vrijdag, 29 januari 2021

KORT GETEST: Maserati Ghibli Hybrid: rationeel, ma non troppo

Geschreven door  Dieter Quartier
KORT GETEST: Maserati Ghibli Hybrid: rationeel, ma non troppo © Maserati

Sommige merken hebben het lastig met het hele elektrificatieverhaal omdat ze vinden dat het moeilijk te rijmen valt met hun DNA. Zo ook Maserati, dat schoorvoetend een batterij(tje) toelaat onder de motorkap van zijn Ghibli. Die spreekt nog steeds een publiek aan dat eerst en vooral belang hecht aan de emotionele en sensoriële aspecten van het autorijden en pas op de tweede plaats begaan is met het rationele.      

Large 17371 GhibliHybrid

Toen hij in 2013 uitkwam, was de Ghibli een instant succes voor zijn maker. Hij bracht de Tridente plots binnen handbereik van een veel grotere cliënteel, niet het minst doordat hij ook voor het eerst met een dieselmotor verkrijgbaar was. Eigenaren van een BMW 530d, Audi A6 3.0 TDI en Mercedes E 320 CDI hadden plots een alternatief dat veel exotischer en exclusiever was, zonder daarom buitensporig geprijsd te zijn.

Kortom, de Ghibli diesel opende voor Maserati de deuren naar heel wat zakelijke klanten. Intussen zijn we 100.000 verkochte exemplaren verder, maar de tijden zijn veranderd. De zelfontbrander is uit de gratie gevallen en meer dan ooit geeft de CO2-uitstoot de doorslag bij de voertuigkeuze van zowel particulieren als bedrijven. Daar wringt het schoentje bij Maserati. Wijlen Sergio Marchionne en de Maserati-bonzen begonnen vijf jaar geleden haast spontaan te kokhalzen bij het idee van een hybride of plug-inhybride aandrijving onder de nobele motorkap van hun modellen.

Je kunt je de gesprekken in de boardroom zo voorstellen. “Butta watta abouta di sounda? Di performance-a? Hybrid is not an option-a for-a Maserati”. Marchionne is echter niet meer en FCA kan de CO2-doelstellingen noch de emissienormen naast zich neerleggen. Ook de marktvraag naar PHEV’s klinkt steeds luider. Vandaag is een op twee nieuw verkochte BMW 5-Reeksen en Mercedes E-Klasses in het B2B-segment voorzien van een plug. 

Large 17358 GhibliHybridHybride voor de vorm

Om toch blijk te geven van enige goede wil lanceert Maserati de Ghibli Hybrid. Laat je echter niet misleiden: onder de motorkap ligt een potente benzinemotor die slechts een beetje elektrische ondersteuning krijgt. Het gaat inderdaad om een mild hybrid. Maserati ging voor deze aandrijfunit aankloppen bij neef Alfa Romeo, dat de erg geslaagde en hypermoderne tweeliterbenzine uit de Giulia ter beschikking stelde. 

Oeps, een viercilinder in een Maserati? Ja, maar geen zorg. Een druk op de startknop vertaalt zich ogenblikkelijk in een sportief gebrabbel met flinke bastonen. Dat is te danken aan de speciaal ontwikkelde resonatoren. Ook de prestaties zijn Maserati-waardig: dankzij een maximaal vermogen van 330 pk en een koppel van 450 Nm dat al vanaf 1.500 o/m wordt geleverd, blijf je niet op je honger. 

Zwaai de frameloze bestuurdersdeur dicht – die met een kwaliteitsvolle plof in het slot valt – trek de by-wire selectiehendel in D en de Ghibli maakt zich meester van de weg. Hij rijdt bijzonder geruststellend en gaat neutraal door de bocht, geholpen door zijn lage zwaartepunt en oordeelkundig afgestelde ophanging. Het stuurwiel zorgt voor een heldere communicatie met de voorwielen en remmen doet hij als de beste. De dynamowerking van de elektromotor (die de auto regeneratief doet remmen) voel je amper. Allicht zit de massatraagheid van deze zware jongen daar voor iets tussen.

Wat deze mild hybrid uniek maakt, is zijn elektrische supercharger (e-Booster), die gevoed wordt door de 48V-batterij. Die zorgt voor extra vulling in de cilinders en dus betere prestaties. Van nul naar honderd kan-ie in 5,7 seconden, maar zo voelt het niet echt aan. Ja, het gaat vooruit, maar de acceleraties verlopen verrassend lineair dankzij de goed gevulde koppelkromme. De achttrapsautomaat is een nobele bekende: het gaat nog steeds om de ZF8 die ook door BMW en JLR wordt gebezigd.

Gerijpte made in Italy

Er zijn sinds 2013 diverse updates geweest aan de Ghibli. Modeljaar 2021 valt dan ook amper te vergelijken met het model dat acht jaar geleden gelanceerd werd. Wat vooral opvalt, is de subtiele verwijzing naar de boemeranglichten van de 3200 GT. Vanbinnen getuigen de afwerking en de materiaalkeuze van grote klasse. Het voelt zelfs solider aan dan ik me kan herinneren van eerdere exemplaren, de geluiddemping is uitmuntend en ook met de ergonomie zit het best snor, met name dankzij het nieuwe infotainmentsysteem, dat helemaal mee is met zijn tijd. 

Large 17364 GhibliHybridJe voelt je bijzonder aan boord van deze Maserati. Veel meer dan bij een massaproduct uit Duitsland voelt het aan alsof hij speciaal voor jou gebouwd werd. De personalisatiemogelijkheden zijn ook uitgebreid, zodat de kans dat je ooit dezelfde Ghibli tegenkomt vrij klein is. Wij reden met een GranSport, die standaard op vette twintigduimers staat en zijn inzittenden onderdompelt in een sportief-luxueuze sfeer. De GranLusso legt de nadruk op elegantie. 

Wie dat wil, kan zijn Ghibli voor een dikke 4k laten uitrusten met een hele suite aan rijhulpsystemen (ADAS), met onder meer een adaptieve cruisecontrol, blind spot alert, active driving assist (die de bochten meevolgt op de snelweg) en een autonome noodrem met voetgangersherkenning. Welke sensoren, camera’s of besturingssystemen het moeilijk hadden met het rotweer dat ons teisterde, dat was me niet duidelijk. Wel zag ik regelmatig waarschuwingen verschijnen op het instrumentenpaneel en weerklonk er diverse keren een oorverdovend piepsignaal, terwijl ik netjes met 100 km/h op de Brusselse Ring reed op het rechterbaanvak. 

Dit is overigens niet “typisch Maserati” of zo. Ook recente Skoda Octavia’s en VW Golfs waar we op de redactie meer reden, gaven blijk van dit soort problemen. Het zorgt ervoor dat je de systemen zo snel mogelijk wilt uitschakelen, en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Hybrid of V6?

Is de Ghibli Hybrid een geslaagde auto? Zeker wel. Je koopt er een auto mee die lijkt te leven. Je treedt toe tot een universum dat doordrongen is van design, van Italiaans vakmanschap en van epicurisme. Je rijdt met een auto die je niet elke dag kruist. Met iets wat gemaakt is om al genietend te rijden en al rijdend te genieten. Iets dat met je communiceert via al zijn bedieningsorganen. Meer ‘old school’ dan dit vind je vandaag niet. En dat bedoel ik in de positieve zin. 

Large 17356 GhibliHybridOp papier dalen het verbruik en de CO2-uitstoot met zo’n 28% ten opzichte van de drieliter-V6 op benzine, die over 350 pk en 500 Nm beschikt en een fractie sneller accelereert, maar het fiscaal lastig heeft door zijn gecombineerde uitstoot van 254 g/km, wat overeenstemt met 11,2 l/100 km. De Hybrid kan 183 g/km en 8.1 l/100 km naar voren schuiven. Wij noteerden gemiddeld zo’n 11 l/100 km zonder dat we het bont hebben gemaakt en stelden vast dat het onmogelijk is om onder de 10 l /100 km te zakken, tenzij je de cruisecontrol op 70 km/h vastpint. Onze ervaring met de drieliter is dat je moet rekenen op 13 l/100 km. 

Large 17355 GhibliHybridMaar leggen een prijsverschil van amper € 2.450 en een litertje of twee per honderd kilometer voldoende gewicht in de schaal om de drieliter-V6 links te laten liggen? Een zespitter blijft immers een zespitter… In Brussel en Wallonië allicht niet, maar in Vlaanderen spelen de fiscale kaarten sterk in het voordeel van de Hybrid. De drieliter spijst de Vlaamse verkeerskas meteen met € 8.205 aan BIV, terwijl de tweeliter van de Hybrid het met € 1.167 best netjes houdt. Dat is zevenduizend euro in de kering – een bedrag waarvoor je enkele leuke opties kunt aanvinken.

De Ghibli Hybrid is Maserati’s eerste stap richting minder emissies, maar de animo is gevrijwaard – en de verbruikswinstnet daarom beperkt.    

Knappe materialen, verbeterde afwerking
Unieke uitstraling
Geluiddemping en comfort

Amper goedkoper dan 3.0 V6
Beperkte verbruikswinst
Wispelturige rijhulpsystemen

 

Maserati GhibliHybrid
Motor:2-liter 4-cilinder, mild hybride
Overbrenging: Achttrapsautomaat, achterwielen
Maximumvermogen:243 kW / 330 pk
Maximumkoppel: 450 Nm
0-100 km/h: 5,7 s
Topsnelheid:255 km/h
Gemiddelde CO2-uitstoot:183 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 75.050

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy