donderdag, 26 augustus 2021

TEST: SsangYong Rexton 2.2 e-XDi 2021: Terug van (even) weggeweest

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: SsangYong Rexton 2.2 e-XDi 2021: Terug van (even) weggeweest © MediaInMotion
We moeten toegeven dat we wel te vinden zijn voor de Rexton, na onze test van de pre-faceliftversie in 2018. Vandaag is deze grote terreinwagen na een afwezigheid van een goed jaar opnieuw op de markt, met een aangepast design, een herwerkte motor, nieuwe uitrusting en een nieuwe versnellingsbak. Autonieuws testte hem om na te gaan of de vernieuwde uitvoering beter is dan de oude.


SsangYong Rexton 2021 0024Het Zuid-Koreaanse SsangYong is intussen 67 jaar oud. Dat betekent in dit geval zeker niet dat het merk pensioengerechtigd is, aangezien naast deze vernieuwde Rexton onder meer een volledig elektrische variant van de Korando-SUV op de planning staat voor zeer binnenkort. Het merk moet dan wel eerst zekerheid krijgen over de toekomst, want de onafhankelijke fabrikant verkeert momenteel in een situatie van bescherming tegen de schuldeisers, in afwachting van een herkapitalisatie, die echter voor binnenkort zou zijn.

Technisch bijgepunt

De pre-facelift Rexton die we voor u testten verdween in 2020 geruisloos uit het gamma omdat zijn dieselmotor niet meer voldeed aan de nieuwe Euro 6d-emissienormen. Intussen is hij terug, wat betekent dat SsangYong de motor bijspijkerde. De aanpassing aan de strengste milieunormen bracht een vermogens- en koppelstijging met zich mee, zonder dat er echter iets veranderde aan de gebruikte technologie, want er is geen sprake van enige vorm van hybridisering. De 2,2 liter grote viercilinder zag zijn vermogen klimmen van 181 pk en 420 Nm naar 202 pk en 441 Nm. De topsnelheid blijft met 184 km/h ruim voldoende en de acceleratietijd naar de honderd die bij de vorige versie 11,0 seconden bedroeg zou nu net wat lager liggen, al wordt die waarde door SsangYong nergens opgegeven. Snel kan je hem hoe dan ook niet noemen, maar dit is dan ook een auto met het frontale oppervlak van twee Amerikaanse koelkasten en een leeggewicht van 2,1 ton. Hoe dan ook volstaan de geboden prestaties en hernemingen voor een normale rijstijl en kom je -als je geen sportieve ambities hebt- niets tekort qua acceleraties en hernemingen. 
SsangYong Rexton 2021 0045Naast de vernieuwde motor is er ook een andere versnellingsbak. De handgeschakelde zesbak werd uit het gamma gehaald en de oude zeventrapsautomaat werd vervangen door een nieuw achttrapsexemplaar. Die achttrapsautomaat schakelt wel zacht en zonder schokken maar is naar onze mening geen topper qua sturing, omdat hij nog altijd onvoldoende gebruik maakt van het nochtans riante motorkoppel van 441 Nm (vanaf 1.600 o/m beschikbaar) en soms te snel terugschakelt, terwijl hij op andere momenten dan weer te lui is en nalaat van versnelling te wisselen. 
SsangYong Rexton 2021 0014Indrukwekkend front

Alsof zijn afmetingen van 4,85 meter lang, 1,96 meter breed en 1,82 meter hoog nog niet genoeg indruk maakten, voorzag SsangYong de Rexton ter gelegenheid van de modelupdate van een nieuw front met een indrukwekkend groot radiatorrooster met honingraatmotief, omrand met een dikke chroombies en geflankeerd door smalle, nieuwe ledkoplampen. De voorbumper werd ook helemaal hertekend, waardoor de voorligger nu een ronduit indrukwekkende auto in zijn achteruitkijkspiegel ziet en je gegarandeerd ook heel wat aandacht krijgt van omstaanders die zich afvragen welke auto dit eigenlijk is, want SsangYong blijft -zeker als het de Rexton betreft- een weinig bekend merk. SsangYong Rexton 2021 0017Achteraan werden ook nieuwe achterlichten met ledtechnologie gemonteerd en ook de achterbumper met verchroomde uitlaatsierstukken is anders dan voorheen.
SsangYong Rexton 2021 0041Het interieur ziet er grotendeels hetzelfde uit, en wordt op de Sapphire-topversie gekenmerkt door soepel nappaleder met ruitvormige dubbele stiksels. Het stuurwiel is onderaan afgeplat en de versnellingspook is nieuw. De info op het centrale aanraakscherm van 9,2 duim kan ook in het digitale cluster (12,3 duim) voor de bestuurder weergegeven worden. SsangYong Rexton 2021 0058Dat laatste kan op verschillende manieren geconfigureerd worden en is goed afleesbaar. Vooraan de centrale console is er nu een bergvak voor compatibele smartphones met inductielader, daar achter zitten twee bekerhouders, naast de versnellingspook, en een groot opbergvak onder de centrale armsteun. Ergonomisch zit alles goed in elkaar, maar het infotainmentsysteem is niet altijd even betrouwbaar. SsangYong Rexton 2021 0043Zo wist het ingebouwde TomTom-navigatiesysteem vaak niet waar de auto zich bevond en moest het systeem zichzelf regelmatig “resetten”. Gelukkig zijn Apple Carplay en Android Auto standaard, zodat ook via die weg genavigeerd kan worden.
SsangYong Rexton 2021 0038Zeeën van ruimte

Een van de grootste troeven van de Rexton is het plaatsaanbod in het interieur. Dat biedt standaard plaats aan vijf volwassenen die er comfortabel en ruim kunnen zitten, met zowel voor de benen, het hoofd als de schouders meer dan genoeg plaats en daarbovenop een enorme koffer met een inhoud van 820 tot 1.977 liter, waardoor je nooit te veel bagage bij kan hebben. SsangYong Rexton 2021 0060Bovendien zitten de stoelen zowel voor- als achterin echt comfortabel, ook bij heel lange ritten. Op de Sapphire-topversie zijn de plaatsen voorin en de achterste plaatsen links en rechts standaard verwarmd, en vooraan zijn ze dan ook geventileerd. Ook het stuurwiel is verwarmd, en dat vanaf de Crystal-basisuitvoering. Twee extra plaatsen achterin staan op de optielijst.

Bij de technologische nieuwigheden van de gefacelifte Rexton hoort nu ook een adaptieve snelheidsregelaar. Die functioneert naar behoren, al heeft hij de wat onaangename neiging om af te remmen wanneer je van rijstrook wisselt om een tragere auto in te halen, en pas terug te accelereren wanneer het manoeuvre volledig uitgevoerd is en het systeem ziet dat er niet meteen een auto voor je rijdt. 
SsangYong Rexton 2021 0054Inschakelbare vierwielaandrijving en ladderchassis

Tegenwoordig worden alle auto’s die er terreinwaardig uitzien SUV genoemd, maar dit is geen SUV. De Rexton is namelijk een echte terreinwagen, die op een ladderchassis staat, inschakelbare vierwielaandrijving met op de Sapphire ook een vergrendelbaar centraal differentieel heeft (in normale omstandigheden worden alleen de achterwielen aangedreven), en nog altijd aanhangers tot 3.000 kg kan slepen. Een echt werkpaard dus, zoals ook de Toyota Land Cruiser er één is.SsangYong Rexton 2021 0031 Op de openbare weg kan hij zijn terreinwagenbasis niet verstoppen. Hij blijkt dan ook niet uit door zijn dynamische capaciteiten, al blijft hij -voor een auto met een ladderchassis- wel comfortabel, tenzij de weg er echt slecht bijligt. De geluiddemping is trouwens uitstekend, en je hoort de 2,2 liter eigenlijk alleen wat ratelen als hij koud staat of wanneer je hem in de toeren jaagt.

SsangYong Rexton 2021 0003Aantrekkelijk geprijsd, maar ook duur

We kunnen natuurlijk niet om de olifant in de kamer heen. Ondanks de update die de motor kreeg is dit nog altijd geen zuinige jongen. De CO2-uitstoot blijft – nu volgens de WLTP-norm – hoger dan 200 gram, (214 g voor de vijfzitter, 216 g voor de versie met zeven plaatsen), waardoor hij fiscaal een flinke duit kost, en het gemiddeld testverbruik van 9,6 l/100 km aan diesel is ook niet uitzonderlijk, al ligt het wel een half litertje lager dan wat we met zijn voorganger verbruikten. De Vlaamse BIV (nu op de WLTP-norm gebaseerd) voor de vijfzitter bedraagt € 3.426,65 en de jaarlijkse verkeersbelasting € 737,32. Professionals kunnen de personenwagenuitvoering slechts voor 40 procent fiscaal aftrekken.  Die financiële ongemakken worden dan weer gecompenseerd door de scherpe prijszetting die SsangYong de Rexton meegaf. De Crystal-basisversie (met onder meer automatische grootlichten, stuurwielverwarming, parkeersensoren voor- en achteraan en een achteruitrijcamera, navigatie en smartphone-connectiviteit) is er voor € 39.490 inclusief btw, de Quartz (met onder meer automatische dual zone airco in plaats van een manueel exemplaar en de mogelijkheid om voor € 990 extra voor zeven plaatsen te opteren) kost € 44.990 en de luxueuze Sapphire-topuitvoering staat voor € 49.990 in de catalogus. Die laatste heeft zowat alles wat het leven aangenamer maakt standaard, zoals verwarmde (en vooraan ook gekoelde) met kunstleder beklede stoelen, elektrische stoelbediening vooraan, de adaptieve snelheidsregelaar, de inductielader, de handenvrije instap en het digtale instrumentencluster. Zoals altijd doet SsangYong natuurlijk nog een flink stuk van die catalogusprijs af in de showroom.
SsangYong Rexton 2021 0007 Als je het niet erg vindt om anders te zijn dan de anderen, op zoek bent naar een echt werkpaard dat ook het nodige comfort biedt en daarnaast bereid bent om de suboptimale fiscaliteit van deze diesel erbij te nemen kan je met de Rexton een goede zaak doen. De zee van binnenruimte, volledige uitrusting en uiterst scherpe prijs maken van de gefacelifte Rexton een nog net wat betere auto dan zijn voorganger. 

81
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 16/20
Prijs 17/20
 

Binnenruimte en koffer
Verhouding prijs-uitrusting
Luxueuze Sapphire-topversie

Soms haperend infotainment
Fiscaliteit door hoge CO2-uitstoot
Verbruik

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 687,90 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.067,48

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.

SsangYongRexton 2.2 E-XDI Diesel
Motor:Diesel, viercilinder, 2.157 cc
Overbrenging: Achttrapsautomaat, inschakelbare wielaandrijving
Maximumvermogen:148,6 kW / 202 pk
Maximumkoppel: 441 Nm
0-100 km/h: niet opgegeven
Topsnelheid:184 km/h
Gemiddeld testverbruik:9,6 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:214 – 216 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 39.490 (Crystal)
VAA:€ 492,75 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:40%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy