zondag, 28 november 2021

KORT GETEST: Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake: L’embarras du choix*

Geschreven door  Stijn Blanckaert
KORT GETEST: Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake: L’embarras du choix* © Daimler AG
Nooit bestond er een krachtigere tweeliter viercilinder en nooit was een hot hatch leuker dan de A-Klasse in 45 S 4MATIC+-uitvoering. Maar wat als je niet gewonnen bent voor een hot hatch, of de vierdeursafgeleide CLA niet praktisch genoeg vindt? Dan is er de Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake. Een hele mondvol om de “break”-variant van Mercedes’ momenteel nog enige AMG-viercilinder in zijn krachtigste uitvoering aan te duiden. (*Keuze te over)


19C0443 024Toen we de A-Klasse en de CLA in hun allerkrachtigste verschijningsvorm aan de tand voelden in de buurt van Madrid, ter gelegenheid van de internationale perslancering in de zomer van 2019, waren we zwaar onder de indruk van het resultaat van de inspanningen van de Mercedes-AMG-ingenieurs uit Affalterbach, waar het sportmerk van Daimler gevestigd is. We waren er dan ook zeker van dat we dat ook zouden zijn bij een test van de mooie CLA in zijn hippe Shooting Brake-livrei, die een uitgestrekte coupélijn laat overlopen in een lifestyle breakkoetswerk en daarmee van een uiterst efficiënt scheurijzer ook een praktisch bruikbare gezinswagen maakt.
19C0443 091Gezinswagen” tussen aanhalingstekens…   

Nuja, gezinswagen… Hij biedt inderdaad een bijzonder ruime koffer aan van 505 liter met een 871 mm brede laadopening en een met het Easy Pack en de handsfree access ook met een zwaai van de voet onder de bumper te openen elektrische kofferklep. Daarnaast is hij zowel achter- als voorin voldoende ruim voor vier volwassenen en een wat minder blije persoon centraal achterin, wat hem dus in principe tot een geschikte auto voor een gezin maakt, al is de hoofdruimte achterin natuurlijk minder genereus dan bij de A-Klasse of de gewone CLA. Maar of hij de ideale keuze is als gezinswagen voor mensen met een bovengemiddeld budget?
19C0443 035Neen dus, want vergis je niet, ondanks de ruime en makkelijk te beladen koffer is en blijft de CLA 45 S een echte sportwagen. Hoewel hij op een goede en vlakke ondergrond best comfortabel is, is zijn ophanging op slechte wegen bijzonder hard en hoor je de banden op de meeste ondergronden erg resoneren in het interieur. Daarnaast blijft het voor wie deze AMG mag mennen oppassen geblazen, want door de potentieel verbluffende prestaties betekent het rijden met deze AMG het voortdurend riskeren van het rijbewijs van wie als bestuurder niet uitzonderlijk gedisciplineerd is.
19C0443 073Recordbreker

In de “gewone” versie levert de CLA 45 al 387 pk en 480 Nm en sprint hij in amper 4,1 seconden naar de 100 km/h. In “S”-uitvoering perst hij nog eens 34 pk en 20 Nm extra uit zijn vier cilinders van 497,75 cc elk om te pieken op 421 pony’s en 500 Nm aan koppel. Dat maakt van deze tweeliter de viercilinder met het hoogste specifieke vermogen uit de autoproductie en een unicum op de markt. Als “S” accelereert de op de vier wielen aangedreven CLA 45 S 4 Matic+ Shooting Brake in amper 4,0 seconden rond naar de honderd en haalt hij waar dat nog mag in Duitsland een topsnelheid van 270 km/h.

In de praktijk merkten we zo goed als geen verschillen in rijgedrag of beleving tussen de A-Klasse, de CLA Coupé of de CLA Shooting Brake in dezelfde uitvoering, op een nog net wat grotere speelsheid op de compactere A-Klasse na, maar dat is echt alleen merkbaar als je met de verschillende modellen na elkaar rijdt. In die zin zal wie het budget vrijmaakt voor een dergelijke AMG nooit kunnen zeggen dat hij een foute keuze heeft gemaakt als we kijken naar het geboden rijplezier of naar de sensaties.
19C0443 042Het rijevenwicht en de tractie zijn uitstekend, en ook in scherpe bochten spinnen de voorwielen niet door, terwijl deze “S” ondanks zijn vierwielaandrijving toch ook over een (complex in te schakelen en daardoor weinig bruikbare) driftmodus beschikt om dat evenwicht gewild te verstoren. Hoe je het ook draait of keert: de prestaties en de dynamische efficiëntie van deze AMG zijn uitzonderlijk. Zeker als je je realiseert in een compacte auto te zitten die zijn oneindige reserves uit een viercilinder met amper twee liter cilinderinhoud perst.

Het rijplezier en de beleving kunnen niet op wanneer je de rijmodus Sport+ of Race selecteert, al zijn die modi eigenlijk niet echt geschikt voor op straat, waar ze je te snel tot ver boven de toegelaten snelheden katapulteren en een permanent risico op het bijkomend spijzen van de staatskas inhouden. Het is dan ook pas bij gebruik op circuit dat deze AMG al zijn duivels kan ontbinden, wat dan weer nefast is voor je banden- en brandstofbudget.

Bangelijk budget

Qua budget toont deze AMG ook dat hij allesbehalve een klassieke gezinswagen is. In standaarduitvoering moet de CLA Shooting Brake als “45” met 387 pk al € 69.212 kosten, als “45 S” gaat het zelfs om een ongeziene € 73.447. 19C0443 081Dat is wel amper € 726 meer dan de “Coupé”-genaamde berlineversie van de CLA 45 S AMG en € 3.146 meer dan de vergelijkbare A-Klasse 45 “S” van € 70.301. Onze testwagen kostte € 89.171, en dat is – zelfs voor een supersportieveling als deze – ontieglijk veel geld voor een compacte auto. Tel daar de Vlaamse BIV van minimaal € 1.858,79 bij en de ongetwijfeld gepeperde verzekeringspremie en je beseft dat deze AMG net zoals de meeste “echte” AMG’s enkel voer is voor wie er een arm en een been voor overheeft om achter het stuur te kunnen kruipen van zijn droomauto.

Ook het verbruik is niet dat van een doorsnee gezinswagen. Terwijl we met de A-Klasse en CLA Coupé met dezelfde motor in Spanje rond de 12 l/100 km verbruikten lag dat op onze Belgische wegen aan het stuur van de Shooting Brake-variant met 10,9 l/100 km net iets lager. Gezien de geboden prestaties is een dergelijk verbruik geen verrassing, maar als je de brandstofprijzen van vandaag bekijkt, en zeker die van E5-benzine met 98 octaan, de geliefkoosde drank van deze AMG, spreek je toch over een serieuze aderlating wanneer je de tank van 51 liter vult.
19C0443 050Of je hem nu als A-Klasse, CLA Coupé of zoals hier als Shooting Brake kiest, in elk geval biedt de krachtigste variant van de (nu nog) enige viercilinder-AMG je nooit geziene prestaties voor een compacte auto, laat staan voor eentje met amper twee liter longinhoud. Mercedes-AMG vraagt voor die ongekende mate van efficiëntie in combinatie met de sexy looks van de CLA Shooting Brake wel een erg flinke duit. Al is alles relatief voor wie zijn hart volgt.

85
Aandrijving18/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Uitzonderlijke motor
Remmen, grip, wegligging
Hopen rijplezier

Harde ophanging op slechte wegen
Bandengeluid

Mercedes-AMGCLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake
Motor:1.991 cc 4-cilinder, turbobenzine
Overbrenging: Achttrapsautomaat, vier wielen
Maximumvermogen:310 kW / 421 pk
Maximumkoppel: 500 Nm
0-100 km/h: 4,0 s
Topsnelheid:270 km/h
Gemiddeld testverbruik:10,9 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:198 - 207 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 73.447
VAA:€ 792 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:40 %

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy