Test

© Dacia

KORT GETEST: Dacia Spring Extreme Electric 65: stadsmus slaat zijn vleugeltjes uit

17 mei 2023
Door Dieter Quartier

Omdat 45 pk’tjes voor heel wat bestuurders toch te nipt bleken, voorziet Dacia nu in de mogelijkheid om de Spring in 65 pk-versie te bestellen. De upgrade gaat meteen gepaard met een ‘avontuurlijker’ uitrustingsniveau, dat Extreme werd gedoopt. Autonieuws ging ermee op pad in en rond Wenen.

 

De Dacia Spring mag zich tot op heden de goedkoopste elektrische auto op de markt noemen. Hij is intussen twee jaar verkrijgbaar bij ons in Europa en wist al 110.000 klanten te verleiden. Opmerkelijk is dat drie op vier kopers particulieren zijn, terwijl de meeste andere EV’s net in trek zijn bij de zakelijke rijders. Dacia Spring Extreme 7

Wat de Spring onderscheidt, is zijn zakformaat (hij is 3,73 meter lang en amper 1,62 meter breed) en zijn leeggewicht van een ton. Ter vergelijking: de Fiat 500e (3,6 meter x 1,68 meter) weegt 1.255 kilo, de Renault Twingo Electric (3,62 meter x 1,65 meter) zet 1.208 kilo op de weegschaal. Daardoor kan de Spring het in theorie stellen met minder vermogen en een kleinere (en dus goedkopere) batterij om even ver, ja zelfs verder te geraken.

Mooie aankleding

De Dacia Spring Extreme valt meteen te herkennen aan zijn koperkleurige accenten aan binnen- en buitenzijde. Met name de buitenspiegels, de inserts in de dakrails en de belettering vallen op. Hun koperen uitvoering contrasteert mooi met de specifieke kleuren Lichen Kaki en Stonewash-blauw.

dacia spring electric65 6 Vanbinnen zijn ook de sierpanelen in de voordeuren, het randje rond het infotainmentscherm en de ventilatiemonden alsook de sierstiksels op de stoelen in een matte kopertint. Het geheel oogt niet verkeerd voor een auto in het A-segment. 

De stoelen zijn bovendien bekleed met een soort kunstleder en zitten behoorlijk goed. Alleen moet je het zonder hoogteregeling doen – zelfs het stuurwiel kent maar één positie, en dat is voor mensen die van de middelmaat afwijken potentieel een probleem.

Plus 20 pk

Al na enkele meters voel je het verschil met de Spring Electric 45. De twintig extra pk’s zijn meer dan welgekomen en vloeien voort uit een de herwerkte elektromotor. Die is gekoppeld aan een grotere reductieverhouding, zodat er onderin meer koppel beschikbaar is.Dacia Spring Extreme 8

Van nul naar 50 km/h sjezen kan de Spring Electric 65 in 3,9 seconden, wat 1,9 seconden rapper is dan de ‘45’. Van nul naar 100 km/h duurt 13,7 seconden in plaats van 19,1. Hernemen van 80 naar 120 km/h is mogelijk in een aanvaardbare 13,5 seconden, daar waar de basis-Spring er een tergend trage 26 seconden over doet.

In tegenstelling tot die laatste, voelt de Dacia Spring Electric 65 zich niet op zijn ongemak op de snelweg, zoals we konden vaststellen. Om nu te zeggen dat je er comfortabel van Brussel naar Oostende mee kunt karren, dat is een brug te ver.

220 tot 305 kilometer rijbereik

De Dacia Spring 65 is helemaal in zijn sas in en rond de stad. Hij glipt overal tussendoor en is voldoende vinnig. Zijn ophanging getuigt van een vrij basic concept, maar filtert kleine oneffenheden behoorlijk goed. Putten en verkeersdrempels zijn minder zijn ding.

Afhankelijk van je rijstijl en de rijomgeving kun je 220 tot 305 kilometer persen uit de batterij van 25 kWh netto (die daarmee even groot is als die van de Spring 45). Wij hebben hem vooral in stadsomgeving kunnen testen en strandden op een knap gemiddelde van 11,4 kWh/100 km. 

Hij heeft slechts één recuperatiestand en die neigt meer naar coasten dan naar echt energie terugwinnen. Een brake-stand zoek je vergeefs. Remmen doe je dus ‘analoog’, met het rempedaal. Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan. Het remgevoel is trouwens prima.

Geen bochtenpikker

Eens we de stad verlaten, krijgen we de gelegenheid om de Spring de sporen te geven. Dat vindt hij maar niks. En al helemaal niet als het regent. De dunne Chinese bandjes waarop hij geleverd wordt, worden erg snel overmand door het instant koppel van de elektromotor. Ook qua laterale grip stellen ze teleur en het stuurwiel is niet het meest communicatieve.Dacia Spring Extreme 5

Je duikt dus maar beter met enig voorbehoud de bocht in. Dat zullen je passagiers ook appreciëren, want er zijn geen plafondgrepen. Een elektronische stabiliteitscontrole is wel van de partij, net als een radar die de auto vanzelf doet remmen als een kop-staartaanrijding dreigt. Daarmee is zowat alles gezegd wat rijhulpsystemen betreft – het is en blijft een budgetauto.

Billijk supplement

Dacia vraagt € 22.690 voor de Spring Extreme Electric 65. Dat stemt overeen met een opleg van € 900 ten opzichte van de gelijkwaardig uitgeruste 45 Expression. Voor dat bedrag tover je de Spring om van een timide stadsauto tot een veelzijdige bolide die er bovendien patent uitziet. Dacia Spring Extreme navi

Navigatie, aanraakscherm van 7 duim met ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto, elektrische ruiten rondom, parkeersensoren en -camera en manuele airco zijn standaard. Je kunt eventueel nog bijbetalen voor een snellaadpoort, waarmee je met 30 kW kunt opladen, maar dat lijkt ons geen must. Dacia Spring Extreme

De doorsnee Spring-rijder blijkt zijn auto overigens gewoon in het stopcontact te steken. Gezien de aanzienlijke stroomverliezen (20 à 30 procent) is dat niet aan te raden, maar als je niet zoveel rijdt, zal dat allicht niet opwegen tegen de kostprijs van een wallbox, die al snel de kaap van € 2.000 rondt…Dacia Spring Extreme 6

Als je het ons vraagt, is de prijsopleg van de ‘65’ ten opzichte van de ‘45’ meer dan verantwoord. Deze krachtigere versie maakt de Spring een stuk veelzijdiger, al blijft de stad zijn uitverkoren werkterrein.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Vlot in de stad

  • Zuinig in de stad

  • Betaalbaar

  • Grip Chinese banden

  • Beperkte veiligheidsuitrusting

  • Beperkte regelmogelijkheden

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 534,04 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 591,06 pdfTCO DACIA SPRING

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

Dacia Spring Extreme Electric 65

  • Motor:
    Elektromotor
  • Overbrenging:
    Voorwielaandrijving, enkelvoudige reductie
  • Maximum vermogen:
    48 kW / 65 pk
  • 0-100 km/h:
    13,7 seconden
  • Topsnelheid:
    125 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    25 kWh (netto)
  • Gemiddeld testverbruik:
    11,4 kWh/100 km
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 22.690
  • VAA:
    € 128,33 per maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100%

Deel op

Dieter Quartier

Dieter Quartier (°1976) schrijft al sinds 2000 met motorolie in plaats van inkt. Zijn interessesfeer reikt van classics tot electrics. Bedrijfsmobiliteit in ruime zin is zijn dada.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.