donderdag, 20 mei 2021

TEST: Opel Insignia Grand Sport GSi 2.0 Turbo 4x4

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Opel Insignia Grand Sport GSi 2.0 Turbo 4x4 © Opel

Ze worden steeds zeldzamer, middenklasseberlines van niet-premiummerken, en voor de Insignia geldt daarenboven dat het één van de laatste twee Opels is die nog ontwikkeld werden vóór de overname van het Duitse merk door PSA. Kan de in de basis intussen vier jaar oude Insignia nog mee met de concurrentie?

Opel Insignia GSi 512443Het gamma van Opel wordt in hoog tempo vernieuwd, en de recente modellen staan allemaal op platformen van het PSA-concern waar het merk sinds maart 2017 toe behoort. Het werd toen voor € 2,2 miljard overgenomen van het Amerikaanse General Motors dat nooit veel plezier had beleefd aan Opel. Bij PSA lijkt het de Duitse dochter echter voor de wind te gaan. De huidige Astra en deze Insignia zijn nog de enige twee modellen in het Opel-gamma die uit de General Motors-tijd stammen en dus niet op een PSA-onderstel gebouwd worden. Daardoor is de huidige Insignia een auto van een uitstervende soort, maar ook door het stilaan verdwijnen van de klassieke middenklasseberlines en -breaks bij niet-premiummerken. Zo wordt de spoeling erg dun, nu Volkswagen geen nieuwe Passat meer zal bouwen, de toekomst van de Renault Talisman hoogst onzeker is en ook Ford geen nieuwe Mondeo meer voorziet.
2959895 7du73l3xnoOm er nog een tijdje tegen te kunnen kreeg de in het Duitse Rüsselsheim gebouwde grootste berline van Opel vorige zomer een update. Hij wordt geleverd als vijfdeurs Grand Sport of Sports Tourer (break) en is naar keuze verkrijgbaar met een diesel van 1,5 liter met 122 pk, een tweeliter zelfontbrander met 174 pk of met een tweeliter op benzine. Die laatste is er met 200 pk of met 230 pk, zoals in de door ons geteste GSi, en wordt altijd gekoppeld aan een negentrapsautomaat. 
Opel Insignia GSi 512543GSi als top of the bill 

Terwijl de looks van de Insignia in de minder sportieve uitvoeringen klassiek en elegant zijn, zonder op te vallen, ziet de GS Line en zeker de GSi er stoer uit. De zowel als break (Sports Tourer) als als vijfdeurs (Grand Sport) verkrijgbare GSi onderscheidt zich van de mindere goden uit het gamma door zijn spoiler op de kofferklep, zijn sideskirts, multispaaks lichtmetalen velgen van 20 duim met Brembo-remmen en roodgelakte remklauwen en specifieke GSi-designelementen.

2959904 c1ob0c9xcxBinnenin vallen vooral de in verschillende optiepacks opgenomen ergonomische OPC Performance-sportzetels op. Die zijn breed en hoog en uitgevoerd in één geheel, met ingewerkte hoofdstenen en opvallend brede schouderstukken. Ze zijn AGR-gecertificeerd, kunnen verwarmd en geventileerd worden en beschikken ook over een massagefunctie voor de bestuurder. Jammer genoeg kosten ze ook een flinke duit (€ 2.900 of € 4.000 in functie van overige uitrusting, enkel verkrijgbaar op de GSi).

230 pk op de voor- of de vier wielen

De tweeliter viercilinder van de GSi levert 230 pk en 350 Nm aan maximaal vermogen en koppel. Dat is 30 pk meer dan de andere tweeliter benzine uit het gamma (die wel hetzelfde maximumkoppel heeft en natuurlijk gewoon dezelfde motor is) maar tegelijk ook maar liefst 30 pk minder dan wat de GSi nog op de testbank zette vóór de facelift van het model vorig jaar. Het pk-verlies is te wijten aan de strengere emissienormen.
Opel Insignia GSi 512435De tweeliter stuwt de Insignia tot een top van 237 km/h en zorgt voor een optrektijd van 0 naar 100 km/h van 7,4 seconden. Dat zijn correcte maar nog niet echt sportieve waarden. De krachtbron toont zich altijd gewillig en soepel, al klinkt hij niet bijzonder. De negentrapsautomaat waaraan de viercilinder altijd gekoppeld wordt is een goede en vlot schakelende partner die in manuele modus, wanneer je de schakelpeddels aan het stuur gebruikt, echter te traag reageert. Je laat hem dan ook best gewoon in “Auto” staan. 

De Insignia GSi is een vierwielaandrijver. Hij heeft wat opel de “Twinster-vierwielaandrijving met koppelvectoring” noemt. Die vierwielaandrijving regelt de verdeling van het koppel binnen enkele milliseconden en gebruikt voor de achterwielen een dubbele koppeling zonder differentieel. Het koppel kan daarbij verdeeld worden over één van de achterwielen of alletwee, waarbij in bochten meer koppel gaat naar het buitenste achterwiel. Daardoor stuurt hij scherper in en is ook de tractie op gladde ondergrond beter dan wanneer hij enkel van de voorwielen gebruik zou maken. Om het verbruik te drukken kan je door een simpele druk op de knop overschakelen naar enkel voorwielaandrijving, wanneer er geen nood is aan twee extra aangedreven wielen.

Tijdens onze testperiode verbruikte de GSi 7,8 l/100 km, wat zelfs minder is dan het door Opel aangekondigde WLTP-verbruik van 8,4 l/100 km. 
2959874 esnv03hj6rDe “mechatronische FlexRide”-vering is strak maar nooit oncomfortabel en de wegligging is voorspelbaar en veilig. Je zit ook laag in de kuipstoelen en hebt weinig last van rolneigingen. Het stuur ligt goed in de hand maar is naar ons gevoel net wat té bekrachtigd en te licht, en geeft net niet voldoende feedback om ideaal te zijn. De Brembo-remmen doen hun werk voortreffelijk.

Waar voor je geld

Voor € 48.800 rijd je met de Grand Sport GSi, de Sports Tourer (break) moet in GSi-uitvoering € 50.600 kosten. De amper 30 pk minder krachtige GS Line kost maar liefst € 7.600 minder, waardoor het lijkt of je voor die paar extra pk’s wel erg veel extra betaalt. De GSi heeft in tegenstelling tot de GS Line echter wel recht op de adaptieve FlexRide-ophanging, Keyless Entry, de Intellilux LED Pixel Matrixkoplampen (met 84 in- en uitschakelende LED-elementen per kant) en het Multimedia Navi Pro-systeem, naast de GS-designelementen en de knappe velgen van 20 duim, die het prijsverschil voor een groot deel verklaren.

Op de optielijst van de Grand Sport prijkt een klein glazen schuifdakje voor € 850, op die van de Sports Tourer een elektrisch bediend panoramadak voor € 1.450. Het eerste is weggegooid geld, het tweede een echte meerwaarde.

Aan het met 8 duim toch wel kleine scherm van het infotainmentsysteem, dat echter wel makkelijk bereikbaar is en een goede resolutie heeft, merk je de leeftijd van de Insignia. Het infotainment zelf werkt snel en is vrij makkelijk in gebruik. Gelukkig zijn er ook nog voldoende fysieke knoppen aanwezig, zoals voor de bediening van de verluchting en verwarming, de stoelverwarming en -ventilatie of het volume. De resolutie van de achteruitrijcamera is ook zeer goed en het Rear Cross Traffic Alert-systeem waarschuwt oordeelkundig voor personen of voertuigen die van links of rechts komen terwijl je achteruitrijdt.

Het interieur van de door ons geteste Grand Sport is erg ruim, met meer dan voldoende beenruimte achterin, al wordt het zicht naar voren voor de achterste inzittenden wel gehinderd door de erg brede voorstoelen uit één stuk indien die optie werd aangevinkt.

De koffer van 490 liter is makkelijk te beladen door de grote vijfde deur maar kan op de Grand Sport niet elektrisch bediend worden. Op de Sports Tourer is hij 560 liter groot en is de elektrische en bovendien handenvrije opening dan weer standaard.
Opel Insignia GSi 512544De Opel Insignia GSi is een ruime, vlot presterende en erg aantrekkelijk gelijnde gezinsauto. Maar het is géén sportwagen, al kan je je er zeker mee amuseren en moet je daarbij nooit concessies doen op praktisch vlak. Zoek je een sportieve gezinswagen die géén SUV of crossover is, dan zou dit wel eens je ding kunnen zijn. De meerprijs ten opzichte van de andere tweeliterversie uit het gamma is fors, maar je krijgt ook meer uitrusting voor je geld.

82
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Praktische, ruime gezinswagen…
die desgewenst ook sportief is
Looks

Klein infotainmentschermpje
Wat té licht stuur

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 861,60 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1146,89

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.

Opel Insignia Grand SportGSi 2.0 Turbo 4x4
Motor:benzine turbo, 4 cilinders, 1.998 cm3
Overbrenging: Automaat, 9 versnellingen, vierwielaandrijving
Maximumvermogen:169 kW / 230 pk
Maximumkoppel: 350 Nm
0-100 km/h: 7,4 s
Topsnelheid:237 km/h
Gemiddeld testverbruik:7,8 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:189-191 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 48.800
VAA:€ 384,91 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:50%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy