Eind 2022 werd de Lexus UX licht gefacelift en bedacht met een gefinetunede geluiddemping en een gemoderniseerd comfort-, veiligheids- en infotainmentpakket. Wat nog ontbrak, was de jongste update op het vlak van hybride aandrijving. Die krijgt hij nu – vandaar dat hij zijn naam verandert van 250h naar 300h. Rijdt hij zoveel anders nu? We zochten het voor je uit.
De UX – kort voor Urban Crossover – werd alweer vijf jaar geleden gelanceerd bij ons als opvolger van de CT. Nomen est omen: Lexus positioneerde hem als een soort van allewegenauto zonder terreinambities, een beetje zoals de eerste generatie Mercedes GLA-Klasse. Hier geen opgeblazen wielkasten en andere trompe-l’oeuil om de aanschouwer te doen geloven dat je er een diepgaand moddergevecht mee kan aangaan, maar een licht verhoogde vijfdeurskoets met coupé-allures en hier en daar uitgesproken koetswerkvouwen.
Van die stijl lijkt het merk met de LBX af te stappen. Die oogt veel organischer van vorm en spreekt een breder publiek aan; de Belgische importeur is alvast in zijn nopjes over de eerste verkoopresultaten. De LBX is ook niet zo heel veel kleiner dan de UX. Wat kan die laatste dan nog in de schaal werpen om zieltjes te winnen? Wel, een iets hogere kwaliteitsgraad over de hele lijn en een krachtigere hybride aandrijving.
Tot de voornaamste wijzigingen die eind 2022 al werden doorgevoerd, behoort het sterk verbeterde multimediasysteem. Het display staat sindsdien ook 143 mm dichter bij de bestuurder en is voortaan van het aanraaktype. De trackpad op de middenconsole kon daarmee beschikken – persoonlijk zijn we daar niet rouwig om. Het nieuwe systeem biedt een snellere respons, een intuïtievere bediening en meer functionaliteit.
Cloud-gebaseerde navigatie is overigens standaard, terwijl de duurdere versies ook een ingebed navigatiesysteem hebben voor gebieden waar er geen datacommunicatie mogelijk is. De graphics zijn prima, maar de stratendatabank niet up-to-date, zo bleek. Wij werden twee maal in de verkeerde richting van een eenrichtingsstraat gestuurd. Gelukkig kan het systeem wel over-the-air worden geüpdatet, maar dat gebeurt nooit even snel als dat Waze en Google Maps zichzelf actualiseren.
Net als de Lexus LBX beschikt de UX nu over een hybride groep van de 5de generatie, maar dan wel met een tweeliter-viercilinder in plaats van een 1.5 met drie potten. Deze benzinemotor met hoge compressieverhouding (14:1) kan nog steeds op een arm mengsel draaien en beschikt over een dubbel injectiesysteem: er zitten verstuivers in de inlaatpoort en er wordt brandstof direct in de verbrandingskamer verneveld. Hij produceert nog altijd 112 kW, maar zou een beetje zuiniger draaien en minder toeren nodig hebben om zijn vermogen en koppel af te geven.
De elektromotor is wél krachtiger (van 80 kW naar 83 kW), terwijl het systeemvermogen van 135 kW naar 146 kW stijgt. Met andere woorden: de nieuwe hybride groep slaagt erin om meer power uit beide krachtbronnen te halen. De klassieke sprinttijd verbetert met 0,4 seconden (van 8,5 seconden naar 8,1 seconden), terwijl de 300h tot wel 9 g/km minder CO2 uitstoot dan de 250h. Dat is ook grotendeels te danken aan het feit dat de accu zijn nikkel-metaalhydride cellen inruilde voor krachtigere exemplaren met lithium-ionen, zodat de UX meer energie kan recupereren en opslaan en dus vaker elektrisch rijden.
De dirigent van het aandrijfgeheel heet nog steeds e-CVT, een naam die je doet vermoeden dat er een CVT-automaat à la Daf Variomatic of Audi Multitronic onder de motorkap zit, maar niets is minder waar. Hij voelt in de praktijk wel aan als zo’n continu variabele transmissie, maar het gaat om een planetair tandwielstelsel, net als bij een conventionele automaat. Het komt erop neer dat de e-CVT steeds de optimale overbrengingsverhouding kiest op basis het gevraagde vermogen (m.a.w. de stand van het gaspedaal). In plaats van versnellingen is er sprake van een continuüm.
Bij fors accelereren wordt de verbrandingsmotor meteen hoog in de toeren gejaagd om vermogen te leveren, om daarna zo snel mogelijk in toerental te zakken naarmate je je kruissnelheid bereikt. De vooruitgang ten opzichte van de UX250h is toch behoorlijk groot, moeten we zeggen. De verbrandingsmotor wordt minder gepijnigd en is beter geluidgedempt dan voorheen. Alleen in de sportstand durft hij zijn stem nog wat verheffen. De efficiëntie van het systeem is in elk geval buiten kijf: bij een normale rijstijl en een gemengd parcours kom je toe met zo’n 5 liter per 100 km.
Wat de UX300h positief onderscheidt van zijn concurrenten, is zijn erg stabiele en neutrale wegligging. Hier geen hoge SUV-zithouding zoals in de Volvo XC40, maar het gevoel dat je in een knusse hatchback zit. De schokdempers zijn op comfort getuned, maar toch blijft het koetswerk mooi vlak als je wat gezwinder de bocht in duikt. Ook wordt de duikneiging tijdens het remmen netjes onderdrukt door een intelligent gestuurde remkrachtverdeling. Het stuur ligt overigens prettig in de hand en geeft voldoende feedback.
Veeleisende bestuurders kunnen terecht bij de E-Four-versie met vierwielaandrijving. Die beschikt over een extra elektromotor in de kofferbak, waarvan het vermogen meer dan vervijfvoudigde ten opzichte van de 250h (tot 30 kW). Het rijgedrag wordt er nog serener door, terwijl deze UX300h AWD ook nog een fractie sneller van nul naar honderd spurt (7,9 seconden). Wie op dynamisch vlak de crème de la crème wil, moet voor de F Sport-versie met adaptieve dempers gaan.
Lexus afficheert een instapprijs van € 42.330. Daarmee is de UX300h zelfs een tikje goedkoper dan de 250h die hij vervangt. Blijft dat dat een flinke som is voor een compacte auto als deze. Het gaat bovendien om een “lokprijs”, wat wie toch een beetje uitrusting wil, moet minstens upgraden naar de F Sport Design (€ 46.660) of de Business Line (€ 51.060). Individuele opties kun je niet bestellen, zelfs geen parkeersensoren of parkeercamera met geleidelijnen. Bij Lexus is de uitrusting steeds versiegebonden.
Zijn grootste concurrent is ongetwijfeld de Audi Q3 Sportback. Die kost in 35 TFSI S-Tronic-livrei ‘slechts’ € 39.110. Ter verdediging schermt de Lexus UX300h met een actieve veiligheidsuitrusting om u tegen te zeggen. Adaptieve cruisecontrol met automatische snelheidsverlaging in bochten, Emergency Steering Assist, Intersection Turning Assist, enzovoort: alles is inbegrepen. Of dit zal volstaan om het pleit te winnen? Als je de lagere verkeersbelastingen en de brandstofbesparingen over enkele jaren meerekent, dan is de Lexus de interessantere keuze.
Nu de grondige wijzigingen uit 2022 worden aangevuld met een prestatie- en comfortverhogende motorupdate kan de Lexus UX eindelijk weer zijn mannetje staan tegen de concurrentie. Zijn grootste minpunt, namelijk zijn kleine koffer, kon hij echter niet wegwerken. Wie daarmee kan leven, heeft aan de UX300h een aangename, erg geraffineerde reisgezel die jarenlang zorgeloos rijplezier garandeert. Je krijgt tien jaar waarborg, op voorwaarde dat je jaarlijks bij de Lexus-dealer op onderhoud gaat.
Afwerking en materialen
Heel aangenaam rijgedrag
10 jaar waarborg
Kleine koffer
Stevige prijzen
Geen individuele opties
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 815,24 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1116,00Lexus_UX300h_TCO.pdf
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853