maandag, 13 oktober 2014

TEST: Audi TT: esthetisch en vooruitstrevend meesterwerk

Ze bestaan, automodellen die vanaf dag één bekoren én begeesteren. De Audi TT hoort thuis in dit rijtje. Een sculptuur op wielen met een sportief hart en acceptabele prijs.

De marktintroductie van de Audi TT in 1998 kende een stormachtig verloop. Aan de ene kant werd hij bejubeld en luid toegejuicht. Vooral door mensen voor wie hun auto een middel is om uitdrukking te geven aan hun manier van denken en doen. En ja, die eerste Audi TT was een kunstwerk op vier wielen. Eindelijk nog eens een ontwerp dat visie én durf uitstraalde. Maar ook een auto met sportieve ambities. En daar liep het mis, want die eerste Audi TT bleek niet baanvast bij hoge snelheid. Audi reageerde gepikeerd en monteerde een kleine spoiler die voor stabiliteit zorgde, maar het kwaad was geschied. De Audi TT werd lange tijd niet als vol aanzien, terwijl hij bij de betere sportieve coupés en cabrio’s in zijn prijssegment behoorde. 


De derde generatie debuteert op het Autosalon van Parijs, de avant-première had plaats in de buurt van Malaga, op een autocircuit. De kennismaking was hartelijk én overtuigend. Aan zijn kenmerkende lijn is niet geraakt, waarom ook. De Audi TT is en blijft een esthetisch meesterwerk. In vergelijking met de eerste generatie weegt hij 100 kg minder; dankzij het gebruik van alu en kunststof is hij zelfs lichter dan de Porsche Cayman, aan wie hij vaak wordt afgemeten - hoewel die tien maandlonen duurder is. Een prijsverschil dat niet valt goed te praten, want de Audi TTS rijdt bijna even snel door de bochten en voelt bijna even sportief aan. Zelfs zonder vierwielaandrijving en met dieselmotor is ie verduiveld snel... van 0 naar 100 in 7,1 seconden. Ook binnenin herinnert de nieuwe TT aan de oude, horizontale baan met ronde luchtroosters. Alleen, waar is het grote scherm in het midden naartoe? Alle informatie verschijnt nu op een indrukwekkend panoramisch high-res scherm, Audi heeft het over een virtuele cockpit. Ik ben niet meteen mee, maar na een kwartiertje vind ik mijn weg doorheen de menu’s. Grafisch ziet het cool uit, en ik verwed er een duur etentje op dat deze toepassing snel navolging zal krijgen. Zoals ik ook verwacht dat de derde generatie nog beter zal verkopen dan de nummers één en twee. De nieuwkomer heeft het authentiek uitzicht en karakter van zijn voorgangers behouden en zet op technologisch vlak een grote stap vooruit. De Audi TT is voor nu de beste (betaalbare) sportwagen voor dagelijks gebruik.

De 2.0 TFSI 230 pk en de 2.0 TDI 184 pk zijn te koop vanaf € 38.900 inclusief rijplezier.

 

85
Aandrijving18/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 18/20
Prijs 15/20
 

Krachtige motoren
Multimedia systeem
Quattro

Geen S-Tronic of Quattro op TDI


Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy