Het partnership tussen Mercedes-Benz en Renault-Nissan bestaat al een tijdje. Tot voor enkele jaren kon je in een C-Klasse de 1.6 dCI van het merk met de Ruit terugvinden, terwijl de epic gefailde Infiniti Q(X)30 een doorontwikkeling was van de (vorige) Mercedes-Benz A-Klasse. De liefde tussen Stuttgart en Parijs lijkt intussen wat bekoeld, maar in het segment van de kleine bestelwagens houdt het verstandshuwelijk stand.
De redenen liggen voor de hand. Als je de R&D-kosten kunt spreiden over meer verkochte eenheden, dan word het voertuig goedkoper. Bovendien spelen emotie en merkimago in het utilitaire segment een minder grote rol dan bij de personenwagens. Het draait voornamelijk om kosten, om betrouwbaarheid en om service. De rol van de dealer is dan ook niet te onderschatten. Of je nu een Kangoo of een Citan koopt – of bij uitbreiding een VW Caddy of een Ford Tourneo, een Opel Combo of een Citroën Berlingo – is vooral een zaak van prijs en van de relatie met je dealer.Geen zuivere copy-paste
En toch beklemtoont Mercedes-Benz dat de Citan helemaal doordrongen is van het Sterren-DNA en dat hij zich dan ook op diverse vlakken onderscheidt van zijn concullega’s. Uiteraard wordt er in de communicatie met geen woord gerept over tweelingsbroer Kangoo, die op het eerste gezicht niet hoeft onder te doen. De beschikbare versies en opties zijn dan ook ei zo na identiek.
Wel valt het op dat Mercedes-Benz bedankt voor het (optionele) Open Sesame-concept van Renault, waarbij de centrale deurstijl verdwijnt zodat je een heel brede opening krijgt aan de passagierszijde. De merkverantwoordelijken waarmee we spraken, zeggen dat dit geen echte toegevoegde waarde is omdat lange voorwerpen sowieso langs de achterzijde worden geladen. Kan wel zijn, maar toch ruikt het naar een gevalletje van “voor dit patent willen we Renault niet betalen”. Ook de ladderopbergmogelijkheid van de Kangoo zoek je vergeefs in de Citan.Wat wél werd behouden, is het scharnierende stalen scheidingsrooster tussen de laadruimte en de cabine. Het gedeelte van het rooster dat zich achter de passagier bevindt, kan voorwaarts scharnieren richting bestuurder, waarna je de zitting van de passagiersstoel kunt neerklappen. Dat creëert tot ruim 3 meter aan laadlengte.
Eigen infotainment
Mercedes-Benz heeft ook de mond vol over het MBUX-systeeem, dat een centraal aanraakscherm van omvat. Dat werkt naar behoren, zonder daarom de bakens te verzetten. En ja, ook met de Citan kun je een gesprek voeren door het “Hey Mercedes”-commando. Er kan zelfs een vleugje humor vanaf: vraag de virtuele assistent om een grapje te vertellen en ze zal je anwoorden dat dat niet in haar brein zit “omdat haar bedenkers Duits zijn.”
Gelukkig had Mercedes ook het goede idee om de smartphonehouder over te nemen van de Kangoo. Zo kun je je toestel tegelijk laden en als tool gebruiken – bijvoorbeeld om te navigeren, of een werkplanningapp te gebruiken, enzovoort. Apple CarPlay en Android Auto zijn eveneens beschikbaar.Indruk van kwaliteit
Als je de deur opentrekt, voel je meteen het verschil met zijn voorganger. Ales voelt steviger aan en de materialen mogen gezien worden. Verwacht hier geen C-Klasse-kunststoffen, maar wel plastics die voldoende krasbestendig lijken en niet onaangenaam aanvoelen. Op de Belgische markt wordt de vrij rudimentaire Base-afwerking trouwens niet ingevoerd, zodat het er nooit übersober aan toe gaat vanbinnen. De bestuurdersstoel getuigt bovendien van een degelijk ontwerp en voldoende verstelmogelijkheden. Samen met het in de hoogte en de diepte regelbare stuurwiel zorgt het zitmeubilair ervoor dat iedereen de ideale rijhouding kan vinden. Zo geniet je des te meer van de comfortabele rijervaring, mede dankzij de geslaagde geluiddemping.
Als een personenwagen
Meer dan ooit rijdt de Citan als een personenwagen. Dat geldt des te meer voor de Tourer-versie, die zich op personenvervoer richt en van Mercedes een specifieke afstelling kreeg voor de ophanging. Zijn maker beweert dat deze Tourer voor commerciële doeleinden werd otworpen, lees: als woon-werkpendel, als shuttlebusje, als taxi, enzovoort. En gezinnen dan? Wel, die moeten wachten op de T-Klasse, die er volgend jaar aankomt en de lat qua aankleding en comfortuitrusting nog een stukje hoger legt.
Mercedes-Benz heeft een reputatie hoog te houden wat de veiligheid betreft. De Tourer-versie kan daardoor prat gaan op 7 airbags, waaronder een centraal exemplaar tussen de voorstoelen dat pijnlijke contacten tussen de bestuurder en passagier voorin moet vermijden tijdens een zijdelingse aanrijding.
Geen AEB is niet ok
Nog standaard op de Tourer zijn zaken als Active Lane Keeping Assist, Blind Spot Assist en Speed Limit Assist, evenals AEB (autonome noodrem, bij Mercedes Active Brake Assist genaamd). Op de bestelwagenversie moet je ervoor bijbetalen. De woordvoerders zegden met enige blijk van gegeneerdheid dat dat een keuze is die door de markt werd ingegeven. Met andere woorden: grote vloten willen liever een auto die 500 euro goedkoper is dan veilig…
Als voetganger of fietser kijk je dus maar beter uit je doppen als er een Citan bestelwagen komt aangereden. Is het een Tourer, dan kun je het wagen om over te steken.
Zoals dat vandaag gebruikelijk is in dit segment, kun je tegen bijbetaling beschikken over een adaptieve cruisecontrol en een actieve stuurassistent. Kies je voor een trekhaak, dan helpt de Citan de aanhanger te stabiliseren met gerichte reminterventies. Voor een beter zicht in het duister of bij regenweer zijn er ook performante ledkoplampen voorhanden. Beschikbare versies
Momenteel is de Citan enkel in standaardlengte verkrijgbaar. Die zou voor het gros van de verkopen moeten instaan. Hij biedt als bestelwagen tot 2,9 kuub aan laadvolume en kan twee europaletten dwars achter elkaar laden. Voor de aandrijving heb je de keuze uit drie vermogensversies van dezelfde 1,5 liter grote viercilinderdiesel (75, 95 of 116 pk, CO2 tussen 125 en 153 g/km) en twee outputvarianten van de gekende 1,33-liter benzine (102 of 131 pk, CO2 tussen 146 en 162) die eveneens over vier potten beschikt.
De krachtigste versies kunnen als optie gepaard worden aan automatische zeventrapstransmissie met dubbele koppeling, die we helaas niet hebben kunnen testen. Standaard heb je recht op zes manuele verzetten en die volgen elkaar soepel en zonder ‘gaten’ op. De testauto’s die we konden uitproberen, de middelste diesel en de krachtigste benzine, voldoen onbeladen ruimschoots, maar we zijn benieuwd naar hoe ze presteren met enige massa aan boord.Voor de bestelwagen moet je minstens € 15.499 exclusief btw op tafel leggen. Voor de Tourer komt daar minstens € 3.000 bij. Volgend jaar komt er een eCitan, die een kleine 300 kilometer ver moet kunnen geraken met zijn batterij. Ook staat er een Mixto-versie op het programma (met dubbele cabine).
De nieuwe Mercedes Citan heeft lessen getrokken uit de tekortkomingen van zijn voorganger. Hij voelt veel meer als een Mercedes aan, maar stelt het zonder enkele troeven die de Kangoo nog net iets praktischer maken. Welke van de twee je uiteindelijk moet kiezen? Dat zal vooral afhangen van de nettoprijs, de beschikbaarheid en de geboden service, zeker als je je bestelwagen intensief gebruikt.
Rijcomfort
Sterk verbeterde afwerking
Beschikbare veiligheidsuitrusting
Geen brede zijdelingse opening
Geen noodrem (AEB) standaard
Weinig innovatieve opbergmogelijkheden
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853