat verloren ruimte in de snuit – een elektromotor palmt veel minder plaats in dan een verbrandingsmotor. De koffer moest eveneens heel wat liters prijsgeven ten opzichte van de verbrandings-Corsa’s; hij kromp van 309 naar 267 liter, met name omdat de batterij de ruimte onder de afdekplaat inpalmt. 

Opel Corsa GS Line 509833De binnenruimte van de Corsa is dus maar zozo. Zeker achterin houdt het niet over en wie meer dan 1 meter 80 lang is, zal met zijn kruin tegen het plafond schurken. Wie geen fan is van Peugeot’s i-Cockpit kan in elk geval opgelucht ademhalen. Het dashboard is veel conventioneler en het stuurwiel is van een normaal formaat. Over de bedieningen en de displays kunnen we kort zijn: alles staat logisch opgesteld, de menu’s zijn relatief logisch opgebouwd en Apple CarPlay is van de partij, net als Android Auto. 

Wel zijn de stoelen wat ons betreft niet van dezelfde kwaliteit als die van de vorige Corsa. Die kon immers met AGR-exemplaren worden uitgerust – een zegen voor wie lage rugpijn heeft. Bij de nieuwe Corsa staat de bovenkant van de rugleuning nogal naar voren gekromd, terwijl je onderrug niet bijster goed wordt ondersteund.

06 Opel Corsa e 511091 Pret op de weg 

De Corsa-e biedt drie rijmodi: Normal, Eco en Sport. Enkel in die laatste stand gaat het echt vooruit en heb je de voltallige pk’s en Newtonmeters ter beschikking. Die worden overigens prima beheerst: de voortrein geraakt zelden overmand. Zet je de schakelaar in Normal, dan wordt het vermogen en het koppel beperkt tot 80 kW respectievelijk 220 Nm. Wie echt zuinig wil rijden en lak heeft aan rijplezier, kan de Eco-stand selecteren en zo nog eens 20 kW en 40 Nm uitschakelen. Dan voel je dat de Corsa een zware jongen is: hij zet anderhalve ton op de weegschaal.

Voor het remmen kun je kiezen uit twee standen: D (Drive) of B (Brake). De eerste is geschikt voor wanneer je vooral lang wilt uitbollen en geen remwerking nodig hebt, zoals op de snelweg. De tweede leent zich meer tot stadsgebruik en vergroot de remkracht, maar niet in die mate dat de auto helemaal tot stilstand komt. Wat ons betreft, had de elektromotor wat meer mogen regenereren, zeker ook omdat het rempedaal nogal sponzig aanvoelt. 

Sturen doet de Corsa-e in elk geval prettig. Dat durft wel eens anders zijn bij een elektro-auto. Ook de ophanging maakt een goede indruk. Om het hoge gewicht te compenseren werd voor wat stuggere veren en dempers gekozen, wat goed nieuws is voor wie graag snel de bocht in duikt. Mede door het erg lage zwaartepunt gaat de Corsa strak de hoek om en blijft de kooi mooi vlak.    

Elektrische prestaties

Opel belooft een actieradius van 337 kilometer. Dat lijkt ons erg optimistisch. Ons verbruik schommelde tussen 15,6 en 19,8 kWh/100 km, met een algemeen gemiddelde van 17,2 kWh. Relateer dat aan een batterijvermogen van 45 kWh (in theorie 50, maar daar kun je maar 90 procent van gebruiken) en je komt aan 260 kilometer. Dat volstaat voor de meeste ritten, maar even op en af naar de kust vanuit Brussel wordt al spannend. 

41 Opel Corsa e 511285Gelukkig kan de Corsa-e wel behoorlijk snel laden onderweg. Gelijkstroom kan hij binnentrekken a rato van 100 kW, zodat een half uurtje aan een DC-snellader volstaat om de batterij weer tot 80% te vullen.  De standaard boordlader kan alleen enkelfasige wisselstroom aan. In het beste geval kom je dan aan 7,4 kW, op voorwaarde dat de laadpaal 32 ampère levert. Dat durft in de praktijk al eens tegenvallen. Je moet sowieso minstens zeven uur geduld oefenen. Heb je slechts 16 ampère ter beschikking, dan verdubbelt de laadtijd. 

Wel kun je als optie (€ 500) kiezen voor een boordlader die driefasige wisselstroom aankan, maar dan is het aantal ampère beperkt tot 16 – en het vermogen bijgevolg tot 11 kW. Daarmee verkort je de laadduur tot zo’n vijf uur.

Rekenen maar

De Corsa-e kost minstens € 31.495 en is al vrij rijk uitgerust. Wij zouden enkel de 11kW-boordlader (als je thuis driefasestroom hebt), het parking pack, de metaalkleur, de middenarmsteun vooraan en het winterpak (verwarmde stoelen en stuurwiel) als noodzakelijke opties toevoegen. Rust je de 1.2 benzine met automaat gelijkaardig uit, dan is het verschil zo’n € 8.500. 

03 Opel Corsa e 511087

Dat verschil verdien je als particulier waarschijnlijk nooit terug, tenzij je de auto tien jaar bijhoudt en de brandstofprijzen alsook de voertuigbelastingen voor verbrandingsmotoren de komende jaren fors stijgen. De kaarten liggen anders voor eenmanszaken, vrije beroepen en vennootschappen. Zij profiteren immers van een fiscale aftrekbaarheid van 100%.

De Corsa-e is misschien wel de meest veelzijdige en toegankelijke elektrische auto op de markt. Hij blinkt op geen enkel vlak echt uit, maar laat ook geen grote steken vallen en is correct geprijsd. Hij kiest over de hele lijn voor een gezond compromis en dat zou wel eens een winnende formule kunnen zijn.  

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

79
Aandrijving15/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Ziet er normaal uit
Dagelijks bruikbaar
Rijplezier

Matige binnenruimte
Zwakke regeneratie
Zitcomfort

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 487,90 excl. Btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 508,41

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

OpelCorsa-e
Motor:Elektrisch
Overbrenging: Enkelvoudige reductie
Maximumvermogen:100 kW / 136 pk
Maximumkoppel: 260 Nm
0-100 km/h: 8,1 s
Topsnelheid:150 km/h
Gemiddeld testverbruik:17,2 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 31.495
VAA:€ 113,33 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy