Al is een actrice of topmodel nog zo mooi, als ze ook maar één onvolkomenheid heeft, is het precies dat kleine gebrek waar door iedereen telkens naar verwezen wordt. Op dat vlak is de 4-Reeks cabriolet een bewijs van die stelling. Hij is, zeker nu hij zijn harde wegklapdak verving door een 40 procent lichtere stoffen kap, extreem elegant en sierlijk, met mooie proporties en een evenwichtige lijn, op voorwaarde dat je niet naar de neus kijkt. Die heeft, net als op de 4-Reeks Coupé, buitenproportioneel grote verticale nieren die bij minstens 90 procent van alle mensen waarmee we over onze testwagen spraken unaniem beschouwd werden als mislukt. Jammer dat BMW bij die designkeuze voorrang geeft aan de smaak van verre landen en de Europese klanten negeert, maar bon, gedane zaken nemen geen keer en de neus doet geen afbreuk aan de algemene kwaliteiten van deze 4-Reeks Cabrio, die talrijk zijn.
Ruim gamma
Want één ding is duidelijk: met de 4-Reeks cabriolet van de nieuwe generatie, die in oktober vorig jaar werd voorgesteld, heeft BMW een topper van een dakloze vierzitter gebouwd. Hij is verkrijgbaar met twee 1.998 cc grote benzine-viercilinders, als 420i (184 pk, 300 Nm) en 430i (258 pk, 400 Nm), een schitterende zescilinder van drie liter die als M440i door het leven gaat en altijd vierwielaandrijving krijgt (374 pk, 500 Nm) of als diesel met mild hybride technologie en vier (420d, 190 pk, 400 Nm) of zes cilinders (430d, 286 pk, 650 Nm), terwijl er eind dit jaar zelfs een M440d xDrive komt met een zescilinder-diesel van 340 pk en 700 Nm. Het gamma werd onlangs trouwens aangevuld met de M4 Competition Cabriolet met niet minder dan 510 pk.
Verstandige keuze
Omdat pk’s niet alles zijn testten wij de 420i. Dat is het basismodel dat altijd op de achterwielen aangedreven wordt, 184 pk en 300 Nm uit zijn viercilinder puurt en daar in 8,2 seconden mee naar de honderd optrekt en een topsnelheid kan bereiken van 236 km/h. Daarmee presteert deze 1.690 kg zware cabriolet degelijk, zonder meer. Wie rustig cruisen de ideale manier vindt om cabrio te rijden zal zeker kunnen leven met deze krachtbron die in combinatie met de onvolprezen achttrapsautomaat voor een uitstekend rijcomfort zorgt. Een handgeschakelde versnellingsbak is niet meer verkrijgbaar. De ongeveer perfecte gewichtsverdeling, het lage zwaartepunt en de bredere sporen zullen ongetwijfeld voor een nog beter sportief evenwicht gezorgd hebben, maar daar hebben we amper of niet op gelet, omdat open cruisen nu eenmaal niet echt goed samengaat met het onderste uit de kan halen op sportief gebied. Het is niet omdat het kan, dat het ook moet, zie je… Hoe dan ook lijkt de 420i ons een goede en verstandige keuze voor wie met zijn budget meer op comfort en uitrusting kickt dan op pure prestaties. Op dat vlak stelt hij dan ook niet teleur.
Genieten van het zonnetje
Het rijcomfort staat ook met de kap open op peil, en dan zeker wanneer het windnet (deel van het eigenlijk onmisbare Cabrio Pack van € 2.465) boven de achterbank gemonteerd is en de zijruiten (die allemaal tegelijk met één knop openen of sluiten) omhoog zijn. Turbulenties blijven erdoor afwezig en je kan zo makkelijk tot 130 km/h cruisen zonder last te hebben van de wind.
Het openen van de elektrische en uitstekend geïsoleerde kap kan ook rijdend bij snelheden tot 50 km/h en gebeurt in 18 seconden. Met de kap toe is het geluidsniveau aan boord perfect vergelijkbaar met dat van de coupé.Het vervangen van het stalen cabriodak door een stoffen kap (standaard in zwarte kleur, optioneel in Antraciet Zilver) had geen negatieve gevolgen voor de stijfheid van het koetswerk, die voor een auto zonder metalen dak uitstekend is door extra verstevigingen. De koets tordeert en beweegt amper, en ook het ophangingscomfort is van een zeer goed niveau. Alleen dwarsnaden waren op onze testwagen met het M Sport-pack en dus de M sportophanging echt voelbaar.
Bescheiden dorst
We waren ook aangenaam verrast door de bescheiden dorst van de viercilinder, die tijdens onze testweek met schitterend weer -we reden misschien een uurtje met het dak dicht- niet meer dan 6,6 liter aan loodvrije benzine dronk per honderd kilometer. Dat lage verbruik werd dan nog gerealiseerd met de viercilinder benzinemotor die in tegenstelling tot de zescilinder en de diesels niet over mild hybridetechnologie beschikt. BMW kent zijn job als bouwer van verbrandingsmotoren, zoveel is duidelijk.Praktische nadelen
Bij het openen van de deuren is het in smalle parkeerplaatsen of garages wel oppassen geblazen, want ze zijn erg lang. Erg attent van BMW is de automatisch uitschuivende arm die zowel aan bestuurders- als aan passagierszijde zorgt dat de veiligheidsgordel bij het instappen wordt aangereikt, waardoor acrobatische manoeuvres om naar de gordel te reiken onnodig zijn. Een ander aangenaam detail is de optionele nekverwarming in de voorstoelen die net als het windnet deel uitmaakt van het Cabrio Pack. Daardoor kan je ook bij koude buitentemperaturen genieten van open rijden.
Achterin is er plaats voor twee volwassenen, als ze niet te lange benen hebben en kunnen rekenen op de nodige inschikkelijkheid van de inzittenden voorin. De rugleuning staat natuurlijk een stuk rechter dan in berlines en coupés, en de bescherming tegen de wind is achterin veel minder goed tot onbestaande. Het windnet kan ook niet gebruikt worden wanneer de achterste plaatsen bezet zijn. Nu ja, achterin in een cabrio is nooit de beste plaats, tenzij misschien in een Rolls Royce Phantom Drophead Convertible of een Dawn van hetzelfde merk.
Een ander heikel punt van cabrio’s is de kofferruimte. Bij de 420i is die wanneer de kap open is 300 liter groot (80 liter meer dan bij zijn voorganger), met de kap gesloten kan ze 385 liter bevatten wanneer de ‘bak’ waarin de open kap normaal opgeborgen wordt naar boven weggeklapt is. Dat in- of uitklappen moet bij de 4-Reeks cabriolet manueel gebeuren, waardoor je de kap niet kan openen wanneer die opbergruimte weggeklapt is en eerst de koffer moet openen en de bergruimte manueel moet openklappen voor je de kap elektrisch kan openen. Een detail waar de 420i dus nog net wat beter op zou kunnen scoren. Standaard kunnen de rugleuningen van de achterbank worden neergeklapt en kan van de koffer naar het interieur doorgeladen worden. Het optionele windscherm kan wanneer het niet gebruikt wordt trouwens opgeborgen worden achter de achterbank.De afwerking staat op BMW-niveau en de gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit. Ook de bediening van het infotainmentsysteem met de stem, via het aanraakscherm of via de onvolprezen iDrive-controller blijf een voorbeeld voor andere merken.
Met een instapprijs van € 54.450 kost de 420i Cabriolet al een stevige duit. Het geboden geheel is echter uitstekend, en van bij de eerste zonnestralen in de lente kan je hem dakloos rijden, maar ook bij minder goed weer is dit een dagelijks bruikbare auto door de goede isolatie van de stoffen kap. Met de tweeliter van 184 pk ben je niet de allersnelste, maar dat is in dit geval absoluut niet erg, aangezien het geheim van cabriorijden precies ligt in het genieten van de omgeving, en dat lukt nu eenmaal beter aan wat meer bescheiden snelheden. Na onze testweek zijn wij weer helemaal mee met het cabrioconcept…
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 824,18 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1022,22
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
BMW | 420i Cabriolet |
Motor: | Benzine, viercilinder, 1.998 cc |
Overbrenging: | Steptronic 8-Automaat, achterwielaandrijving |
Maximumvermogen: | 135 kW / 184 pk |
Maximumkoppel: | 300 Nm |
0-100 km/h: | 8,2s |
Topsnelheid: | 236 km/h |
Gemiddeld testverbruik: | 6,6 l/100 km |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 131 – 140 g/km (NEDC) |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 152 - 170 g/km (WLTP) |
Catalogusprijs incl. btw: | € 54.450 |
Fiscale aftrekbaarheid: | € 391,45 / maand |
VAA: | 53,50 - 57,77% |