zondag, 07 maart 2021

KORT GETEST: Ford Mustang Mach-E: eindelijk losgelaten

Geschreven door  Dieter Quartier
Ford had de verwachtingen sterk opgeklopt, onder meer door deze elektrische cross-over een Mustang-badge op te kleven. Was hij het wachten waard en maakt hij waar wat de marketingboys beloven? Wij gaven hem de sporen tijdens een tweedaagse test.

De Mustang Mach-E had eigenlijk vorig jaar al moeten ontschepen in België, maar een zeker wereldwijd gezondheidsprobleem stak stokken in de wielen. Wat ook meespeelde, is dat ons land niet in de top 5 van meest elektrogeile Europese markten staat genoteerd in Detroit. Maar goed, hij is er nu – en hij zou vrij vlot leverbaar moeten zijn doordat Ford of Europe een bootje of twee-drie heeft laten afkomen.

De economische realiteit beperkt het aanbod tot vier versies. Je kunt kiezen tussen achterwielaandrijving (RWD) en all-wheel drive (AWD) en tussen de standaardbatterij (78 kWh) of de grotere accu (99 kWh). Afhankelijk van je keuze krijg je 258 pk, 285 pk of 338 pk om mee te spelen. Wij gingen op pad met de topversie, de AWD Extended Range, die vanaf € 64.425 de jouwe kan zijn. De basispony kun je overigens voor € 48.000 van stal halen.

2020 FORD MACH E AWD 03 LOW 1Push the button

Over de styling is al veel gezegd en geschreven. De camera vindt hem het mooist vanuit drie kwart vooraan gezien. Ook in profiel oogt hij sensueel en gespierd. De achterzijde lijkt stilistisch een beetje uit de toon te vallen, maar dat lijkt de man in de straat geenszins ervan te weerhouden om hem van dichtbij te komen besnuffelen of hem na te wijzen, zoals wij ondervonden. Kortom: it’s a looker en daarmee lijkt zijn succes voor een groot stuk verzekerd. 

2020 FORD MACH E AWD 40 LOWFord wilde echter niet alleen een sexy elektrische cross-over bouwen, maar ook de gebruikerservaring naar ongeziene hoogte tillen. Vandaar dus een vergaande digitalisering, die al begint bij de deuren. Die zijn niet voorzien van klinken, maar van verlichte toetsen in het deurframe. De Mustang gaat open als je met de sleutel op zak de deurtoets beroert, maar je kunt ook een code ingeven op een digitaal cijferslot. Handig als je iemand tijdelijk toegang wil geven, bijvoorbeeld de technicus van de garage of je collega.

B35496E85 0E8D 4893 B0DE 2D325730A8F1 1 201 aZwaai de deur open en je oog valt meteen op de bijna belachelijk grote tablet, die als het ware op het dashboard werd gekleefd en waarmee je 99% van de functies bedient. Digi-dummies zullen hiervoor steigeren, maar net als bij een iPad vind je spelenderwijs je weg door te swipen, te scrollen en te tappen. Het gebruiksgemak is dik in orde door de heldere opbouw en menustructuur, want op geen enkel moment heb je de neiging om de handleiding te gaan raadplegen.

Je zou vijf pagina’s vol kunnen schrijven over het infotainment en de geconnecteerde diensten, maar dat zou minder plaats voor de andere topics betekenen. Laat ons zeggen dat het systeem minstens op het niveau staat van Tesla, met als ergonomische troef dat bepaalde zaken toch fysiek bedienbaar zijn, zoals het radiovolume en diverse rijfuncties. We komen er graag op terug tijdens een uitgebreide test.
2020 FORD MACH E AWD 11 LOWDuidelijk sportief

Je hebt drie rijmodi om uit te kiezen: Whisper, Active en Untamed. Die veranderen niets aan het beschikbare vermogen: dat is altijd 100% aanwezig, maar de mapping van het ‘gaspedaal’ is meer of minder agressief.  Bij de Untamed komt daar ook nog een fake V8-achtig geluid bij, maar dat kun je uitschakelen. Elke rijmodus heeft ook een andere mate van remenergierecuperatie en kan op diverse punten worden afgestemd op je voorkeuren, zodat rijden een heuse à-la-carte-ervaring wordt.

In de praktijk blijkt de Whisper-modus de meest evenwichtige. De Untamed schept hoge verwachtingen en doet denken aan Tesla’s Ludicrous Mode. Black-outtriggerende acceleraties mag je met de Mach-E echter niet verwachten: 5,1 seconden van nul naar honderd is snel, heel snel, maar niet misselijkmakend snel. 

Wel voel je het hoge gewicht van deze volbloed, die toch 2,2 ton op de weegschaal zet in AWD Extended Range-livrei. Een dikke 100 kilo daarvan komt op conto van de extra batterijcellen. Om deze hengst zo strak mogelijk door de bocht te laten gaan – zonder er een racepaard van te maken – kozen zijn makers dus voor vrij stugge gewrichten, zeker achteraan. De Mach-E houdt dan ook van snelle bochten en hij krijgt bovendien enige dichterlijke vrijheid van het ESP. Zijn kont mag dus even zwiepen voordat hij tot de orde wordt geroepen. 

Helaas heeft deze medaille ook een keerzijde. Op slechte wegen voelt de Mach-E zich veel minder in zijn sas en laat vooral de achterophanging zich van zijn nukkigste kant zien door af en toe te stampvoeten. Er valt mee te leven, maar je mag niet hopen op het comfort van een klassieke cross-over. Onze suggestie voor Ford: adaptieve dempers met een comfortstand. 

Daily driver

Je kunt deze Mach-E zeker als daily driver gebruiken. Hij biedt voldoende ruimte, ook achterin (of toch voor twee personen) en heeft een ruime koffer. De stoelen zitten best goed en zijn verrassend zacht, zodat ze de harde demping enigszins compenseren. Wel was wat meer zijdelingse steun welkom gewenst en hadden we ook graag een verlengbaar zitkussen gezien. De zithelling kan evenmin gewijzigd worden trouwens.
2020 FORD MACH E AWD 17 LOWDe Mustang Mach-E ligt vrij laag tegen het wegdek in vergelijking met andere cross-overs en hij kan rekenen op een gunstige stroomlijn. Dat draagt ongetwijfeld bij tot de stilte aan boord op de snelweg en tot een hogere efficiëntie. Wij zagen de boordcomputer stabiliseren rond de 24 kWh/100 km bij 120 km/h dus reken op een rijbereik van zo’n 400 kilometer bij courant snelweggebruik. Wie de Mustang Mach-E als een brave stalknecht op ’s Heeren wegen berijdt, wordt beloond met een verbruik van rond de 16 kWh/100 km. 

Het is eigenlijk vreemd dat Ford geen ecomodus voorziet. Door het vermogen te beperken en bijvoorbeeld de grote verbruikers uit te schakelen of op halve kracht te laten werken, kun je het rijbereik vergroten. In sommige situaties betekent dit het volgende laadpunt wel halen… of net niet.

Tot slot nog iets over zijn prijs. Voor € 64.425 krijg je een sportief getinte cross-over met een van de grootste batterijen op de markt en een karrenvracht aan uitrusting. Zo goed als alles is standaard, met uitzondering van de metaalkleur (€ 800) en de uitgebreide rijhulpsystemen, die samen met wat luxezaken vervat zitten in een pakket. Ter vergelijking: de Polestar 2, waarmee hij nog het meest te vergelijken is qua positionering en prestaties, kost tussen de €60k en de €70k, afhankelijk van de gekozen uitrusting. 

Zoals iemand van Fords R&D-afdeling zei: een Tesla is een computer en een elektromotor waarrond ze een auto hebben gebouwd, de Mustang Mach-E is een auto waarin een computer en een elektromotor werden gelepeld. Rijden komt dus op de eerste plaats, maar ook inzake gebruikersinterface en connectiviteit mag je dit paard gerust in de mond kijken. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?


Knap én praktisch 
Rijbeleving à la carte
Infotainment en connectiviteit

Geen adaptieve dempers
Matige stoelen
Geen ecomodus

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 950,90 excl. btw (extended range AWD)

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1067,22

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy