Test

© Audi

EERSTE TEST: Audi Q6 E-Tron Quattro: nieuwe inhoud met iets te bekende verpakking

02 juli 2024
Door Alain Devos

Audi breidt zijn elektrische aanbod uit met de Q6 E-Tron. We hebben er veel geduld voor moeten oefenen, maar de technologie van de auto laat wel vermoeden dat het lange wachten de moeite waard was. Tot zover de ‘theorie’, in Spanje gingen we met de Quattro-variant voor een eerste praktijktest. Om het onszelf wat makkelijker te maken, hebben we het in de rest van dit verhaal gewoon over de Q6 en laten we E-Tron dus maar even ‘vallen’.

 

Terwijl er haast geen week passeert zonder een nieuw of op zijn minst vernieuwd model van BMW of Mercedes, was het tot voor kort nog net niet schrikken als er ook eens ‘iets’ bij Audi gebeurde. Op heel af en toe eens een facelift of wat extra’s pk’s voor een RS-model na, viel daar lange tijd echt niet veel nieuws te rapen. De A4- en A6-berlines en de ervan afgeleide breaks lijken al een halve eeuwigheid mee te gaan en de A8 is evengoed al zowat vergeten, gelukkig zorgen enkele modellen uit het dan ook grote SUV-aanbod er wel voor dat de kassa blijft rinkelen. Het valt hoe dan ook moeilijk te begrijpen hoe het merk dat er toch decennialang – én met succes – alles aan heeft gedaan om zich naast zijn twee Duitse rivalen te hijsen, die nu weer een grote voorsprong heeft laten nemen. EERSTE TEST: Audi Q6 E-Tron Quattro: nieuwe inhoud met iets te bekende verpakking

Beweging in het kamp

Goed, sinds kort valt er gelukkig wel terug wat meer beweging in het Audi-kamp waar te nemen. We mogen met de aangekondigde nieuwe A5 (op benzine) en A6 (elektrisch) al uitkijken naar nieuwe modellen voor het gamma van de breaks en de wat Sportback-achtige mengvormen ‘ernaast’, de voorbije maanden waren er ook al opwaarderingen van de A3, de Brusselse Q8 E-Tron en nog recenter de nog altijd fraaie E-Tron GT.

Hét grote nieuws is natuurlijk de komst van de Q6. Die elektrische SUV had er, net als de Porsche Macan waar hij onderhuids heel wat technologie mee deelt, al veel eerder moeten zijn. Maar (vooral) softwareproblemen zorgden voor dus behoorlijk wat vertraging en een tot de eerste helft van 2024 uitgestelde lancering. De Macan kwam eerst, nu is eindelijk ook de Q6 klaar voor de start van een hopelijk succesvolle carrière.EERSTE TEST: Audi Q6 E-Tron Quattro: nieuwe inhoud met iets te bekende verpakking

Heel herkenbaar

Potentiële Porsche-klanten zal Audi er allicht niet mee aan het twijfelen brengen, met zijn lengte van 4,77 meter wordt de Q6 natuurlijk wel een concurrent voor de BMW iX3 en vanzelfsprekend ook de dan wel een pak goedkopere Tesla Model Y. Of hij al meteen het verschil kan maken met zijn looks? Dat is en blijft een kwestie van persoonlijke smaak, de auto is alvast heel herkenbaar als een Audi. Misschien nog net iets meer dan bij BMW en Mercedes, met in het laatste geval ook een duidelijk visueel onderscheid tussen de elektrische modellen en deze met verbrandingsmotor, vertonen de SUV’s van het merk uit Ingolstadt visueel heel wat overeenkomsten. In die mate zelfs dat je al een echte Audi-kenner moet zijn om ze allemaal nog uit elkaar te kunnen houden. 

De Q6 lijkt een grotere Q4 of een kleinere Q8, of dus beide tegelijk. Het stoere front met volledig gesloten Singleframe, de sportief ogende wielkasten, enkele opvallend scherpe lijnen in de flanken, de zwarte inzetstukken in de deuren (die de positie van de batterij ‘aangeven’) en de grote en lichtjes aflopende D-stijlen, we hebben het allemaal al eens eerder gezien. De Q6 is best wel een mooie auto, maar vernieuwend kun je het design zeker niet noemen. Daar zijn ze op de ontwerpafdeling (of is het in de directiekamers?) in Ingolstadt net iets te conservatief voor geworden. Alsof al die SUV’s toch maar beter op elkaar lijken, we kennen de gedachtengang onderhand natuurlijk wel. Er komt overigens ook nog een Sportback-variant met een koetswerk met achteraan coupé-allures, daarmee zal je je dan wel enigszins kunnen onderscheiden.EERSTE TEST: Audi Q6 E-Tron Quattro: nieuwe inhoud met iets te bekende verpakking

Kunstjes met de lichten

Bijzonder fraai zijn wel de kunstjes die je met de lichtblokken kan uithalen. De Matrix LED vooraan en de alweer opgewaardeerde OLED-technologie van de (optionele) Active Digital Light Signature achteraan doen de verlichting als het ware tot leven komen. De indeling in verschillende segmenten laat bewegingen en figuren toe, die achteraan kunnen trouwens ook andere weggebruikers verwittigen voor dreigend gevaar. Een en ander is natuurlijk personaliseerbaar, zelfs via een voor wat later beloofde myAudi-app op de telefoon.

Het interieur van de Q6 zorgt misschien wel voor een breuk met wat we van het merk gewoon zijn. Zeker voor de elektrische auto’s van de hogere marktsegmenten is het al een tijdje zaak uit te pakken met de grootste en beste schermen. Het nieuwste Audi-model heeft er drie, naast het digitale instrumentenbord en het aanraakscherm op de middenconsole, die samen één gebogen geheel vormen en dan ook de ‘omschrijving’ Panoramadisplay meekrijgen, is er ook nog eentje voor de voorste passagier.EERSTE TEST: Audi Q6 E-Tron Quattro: nieuwe inhoud met iets te bekende verpakking

Even zoeken

De afmetingen van die schermen bedragen 11,9 duim voor de Audi Virtual Cockpit, 14,5 duim voor het exemplaar in het midden en 10,9 duim voor dat helemaal rechts van de boordplank. Op de rechterstoel kan er dan ook worden genoten van video’s of kan de bestuurder worden bijgestaan door de navigatie mee te volgen of alvast het volgende laadstation te ‘zoeken’. De chauffeur wordt daarbij niet afgeleid, een Active Privacy Mode maakt dat hij of zij de inhoud van het scherm van de passagier tijdens het rijden niet kan zien.

Het Panoramadisplay oogt wat minder spectaculair dan het Hyperscreen van Mercedes, wat sommige potentiële klanten misschien net wel goed nieuws zullen vinden. Als journalisten die nogal vaak van auto ‘veranderen’, willen we natuurlijk altijd graag snel én intuïtief onze weg vinden in die digitale schermen. Dat lukte bij deze Q6 echter niet zo makkelijk. Misschien brengt de ‘zelflerende’ en dus slimme stembediening wel soelaas, dat moeten we bij een uitgebreidere kennismaking zeker nog eens proberen.EERSTE TEST: Audi Q6 E-Tron Quattro: nieuwe inhoud met iets te bekende verpakking

‘Rollende’ verkeersborden

De bediening vraagt hoe dan ook wel wat studiewerk en sommige weergaves vinden we net iets te klein, terwijl enkele gegevens van het head-up display dan weer net een te groot deel van de voorruit opeisen. Naar je toe rollende verkeersborden en pijlen die met dezelfde Augmented Reality groter en dan weer kleiner worden, het is bij momenten echt te veel van het goede. Je kan de weergegeven informatie gelukkig ook wel tot de essentie herleiden, misschien moeten we die vele mogelijkheden dan toch maar eerder als een troef dan als een irritatie ‘catalogeren’.EERSTE TEST: Audi Q6 E-Tron Quattro: nieuwe inhoud met iets te bekende verpakking

De Q6 heeft een wielbasis van 2.899 millimeter, die draagt natuurlijk bij tot de grote beenruimte op de achterbank. Je kan er geen dansfeest organiseren, maar voor twee volwassenen is het er zeker comfortabel zitten. In de koffer is er plaats voor 526 tot (met neergeklapte achterbank) 1.529 liter bagage, voorin is er ook nog een bergruimte met een handige inhoud van 64 liter. Nog een laatste bedenking en zelfs klein puntje van kritiek voor het interieur. De afwerking en de materiaalkeuze zijn naar goede Audi-gewoonte weer van een hoog niveau, met uitzondering toch van de onderin de deurpanelen en onderaan de zetels gebruikte plastics. Die zijn van de ‘hardere’ en overduidelijk goedkopere soort, hier moest allicht toch een beetje worden bespaard. Je raadt het al, een flink deel van het interieur is uit gerecycleerde materialen vervaardigd. EERSTE TEST: Audi Q6 E-Tron Quattro: nieuwe inhoud met iets te bekende verpakking

Performance met tot 641 kilometer rijbereik

Na de eerder dit jaar gelanceerde Macan, is de Q6 nog maar de tweede auto van de grote Volkswagen-groep op de dan ook nieuwe PPE- of voluit Premium Platform Electric-structuur. De nu dus ook elektrisch aangedreven Porsche komt echter niet met exact dezelfde vermogens, Audi biedt de keuze uit een Q6 Quattro van 387 pk en een SQ6 van 516 pk. De naamgeving is enigszins misleidend, want ook die tweede variant beschikt over twee motoren én vierwielaandrijving. Ondertussen is voor het najaar ook al een versie met één motor van 326 pk en dus (enkel) achterwielaandrijving aangekondigd, vreemd genoeg Performance gedoopt. In combinatie met de grote batterij van (netto) 94,9 kWh én het 150 kilo lagere gewicht moet die in de meest gunstige omstandigheden goed zijn voor een rijbereik van 641 kilometer. Er volgt dan ook nog een echte basis-Q6 met een compactere, lichtere en dus ook goedkopere batterij van 83 kWh, voor nog wat later wordt een ongetwijfeld heel krachtige RS-variant in het vooruitzicht gesteld.

Voor de Quattro bedraagt de WLTP-autonomie 625 kilometer, voor de krachtigere en nog iets zwaardere S is dat 598 kilometer. Het zijn fraaie cijfers, maar het verhaal wordt nog wat mooier als we de ‘rest’ van de technologie uit de doeken doen. Net als bij de Macan zorgt de 800-voltinfrastructuur voor de mogelijkheid om tot 270 kW en dus echt wel letterlijk (heel) snel te laden, in 21 minuten krijg je de batterij dan van 10 weer op 80 procent van haar capaciteit. Een tiental minuten moet al volstaan voor 255 extra kilometers.EERSTE TEST: Audi Q6 E-Tron Quattro: nieuwe inhoud met iets te bekende verpakking

Batterij in twee ‘delen’

Dat soort laadinstallaties vind je natuurlijk niet op elke figuurlijke straathoek en evenmin al op elke snelwegparking, maar de batterij komt ook nog met een ander technologisch hoogstandje. Aan stations van 400 volt wordt ze als het ware opgesplitst in twee accu’s die parallel met 135 kW kunnen worden opgeladen. Aan AC-laadvoorzieningen, die op heel wat parkings van bedrijven en misschien ook al voor je eigen woning staan, kan het met 11 kW. Een boordlader van 22 kW wordt later nog als optie voorzien.

Bij het verbruik en dus ook de beloofde autonomie hebben we ondertussen toch wat vragen. Tijdens onze test op een dan ook wel heuvelachtig parcours tussen Bilbao en San Sebastian noteerden we een hoog gemiddeld verbruik van 24 kWh. Dat kregen we pas enigszins naar beneden tijdens de afdaling richting de Atlantische Oceaan, we zijn dan ook al benieuwd naar wat de Audi op Vlaamse wegen zal kunnen voorleggen. Er zijn natuurlijk verschillende niveaus voor de remenergierecuperatie en ook een B-stand voor een forse vertraging bij het lossen van het gaspedaal. Daar kan je het verbruik zeker nog mee reduceren, maar op een bochtig parcours maakt dat het rijden er dan weer niet prettiger op. Hoe dan ook, het is goed om weten dat er bij het vertragen met ‘snelheden’ tot 220 kW stroom kan worden gerecupereerd.EERSTE TEST: Audi Q6 E-Tron Quattro: nieuwe inhoud met iets te bekende verpakking

Knap compromis

De focus ligt bij de Audi Q6 natuurlijk net iets minder op de rijdynamiek dan bij de op hetzelfde platform geplaatste en allicht ook wel deels samen ontwikkelde Porsche Macan. Toch vinden we zelfs de van een (optionele) luchtvering en ‘gestuurde’ schokdempers voorziene Q6 nog vrij sportief afgeveerd. Er is natuurlijk keuze uit diverse standen, maar het verschil tussen Comfort en Dynamic lijkt niet eens heel groot. Het compromis kan ons zeker bekoren, het is alweer bewonderenswaardig hoe deze met zijn (leeg)gewicht van 2.350 kilo toch bijzonder zware SUV zich desgewenst heel vlot van bocht naar bocht laat opjagen. Het koetswerk helt daarbij ook nauwelijks over, alleen de hogere zitpositie ‘herinnert’ je er nog aan dat je dus hoegenaamd niet in een compacte(re) en lichtere sportberline zit.

De verdeling van het koppel over beide assen is van die aard dat de Q6 in de meeste omstandigheden het karakter van een achterwielaangedreven auto heeft. Hij wordt ook nog beschikbaar met vierwielsturing met dan achterwielen die bij hogere snelheden ‘lichtjes’ in dezelfde richting als de voorwielen meesturen, dat snufje zal evengoed nog wel bijdragen tot de stabiliteit en dus de rijdynamiek. De spurt van 0 naar 100 km/h lukt met de Quattro in 5,9 seconden, met de S heb je voor die oefening slechts 4,3 tellen nodig. Maar verifieer dan toch maar niet te vaak, je hoeft echt niet te veel aan te pappen met de energieleveranciers. EERSTE TEST: Audi Q6 E-Tron Quattro: nieuwe inhoud met iets te bekende verpakking

Slikken van de prijzen

Net geen € 76.000 voor de Quattro, het is een prijs waar je toch even van moet slikken. Ook al omdat je met de leuke aankleding en uitrusting van de S-Line erbij zelfs al aan € 78.300 zit. De met zijn 408 pk niet zoveel krachtigere basis-Macan is met € 88.100 nog een pak duurder, maar dat kan je als potentiële Audi-klant echt niet meer dan een magere troost noemen. De SQ6 krijg je met nog wat toeters en bellen – pardon: opties – erbij ‘makkelijk’ boven de € 100.000, voor een middelgrote SUV mag je dan toch wel al stilletjesaan van waanzinnige prijzen beginnen spreken. EERSTE TEST: Audi Q6 E-Tron Quattro: nieuwe inhoud met iets te bekende verpakking

We vertelden het al, er zat wat vertraging op de lancering van de Audi Q6 E-Tron. Als hij pakweg een jaar geleden al was uitgekomen, had hij allicht nog wat meer indruk gemaakt. Het totaalpakket zit voor het huidige autolandschap echter zeker ook nog wel goed en zal de trouwe en ondertussen hopelijk ook voor een elektrische aandrijving gewonnen fans van het merk beslist niet teleurstellen. Misschien hadden de designers er visueel geen grote Q4 of kleine Q8 van moeten maken, ook al is de Q6 op zich wel een knappe verschijning. Het digitale dashboard vinden we nets iets te overladen, overdaad kan ook al eens schaden. Maar ons grootste struikelblok blijven toch de prijzen, gelukkig wordt het aanbod binnenkort dus nog met enkele goedkopere of in elk geval minder dure varianten uitgebreid. Pas dan zal de commerciële carrière van de Q6 allicht echt van start kunnen gaan.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Knappe laadtechnologie 

  • Rijdynamiek en comfort

  • Binnenkort ook grote(re) keuze

  • Iets te ‘bekend’ design

  • Hier en daar nog wat harde plastics

  • Stevige prijzen

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1053,68 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1014,03 pdfTCO_Audi_Q6_e-tron_.pdf

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

Audi Q6 E-Tron Quattro

  • Motor:
    2 elektrische motoren (op voor- en achteras)
  • Overbrenging:
    1 versnelling, vierwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    285 kW / 387 pk
  • Maximum koppel:
    580 Nm
  • 0-100 km/h:
    5,9 seconden
  • Topsnelheid:
    210 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    100 kWh (netto 94,9 kWh)
  • Gemiddeld testverbruik:
    17,0 kWh/100 km
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 75.900
  • VAA:
    € 198,52 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100%

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.