De Honda-verkoop in Europa en ook België zit weer een beetje in de lift, met dank aan enkele nieuwe modellen. Eentje ervan is de ZR-V, een SUV die heel wat gemeen heeft met de Civic. Die laatste staat bekend om zijn prettige rijdynamiek, wat blijft daar nog van over in de toch nog wat meer als gezinswagen bedoelde ZR-V? Autonieuws doet de test.
Honda leek Europa lange tijd wat te hebben verwaarloosd. Het aantal modellen was vrij beperkt en de wel aangeboden auto’s leken ook Belgische klanten maar matig te kunnen bekoren. Zelfs de ooit toch behoorlijk populaire Civic sukkelde in de vergeethoek. Vorig jaar pakte de Japanse constructeur dan echter toch nog eens uit met een heus modellenoffensief. Met de van een bijzonder vreemde naam voorziene e:Ny1 werd er eindelijk een elektrisch aangedreven auto gelanceerd, de CR-V werd volledig vernieuwd en er net onder werd dus de ZR-V gepositioneerd. Die SUV of misschien eerder cross-over is 14 centimeter korter dan de CR-V, maar wel bijna 23 centimeter langer én dus ook aanzienlijk ruimer dan de HR-V. Met ook nog de Jazz en de al vermelde Civic erbij, telt het Honda-gamma daarmee toch weer zes modellen.
De meeste merken geven zowat al hun auto’s een reeks gemeenschappelijke designtrekjes mee, kwestie dat het meteen duidelijk is tot welke familie ze behoren. Honda volgt die tendens echter niet, elk model uit de catalogus heeft een heel eigen gezicht. De ZR-V lijkt dus hoegenaamd niet op de Civic, ook al deelt hij daar onderhuids wel een en ander mee. Zo staan de lichtblokken op de SUV weer een eindje verwijderd van het zowel grotere als wat lager gepositioneerde radiatorrooster, het front ziet er dan ook helemaal anders uit. Zoek evenmin naar gelijkenissen met de kleinere HR-V en de grotere CR-V, ze hebben echt allemaal een eigen stijl.
Je kan de looks van de ZR-V best wel sportief noemen, zeker als je voor de Sport-uitvoering met onder meer een honingraatmotief voor het rooster kiest. Op ‘onze’ Advanced is het voorzien van verticale spijlen, maar ook deze variant komt met een zwarte rand (uit glanzende kunststof) rondom de hele auto. De flanken ogen eerder strak of als je wil zelfs sober, boven- en onderaan de achterklep zijn respectievelijk een dakspoiler en een ‘gladde’ bumper met netjes geïntegreerde uitlaatpijpen voorzien. Om het even samen te vatten, de ZR-V mag best wel gezien worden. Een buurman dacht zelfs even dat we met de nieuwe... Porsche Macan reden, er is slechter gerief om mee te worden verward.
De ZR-V is net iets korter dan de Civic, maar voelt zeker niet minder ruim aan. Achterin is er zelfs verrassend veel beenruimte, voorin heb je een wat minder groot SUV-gevoel dan in veel andere auto’s uit deze categorie. Je zit iets minder hoog, de rijhouding doet dan ook eerder aan die van een ‘klassieke’ wagen denken. Voor ons niet gelaten. De vrij ver naar achter geplaatste A-stijlen en dito buitenspiegels zorgen voor een ‘breed’ gezichtsveld en een kleine dode hoek, knap zijn ook de deels onder de motorkap verstopte ruitenwissers.
Het interieur oogt vrij sober, maar is best wel praktisch. Er zijn verschillende ruime bergvakken en ook een voorziening om een telefoon draadloos op te laden. Nu ja, onze OnePlus bleek daar wel niet welkom. Het is te zeggen, de auto ‘herkende’ hem niet. Bleutooth lukte wel, voor Android Auto hadden we een kabel nodig. De Advanced-uitvoering heeft een digitaal instrumentenbord en een centraal aanraakscherm met een anno 2024 eerder klein te noemen diameter van 9 duim. Het oogt nogal simpel en zelfs wat gedateerd, we zijn wel blij met de klassieke knoppen voor onder meer de bediening van de airco. Handig is evengoed het head-updisplay voor de voorruit, daarop krijg je ook de navigatiegegevens te zien. Met een inhoud van 390 tot maximaal 1322 liter is de kofferruimte zeker niet uitzonderlijk groot, praktisch is nog dat je de hoedenplank onder de (vlakke) laadvloer kan opbergen. Originele technologie
Onder motorkap is er helemaal geen verschil met de Civic. We hebben het dan natuurlijk over de e:HEV, een ZR-V Type R is er immers niet. De hybride aandrijving is van het zelfopladende type, ze bestaat uit een 2 liter grote en volgens het (zuinigere) Atkinson-principe werkende benzinemotor, twee compacte elektromotoren en natuurlijk ook een batterij. Het systeemvermogen bedraagt 184 pk en het maximumkoppel 315 Nm, dat volstaat voor meer dan keurige prestaties. Of wat dacht je van een spurt naar 100 km/h in slechts 7,8 seconden.
De auto heeft geen klassieke versnellingsbak, maar een lineaire overbrenging. Die ‘veroorzaakt’ hier gelukkig niet het vervelende motorgeluid dat andere auto’s met gelijkaardige technologie wel eens durven produceren. Met dank ook aan de goede isolatie, je hoort de benzinemotor sowieso nooit echt veel lawaai maken. De keuze tussen het rijden met de kracht van de elektromotor, de benzinemotor of beide samen gebeurt automatisch, het leidt tot een WLTP-verbruik van 5,7 l/100 km. Dat is trouwens een litertje meer dan wat de hybride aandrijving in de Civic voor elkaar krijgt, de oorzaak moet bij het hogere gewicht en de wat minder gunstige stroomlijn van de ZR-V worden gezocht. Je kan het benzineverbruik ook helpen drukken door voor een maximale energierecuperatie bij het vertragen te gaan, dat doe je via peddels achter het stuurwiel.
De ZR-V heeft een andere roeping dan de Civic, dat uit zich onder meer in een iets grotere focus op rijcomfort. De ophanging met MacPhersons voor- en een multilinkconstructie achteraan is identiek, maar de SUV gaat natuurlijk net iets liever rechtdoor dan dat hij zich snel door bochten laat jagen. Maar het rijgedrag is meer dan correct en zelfs nog altijd een tikkeltje sportief, met dank ook aan de scherpe voortrein en een aangename besturing met net voldoende feedback. De koetswerkbewegingen blijven beperkt, het ideale compromis tussen comfort en dynamiek is echt niet veraf.
De ZR-V heeft niet zoiets als een basismotor, je kan hem dus enkel bestellen met de knappe hybride technologie van onze testwagen. Dat maakt dat de vanafprijs meteen € 43.030 voor de Elegance-uitrusting bedraagt. De Sport kost € 45.100 en de nog wat luxueuzere Advanced € 47.725, dat zijn best wel stevige prijzen voor een SUV van 4,57 meter. Je krijgt er gelukkig wel heel wat auto voor in de plaats. Een commerciële hoogvlieger zal deze bij het grote publiek nauwelijks bekende ZR-V van het in Europa nog altijd wat te discrete Honda zeker niet worden. En dat vinden we eigenlijk wel jammer.
Sympathiek voorkomen
Veel zitruimte
Efficiënte technologie
Sober interieur
Stevige prijzen
Fel gekrompen dealernet
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853