zondag, 17 april 2022

TEST: Ford Focus Clipper 2022: meer is meer

Geschreven door  Dieter Quartier
TEST: Ford Focus Clipper 2022: meer is meer © Ford

De gefacelifte Focus zoekt het hogerop, letterlijk als je voor de avontuurlijk gekruide Active kiest en figuurlijk als je naar zijn bijgespijkerde uitrusting kijkt. Wij gingen op pad met de 155 pk sterke mild hybrid-benzine gecombineerd met de nieuwe zeventraps-DCT-automaat.

 DSC00901Het is intussen alweer vier jaar geleden dat Ford de huidige generatie van de Focus op de markt bracht. Die was op de meeste vlakken nog wel actueel, maar had hier en daar een retouche nodig om gelijke tred te kunnen houden met de jongste rivalen op de markt, zoals daar zijn: de Seat Leon, de VW Golf en vanzelfsprekend de gloednieuwe Opel Astra en Peugeot 308.DSC00045Vooraan doen de gebruikelijke ledlichten hun intrede, die optioneel van het dynamische type zijn, net als een hertekend radiatorrooster. Dat oogt ietsje anders naargelang van de gekozen versie. Ingrijpender is de evolutie van het dashboard, dat voortaan plaatsbiedt aan een 13,2 duim groot scherm. Dit vormt de interface voor het nieuwe Sync4-infotainmentsysteem, dat alle mogelijke connectiviteit biedt, van smartphone-integratie tot over-the-air software-updates.

Minder toetsen, meer functies

Ook hier ontsnappen we niet aan de trend om fysieke toetsen zoveel mogelijk te beperken en een maximum aantal functies toe te vertrouwen aan één aanraakscherm. Zo moet je voor de verwarming en ventilatie voortaan ook je toevlucht nemen tot het centrale display. Onhandig is het niet, maar een verbetering evenmin.
DSC02453Er is gelukkig wel vooruitgang geboekt op het vlak van graphics, rekensnelheid en functionaliteit. Je hebt nu ook een spraakassistent de naam waardig en geniet van een accurate navigatie via TomTom, die rekening houdt met de actuele verkeerssituatie. Leuke extra’s zijn de live weers- en parkeerinformatie op je bestemming. Ook de 3D-weergave van grote steden biedt een meerwaarde.

Met de Ford Pass app kun je je auto bovendien op afstand starten en in de gaten houden. Interessant is Ford’s SecuriAlert-systeem, dat je via de voertuigsensoren met een berichtje op je phone waarschuwt wanneer iemand je auto probeert binnen te dringen. Ook kan Ford je auto traceren wanneer hij gestolen wordt. 

Het is zelfs mogelijk om een geofencing-functie te activeren waarbij je een melding krijgt wanneer je auto zich buiten een bepaalde zone begeeft, die je zelf kunt instellen. Dat zou wel eens handig kunnen zijn wanneer je je auto uitleent aan je kinderen, bijvoorbeeld. 

Netjes afgewerkt, handig in het gebruik

We gingen op pad met de Clipper-versie in verhoogde Active-uitvoering, overgoten door de luxueuze Vignale-saus. De eerste indruk als je plaatsneemt is er eentje van degelijkheid. De stoelen zitten prima en aan bestuurderszijde beschik je standaard over een verstelbare lendensteun. De rijhouding is uitstekend en op de ergonomie valt weinig aan te merken.
DSC09969Een interessante toevoeging op dat vlak is de nieuwe kofferbodem, waarvan de helft in dwarsrichting omhoog kan pivoteren om een verticale scheidingswand te vormen. Er is ook een natte zone voor bijvoorbeeld vuile wandelschoenen of beregende jassen. Deze “wet zone” kan vlot worden verwijderd en gereinigd en zelfs afgescheiden worden van de rest van de koffer. Daarnaast is de koffer voortaan bekleed met een veel kwalitatiever laagpolig tapijt dat zich gemakkelijker laat schoonmaken en kun je rekenen op twee ledspotjes om de kofferinhoud te verlichten.

1.0 EcoBoost 48V mild hybrid met automaat

De voornaamste motor in het Focus-gamma is ongetwijfeld de driecilinderbenzine met een inhoud van net geen liter. Die bestaat in een versie met en zonder elektrische assistentie. In het eerste geval beschikt de krachtbron over een zogenaamde BISG ofte Belt-Integrated Starter Generator. Deze kleine elektromotor op 48 volt levert 11,5 kW en vervult drie functies: de benzinemotor starten, hem ondersteunen tijdens het accelereren en energie recupereren tijdens het uitrollen. De verbrandingsmotor wordt overigens uitgeschakeld zodra je onder een snelheid van 12 km/h duikt. 
DSC00047Dat maakt van deze EcoBoost een mild hybrid (MHEV) en schaaft enkele grammen CO2 van de officiële normuitstoot, die zo begint bij 116 g/km voor de 5-deurs en 119 g/km voor de Clipper. Dat zijn best knappe waarden. Kies je voor de versie met de gerobotiseerde zevenbak, dan komt daar zo’n 5 g/km bij. Bij andere merken is de versie met DCT vaak net zuiniger. 

Souplesse in plaats van snelheid

Wat ons opviel aan deze aandrijfcombinatie, is dat hij vooral op souplesse is gericht, zijn relatief stevige vermogen ten spijt. Hij kan in 8,6 seconden optrekken van nul naar honderd per uur, maar hij voelt toch iets trager aan. De oorzaak ligt bij de koppeling, die zijn tijd neemt om aan te grijpen als je vertrekt – al is het gelukkig niet zo erg als bij Renault’s EDC-transmissie. Het is allicht een afstelling die de ingenieurs hebben gekozen met het oog op het comfort en de duurzaamheid. Ook het schakelen verloopt in alle zachtheid, ten koste van de snelheid. 

Helaas kun je niet beschikken over schakelpaddles aan het stuurwiel om het een en ander te bespoedigen. Je kunt de pook op de middenconsole zelfs niet in een manuele stand plaatsen om via een trek- of duwbeweging sequentieel te schakelen. Dat is nochtans handig als je van een helling afdaalt of gewoon op de motor wil remmen bij het naderen van een kruispunt of in de aanloop naar een bocht. Er staat wel een L-toets op de middenconsole (van Low gear) die de transmissie een trap doet terugschakelen, maar er gaat heel wat tijd verloren tussen de toets indrukken en daadwerkelijk op de motor remmen.

Comfortabel in plaats van snedig

Kies je voor de Active-versie, dan krijg je een ophanging die enkele millimeters hoger staat en esthetische addenda die je moeten doen dromen van offroadescapades, al waag je je daar best niet aan want vierwielaandrijving is niet van de partij. Qua uitstraling valt deze “Allroad”-insteek best te pruimen. De wegligging verschilt niet dramatisch van die van de gewone Clipper. De iets langere veerweg zou hem een tikje comfortabeler moeten maken op oneffenheden en verkeersdrempels, maar veel hangt af van de bandenmaat die je kiest.
DSC00581De Focus Clipper Active is een fijne stuurmachine, al misten we wel de snedigheid van de standaardbreak. De kooi gaat uiteraard iets meer rollen in een snel genomen bocht, zonder dat het onaangenaam wordt, maar het is gewoon iets waar je rekening mee moet houden. Ben je een rustige chauffeur, dan biedt de Active op het einde van de rit vooral voordelen. Hanteer je een dynamische rijstijl, dan kies je misschien beter voor de gewone Clipper.

Nieuwe hightech, hogere prijs

Ford maakt verder nog gewag van nieuwe veiligheidssystemen, waaronder de dodehoekassistent. Die stuurt desnoods tegen om de bestuurder te ontmoedigen van rijstrook te veranderen als er een voertuig langs achteren nadert. Niets wereldschokkends dus. Wel interessant is dat het systeem rekening kan houden met de aanhangwagen die je eventueel sleept door het ‘bewakingsbereik’ achter de auto te vergroten.

Ook het vermelden waard is de Intersection Assist, die bij snelheden tot 30 km/h de auto afremt wanneer je links wil afslaan terwijl er een tegenligger komt. Knap, maar helaas optie op alle uitrustingsversies. De systemen maken deel uit van het uitgebreide Driver Assistance Pack, dat iets minder dan € 770 kost en meteen een adaptieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning, automatische grootlichten en een hogeresolutiecamera achteraan bevat.

Nu we het toch over de financiën hebben: de nieuwe Ford Focus Clipper moet minstens € 32.245 incl. btw in het laatje brengen (1.0 EcoBoost mHEV 125 pk handgeschakeld). Aan de andere kant van het gamma bevinden zich de Vignale-modellen, al dan niet met verhoogde ophanging (Active), die een prijskaartje torsen van liefst € 39.395 als je voor de mHEV 155 pk met zeventraps-DCT gaat.

Ter vergelijking: de prijsvork die VW hanteert voor de mild hybrid Golf Variant reikt van € 32.775 (Life 1.0 eTSI DSG7 110 pk) tot € 37.795 (Life Business Premium 1.5 eTSI DSG7 150 pk). Als je het ons vraagt, blaast Ford net iets te hoog van de toren. De catalogusprijs is natuurlijk maar één deel van het verhaal. De kortingen maken uiteindelijk het verschil en op dat vlak is het Blauwe Ovaal doorgaans vrijgeviger dan zijn grootste Duitse rivaal. 
DSC02462Na zijn passage in de wellnesskliniek is de Ford Focus weer klaar om zich naar het koppeloton op te hijsen. Het productgamma is voldoende gediversifieerd om een breed publiek aan te spreken. Dat moet dan wel een stuk dieper in de buidel tasten dan vroeger. Voor wat hoort wat. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Knap infotainment
Praktische break
Efficiënte mild hybrid

Trage DCT-transmissie
Geen sequentiële bediening
Prijsinflatie

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: nog niey bekend 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € nog niet bekend

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.   

FordFocus Clipper Active X Vignale
Motor:Benzine, 999 cc
Overbrenging: Voorwielaandrijving, 7-DCT
Maximumvermogen:114 kW / 155 pk
Maximumkoppel: 220 NM
0-100 km/h: 8,6 seconden
Topsnelheid:205 km/h
Gemiddeld testverbruik:niet gemeten
Gemiddelde CO2-uitstoot:128 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 39.395
VAA:NOG NIET BEKEND
Fiscale aftrekbaarheid:59,2 %

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy