zondag, 24 april 2022

TEST: Toyota Mirai: slag in het water of bruikbare waterstofauto?

Geschreven door  Dieter Quartier
TEST: Toyota Mirai: slag in het water of bruikbare waterstofauto? © Toyota
Met de eerste Mirai uit 2014 wilde Toyota vooral bewustzijn rond waterstofmobiliteit creëren en ervaring opdoen. Is deze tweede generatie voldoende geëvolueerd om er een dagelijks bruikbare gezinsauto van te maken? Wij deden de test.

TOYOYOTAMIRAI003

De brandstofcel in de nieuwe Mirai is er eentje van de jongste generatie. Hij werd niet alleen compacter en lichter dan zijn voorganger in de Mirai Mk I, maar werkt ook efficiënter. Bovendien levert hij 14 kW meer vermogen en werkt hij 10 procent zuiniger. Verder zitten er voortaan drie reservoirs in de onderbuik van de Mirai in plaats van twee, zodat hij 5,6 in plaats van 4,6 kilo waterstof onder hoge druk kan meenemen, goed voor een theoretisch rijbereik van 650 kilometer.
TOYOYOTAMIRAI022Daarenboven heeft het Japanse merk de feedback van klanten van de Mirai Mk I ter harte genomen om een auto te creëren die niet gewoon een statement maakt, maar er ook leuk uitziet. De designers hebben hun samoeraizwaard ingeruild voor schaven om een gelikt coupésilhouet te creëren. In profiel zou je er zelfs wat Audi A5 Sportback of BMW i4 in kunnen zien. Hoewel hij doet uitschijnen dat hij over een vijfde deur beschikt, is de Mirai trouwens een vierdeurs. 

Nieuw onderstel

De nieuwe Mirai moest ook beter rijden dan zijn voorganger. Om dat te bewerkstelligen werd hij 65 mm lager gelegd en rust hij op 75 mm bredere sporen, terwijl de wielbasis met 140 mm werd uitgerekt. Dat levert vanzelfsprekend compleet andere proporties op, maar ook een lager zwaartepunt, en dat is dan weer goed voor de wegligging.
TOYOYOTAMIRAI005Verrassend is ook dat niet langer de voorwielen, maar de achterwielen worden aangedreven. Dat draagt bij tot een 50/50-gewichtsverdeling tussen de assen en dus a priori een neutraal bochtengedrag. Die perfecte massaspreiding is ook te danken aan het feit dat de brandstofcel zelf een plekje kreeg onder de motorkap, terwijl hij vroeger in de cabinevloer zat ingewerkt en daardoor ook vrij goed hoorbaar was. Het typische stofzuigergeluid van de brandstofcel is nu veel minder aanwezig – enkel bij stapvoets verkeer hoor je de ventilator op de achtergrond blazen.

Zweeftrein

Na een meerdaagse test kunnen we bevestigen dat de Mirai qua rijgedrag een serieuze stap vooruit heeft gezet. Terwijl zijn voorganger een uitgesproken Amerikaans rijgevoel teweegbracht (lees: nogal veel deinde) vertaalt de nieuwe multilinkophanging rondom zich in combinatie met het lagere zwaartepunt in een veel neutralere en strakkere wegligging. Toch verteert hij oneffenheden met hetzelfde gemak als vroeger. Je zou haast denken dat hij op luchtveren staat.
TOYOYOTAMIRAI004De prestaties zijn doorsnee. In tegenstelling tot bij een Tesla hoef je hier geen whiplash te vrezen als je het gaspedaal vloert. De Mirai heeft 9 seconden nodig om van nul naar honderd op te trekken en haalt een top van 175 km/h. Hij voelt niet traag aan, zeker niet als je hem in de Sport-stand zet, maar hij kan geen gelijke tred houden met elektrische auto’s in hetzelfde segment. De Mirai heeft wel een grote plus op de snelweg: daar is hij voorbeeldig stil. Bovendien is het zitcomfort uitstekend dankzij de goed steunende, niet te harde stoelen. 

Niet allemaal rozengeur

Als bestuurder kijk je uit op een dashboard dat op zijn minst gezegd origineel oogt, met zijn zwierige lijnen en diverse vlakken, met centraal een breed aanraakscherm dat gelukkig voorzien is van enkele fysieke sneltoetsen. TOYOYOTAMIRAI011Het navigatiesysteem is niet het meest ergonomische op de markt. Je kunt de bestemming ingeven via een virtueel toetsenbord of via spraakbediening, maar in beide gevallen is het omslachtig. We misten de ‘schrijfmogelijkheid’ van de Duitse premiummerken en hun natural speach-bediening. Bovendien vind je in de POI’s geen categorie “waterstofstations”, maar wel gewone tankstations. Ben je vet mee…
TOYOYOTAMIRAI016De assemblage is foutloos en het leder van de verwarmde en geventileerde stoelen oogt kwaliteitsvol, maar over de deurpanelen, de middenconsole en het dashboard is een soort zacht vinyl gedrapeerd. Je kunt het tussen twee vingers knijpen en eronder zit harde kunststof. Ook de glinstertjes in het zwarte paneel rond de verluchtingsmond links van het stuur (waarin ook de waterdumptoets verwerkt zit) doen ons twijfelen aan de goede smaak van de interieurboys bij Toyota. 

Wat ons nog het meeste teleurstelde, was echter de kleine kofferbak. Die kan amper 361 liter slikken – een waarde die zelfs de VW Golf met 20 liter overtreft. Bovendien kun je de achterbank niet neerklappen, wat de Mirai meteen uit de boot doet vallen bij vele kandidaat-kopers. Ook achterin is het trouwens niet bijster riant zitten, al zeker niet als je de middelste plaats krijgt toebedeeld. 

De energiebalans

We waren vooral benieuwd om te ontdekken hoeveel waterstof de Mirai verbruikt bij huis-, tuin- en keukengebruik. Na enkele honderden kilometers gaf de boordcomputer een waarde aan van 1,11 kg/100 km. Het grote voordeel van een brandstofcel is dat hij veel minder gevoelig is voor lage temperaturen dan batterijen. Je hoeft dus niet te vrezen dat je 20 tot 30 procent rijbereik verlies als het kwik richting nul zakt.

Als je weet dat de Mirai 5,6 kg aan boord heeft, dan kun je zo’n 500 kilometer ver geraken. Wel moet je natuurlijk de nodige reserve inbouwen, want je kunt in België vandaag maar op drie plaatsen H2 tanken: Zaventem, Antwerpen en Halle. DATS24 opent binnenkort vier bijkomende stations: in Leuven (Haasrode), Wilrijk, Erpe-Mere en Herve. 
TOYOYOTAMIRAI010Waterstof tanken is trouwens vergelijkbaar met lpg tanken. Je moet het vulpistool in de tankopening schuiven en het vervolgens vergrendelen door de hendel in te knijpen. Daarna zal het vulstation de verbinding testen en als alles ok is, kun je na enkele minuten weer verder met een volle tank. In ons land kost waterstof zo’n € 10 per kilo. Met een gematigde rijstijl zou je moeten toekomen met een brandstofbudget van € 11 per 100 km. 

Ter vergelijking: een Kia EV6 zit vlotjes aan 20 kWh / 100 km, wat overeenstemt met een energieprijs die schommelt tussen € 4 en € 16 afhankelijk van de bron (van je wallbox thuis over een gewoon publiek laadpunt tot een snellaadstation). Fiscaal gezien worden brandstofcelauto’s even gunstig behandeld als elektrische: ze zijn 100% aftrekbaar en blijven voorlopig vrijgesteld van BIV en verkeersbelasting in Vlaanderen.

Klopt de rekening?

Toyota biedt de Mirai aan voor een instapprijs van € 64.470 – zo’n 15k minder dan zijn voorganger. Hij is qua voertuigcategorie vergelijkbaar met de Mercedes-Benz EQE, die voor € 75.625 de jouwe kan zijn en ei zo na even ver geraakt met een volle batterij (646 km volgens de WLTP-cyclus). De prijs van de Mirai lijkt dus marktconform. 
TOYOYOTAMIRAI009Het uiteindelijke kostenplaatje zal afhangen van de prijs die je voor je waterstof-Toyota krijgt bij inruil. Dat is nog een groot vraagteken en zal mede afhangen van de ontwikkeling van de waterstofeconomie. Europa zet er in elk geval zijn schouders onder en ook andere autoconstructeurs lijken op termijn voor hun grotere voertuigen aan een brandstofcel te sleutelen. Toyota stelt zijn technologie trouwens ter beschikking van andere stakeholders, net om waterstof alle kansen te geven die het verdient.

Wie vooral op comfort is gericht en geen grote koffer nodig heeft, zou de nieuwe Mirai kunnen overwegen als alternatief voor een elektrische auto. Hij kan in elk geval op veel sympathie rekenen in de straat en creëert een zengevoel aan boord – zolang je voldoende marge inbouwt om tot aan het dichtstbijzijnde waterstofstation te geraken. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

80
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 15/20
 

Rijcomfort en stilte
Tankgemak
Relatief interessant prijskaartje

Stress door gebrek aan tankstations
Kleine, niet-moduleerbare koffer
Matig navigatiesysteem

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.076,18 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.113,73

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.   

Mercedes-BenzEQB 300 4MATIC
Motor:Elektrisch, 1 x synchroon, 1 x asynchroon met permanente magneet
Overbrenging: Enkelvoudige reductie, vierwielaandrijving
Maximumvermogen: 168 kW / 228 pk
Maximumkoppel: 390 Nm
0-100 km/h:8,0 s
Topsnelheid:160 km/h
Gemiddeld testverbruik:19,3 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 63.041
VAA:€ 178,55 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy