Men neme een Toyota bZ4X AWD, men klede hem in een designer outfit, men draaie heel wat spitstechnologie in de mix et voilà: je krijgt een verfrissende cocktail met pittige toetsen die lang nazinderen op de tong van de fijnproever. Het optionele yoke-stuur tilt de rijervaring naar een hoger niveau… of toch in theorie.
Wie het design van de Lexus NX en de onlangs gelanceerde Lexus RX weet te smaken, zal allicht ook positieve vibes voelen bij de gloednieuwe RZ. Deze elektrische cross-over situeert zich tussen de voorgenoemde hybride modellen in, maar leunt esthetisch toch iets dichter aan bij de grootste van de twee. Hoewel hij korter is dan die RX, biedt hij vanbinnen toch evenveel ruimte. Zijn wielen staan immers even ver uit elkaar omdat er geen plaats voorzien moet worden voor een omvangrijke verbrandingsmotor.
De snuit van de RZ kan desgewenst uitgevoerd worden in twee tinten. Geef ons maar de éénkleurige versie, die het driedimensionale spindeldesign beter tot zijn recht laat komen. In profiel is het even wennen aan de hogere daklijn met een knik achteraan. De gedeelde dakspoiler achteraan bevordert de stroomlijn en oogt best cool, net als de langgerekte ledlichtbalk over de hele kont van de auto en de afzonderlijke Lexus-letters, die intussen deel uitmaken van Lexus’ nieuwe stijl-DNA.
Lexus RZ450e Interieur
Net als de NX en de RX is de RZ voorzien van zogenaamde e-Latch-deuren. Het betreft elektrische deurgrepen die gekoppeld zijn aan de dodehoeksensoren van de auto. De Safe Exit Assist-functie voorkomt dat de deuren worden geopend op het ogenblik dat er fietsen of voertuigen van achteren naderen. Lexus schat dat dit systeem meer dan 95 procent van de ongelukken door het onbedoeld openen van een portier kan helpen voorkomen.Los daarvan verlenen ze de auto ook een hi-tech toets, net als het indrukwekkende digitale dashboard. We zijn mijlen verwijderd van de onergonomische human-machine-interfaces die Lexus ons tien jaar geleden voorschotelde en ook esthetisch is het een verademing. Het Lexus Link Pro-aanraakscherm van 14 duim werd integraal overgenomen uit de RX. Het reageert bliksemsnel, biedt glasheldere graphics en is logisch ingedeeld.
Je vindt snel je draai in de bestuurderspost, maar de Schepper mag je dan wel niet voorzien hebben van een bovengemiddeld lang bovenlijf. In het andere geval blijft er erg weinig ruimte over tussen je kruin en het plafond, zeker als je voor het panoramadak gaat. De materialen ogen knap, zij het niet altijd even luxueus als in de RX. De afwerkings- en fabricagekwaliteit is boven elke verdenking verheven.
Lexus RZ450e vierwielaandrijving
Terwijl er van de Toyota bZ4X ook versies met tweewielaandrijving bestaan, was Lexus de mening toegedaan dat 4x4 een absolute must is voor de RZ – voor de prestaties, maar vooral ook voor de grip en het rijplezier. Op elke as rust dus een elektromotor. De voorste levert 150 kW en de achterste 80 kW, samen goed voor een maximaal vermogen van 230 kW en een 0-naar-100-sprintpotentieel van 5,6 seconden.De prestaties mogen er zijn, maar nog veel indrukwekkender is de feilloze trekkracht en stabiliteit die de Direct4-sturing garandeert. Het aandrijfkoppel wordt steeds optimaal verdeeld tussen de assen op basis van de snelheid van het voertuig, de stuurhoek en de G-krachten. Zo gaan er in snelle bochten meer Newtonmeters naar de achterwielen, die gedwee het tracé van de voortrein volgen. Op dit vlak maakt Lexus écht het verschil met de concurrenten en met de Toyota bZ4X.Nog een punt waarop de RZ zich onderscheidt, is de geluiddemping. Wat is het stil aan boord! Een deel van de verklaring zit in het akoestische glas voor- en achteraan, dat standaard is vanaf de Business Line. Lexus mag Comfort ook met een grote C schrijven dankzij de goede schokdemping – op voorwaarde dat je niet voor de Performance-dempers gaat. Die zijn standaard op de Privilege Line en verhogen het sportieve rijgevoel, maar compromitteren het welzijn aan boord.
Lexus RZ450e verbruik en rijberijk
De Japanse premiumautobouwer schuift een WLTP-rijbereik naar voren van 395 à 435 kilometer, afhankelijk van de wielmaat. Ter vergelijking, de Audi Q4 45 e-tron Quattro haalt 500 kilometer, te danken aan zijn batterij van 77,6 kWh netto. Lexus houdt het bewust bij 64 kWh als ideaal compromis tussen prijs, rijbereik, prestaties en gewicht. Toch zijn we er zeker van dat sommige klanten teleurgesteld zullen zijn.
Het normverbruik is met 16,8 à 18,7 kWh/100 km zeker correct te noemen. Ons testgemiddelde lag met 19,1 kWh/100 km in de lijn der verwachtingen, gezien het type wegen, de milde buitentemperaturen en de veelvuldige tussensprints. Goed om weten is dat de RZ voorzien is van een warmtepomp die verwarmde koelvloeistof gebruikt om het interieur op temperatuur te brengen. Vanaf de Business Line zijn er voorin bovendien warmtestralers op infrarood voorzien op kniehoogte. Door die in te schakelen in plaats van de convectieverwarming kun je het energieverbruik met 8 procent drukken. Over de laadprestaties kunnen we kort zijn: een boordlader van 11 kW (wisselstroom) en een snellaadvermogen van 147 kW zijn doorsnee. De laadpoort bevindt zich overigens achter het linker voorwiel. Er zijn betere plaatsen voor te bedenken…
Lexus RZ450e Yoke-Stuur
We wisselen van auto om eindelijk te kunnen proeven van het zo gehypete yoke-stuur met “by-wire”-technologie. Er is met andere woorden geen mechanische verbinding tussen de stuurkolom en de wielen. Het roept het beeld op van een privéjet – alleen kun je er niet aan trekken en duwen om te stijgen en te dalen. Meteen valt op hoe veel beter het zicht op de tellerpartij wordt en de indruk van ruimte vergroot. We zetten aan en draaien even later een rotonde op. Wow, dat is even aanpassen. Bij lage snelheid moet je veel minder aan het stuur draaien dan je gewoon bent als gevolg van de variabele ontdubbeling. Bij hoge snelheid wordt een stuurbeweging in een kleinere wieluitslag vertaald dan bij lage snelheid. Dat vergemakkelijkt het manoeuvreren. Je moet je handen nooit kruisen: het stuurwiel draait maximaal 150 graden in elke richting.
We drijven het tempo op en het is bij een vlotte rijstijl dat het zogenaamde One Motion Grip-stuur helemaal tot zijn recht komt. De vrees dat je te weinig feedback zou krijgen van de voorwielen blijkt ongegrond: de RZ laat zich prima plaatsen in de bocht. Parasietbewegingen zijn onbestaande: een oneffenheid in het wegdek vertaalt zich niet in een schuddende beweging in de stuurkolom. Ook de rechtuitstabiliteit is uitzonderlijk.
Toch zal dit optionele stuurtje pas in 2025 leverbaar zijn, omdat het nog gekalibreerd moet worden. Anderhalf jaar om wat parameters af te stellen, dat lijkt ons veel, maar het dient gezegd dat er bij de overgang van lage naar hogere snelheden verrassende reacties optreden, met name wanneer je een rotonde verlaat en accelereert. We nemen aan dat de ingenieurs deze bokkesprongen er wel uit krijgen, maar of het by-wire-stuur zijn meerprijs van € 2.000 waard is, daar zijn we nog niet helemaal uit.
Prijs Lexus RZ450e
De Belgische invoerder vraagt € 74.750 (btwi) voor de instapversie van de Lexus RZ450e AWD. Dat is niet van de poes: de Audi Q4 45 e-tron Quattro is liefst 15.000 euro goedkoper en heeft een grotere batterij. Lexus zal ongetwijfeld argumenteren dat de Duitser een half formaatje kleiner is dan de RZ (het scheelt 20 centimeter in de lengte) en dat je eigenlijk beter vergelijkt met de BMW iX3, die minstens € 72.450 kost en niet over vierwielaandrijving beschikt.
Ga je mee in dat verhaal, dan is de prijs van de RZ450e AWD correct te noemen. Hij is aan de basis bovendien goed uitgerust, met onder meer 18-duimers, alle mogelijke geavanceerde rijhulpsystemen (adaptieve cruisecontrol, dodehoekassistent, Lane Change Assist,…), draadloze smartphone-integratie, premium audiosysteem, elektrisch bediende en verwarmde voorzetels, een parkeercamera en het 14 duim grote infotainmentsysteem.
Daarenboven krijg je bij Lexus tot 10 jaar of 200.000 kilometer waarborg zolang je jaarlijks bij de merkdealer op onderhoud gaat. Dat onderhoud is gratis gedurende 8 jaar of 120.000 kilometer. Goed voor het operationele budget en voor de restwaarde, die naar verwachting hoog zal liggen.
De leukst rijdende en stilste elektrische cross-over in het hogere segment, die vind je niet bij BMW, Audi of Mercedes, maar bij Lexus. Helaas is zijn batterij aan de kleine kant voor wie vaak lange afstanden aflegt.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853