Als opvolger van zowel de C-Klasse cabrio als de E-Klasse cabrio wil de Mercedes CLE Cabrio een breed publiek aanspreken – al is breed natuurlijk relatief in een nichemarkt als deze. Hij kan zelfs een deel van de klanten opvangen die bij de nieuwe Mercedes SL hun gading niet vinden omdat die enkel in (oncomfortabele) AMG-livrei komt. Wij konden proeven van de 220d en de 450 4Matic tijdens een zonovergoten omzwerving op Tenerife.
Het aantal middenklasse-vierzitscabriolets op onze markt is de voorbije tien jaar flink gekrompen. Exit de Volvo C70, Opel Cascada, Renault Mégane, Peugeot 308 en VW Golf, om de voornaamste te noemen. Enkel de premiummerken zien er nog brood in, maar ook zij reduceren hun aanbod. Bij BMW ging de 2-Reeks Cabrio op de schop, bij Audi de A3 Cabrio. Blijven nog over: de BMW 4-Reeks Cabrio en de Audi A5 Cabrio, die toch al een dagje ouder wordt. Zij krijgen er met de nieuwe CLE Cabrio alvast een te duchten concurrent bij.
Mercedes’ jongste ster aan het firmament maakt een elegant-statige indruk, met zijn haaiensnuit, zijn lange motorkap, zijn erg schuin ingeplante voorruit en zacht glooiende achterpartij, waarin de achterlichten met een boogvormige ledstrook verbonden zijn. Hij trekt vanuit elke hoek de aandacht, zonder schreeuwerig te zijn. Op dat vlak verschilt hij dag en nacht met de SL, die ingetogenheid helemaal uit zijn genen heeft geschrapt sinds hij zich volledig tot het AMG-dom bekeerde.
Het is zes uur ’s avonds wanneer we op Tenerife onze testrit aanvatten met de CLE, in casu de 220d. Een diesel in een dakloze auto, hoe relevant is dat nog anno 2024? Voor de Belgische markt op geen enkele manier, maar in landen als Frankrijk en Italië des te meer. Met enige scepsis trekken we de zware, lange deur dicht en drukken we op de startknop. Geen geratel, geen gebrom, maar een motorklank die net zo goed die van een benzine had kunnen zijn. Oef…
We zetten de automaat in D en rijden landinwaarts, waar de beklimming van de Teide ons wacht. De temperatuur bedraagt een erg aangename 26 graden – uitzonderlijk voor de tijd van het jaar. Naarmate we stijgen aan de hand van prachtige, perfect onderhouden slingerwegen zien we het kwik dalen om uiteindelijk te stabiliseren op 15 graden. Dat is toch frisjes, maar nog lang geen reden om de kap te sluiten. Stoelverwarming en de fameuze Airscarf – een systeem dat warme lucht in je nek blaast – zijn immers standaard aanwezig.
De CLE heeft daarnaast een gepatenteerd antibrieswapen aan boord: de fameuze Aircap. De ingenieurs zijn bijzonder trots op wat ze verwezenlijkt hebben qua aerodynamica –met recht en rede. De ‘uitklapspoiler’ op de voorruit duwt de windstroom naar boven, het windnet tussen de achterste hoofdsteunen (dat samen met de Aircap naar omhoog komt met een druk op de toets) breekt de terugslaande wind. Er zit ook nog een netje tussen de Aircap en de bovenzijde van de voorruit om windgeruis te onderdrukken.
Het resultaat is gewoonweg verbluffend. Zelfs aan een snelwegtempo blijft je kapsel in vorm c.q. je pet op je hoofd en kun je op een normale toon converseren met de passagier naast je. De achterbankzitters horen wat meer geruis en blijven niet buiten schot van de turbulenties, maar een marteling wordt het nooit. Het is ook best ruim op de achterbank, al staat die noodgedwongen vrij recht. De drielagige kap moet natuurlijk ergens opgeborgen kunnen worden. Dat gebeurt vanzelfsprekend volautomatisch – je hoeft zelfs niet te stoppen.
Wat meteen opvalt bij de CLE Cabrio, is dat hij bijzonder goed geluidgedempt is. Op geen enkele manier is er sprake van storende decibels, zelfs niet wanneer je de dieselmotor de toeren injaagt. We gaan stilaan op zoek naar de limieten van het onderstel door hem gezwind door enkele haarspeldbochten te jagen. De kooi geeft geen krimp, de auto volgt gedwee het tracé dat je hem oplegt. Het stuur had voor sommige bestuurders misschien wat directer gemogen, maar je kunt de bekrachtiging wel regelen door de sportstand te kiezen.
Veel oneffenheden hebben we hem niet onder de wielen kunnen schuiven op Tenerife, waar de wegen gewoon in té goede staat verkeren en verkeersdrempels amper de bebouwde kom teisteren. We kunnen voorzichtig concluderen dat hij zich niet van de wijs laat brengen door putten en bulten. Hoe dan ook is dit geen sportwagen, ongeacht de motor onder de kap. Al die verstevigingen en geluiddemping laten wel hun sporen na op de balans, want met minstens 1,8 ton droog aan de haak is dit niet bepaald een pluimgewicht.
Ongeacht de rijmodus (Eco, Comfort, Sport) leek de 9G-tronic geregeld last te hebben van inertie bij het terugschakelen. Het gaat volgens ons om een softwarematige instelling met het oog op maximale souplesse, maar ze werkt soms storend als je wil inhalen. De 450 leek er wat minder last van te hebben dan de 220d, maar toch. Daarmee hebben we echter zowat alle kritiek gegeven die te geven valt op de aandrijving. De zescilinder van de 450 tapt natuurlijk uit een veel krachtiger vaatje dan de viercilinder van de 220d en heeft meer reserve.
Van nul naar honderd sprinten kan deze 280 kW (381 pk) sterke drieliter in 4,7 seconden. Wie dat nog niet vlot genoeg vindt, moet nog even geduld oefenen: de CLE 53 AMG is op komst. Wat ons betreft is de 450 the dream machine uit het CLE-gamma. De 4Matic verhoogt de dynamische prestaties en moet hem ook in winterse omstandigheden perfect bruikbaar maken. Pivoterende achterwielen zijn niet van de partij, maar de actieve rolcontrole doet zijn duit in het zakje. Ga je over de schreef, dan mag je rekenen op onderstuur. Dit is nu eenmaal geen Porsche 911.
Voor een bedrag van € 71.390 gaat de wereld van de CLE voor je open. Je krijgt dan de 200 op benzine, een mild hybrid van 150 kW (204 pk) met elektrische boost van 17 kW (25 pk). De eveneens mild hybride 220d is 5 kW minder krachtig, maar accelereert even snel (0 naar 100 in 7,9 seconden) en kost € 73.180. De 190 kW/ 258 pk sterke 300 op benzine komt enkel als 4Matic (met vierwielaandrijving) en staat voor € 78.045 in de catalogus. Ongeacht de versie is de 9G-Tronic-automaat en de AMG Line standaard, net als het MBUX-systeem.
Voorlopige top of the bill is dus de 450 4Matic, die minstens € 89.661 van zijn koper verlangt. Kleed je hem aan, dan rond je zo de kaap van 100k. Voor dat bedrag koop je dan wel de meest veelzijdige, comfortabele, veilige, geraffineerde en de ruimste vierzitscabrio op de markt. Van relaxt cruisen tot heerlijke tussensprintjes trekken op het adagio van de zescilinder, bij 5 graden of 35 graden, deze CLE heeft alles in huis om het hele jaar door zijn bestuurder en passagiers in de watten te leggen.
Van alle vierzitscabrio’s in het D-/E-segment is de Mercedes-Benz CLE de meest overtuigende. Er valt hem bijna niets aan te wrijven, behalve de traditioneel pittige tarieven. Kwaliteit laat zich betalen, maar het dient ook gezegd dat de standaarduitrusting verrassend compleet is.
Cabrio voor alle seizoenen
Algehele kwaliteit
Riante aankleding
Pittige prijzen
Hoog gewicht
Soms aarzelende automaat
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853