Test

© Peugeot e-5008

EERSTE TEST: Peugeot e-5008: de beste elektrische SUV voor zeven met groot rijbereik? (+video)

28 juni 2024
Door Redactie

De Mercedes EQB en Tesla Model Y hadden tot nog toe het rijk voor zich in het segment van de middelgrote elektrische zevenzits-SUV’s. Peugeot is vastberaden om een deel van het laken naar zich toe te trekken met de nieuwe E-5008, die naast twee extra zitplaatsen nog heel wat andere troeven op tafel smijt.

(Video onderaan)

EERSTE TEST: Peugeot e-5008: de beste elektrische SUV voor zeven met groot rijbereik?De nieuwe E-5008 is vanzelfsprekend nauw verwant met de al even nieuwe E-3008. Tot aan de B-stijl zijn ze identiek. Terwijl de eerste zich coupétrekken aanmeet en daarmee duidelijk te onderscheiden valt, blijft de tweede vrij trouw aan het silhouet van zijn voorganger. Dat hoeft niet te verbazen: je moet nu eenmaal vrij boxy te werk gaan als je achterin voldoende ruimte wilt creëren voor passagiers zes en zeven.EERSTE TEST: Peugeot e-5008: de beste elektrische SUV voor zeven met groot rijbereik?

Daartoe werd de 5008 bovendien 25 centimeter uitgerekt ten opzichte van de 3008. Je zit dan ook merkelijk ruimer op de tweede rij. De bank bestaat uit twee ongelijke delen die je op rails naar voren kunt schuiven, zodat je veel gemakkelijker kunt plaatsnemen op de derde rij. De leuning is dan weer opgedeeld in drie delen (40/20/40) die je in verschillende hoeken kunt plaatsen. Met de moduleerbaarheid zit het dus meer dan snor. EERSTE TEST: Peugeot e-5008: de beste elektrische SUV voor zeven met groot rijbereik?

i-Cockpit 3.0

Het merkeigen dashboardconcept genaamd i-Cockpit ontpopt zich in de E-5008 tot een erg helder en open geheel. Het kleine PlayStation-stuurtje blijft van de partij, maar nieuw is de positie van de selectiehendel van de transmissie, die zich nu naast de start-stopknop bevindt. De middenconsole is dus helemaal vlak en biedt plaats aan een groot opbergvak.EERSTE TEST: Peugeot e-5008: de beste elektrische SUV voor zeven met groot rijbereik?

De tuimelschakelaars onder het centrale scherm zijn verdwenen. Peugeot heeft ze vervangen door een reeks grote digitale sneltoetsen, i-Toggles genaamd. Die dragen hun steentje bij tot de ergonomie, want in de submenu’s van het aanraakscherm duiken, dat leidt zoals vaak te sterk af. Deze i-Toggles krijg je helaas alleen als je voor de uitgebreide versie van de i-Cockpit kiest (standaard op de GT)EERSTE TEST: Peugeot e-5008: de beste elektrische SUV voor zeven met groot rijbereik?

Die omvat ook het knappe gebogen breedbeeldscherm van 21 duim dat boven op het dashboard staat. Het doet nogal denken aan het Curved Display van BMW en oogt net zo high-end. Het dient gezegd dat de afleesbaarheid uitstekend is.EERSTE TEST: Peugeot e-5008: de beste elektrische SUV voor zeven met groot rijbereik?

Gewoon goed

De 5008 van de vorige generatie maakte indruk door zijn knappe afwerking. Peugeot had duidelijk in de waargenomen kwaliteit geïnvesteerd. De nieuwe generatie legt de lat hooguit een tikje hoger. De materialen ogen goed, zonder meer. Ook de 5008 ontsnapt niet aan de trend om de onderzijde van de deuren en de middenconsole te bekleden met harde, glanzende plastics. Iedereen gebruikt vandaag dit soort goedkope bekleding voor de zones die niet meteen in je gezichtsveld liggen, zelfs BMW.EERSTE TEST: Peugeot e-5008: de beste elektrische SUV voor zeven met groot rijbereik?

De stoelen zitten uitstekend en dragen bij tot het algemene comfort. In vergelijking met de 3008 leek de ophanging ons ook een tikje minder hard. Heel erg inspirerend rijdt de 5008 niet. Hij moet nu eenmaal afrekenen met een massa van 2,3 ton. Met 157 kW en 345 Nm onder je rechtervoet hoef je ook geen schrik te hebben dat je passagiers groen uitslaan: 9,7 seconden om naar honderd te spurten, dat is niets uitzonderlijks.

Doorsnee prestaties

Gemiddeld stroomt er per honderd kilometer voor 17,7 kWh aan elektronen door de 157 kW sterke elektromotor volgens de WLTP-cyclus. Dat is doorsnee voor een auto in dit segment. Op het Zweedse testparcours haalden we zelden meer dan 70 km/h, zodat ons testverbruik van 16,4 kWh als weinig relevant mag worden beschouwd.EERSTE TEST: Peugeot e-5008: de beste elektrische SUV voor zeven met groot rijbereik?

Ook het rijbereik van 502 kilometer is anno 2024 niets uitzonderlijks. Je kunt de accu van 73 kWh opladen met 160 kW aan een snellader, terwijl de boordlader gehomologeerd is op 11 kW. Wel kun je bijbetalen voor een exemplaar van 22 kW. Peugeot heeft het in zijn communicatie ook over een versie die 660 kilometer kan afleggen volgens de WLTP-cyclus – een waarde die de Peugeot E-5008 helemaal vanboven doet postvatten in zijn segment. Op deze versie met grote accu is het echter wachten tot 2025. 

Dure vogel

Peugeot vraagt minstens € 51.500 voor de elektrische 5008 (pdfPrijslijst Peugeot E-5008). Dat is zo’n tweeduizend euro meer dan de 3008. De basisversie (Allure) is an sich vrij goed uitgerust, maar toch moet je bijbetalen voor de navigatiefunctie met intelligente routeplanner die rekening houdt met diverse parameters om je zo weinig mogelijk tijd te laten verliezen bij het laden.

De 5008 GT kost € 56.000. Is hij het supplement van € 4.500 waard? Je krijgt er onder meer adaptieve ledkoplampen, een adaptieve cruisecontrol, een elektrische kofferklep, het panoramische display met geïntegreerde gps en de voorgenoemde routeplanner, een draadloze gsm-lader, stoelverwarming en 20-duimers voor. Deze zaken zijn meestal niet afzonderlijk verkrijgbaar. De warmtepomp (€ 800) is dat wel, maar op dit prijsniveau had die gewoon standaard moeten zijn.PEUGEOT E5008TESTDRIVE 2406TC1668

De E-5008 is zonder enige twijfel de meest geslaagde zevenzitter in zijn segment als je louter de praktische kant bekijkt. Rijdynamisch weet hij zich niet echt te onderscheiden, terwijl je dat wel verwacht van een Peugeot. Zijn prijs geeft aan de Fransen eerder op Mercedes-klanten dan op Tesla-rijders mikken. De markt zal bepalen of de positionering de juiste is of niet…

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Moduleerbaar interieur

  • Knap infotainment

  • Algemeen comfort

  • Stevige prijs

  • Navigatie en warmtepomp niet standaard

  • Fletse prestaties

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 801,21 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 798,88 pdfTCO_Peugeot_E-5008_.pdf

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

Peugeot e-5008

  • Motor:
    Elektromotor
  • Overbrenging:
    1 versnelling, voorwielen
  • Maximum vermogen:
    157 kW / 214 pk
  • Maximum koppel:
    345 Nm
  • 0-100 km/h:
    9,7 seconden
  • Topsnelheid:
    170 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    73 kWh
  • Gemiddeld testverbruik:
    16,4 kWh/100 km
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    0 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 51.500 (ALLURE)
  • VAA:
    € 148,33 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100 %

Deel op

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.