Test

© Ilse Bauwens

KORT GETEST: Mercedes-Benz CLA 250 e: elegant, efficiënt, elitair

19 oktober 2023
Door Dieter Quartier

De ‘chique’ broer van de A-Klasse heeft zijn neus bijgepoederd en friste voor de gelegenheid ook zijn digitale skillset op. De plug-inhybride 250 e kreeg bovendien een verbeterde e-motor en meer batterijcapaciteit. En hoe rijdt dat? Best goed, maar er zijn wat kanttekeningen. 

 

TEST AUTOTEST REVIEW Mercedes Benz CLA 250 e plug inhyride 002De facelift van de CLA heeft niet zoveel om het lijf. Gelukkig maar, want de vierdeurscoupé weet nog altijd te beklijven met zijn ranke profiel, dat oneindig veel eleganter is dan dat van de A-Klasse Berline. Hij kreeg een nieuwe voorskirt en ook de grille met “star pattern” en de achterdiffusor zijn anders. De kenner zal de opgewaardeerde CLA verder identificeren aan de vernieuwde graphics in de standaard ledkoplampen.  TEST AUTOTEST REVIEW Mercedes Benz CLA 250 e plug inhyride 015

Daarnaast kun je je CLA nu ook laten spuiten in het exclusieve Hyperblauw of Spectraalblauw. Dan moet je wel voor de Luxury Line of AMG-Line gaan: de Business Line houdt het bij het gratis Digitaalwit en de optionele tinten Cosmoszwart, Iridiumzilver en Berggrijs. Saai, maar allicht wat 90 procent van de klanten kiest… Om je CLA nog wat meer street cred te geven, kun je het Nightpakket bijbestellen. De achterruit en zijruiten achteraan worden dan uitgevoerd in donker getint glas en je krijgt meteen ook een upgrade naar 18-duimvelgen met tien spaken.  

Interieur van Mercedes-niveau 

Toen de A-Klasse van de huidige generatie op de markt verscheen, bewoog er toch menig wenkbrauw hemelwaarts bij het aanschouwen van het interieur. Dat zag er goed uit van ver, maar was ver van goed geassembleerd. Doorheen de jaren heeft Mercedes zijn zaakjes op orde gebracht en deze vernieuwde CLA, die nauw verwant is met de A-Klasse, valt op geen foutje te betrappen. TEST AUTOTEST REVIEW Mercedes Benz CLA 250 e plug inhyride 027

De materialen ademen kwaliteit uit en je kunt nu echt zeggen dat dit een Mercedes is. Met het oog op de beperking van de productie-uitstoot maakt de CLA overigens meer gebruik van recyclaten, zonder dat je dat ziet. Veganisten en mensen met een beperkt budget of een groot milieugeweten kunnen hun derrière laten rusten op Artico kunstleder, dat er verrassend echt uit ziet en in het macchiatobeige, grijs of zwart wordt aangeboden. The real cow deal is ook nog altijd verkrijgbaar, maar dan enkel in het zwart. 

MBUX: een vloek en een zegen  

Dé highlight in het interieur is het vrijstaande MBUX-display, waarvan de twee delen van elk 10,25 duim naadloos in elkaar overvloeien en een widescreen vormen. De navigatiemodule doet zijn werk naar behoren en geeft heldere visuele instructies, zeker als je bijbetaalt voor de Augmented Reality-functie (met dynamische pijlen geprojecteerd op live camerabeelden). TEST AUTOTEST REVIEW Mercedes Benz CLA 250 e plug inhyride 023Zoals bij de meeste auto’s krijg je echter nog steeds accuratere verkeersinfo doorgestuurd via Google Maps of Waze. Uiteindelijk grijp je dus alsnog terug naar Apple CarPlay en Android Auto.  TEST AUTOTEST REVIEW Mercedes Benz CLA 250 e plug inhyride 024

Switchen tussen het MBUX-systeem en de smartphoneweergave gaat gelukkig vlot. Hetzelfde kan niet gezegd worden van het schakelen tussen de diverse menu’s via de stuurwieltoetsen. TEST AUTOTEST REVIEW Mercedes Benz CLA 250 e plug inhyride 022Met je linker duim hoor je het bestuurdersdisplay te bedienen, met je rechter het infotainment. Zelfs na een week heb je het niet onder de knie. Afvoeren, deze human-machine interface, beste Mercedes. Het is ok om je fouten toe te geven.  

Meer “e”, minder CO2 

De plug-inhybride aandrijving van de 250 e werd ter gelegenheid van de facelift eveneens onder handen genomen. De aandrijfbatterij is nog steeds 15,6 kWh groot, maar Mercedes beweert dat je daar voortaan méér kWh effectief van kunt benutten, zonder in de details te treden. TEST AUTOTEST REVIEW Mercedes Benz CLA 250 e plug inhyride 016Meer netto-inhoud betekent in elk geval meer elektrische kilometers. In theorie moet je er 78 emissievrij kunnen afleggen. Reken in de praktijk op gemiddeld 60. Opladen kan met 11 kW en als optie levert Mercedes een CCS-plug voor snelladers mee. Meer dan 22 kW kan die echter niet aan. 

Mercedes heeft overigens het vermogen van de elektromotor met 5 kW geboost naar 80 kW, zodat de benzinemotor in principe iets minder vaak aan het werk wordt gezet. Het betreft nog steeds een 1,3-liter viercilinder van 120 kW, die niet altijd even discreet, maar immer zuinig zijn job doet. Zelfs met een lege batterij kun je toekomen met 6 l/100 km. De achttraps-DCT is bij de pinken en laat zich op je voorkeuren afstemmen via de rijmodusschakelaar. 

Gematigde rijbalans 

De benzine- en elektromotor werken globaal genomen naadloos samen, maar bij lage snelheden kun je soms wat geschok gewaarworden. Het rempedaal laat zich daarenboven moeilijk doseren. Initieel gebeurt er niets, zodat je het dieper intrapt, om dan met een ruk tot stilstand te komen. Het is dus zaak om zo veel mogelijk regeneratief te remmen op de elektromotor. Dat lukt prima in de adaptieve stand, die de auto proactief afremt bij het naderen van een rotonde, een bocht of een voorligger.  TEST AUTOTEST REVIEW Mercedes Benz CLA 250 e plug inhyride 008

Over de geluiddemping valt niet te klagen, al verheft de viercilinder al eens zijn stem. De CLA 250 e kan met zijn gecombineerde vermogen en koppel van respectievelijk 160 kW en 450 Nm in 7,6 seconden het klassieke sprintje trekken. De ophanging legt de focus op comfort, maar mede dankzij het prettige stuurgevoel blijft de vlotte bestuurder geenszins op zijn honger.  

Mercedes-prijs 

De CLA 250 e is nog altijd 100 procent fiscaal aftrekbaar voor ondernemingen, zelfstandigen en vrije beroepen, maar dat percentage zakt vanaf 2025 met jaarlijkse stappen van 25 procent naar nul tegen 2028. Hoe langer je hem bijhoudt, hoe duurder hij met andere woorden wordt. Is de Mercedes CLA 250 e dan nog wel interessant als bedrijfsauto? Ja, als je er snel eentje op de kop kunt tikken en de gebruiksduur beperkt tot drie of vier jaar, zodat de gemiddelde aftrekbaarheid een dikke 60 procent bedraagt.  TEST AUTOTEST REVIEW Mercedes Benz CLA 250 e plug inhyride 014

Los daarvan is de instapprijs van € 52.514 inclusief btw voor de Business Line best pittig. Voor tweeduizend euro meer krijg je bij BMW een 320e berline, die even goed presteert, een half segment hoger zit en iets beter is uitgerust. Of ik dan de BMW zou nemen? Niet per se, maar het lijkt aan te geven dat de Ster nog steeds van oordeel is dat hun producten superieur zijn. Daar vallen enkele vraagtekens bij te zetten.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Knappe verschijning

  • Zuinige werking

  • Algemeen comfort

  • Aandrijving mist raffinement

  • Moeilijk doseerbare remmen

  • Onhandige stuurwieltoetsen

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 835,05 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 863,19 pdfTCO_Mercedes_CLA250e.pdf

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

Mercedes-Benz CLA 250 e

  • Motor:
    benzine, 4 cilinders, 1.332 cm3 + elektromotor
  • Overbrenging:
    Automaat (8), voorwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    160 kW / 218 pk (120 kW + 80 kW)
  • Maximum koppel:
    450 Nm
  • 0-100 km/h:
    7,6 seconden
  • Topsnelheid:
    229 km/h
  • Gemiddeld testverbruik:
    2,9 l/100 km + 9,9 kWh/100 km
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    19 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 52.541 (Business Line)
  • VAA:
    € 146,45 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100% t.e.m. 2024 (dalend naar 0% tegen 2028)

Deel op

Dieter Quartier

Dieter Quartier (°1976) schrijft al sinds 2000 met motorolie in plaats van inkt. Zijn interessesfeer reikt van classics tot electrics. Bedrijfsmobiliteit in ruime zin is zijn dada.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.