zondag, 05 december 2021

TEST: Toyota Highlander 2.5 Hybrid AWD-i: Toffe nonkel uit Amerika

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Toyota Highlander 2.5 Hybrid AWD-i: Toffe nonkel uit Amerika © Toyota
De Highlander is ongetwijfeld de meest atypische Toyota uit het Europese aanbod. Als grote, brave SUV met zeven zitplaatsen is deze loebas volledig op de Amerikaanse smaak afgestemd, al kan hij mogelijk ook bij ons klanten verleiden. 

2021 highlander dpl static 004 2De Highlander is de grootste SUV van Toyota. Hij is met 4,96 meter nog 35 centimeter langer dan de RAV4, is 1,93 meter breed en 1,75 meter hoog en weegt een stevige twee ton droog aan de haak. Dat je er niet in elk klein gaatje mee kan parkeren wordt al gauw duidelijk, dat je er het hele gezin, de vriendjes van de kinderen én hun bagage in kwijt kan eveneens.
2021 highlander dpl static 010 2Eigenlijk is de Highlander een auto die al twintig jaar in het Toyotagamma zit, maar pas nu, bij de vierde generatie, brengen de Japanners deze voornamelijk op de Amerikaanse markt afgestemde loebas ook naar Europa. Het recept is eenvoudig: op basis van de techniek van de hybride RAV4 en hetzelfde platform bouwt Toyota een nog groter model dat altijd als zevenzitter wordt aangeboden en volledig op comfort en welzijn is afgestemd, zonder het minste greintje sportiviteit te ambiëren.
2021 highlander dpl detail 006 2Hybride met CVT, dus…

Dat hij even sportief is als onze Amerikaanse nonkel met zijn sixpack (pils, geen buikspieren) blijkt meteen uit zijn aandrijflijn, die overgenomen werd van de RAV4, met wat extra pk’s om met het hogere gewicht om te kunnen. De 2,5 liter grote viercilinder die volgens de Atkinsoncyclus draait levert hier in combinatie met twee elektromotoren 244 pk (181 kW) en 239 Nm aan koppel dat variabel naar de vier wielen wordt overgebracht door de door Toyota zo geliefde e-CVT-versnellingsbak.
2021 highlander dpl dynamic 032 2Als je hem zwaar op de proef stelt haalt de Highlander daarmee de 100 in 8,3 seconden en presteert hij het om 180 km/h aan te tikken, terwijl de motor hoog in de toeren gejaagd wordt en daar blijft hangen tot je het opgeeft (dat typische CVT-karakter, weet je wel…). Dat soort oefeningen vindt hij even leuk als onze Amerikaanse nonkel een kwartiertje bankdrukken. Dat het kan volstaat dus, en als hij het één keer heeft bewezen moet je hem er verder niet meer naar vragen…
2021 highlander dpl dynamic 045 2De prestaties zijn hoe dan ook ruimschoots toereikend voor wie er een ontspannen, cruisende rijstijl op nahoudt, wat perfect bij het karakter van deze goedmoedige loebas past. Bij het accelereren valt het motorlawaai op, maar wanneer je het toerental nadien weer laat zakken en aan een constante snelheid rijdt wordt het interieur opnieuw voorbeeldig stil en kan je genieten van de JBL-hi-fi die standaard is op de Premium Plus-topversie en als optie in het Luxury Pack op de Dynamic Plus vervat zit.

Is hij zuinig?

Het is een Toyota, het is een hybride, dus hij moet wel zuinig zijn, niet? Door de deels elektrische aandrijving rijdt de Highlander inderdaad regelmatig zuiver op elektrokracht en is hij dus minder dorstig dan vergelijkbare grote SUV’s zonder die oplossing. Toyota kondigt een gemiddelde dorst van 6,6 tot 7,0 l/100 km aan in de gecombineerde WLTP-cyclus. Wij zaten daar met 7,5 liter wat boven, maar een dronkenlap kan je onze Amerikaanse nonkel daarmee niet noemen, al liggen de cijfers per 100 km door het hogere gewicht en zijn suboptimale stroomlijn wel hoger dan wat we bij de RAV4 – die dezelfde aandrijflijn heeft – gewend zijn. 

Zijn concurrenten luisteren naar de naam Kia Sorento en Hyundai Santa Fe en bestaan ook als plug-inhybride. Daarmee verbruik je in theorie minder maar in de praktijk vaak meer. Het voordeel van de Highlander is dan ook dat enkel het rijgedrag en niet het laadgedrag het verbruik bepalen. Fiscaal is hij daardoor echter minder goed af, met zijn bovengemiddelde cilinderinhoud en een WLTP-CO2-uitstoot van 149 tot 158 g/km die voor een Vlaamse BIV van € 356,13 tot € 496,77 en een jaarlijkse verkeersbelasting van € 552,7 tot € 570,25 zorgen. De professionele aftrekbaarheid valt zolang Toyota de NEDC-waarde nog vermeldt op het gelijkvormigheidsattest met 61,1 tot 64,9 procent nog mee maar zal wanneer alleen de WLTP-cijfers nog worden gecommuniceerd nog maar 50 procent bedragen. Voor professionele klanten is hij daardoor minder interessant, voor particulieren valt het nog goed mee. 
2021 highlander dpl detail 021 2Relax, man…

De roeping van de Highlander is die van een rustige, gezapige kilometervreter die tot zeven inzittenden en hun bagage probleemloos duizenden kilometers ver brengt. 2021 highlander dpl detail 022 2De vijf hoofdplaatsen zijn zeer ruim, met een tweede zitrij die over een lengte van 12 centimeter verschoven kan worden, maar helemaal achterin zullen de twee laatste passagiers toch wat water bij de wijn moeten doen, en zullen ze ongetwijfeld verkiezen om niet tot op de eindbestemming op die plaats te moeten blijven zitten. 2021 highlander dpl detail 023 2Voor kinderen of kortere afstanden zijn die twee stoelen echter perfect bruikbaar, en zelfs wanneer ze uitgeklapt zijn is er nog altijd 332 liter aan koffervolume beschikbaar.
2021 highlander dpl detail 026 2In vijfzitsconfiguratie kan de koffer 865 liter bevatten onder de hoedenplank, met alleen de twee voorste plaatsen in gebruik kan je tot 1.909 liter kwijt in de Highlander, die daarnaast aanhangers tot 2 ton kan slepen en daarmee bijzonder veelzijdig is.
2021 highlander dpl detail 019 2Wie graag veel bergruimte heeft zal zich in deze Toyota snel thuis voelen. Ook qua laadpoorten en aansluitingen allerhande kom je in deze SUV niets tekort. 2021 highlander dpl detail 017 2De knappe head-updisplay en het grote en makkelijk te gebruiken infotainmentscherm geven alle mogelijke informatie in een oogopslag en de digitale binnenspiegel met camerabeelden van de Premium Plus is een grote meerwaarde wanneer de achterste plaatsen bezet zijn. 

Cruisin’ on the highway

Het rijcomfort past het best bij een rijstijl op z’n Amerikaans: cruisend en rustig meegaand met de flow, zonder bruuske manoeuvres. Dat wat deinende, gezapige karakter zet ook aan tot een rustige rijstijl, waardoor je tegelijk boetes vermijdt én het verbruik drukt. Kleine oneffenheden voel je amper, grotere putten en bulten worden wel naar het interieur doorgegeven.
2021 highlander dpl detail 018 2De afwerking is foutloos, de gebruikte materialen zijn ongetwijfeld degelijk maar voelen niet altijd even premium aan, al zijn Amerikaanse klanten daar duidelijk minder gevoelig aan dan wij, Europeanen. Wat zowel de Amerikanen als de Europeanen echter waarderen is de rijkelijke uitrusting van deze grote jongen, die vanaf de basisversie van € 56.960 over een handenvrij instap- en startsysteem beschikt, Apple CarPlay en Android Autoconnectiviteit voorziet en ook een draadloze smartphonelader, stoelverwarming vooraan en een automatische airco aanbiedt. De € 60.700 kostende Dynamic Plus doet daar lichtmetalen velgen van 20 duim bij, een lederen interieur, parkeersensoren rondom en een geheugenfunctie voor de bestuurderszetel. Op de Premium Plus van € 66.990 ontbreekt werkelijk niets en staat enkel het panoramische schuifdak nog op de optielijst.
2021 highlander dpl static 001 2De Highlander is de grootste en samen met de Land Cruiser ook duurste Toyota, op de zeldzame Mirai op waterstof na. Hij is als brave loebas op Amerikaanse leest geschoeid en maakt zijn roeping zonder misbaar waar: rustig cruisen met tot zeven man aan boord, wetend dat je auto je voor vele duizenden kilometers zonder zorgen gezelschap houdt en daarbij nooit de aandacht opeist. Dit is voer voor liefhebbers van het genre. Ongetwijfeld vindt Toyota er zo ook een aantal bij ons.

79
Aandrijving15/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Uitrusting en rijcomfort
Binnenruimte
Verbruik gezien de omvang

CVT-karakter
Sommige harde plastics

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 841,19 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.016,29

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.   

Toyota Highlander 2.5 Hybrid AWD-i
Motor:Hybride benzine, viercilinder & 2 elektromotoren, 2.487 cc
Overbrenging: e-CVT-automaat, vierwielaandrijving
Maximumvermogen:181 kW / 244 pk
Maximumkoppel: 239 Nm
0-100 km/h: 8,3 s
Topsnelheid:180 km/h
Gemiddeld testverbruik:7,5 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:116 – 124 g/km (NEDC) / 149 – 158 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 56.960
VAA:€ 420,17/ maand
Fiscale aftrekbaarheid:50% - 64,90%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy