dinsdag, 01 december 2020

TEST: BMW 420d Coupé: langeafstandsloper met sprintpotentieel

Geschreven door  Dieter Quartier
TEST: BMW 420d Coupé: langeafstandsloper met sprintpotentieel © BMW Group
De tijd dat je een middelgrote BMW Coupé kocht om met het mes tussen de tanden van verkeerslicht naar verkeerslicht te spurten en elke opening te benutten, die ligt achter ons. De nieuwe 4-Reeks is meer dan ooit op “grand touring” gericht – op genieten van de rijervaring, zonder dat dat (continu) gepaard hoeft te gaan met snelheid. Dat geldt des te meer voor de 20d, die souplesse koppelt aan een verbluffend zuinige, discrete en propere werking, met dank aan de mild hybride-technologie.

P90390227 highRes

De tijden zijn veranderd. De 320d Coupé van het begin van het millennium (die destijds als cd door het leven ging) was een auto die vooral driftkikkers leek aan te spreken. Jonge dertigers die elke vierkante centimeter asfalt claimden alsof het hun privé-eigendom was en zich vaak met een flagrant gebrek aan respect voor de medeweggebruiker van a naar b verplaatsen met slechts één doel voor ogen: zo weinig mogelijk tijd verliezen.   

Anno 2020 liggen de kaarten anders. De verkeersdichtheid is toegenomen – al lijkt corona ons (tijdelijk) soelaas te brengen – en door traject- en andere controles lijkt de era van de ‘zottekes achter het stuur’ afgesloten. Ook de cliënteel zelf is mee geëvolueerd en verwacht steeds meer comfort, veiligheid en connectiviteit. Logisch dus dat BMW vandaag voor zijn middenklassecoupé duidelijk de GT-kaart trekt. Dat geldt zeker voor de 420d, die met zijn hypermoderne tweeliterdiesel een uitgesproken langeafstandsloper is, maar de medeweggebruikers net zozeer achter zich laat als het licht op groen springt. Het alfa-kantje zit nu eenmaal ingebakken in het merk-DNA. 

P90390177 highResDe snuitibus non est disputandum

Over de “bevertanden” of “geëxplodeerde nieren” van deze nieuwe Vier wil ik niet veel kwijt, behalve dan dat ze me helemaal niet storen. Wel viel me op dat de meeste exemplaren op de testparking bij BMW Belux in Bornem voorzien zijn van zwartgelakte exemplaren. Op die manier zwak je het designstatement enigszins af – en kan de snuit misschien net door de beugel voor de critici.

P90390178 highResLos van de frontpartij blijft dit een coupé waarvan je enkel maar kunt zeggen dat BMW een tijdloze balans heeft gevonden tussen rankheid en sportiviteit. Hij heeft veel weg van grote broer Acht Coupé, en dat zal voor niemand een probleem zijn. De slanke ledlichten zijn standaard een ook de achterlichtunits maken sowieso gebruik van leds, met een erg cleane uitstraling als resultaat. Knap is ook de manier waarop de duikende daklijn vloeiend overloopt in de kofferklep – er is haast geen knik meer tussen achterruit en kofferbak. Tegelijk zit de Vier lekker dik op zijn heupen, die geaccentueerd worden door de vouw in het koetswerk waarin rechts de tankklep vervat zit. De ‘toegeknepen’ zijruitjes achteraan maken het helemaal af en door de uitgesproken wigvorm van de koets lijkt hij in profiel naar voren te duiken, klaar om zijn prooi te bespringen.

P90390180 highRes

Mocht je eraan twijfelen: BMW heeft er wederom voor gezorgd dat de massa gelijk verdeeld is over de twee assen. De geoptimaliseerde, nog stijvere koetswerkstructuur en chassistechnologie staan samen met het 21 mm lagere zwaartepunt en de 23 mm bredere sporen achteraan (ten opzichte van de 3-Reeks) garant voor een onverstoorbaar en bijzonder evenwichtig weggedrag. De voortrein blijkt ook ongemeen precies: de wielen laten zich tot op de millimeter nauwkeurig positioneren met het lekkere sportstuur als gedroomde interface.

De zegen van de 48 volt

We schreven het al in 2017 en het is intussen bewaarheid geworden: mild hybride-technologie is intussen de norm bij de premiummerken en zal gaandeweg doorsijpelen naar de massamerken en lagere voertuigsegmenten. De naam hybride is in dit opzicht overigens nogal bedrieglijk. Eigenlijk moet je het meer beschouwen als een geëvolueerde vorm van het klassieke start-stopsysteem, waarbij de verbrandingsmotor sneller en dus gedurende langere tijd kan worden stilgelegd en ook geheel trillingvrij weer wordt aangezwengeld.

De technologie is gebaseerd op een 48-voltbatterij ter grootte van een schoendoos (bij sommige budgetmerken gaat het om 12V). Die wordt gevoed door een elektromotor tijdens het vertragen. Is die extra batterij volgeladen, dan kan het systeem de extra remenergie aan het conventionele 12V-systeem leveren. Dan werkt hij als een soort alternator. Zodra je weer gas geeft, neemt deze elektromotor de rol van starter op zich en steekt hij de verbrandingsmotor een klein handje toe – het gaat om maximaal 8 kW of 11 pk. Dat betekent dat je vlotter weer kunt aanzetten en tegelijk brandstof bespaart. Mirakels moet je niet verwachten, maar het kan bij stokkend verkeer toch enkele deciliters per honderd kilometer schelen.

Ook knap is de TwinPower Turbo. Een kleine turbo, die snel op toeren wordt gejaagd door de uitlaatgassen, zorgt voor instant koppel en dus een vlotte acceleratie bij het vertrekken. Vanaf een bepaald toerental geeft de kleine turbo de fakkel over aan een grotere, die het koppel verder opbouwt. De uitlaatgassen zijn conform de recente Euro 6d-norm dankzij selectieve katalytische reductie met AdBlue-injectie in de uitlaat. Kers op de taart is de Common Rail van de jongste generatie, die solenoïde injectoren voeden met een druk van wel 2.500 bar voor een ultrafijne verneveling van de brandstof. Het resultaat is een vermogen van 140 kW/190 pk en 400 Nm aan koppel, dat voor 100% beschikbaar is tussen 1.750 en 2.500 o/m. Van nul naar honderd kan desgewenst in 7,1 seconden – op voorwaarde dat je de automaat in sportstand zet.

P90390052 highResDie (standaard) achttrapsautomaat is een verbeterde versie van het exemplaar dat ons genoegzaam bekend is en haast je gedachten lijkt te lezen. De kleinste verandering in de gaspedaalpositie vertaalt zich in een adequate reactie. Aan alle andere constructeurs van automaten zouden we haast zeggen: stop met jullie ontwikkeling. Beter dan dit wordt het echt niet.

P90390196 highRes

Het aandrijfgeheel blijkt niet alleen bijzonder soepel en homogeen, maar ook verbluffend zuinig. De WLTP-cijfers voor de 420d variëren van 4,5 tot 5,2 liter naar gelang van de uitrusting. Wij verbruiken met ons testexemplaar (met M-Sportpakket) 5,1 l/100 km. Ter vergelijking: met een weliswaar gloednieuwe en dus nog niet gerodeerde 316d touring met automaat kwamen we onlangs op 5,7 l/100 km uit. 

P90390053 highRes

The sky is the limit

Het is overigens goed toeven aan boord van de Vier. Een deel van de rustgevende rijervaring komt op het conto van de standaard voorruit met akoestisch glas. Ook de sportstoelen met zitkussenverlenging zijn inbegrepen in de basisprijs. Voor € 140 kun je ze laten bekleden met Sensatec, een kunstleder dat er eigenlijk niet eens zo slecht uitziet en in twee kleuren verkrijgbaar is (zwart en beige). Toch zouden we opteren voor echt leder (€ 1.780), te meer omdat dat de restwaarde verhoogt en je meteen recht geeft op de elektrisch toeknijpende wangen. Voor een elektrisch verstelbare lendensteun moet je helaas € 255 extra ophoesten. De rest van de verstellingen zijn sowieso manueel, tenzij je bereid bent om € 1.220 te betalen voor een stel elektromotoren en een geheugen. 

Wat het infotainment betreft, kunnen we enkel maar de loftrompet afsteken. Standaard krijg je de BMW Live Cockpit Navigation Plus met een aanraakdisplay van 8,8 inch. Dat wordt aangestuurd door het BMW Operating System 7 en werkt supersnel en intuïtief. De cloud-based kaarten zorgen voor een snelle en nauwkeurige berekening van routes en aankomsttijden, terwijl de verkeersgegevens met regelmatige intervallen worden geactualiseerd. Ook een serieuze plus is de vrije tekstinvoer om navigatiebestemmingen te kiezen. Voor nog meer digitale wow kun je opteren voor een Control Display van 10,25 duim in combinatie met een volledig digitale 12,3 duim grote instrumentencombi als onderdeel van de BMW Live Cockpit Navigation Professional (€ 1.830). Niet goedkoop, maar de meerprijs wat ons betreft waard – zeker als je weet dat je een groot deel ervan zult recupereren bij de herverkoop. 

Een DAB-tuner en Apple Carplay zijn steeds van de ‘partay’. Op Android Auto zou het nog even wachten zijn. Voor de rest kun je de aankoopprijs van deze 420d (€ 49.050) gemakkelijk met 30% doen rijzen als je je niet inhoudt qua personalisatie. BMW zal gaandeweg ook het aanbod “on demand” opties uitbreiden: functies die dankzij de aanwezige hardware ingebakken zijn in de auto, maar op non-actief staan – tenzij je er een abonnement op neemt. Dan wordt het feature softwarematig ‘over the air’ ontgrendeld. Het kan nu al met de grootlichtassistent, maar zou in theorie in de toekomst ook mogelijk zijn voor zaken als stoelverwarming, adaptieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning, rijvakassistentie, enzovoort. De sky lijkt wel the limit. We hebben er zo onze bedenkingen bij.

P90390229 highResDe BMW 420d Coupé kan ons over de hele lijn bekoren. Zijn aandrijfgeheel is even soepel als zuinig en tegelijk bijzonder performant dankzij de crème-de-la-crème van wat je vandaag aan technologie kunt vinden. Ook het comfort en het infotainment scheren hoge toppen. Het kost allemaal een flinke duit, maar ook dat is wat de cliënteel verwacht van deze BMW, die niet onopgemerkt je pad zal kruisen.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

83
Aandrijving18/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 16/20
Prijs 15/20
 

Fantastisch aandrijfgeheel
Comfort en rijplezier
Infotainment

Hoge basisprijs
Vele en dure opties

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 807,75 excl. Btw (120 kW-versie)

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 839,85 excl. Btw (140 kW-versie)

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 929,95 (120 kW-versie)

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 959,75 (140 kW-versie) 

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

BMW420d Coupé
Motor:diesel, 4 cilinders, 1.995 cm3
Overbrenging: Automaat, 8 versnellingen
Maximumvermogen:140 kW / 190 pk
Maximumkoppel: 400 Nm
0-100 km/h: 7,1 s
Topsnelheid:240 km/h
Gemiddeld testverbruik:5,1 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:103 - 112 g/km (NEDC)
Gemiddelde CO2-uitstoot:118 - 137 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 49.050
VAA:€ 162,38/ maand
Fiscale aftrekbaarheid:71,08%

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy