vrijdag, 26 februari 2021

TEST: Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro Competition: Eindelijk

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro Competition: Eindelijk © Audi AG
Het duurde na de lancering in 2018 vrij lang voor Audi de A6 eind 2019 ook als plug-in hybride aanbood, en het was nog eens een half jaar langer wachten op een breakversie met stekker. Nu die er is kunnen we zeggen dat die het wachten waard was. Waarom? Dat lees je hier…


A202544 largeOm vandaag mee te kunnen met de concurrentie in premiumland zijn plug-in hybrides een absolute noodzaak. Bij de rechtstreekse concurrenten heeft BMW bijvoorbeeld de 545 e en de 530 e, nu ook als Touring verkrijgbaar, pakt Volvo uit met de V90 T8 en T6 Recharge en zijn er bij Mercedes een E 300 e én een E 300 de in breakuitvoering. De manager met een aanzienlijk leasebudget, een hang naar ruimte én een hekel aan SUV’s heeft dus meer keuze dan ooit, nu ook de A6 Avant er als PHEV is.
A202545 largee-tron werd TFSI e

De plug-ins van Audi heten tegenwoordig TFSI e, terwijl ze vroeger de naam e-tron kregen. Die naam is nu echter voorbehouden voor de volledig elektrische modellen, vandaar… De “55” in de modelbenaming wijst naar het vermogensniveau, wat in dit geval betekent dat deze plug-in een flink systeemvermogen van 367 pk en een maximumkoppel van 500 Nm (vanaf 1.250 o/m) biedt. Er volgt binnenkort ook op de Avant een wat minder krachtige “50”-uitvoering die wel hetzelfde technische recept gebruikt.

Dat recept bestaat uit een 252 pk sterke 2.0 TFSI-viercilinder (370 Nm) die samenwerkt met een elektrische synchroonmotor met permanente magneet die 143 pk (105 kW) en 350 Nm levert en geïntegreerd werd in de zeventraps S tronic-automaat. De batterij is 14,1 kWh groot en levert volgens Audi een WLTP-rijbereik van 51 kilometer op. In de praktijk haalden wij echter nooit meer dan 42 kilometer, wat op zich een correcte waarde is maar toch een heel stuk lager dan wat aangekondigd werd.

Echte quattro

Met die krachtcentrale, altijd gekoppeld aan een “echte” quattro-vierwielaandrijving waarbij de verbrandingsmotor de vier wielen kan aandrijven en niet enkel de voorwielen (met de elektromotor die dan de achterwielen aandrijft zoals bijvoorbeeld bij PSA), zijn de prestaties stevig te noemen. Optrekken naar 100 km/h moet bij volgas slechts 5,7 seconden duren en de topsnelheid bedraagt 250 km/h. Elektrisch kan hij tot 135 km/h rijden.

In de praktijk is dit een erg vlotte jongen die ondanks zijn 2,2 ton moeiteloos sprintjes trekt en vlot herneemt. 

De vierwielaandrijving  garandeert daarbij een onberispelijke koersvastheid en een voorspelbaar weggedrag, maar door het hoge gewicht is hij niet erg levendig en gooi je hem niet van bocht naar bocht zoals je met een echte sportieveling zou doen. De remmen zouden trouwens niet opgewassen zijn tegen intensief sportief gebruik. 
A202543 largeGelukkig heeft deze TFSI e-uitvoering geen last van de hinderlijke aarzelingen van de automaat bij het vertrekken die het rijcomfort van drieliter TDI die we eerder testten in negatieve zin beïnvloedden. Die versies gebruiken namelijk een Tiptronic-automaat, terwijl deze TFSI e een S tronic-zevenbak gebruikt. Die wordt erg geholpen door het instantkoppel van de elektromotor en zorgt voor naadloze schakelovergangen zonder enige aarzeling. Bovendien is het geheel oordeelkundig afgesteld, waardoor het overschakelen van elektrische- naar benzineaandrijving en omgekeerd onmerkbaar gebeurt. 

Aandrijfbeheer met voorspellende werkingsstrategie

De hybride aandrijving zet trouwens aan tot zuinig rijden, door het zogenaamde “aandrijfbeheer met voorspellende werkingsstrategie”. Een hele mond vol die erop neerkomt dat de elektronische sturing alles in het werk stelt om te zorgen voor een optimale inzet van de verschillende krachtbronnen. Dat komt onder andere tot uiting in het ‘actieve’ gaspedaal dat met een lichte tegendruk aangeeft wanneer je best het gas lost en uitbolt, omdat de auto door de camera’s aan boord en de navigatiegegevens weet dat je bijvoorbeeld een rondpunt nadert of binnenkort moet afslaan. 

De aandrijving maakt ook gebruik van de gegevens van het navigatiesysteem om de inzet van de benzine- en elektromotor te sturen. Dat betekent meteen dat je best altijd je bestemming in het navigatiesysteem van de auto programmeert en dus niet alleen op Waze of Google Maps vertrouwt, als je wil dat de auto het verbruik optimaliseert. Dat programmeren gaat trouwens makkelijk, met steminput, door het intikken van virtuele toetsen op het bovenste van de twee grote aanraakschermen of door het schrijven met je vinger op het onderste scherm. Dat gaat verbazend makkelijk en de auto herkent bijna feilloos wat je schrijft, in druk- én schrijfletters.

Fiscale zegen, verantwoordelijke bestuurder vereist

Plug-inhybrides zijn -zeker voor professionele gebruikers- fiscaal uiterst interessant als ze zoals deze Audi onder de 50 g CO2-uitstoot blijven. Naast dat fiscale aspect is er natuurlijk het verbruik, waar de bestuurder een grote verantwoordelijkheid voor draagt. 

Je A6 plug-in niet opladen waar dat kan zorgt voor een aanzienlijke uitstoot en een dito verbruiksbudget, omdat de viercilinder dan alleen moet instaan om 2,2 ton voort te bewegen. Als je hem echter waar mogelijk aan het stopcontact of de wallbox hangt (tot 7,4 kW laadvermogen) kan je zoals wij toekomen met gemiddeld niet meer dan 3,5 l/100 km aan benzine en 18,0 kWh/100 km aan elektriciteit, wat ronduit voorbeeldig is.

Alle troeven 

De door ons geteste Avant-breakversie is binnenin exact even ruim als de berline, wat betekent dat er royaal veel plaats is voor vier inzittenden (maar dat de vijfde centraal achterin veel minder verwend wordt). Wie bij de Avant-PHEV echter dezelfde grote koffer als van de breakversie met gewone motoren verwacht komt wat bedrogen uit, want met 405 liter in plaats van de 565 liter van de klassieke Avant is hij bijna een derde kleiner, al blijft de laadvloer wel mooi vlak en is er met neergeklapte achterbank nog steeds 1.535 liter beschikbaar.A202955 largeHoe dan ook doet Audi het hier beter dan Mercedes, dat in de koffer van de E-Klasse een grote en hinderlijke “balk” heeft om de batterij een plaats te kunnen geven.

De geluiddemping is voortreffelijk, het zitcomfort eveneens, en de kwaliteit van de standaard Audi Sound-geluidsinstallatie laat weinig te wensen over. Daarnaast zijn de afwerking en de kwaliteit van de gebruikte materialen “typisch Audi” en dus vrij van enige kritiek, en ergonomisch is alles goed overdacht, al heeft ondergetekende het bij elke nieuwe Audi moeilijk om de buitenste randen van het digitale dashboard door het stuur te zien, waardoor de aanduiding van de resterende batterijlading (links) en de resterende benzinevoorraad (rechts) niet meteen zichtbaar zijn achter de stuurvelg. Muggenzifterij, ongetwijfeld, en mogelijk enkel voor mij een probleem.

A202533 largeWaar misschien meer mensen een probleem mee zullen hebben, is de basisprijs van deze grote break. De A6 Avant 55 TFSI e quattro is er (momenteel?) alleen als “Competition” en moet minimaal € 73.860 kosten. Dat is een pak meer dan de Mercedes E 300 e Break met 320 pk (€ 65.824, enkel achterwielaandrijving), de BMW 530e xDrive Touring met 292 pk (€ 66.450) en de Volvo V90 T6 AWD Recharge (340 pk, € 67.500). Daarbij moet echter wel vermeld worden dat deze “Competition” altijd standaard uitgerust is met het S line interieur- en exterieurpakket, de Audi Virtual Cockpit, Matrix LEDkoplampen, Audi Navigation Plus en het Audi Sound System, 19 duim grote aluvelgen, de sportophanging en sportstoelen. Bij de concurrenten staan de meeste van die voorzieningen in de optielijst. 

Qua looks laat de sportief aangeklede A6 Avant 55 TFSI e Competition geen twijfel bestaan over zijn pk-arsenaal. Ondanks de krachtige prestaties is dit echter geen sportwagen maar wel een vlotte reisbreak die heel comfortabel en ruim is, uitstekend afgewerkt en na wat zoeken in de optielijst ook zeer volledig uitgerust. Hij laat dat pakket wel duur betalen, maar combineert zijn hoge aankoopprijs met een voorbeeldige fiscaliteit, door zijn CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km. Maar let op: om het verbruik laag te houden is veelvuldig opladen de boodschap!

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

82
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Laag verbruik mogelijk
Comfort en geluiddemping 
Krachtig aandrijfgeheel

Minder ruime koffer
Stevig prijskaartje

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.165,99  excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1067,22

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder.

Audi A6 Avant55 TFSI e quattro Competition
Motor:benzine-elektriciteit, 4 cilinders, 1.984 cm3
Overbrenging: Automaat, 7 versnellingen
Maximumvermogen:270 kW / 367 pk
Maximumkoppel: 500 Nm
0-100 km/h: 5,7 s
Topsnelheid:250 km/h
Gemiddeld testverbruik:3,5 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:41 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 73.860
VAA:€ 209,87 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy