Terwijl de AMG-varianten van de C-Klasse en zelfs de instap-SL zich tevreden moeten stellen met een elektrisch ondersteunde viercilinder, kan de CLE godzijdank terugvallen op de magische drieliter met zes potten. Die verdeelt 330 kW (449 pk) over zijn vier wielen, waarvan de achterste over enkele graden kunnen pivoteren. Waar kun je dat beter testen dan op de slingerwegen gedrapeerd over de flanken van de Teide?
We werden onlangs dubbel getrakteerd door Mercedes-Benz: niet alleen mochten we de gloednieuwe CLE Cabrio aan de tand voelen op Tenerife, we kregen ook de al even nieuwe AMG-versie van de CLE Coupé onder onze billen geschoven. Die ziet er bijzonder gelikt uit en bereikt een verrassend evenwicht tussen elegantie en agressiviteit. Laten we wel wezen: je koopt deze auto niet om je discreet van a naar b te verplaatsen. Maar enige vorm van visuele ingetogenheid verhoogt de kracht van de suggestie.
Vind je de basis-AMG-aankleding alsnog niet eclatant genoeg? Dan kun je voor het AMG Carbon-pakket gaan, bijvoorbeeld. Persoonlijk zou ik het bij het AMG Nightpakket houden, met de donkere AMG-grille, aangevuld met de donker getinte zijruiten achteraan. Maar smaken en kleuren… Daarover gesproken: het grafietgrijs magno staat hem beeldig, net als het alpinegrijs. De standaard 19-duimers met tien spaken ogen al niet verkeerd, maar de 20-duimers met kruisspakendesign maken het af.
De standaardsportstoelen zitten goed, maar het nec plus ultra krijg je met het AMG Performance High-end zetelpakket: dat omvat extra gewelfde sportstoelen met vooral ook dikkere flanken. Om die reden alleen al zou ik ze aanbevelen, want in het stevigere bochtenwerk kan je bovenlichaam wel wat steun gebruiken. De bekledingskeuze is dan wel beperkt tot zwart leder, al dan niet in combinatie met rode of gele inzetstukken en stiksels. Jammer, want het (optionele) tonkabruin nappaleder van de standaardstoelen is om duimen en vingers bij af te likken…
We drukken op de startknop en zetten onze oren schrap. De zescilinder kucht zichzelf wakker – hier geen klassieke startmotor, maar een geïntegreerde starter-generator (ISG) op 48 volt - en produceert enkele seconden en heerlijke gorgel, om dan naar de achtergrond te verdwijnen. Wil je continu blijven genieten van de brabbelende uitlaat, dan moet je hem in de sportstand zetten. In het andere geval klinkt deze AMG vrij discreet – op het teleurstellende af. Maar dat zijn nu eenmaal de normen die Europa oplegt. Hoe dan ook: gas op die lolly en rijden maar.
Wat meteen opvalt, is dat de negentrapsautomaat veel meer bij de pinken is dan bij de gewone CLE. Hier geen geaarzel om terug te schakelen, noch de neiging om snel op te schakelen om brandstof te sparen. Het verschil tussen de 9G Tronic en de AMG Speedshift TCT 9G is hemelsbreed. Je zou haast denken dat dit een gerobotiseerde dual clutch is, zo snel ‘valt’ hij van de ene versnelling in de andere. De TCT kan zelfs ‘dubbel ontkoppelen’ en schakelt probleemloos meerdere trappen terug. Ook in de manuele stand is het maximaal genieten. Met de ‘-‘-spatel flipperen bij het naderen van een bocht, om dan in de juiste versnelling uit te accelereren en met de ‘+’-spatel op te schakelen, maar pas wanneer de toerentellernaald tegen de rode zone aanschurkt…
De transmissie haalt met andere woorden het beste uit de jongste evolutie van de M 256-zescilinder naar boven. Die kreeg nieuw ontworpen in- en uitlaatkanalen, andere zuigerveren, een verbeterde injectie, een grotere turbo én een elektrisch aangedreven compressor. Dit alles leidt tot een maximale boostdruk van 1,5 bar en een koppel dat gedurende 12 seconden kan pieken bij 600 Nm. Van nul naar honderd accelereren kan deze AMG in 4,2 seconden. Dat is anno 2024 ‘banaal’: een BYD Seal of Tesla Model 3 kan dat ook. Maar ze bespelen lang niet zoveel registers als deze CLE AMG…
Dezelfde opmerking geldt voor het rijgedrag. Een elektrische auto kan keihard door de bocht, met zijn zware batterij in de onderbuik en elektronische bewaarengelen. Maar het wordt op den duur té efficiënt en dus ‘smaakloos’. Geef mij maar een conventionele, sportieve benzine-auto die je nog wat laat spelen met lastwissels en inertie – al moet je daar bij deze AMG CLE al heel wat moeite voor doen. Zijn elektrisch gestuurde ophanging en meesturende achteras zorgen voor een opmerkelijke stabiliteit en neutraliteit. Wil je de achtertrein toch een beetje uitlokken, dan moet je de sportiefste stand selecteren. Maar dat doe je beter niet op de openbare weg.
Zoals steeds met een supersportieve auto als deze, kun je niet anders dan het circuit opzoeken, wil je zijn potentieel helemaal benutten. Wie hem koopt, zal continu verleid worden om de verkeersregels te overtreden… Dat neemt niet weg dat hij dagelijks bruikbaar blijft. Hij kan de jouwe zijn voor € 88.935 – ei zo na hetzelfde bedrag dat je moet neertellen voor de CLE 450 4Matic Cabrio. Je zou beginnen twijfelen… Maar je kunt natuurlijk ook gewoon geduld oefenen tot de cabriolet in AMG-versie wordt uitgebracht. Good things come to those who wait…
Heerlijke zescilinder
Veelzijdig karakter
Personalisatiemogelijkheden
Minder exuberante motorklank
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853