De voor het eerst (mee) door de AMG-specialisten ontwikkelde SL is een wat ruigere en dus ook minder comfortabele auto geworden, met de GT gebeurde zowat net het omgekeerde. De jongste generatie van die sportwagen werd iets ‘braver’, vandaar dat voor de echte puristen nu de Pro in elkaar werd gestoken. Hij lijkt vooral voor het circuit bedoeld, het is dan ook op zo’n gesloten omloop dat wij hem even gingen proberen.
Voor een qua commercieel potentieel toch eerder ‘beperkte’ sportwagen als de AMG GT is de keuze best wel groot. Het ging al van een 421 pk sterke 43 van € 116.765 over de 55 (476 pk) van € 172.909 en de 63 (585 pk) van € 196.504 tot de bijzonder straffe 63 S E Performance (816 pk) van € 226.270. Mercedes plaatst er de net evenveel kostende 63 Pro nu nog boven. Of eerder tussen, de nieuwste variant doet het immers zonder elektrische assistentie en is ‘slechts’ 612 sterk. De focus ligt dan ook elders dan op het pure vermogen. Puur is de auto zeker wel, je mag (of moet) hem immers gerust zien als het antwoord van Mercedes op de Porsche 911 GT3.
Daar waar de onvermijdelijk zware plug-inhybride S E Performance het van zijn hoog vermogen en natuurlijk ook een wat lagere CO2-uitstoot moet hebben, wil de Pro scoren met net een aanzienlijk lager gewicht, een nog wat sportiever en zelfs agressiever ogend koetswerk, een nog wat gunstigere aerodynamica en extra downforce en een echt wel voor circuit- of toch heel extreem gebruik voorzien onderstel en een evengoed aangepaste koeling- en remsysteem. Hij kwam er op vraag van nogal wat klanten, zo horen we. Het gaat dan om GT-fans die het jongste model iets te ‘geciviliseerd’ vinden en dus een radicalere variant wilden waarmee ze zich op het circuit kunnen amuseren en nadien toch ook nog via de openbare weg weer naar huis mogen rijden.
De door twee turbo’s geassisteerde V8 in de Pro is slechts 27 pk en met een maximumkoppel van 850 Nm ook maar 50 Nm krachtiger dan de ‘gewone’ 63. Omdat zijn karakter er bijna om smeekt regelmatig tot het uiterste te worden gedreven, is dus onder meer de koeling geoptimaliseerd. In de voorste wielkasten zijn er extra radiatoren geplaatst, die zijn er ook voor de drie differentiëlen op de voor- en achteras en de centrale tussenbak. Met elektrisch aangedreven waterpompen stroomt de koelvloeistof beter en kan de hitte ook makkelijker worden afgevoerd. De efficiëntie van de remmen werd met het oog op een veel intensiever gebruik evengoed nog verhoogd, koolstofkeramische schijven met vooraan zes zuigers zijn standaard op de Pro.
We hadden het ook al over de nog wat gunstigere (actieve) aerodynamica, die vroeg evengoed om een reeks aanpassingen. De grotere splitter vooraan heeft een ‘mobiel’ element dat voor extra neerwaartse druk kan zorgen en luchtkanalen onder de auto zuigen hem nog iets beter naar het asfalt. Geen uitschuifbare spoiler meer op de kofferklep, die is vervangen door een vast en aanzienlijk groter exemplaar uit carbon. Vooraan in er 30 kilo minder ‘lift’ en achteraan 15 kilo extra downforce, kenners kunnen dan wel inschatten wat de positieve impact op de wegligging bij snel bochtenwerk en dus ook op de tijden van eventuele circuitrondjes is.
In tegenstelling tot de enkel via de achterwielen aangedreven 911 GT3, komt de Pro met de bekende 4Matic-vierwielaandrijving met een afzonderlijke ‘sturing’ van het koppel voor elk van de vier wielen. Vierwielsturing is evengoed standaard. Over die ronde dingen gesproken, de 21-duimsvelgen zijn voorzien van Michelin Pilot Sport 5-rubber (295/30 voor- en 3052/30 achteraan). Pilot Sport Cup 2 R met wat minder profiel en dus extra grip op een droog wegdek kan ook, zonder meerprijs.
Die banden staken ook onder de auto die wij op het prachtige en best wel moeilijke Ascari-circuit in de Zuid-Spaanse heuvels mochten proberen. Met de transmissie in de volautomatische stand of met manueel schakelen via de lepels aan het stuurwiel, dat mogen we natuurlijk zelf kiezen. Omdat er slechts drie snelle rondjes zijn voorzien, het echt wel snel mag gaan en de omloop heel wat bochten telt, kiezen we voor zowat 80 procent van onze speeltijd toch maar voor de wat makkelijkere eerste ‘optie’. Daar ben je trouwens niet of toch nauwelijks trager mee, de negentrapsautomaat toont zich dan ook enorm alert.
Ga je toch voor het manueel schakelen, dan word je er via een piepje van verwittigd als het tijd is om een hogere versnelling te kiezen. Kwestie van net niet de begrenzer uit te dagen, de V8 klimt dan ook enorm snel in de toeren. Het koppel en evengoed de wegligging en grip van de auto maken een enorme indruk, waardoor het vertrouwen ook snel groeit. Ons rijtalent haalt – toegegeven – nog lang niet van het niveau om echt het onderste uit de Pro-kan te halen. Maar wat we op Ascari mogen ervaren, doet ons toch eventjes ‘geloven’ dat we bijna klaar zijn voor de Formule 1.
Zo durven we ook nog voor het volledig ‘beëindigen’ van elk bocht alweer op het gas te gaan, de banden en natuurlijk ook de vierwielaandrijving én -sturing maken de auto bijzonder precies en ook heel neutraal. De koets duikt of rolt helemaal niet en de vooras is zo scherp dat we in de laatste ronde nog net iets dichter durven gaan richting wat allicht de limiet van de auto is. Zonder die dus echt al te vinden. Nog wat cijfertjes om onze (veel te) korte rij-impressie af te sluiten: de spurt naar 100 km/h lukt in 3,2 seconden en die naar 200 km/h in net geen 11 tellen. De topsnelheid bedraagt 317 km/h.
De Pro in de voornaam van de ruigste GT-variant had ons toch even op het verkeerde been gezet. Dit lijkt én is inderdaad een geweldig efficiënte rijmachine voor het circuit, maar de auto toont zich tegelijk ook nog vrij comfortabel als je er toch eens mee naar het werk, de supermarkt of de schoonmoeder wil rijden. Neem haar dan gerust mee voor een ritje, ze zal het wellicht nog leuk vinden ook. De echte biotoop van de Pro blijft echter wel een liefst heel bochtig circuit, met dank aan de aangepaste remmen én met de ‘juiste’ banden weet hij daar echt heel lang zijn ware potentieel te demonstreren. Langer dan sommige toekomstige klanten het kunnen, vermoeden we.
Knappe prestaties
Fenomenale wegligging
Toch nog comfortabel
Misschien nog niet puur genoeg (voor... puristen)
Even duur als krachtigere S E Performance
Vrij zinloos op Belgische wegen
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853