woensdag, 11 november 2020

TEST: Mercedes-Benz E 200 d: Nieuwe instapper

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Mercedes-Benz E 200 d: Nieuwe instapper © Daimler AG

We reden enkele maanden geleden al met de gefacelifte E-Klasse E 300 e met benzine-plug-inhybride aandrijving, maar konden nog geen nieuwe diesel testen. Daar werd een mouw aangepast toen we onlangs konden kennismaken met de E 200 d, het diesel-instapmodel met 160 pk.

19C0924 025

Sinds de facelift is de E-Klasse weer helemaal bij de tijd, en de nieuwe, brede achterlichten staan hem beeldig. Ook vooraan kreeg hij een scherpere blik, waardoor het wel een volledig nieuwe auto lijkt, ondanks het feit dat hij in profiel niet veranderde en ook binnenin weinig wijzigingen werden aangebracht.

De nieuwe E-Klasse wordt standaard als “Avantgarde Line”-uitvoering geleverd. Die is meteen herkenbaar aan de grille met twee horizontale chroomlijnen en de Mercedes-ster in het midden. Wie € 1.120 oplegt krijgt met de “Exclusive Line” een wat klassieker aangeklede versie met het vertrouwde Mercedes-radiatorrooster met centrale verticale chroomlijn die de drie horizontale chroombiezen in tweeën deelt en de ster trots op de motorkap, en voor € 4.719 (op de E 200 d) wordt je auto geleverd als “AMG Line”, zoals onze testwagen, met een nadrukkelijk sportievere aankleding en het radiatorrooster met diamantmotief, één centrale chroomlijst en de ster centraal in het midden.

19C0924 094

Knap nieuw stuurwiel

De meest in het oog springende nieuwigheid is wel het gloednieuwe stuurwiel, dat aangenaam dik is, er erg goed uitziet en bovenal uitgerust is met een hele reeks aanraakgevoelige zones voor de bediening van het infotainment, de rijhulpsystemen, de boordcomputer enzoverder. Na enige gewenning werken die aanraakvlakken goed, en weet je ook blindelings waar je wat kan instellen, maar tijdens onze test vonden we het wel moeilijk om het volume van het audiosysteem in voldoende kleine trapjes te kunnen regelen. Ook de rolknop voor het audiovolume die een plaatsje kreeg naast het touchpad op de middenconsole bood op dat vlak geen volledige voldoening.

Het was fijn om vast te stellen dat het nieuwe stuurwiel de handen van de bestuurder nu beter detecteert, waardoor de auto niet meer voortdurend vraagt om het stuur vast te nemen wanneer je het wel degelijk in handen hebt. Alvast één ergernis minder, al zijn de rijhulpsystemen ook op deze grote Benz soms bemoeiziek. Gelukkig kan je ze wel uitschakelen als ze je te veel hinderen.

Naast het stuur valt in het interieur natuurlijk het grote breedbeeldscherm voor de bestuurder en centraal op het dashboard op. Dat bestaat standaard uit twee schermen van 10,25 duim, waarvan het rechtse aanraakgevoelig is, maar kan (zoals op onze testwagen) uitgebreid worden tot 12,3 duim per scherm. 
19C0924 093

Typisch Mercedes intussen is het ontbreken van een versnellingspook op de middenconsole. Het inschakelen van “Park”, “Drive”, “Neutral” of “Reverse” gebeurt hier door middel van een hendel rechts van het stuur, en wie manueel wil schakelen kan dat met de schakelpeddels achter de stuurvelg. Een manuele versnellingsbak is niet meer verkrijgbaar, maar de 9G-Tronic-negentrapsautomaat is allesbehalve een straf, en al helemaal aan te raden voor wie veel rijdt…

Van 2.0 naar 1.6…

Veel rijden, dat is dan ook wat de meeste bestuurders van een E-Klasse met dieselmotor doen. Als ze dat doen aan het stuur van de nieuwe E 200 d mennen ze een viercilinder van 1.598 cc. Inderdaad, geen tweeliter meer, zoals voorheen, toen de E 200 d een teruggetunede uitvoering van de tweeliter van de E 220 d gebruikte. De nieuwe viercilinder diesel is een Mercedes-krachtbron (en dus geen motor die in samenwerking met Renault wordt geproduceerd, zoals bij de kleinere Mercedessen met de basisdiesel). De 1.6 levert een op papier niet onaardige 160 pk en 360 Nm aan koppel, en verzekert een topsnelheid van 226 km/h en een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 8,4 seconden. 

19C0924 022

We vonden echter dat de nieuwe 1.6 niet dezelfde graad van verfijndheid heeft als de oude tweeliter. Het blok laat zich nogal horen wanneer het gaspedaal wat dieper wordt ingedrukt en je vergeet nooit dat hij op dieselbrandstof loopt. Ook de prestaties zijn -hoewel in absolute termen correct- niet echt opmerkelijk. Je kan overal vlot met het verkeer mee, maar zal nooit de snelste zijn. Vind je dat niet erg, en hoeft het allemaal niet zo verfijnd te zijn op motorisch vlak, kan je natuurlijk wel genieten van de voortreffelijke afwerking, de riante binnenruimte voor-, maar ook achterin, de uitstekende stoelen, de goede demping van windgeluiden, de 540 liter grote koffer (zelfs 640 liter op de break) en de talrijke uitrustingsmogelijkheden, waarvoor je echter wel een flinke duit moet betalen.

WLTP valt mee

Mercedes geeft een officieel normverbruik van 4,8 tot 5,9 l diesel per 100 km op, gebaseerd op de WLTP-cyclus. Tijdens onze testweek lustte onze van alle opties en grote wielen voorziene testwagen gemiddeld 5,6 l/100 km, wat aantoont dat de WLTP-waarden zeer goed aansluiten bij het werkelijke gemiddelde. Hoe dan ook kan je 5,6 liter diesel per honderd kilometer voor een 1.735 kg zware auto niet overdreven noemen. Fiscaal is hij door zijn CO2-uitstoot van minimaal 117 g tot maximaal 125 g per kilometer volgens de NEDC-cyclus (die vandaag nog gebruikt mag worden voor de fiscale aftrekbaarheid) tussen de 57,5 en 61,5 procent aftrekbaar. 

19C0924 085

Hoewel hij de goedkoopste E-Klasse is, is de E 200 d met € 50.699 als basisprijs voor de berline en € 53.119 voor de Break geen koopje, en als je je verdiept in de optielijst kan je -zoals bij onze € 76.302,60 kostende testwagen- perfect voor meer dan € 25.000 aan opties aan de basisprijs toevoegen. Dat is natuurlijk extreem veel geld voor een 1.6 diesel, maar je hoeft ook niet zo ver te gaan om toch met een goed uitgeruste E-Klasse te rijden. Doe je dat wel, dan rijd je in een hyperuitgeruste, superluxueuze en heerlijk uitziende limousine, waarvan je de “E 200 d”-badge kostenloos kan laten verwijderen, zodat niemand moet weten dat je met de kleinste diesel rijdt.

We waren zoals steeds weer blij om met de E-Klasse te kunnen rijden, omwille van zijn comfort, afwerking, luxe, stilte en uitstraling, maar bleven met de nieuwe 1.6 diesel wat op onze honger zitten. Hij is wel zuinig en doet wat hij moet doen, maar blinkt niet uit en weet niet echt de verfijning te bieden die we van een E-Klasse-krachtbron verwachten. Voor veelrijders lijkt de E 200 d echter nog steeds een te overwegen optie. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

78
Aandrijving14/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Zeer geslaagde facelift
Afwerking en materialen 
Rijcomfort

Weinig verfijnde dieselmotor
Middelmatige prestaties

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 764,40 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 907,62

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

Kia SorentoHybrid 7-zitter
Motor:4 cilinders, 1598 cc
Overbrenging: Automaat (6 versnellingen)
Maximumvermogen:171 kW / 233 pk
Maximumkoppel: 350 Nm
0-100 km/h: 8,6 s
Topsnelheid:193 km/h
Gemiddeld testverbruik:7,8 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:145-170 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 48.790
VAA: € 205,40 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:63,95 %

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy